Wpis hipoteki do księgi wieczystej jest dla banku solidnym zabezpieczeniem. Dzięki temu może przyznać Ci nawet kilka milionów złotych zobowiązania na okres do 35 lat. Kiedy jednak spłacisz kredyt, w Twoim interesie jest, aby hipoteka zniknęła. Co musisz zrobić, aby tak się stało?
- 1. Kto powinien zadbać o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości?
- 2. Zgoda banku na wykreślenie hipoteki w księdze wieczystej
- 3. Jakie dane musi zawierać zgoda banku na wykreślenie hipoteki?
- 4. Co zrobić, jeśli bank nie zgadza się na wydanie potwierdzania spłaty zobowiązania?
- 5. Gdzie złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości?
- 6. Wykreślenie hipoteki a opłata sądowa
- 7. Jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości – instrukcja krok po kroku
- 8. Po jakim czasie nastąpi wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
- 9. Wykreślenie hipoteki a refinansowanie kredytu
- 10. Jak dowiedzieć się, że nastąpiło już wykreślenie hipoteki z KW?
- 11. Co warto wiedzieć?
Z raportu AMRON-SARFiN za IV kwartał 2024 roku wynika, że liczba aktywnych umów o kredyt hipoteczny wynosiła wówczas 2,24 mln. Całkowita spłata tego zobowiązania uwalnia Cię od obciążenia finansowego, a im szybciej to zrobisz, tym niższe będą koszty korzystania ze środków banku. To jednak nie koniec – w księdze wieczystej nieruchomości nadal widnieć będzie wpis o hipotece na rzecz tej instytucji. Niestety, nie zniknie automatycznie – musisz złożyć wniosek o jego wykreślenie.
Kto powinien zadbać o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości?
Przepisy nie nakładają na bank obowiązku wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej. Jak wynika z art. 100 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, instytucja ma jedynie współpracować z kredytobiorcą przy doprowadzeniu do usunięcia wpisu. Bank nie złoży w Twoim imieniu wniosku o wykreślenie hipoteki – usunięcie tego wpisu jest istotne przede wszystkim dla Ciebie. Z pewnością nie chcesz, aby w księdze wieczystej widniały czyjeś prawa do nieruchomości.
Usunięcie wpisu jest także konieczne, jeśli chcesz sprzedać mieszkanie czy dom. Często zdarza się, że kredytobiorcy po spłacie zobowiązania odkładają moment złożenia wniosku na później, a w konsekwencji po latach mają trudności z uzyskaniem niezbędnych dokumentów, ponieważ np. bank przestał istnieć. Lepiej nie rób tak i wniosek ten złóż od razu, kiedy zgromadzisz wszystkie dokumenty.
Zgoda banku na wykreślenie hipoteki w księdze wieczystej
Aby możliwe było usunięcie wpisu z KW, zobowiązanie musi zostać spłacone, co bank potwierdza wydaniem tzw. kwitu mazalnego. Część instytucji wysyła go automatycznie po uregulowaniu zobowiązania, a niektóre – dopiero na wniosek kredytobiorcy. Potwierdzają w nim, że kredyt został spłacony i hipotekę można wykreślić. W przypadku zobowiązania w banku zgoda nie musi zawierać podpisów potwierdzonych notarialnie. Gdy jednak to pożyczka prywatna zabezpieczona hipoteką, wtedy takie podpisy są konieczne, a treść dokumentu należy skonsultować z notariuszem.
Przykład
Uwaga: przeważnie banki automatycznie wystawiają kwit mazalny. Tak to wygląda w m.in. ING Banku Śląskim, Pekao, PKO BP, mBanku, Banku Millennium czy Santanderze. Zazwyczaj dokument trafi do Ciebie w ciągu kilkunastu dni roboczych. Banki zwyczajowo przygotowują kwit mazalny bezpłatnie, ale mogą naliczać dodatkowe opłaty według cennika za jego wydanie. W przypadku gdy dokument ma wystawić organ administracji publicznej, powinien to zrobić bezpłatnie. Tak samo wygląda to, gdy wierzycielem hipotecznym jest osoba fizyczna – opłata również nie będzie naliczona.
Jakie dane musi zawierać zgoda banku na wykreślenie hipoteki?
Kwit mazalny powinien mieć formę pisemną. Nie może być dokumentem elektronicznym, podpisanym profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Nie jest to dopuszczalne, ponieważ dokumenty, na podstawie których dokonywane są wpisy w księdze wieczystej nieruchomości, muszą mieć formę pisemną. W kwicie powinny się znaleźć:
- dane banku i kredytobiorcy;
- numer księgi wieczystej danej nieruchomości;
- rodzaj hipoteki – w przypadku kredytów to hipoteka umowna;
- określenie, jaka wierzytelność jest objęta hipoteką, a także opis dokumentu, który jest podstawą wpisu do KW;
- uzasadnienie wydania dokumentu – informacje o spłacie zobowiązania lub jego wygaśnięciu na innej podstawie;
- zgoda kredytodawcy na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.
Jeśli musisz złożyć wniosek o wydanie listu mazalnego, najpierw sprawdź, czy na stronie banku nie ma gotowego formularza do wypełnienia. W przypadku gdy go nie znajdziesz, przygotuj treść samodzielnie. Oto przykładowa:
Ja Maria Nowak wnioskuję o przesłanie listu mazalnego na adres Warszawa, ulica Morska 12/34, 00-999. Wniosek motywuję całkowitą spłatą kredytu uzyskanego w ramach umowy KF5682193, zawartej w dniu 12.05.2006. Spłaty ostatniej raty dokonałam 12.02.2025 roku.
Oczywiście, konieczne jest złożenie pod nim podpisu. Dokument wyślij listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, aby mieć potwierdzenie, że został odebrany. Jeśli w ciągu kilku tygodni nie otrzymasz kwitu mazalnego, skontaktuj się z bankiem.
Co zrobić, jeśli bank nie zgadza się na wydanie potwierdzania spłaty zobowiązania?
Jeśli bank nie zgadza się na wydanie potwierdzenia spłaty zobowiązania, warto skonsultować się z prawnikiem. Możliwe, że zdarzyło Ci się przelać zbyt mała kwotę i pozostała jeszcze pewna zaległość – w takim wypadku wystarczy dopłacić brakującą sumę.
Jeśli jednak nie zgadzasz się z opinią banku i odmową wydania kwitu mazalnego, konieczne będzie jego pozwanie, a hipoteka zostanie wykreślona dopiero na podstawie orzeczenia sądu. To powinien być ostateczny scenariusz, ale nie są to sytuacje odosobnione. Na pewno nie zakładaj, że do wykreślenia hipoteki umownej wystarczą potwierdzenia wpłaty na konto kredytowe. Dla sądu to zbyt mało.
Gdzie złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości?
Wniosek o wykreślenie hipoteki powinien trafić do sądu właściwego, biorąc pod uwagę lokalizację danej nieruchomości. Jeśli nie wiesz, który to, skorzystaj z wyszukiwarki: wi.lex.pl/govsearch/. Wystarczy, że wybierzesz miasto, a następnie ulicę. Po tym kroku zobaczysz listę sądów rejonowych.
Wybierz Wydział Ksiąg Wieczystych, a następnie uzyskasz jego adres.
Wniosek o wykreślenie hipoteki należy złożyć osobiście w biurze podawczym sądu albo wysłać pocztą tradycyjną. Nie wchodzi w grę zrobienie tego online.
Wykreślenie hipoteki a opłata sądowa
Opłata z tytułu wykreślenia hipoteki wynosi 100 zł. Poza standardowymi opcjami zapłaty w kasie sądu lub wpłaty na jego rachunek bankowy, można skorzystać niekiedy z samoobsługowego terminala płatniczego, czyli tzw. wpłatomatu. Dowód uiszczenia opłaty sądowej jest niezbędny – bez niego hipoteka nie zostanie wykreślona.
Jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości – instrukcja krok po kroku
Wniosek o wykreślenie hipoteki musisz złożyć na formularzu KW-WPIS, który pobierzesz ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub otrzymasz w sądzie. Online dostępne są dwie jego wersje:
- dokument w formacie PDF, który możesz wydrukować i wypełnić,
- plik RTF do wypełnienia elektronicznie.
Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Sprawiedliwości dokument wydrukuj dwustronnie.
Poniżej znajdziesz instrukcję, jak krok po kroku wypełnić ten formularz.
Uwaga: poniższy wzór KW-WPIS obowiązuje od 14 lipca 2023 roku. Jeśli masz go w wersji wydrukowanej od dawna i nie wiesz, czy jest aktualny, pobierz go ze wspomnianej strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Strona 1
Oto, jakie informacje musisz umieścić w polach oznaczonych poszczególnymi numerami:
- Numer sądu rejonowego, pod który podlega nieruchomość – znajdziesz go za pomocą wspomnianej wyszukiwarki.
- Wydział Ksiąg Wieczystych – również ustalisz go przez wspomnianą wyszukiwarkę.
- Numer księgi wieczystej nieruchomości – znajdziesz go w pierwszej części aktu notarialnego przenoszącego własność.
Strona 2
- Przekreśl pola 5, 6 i 8.
- Umieść krzyżyk na kwadracie pod polem 6, obok Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki.
- Uzupełnij pole nr 7 – napisz, że wnosisz o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Podaj rodzaj tej hipoteki – umowna czy kaucyjna. Dodaj nazwę banku lub innego wierzyciela, na rzecz którego hipoteka została ustanowiona. Ponownie podaj numer księgi wieczystej.
- Jeśli w KW są dwie hipoteki, np. zwykła i kaucyjna, wtedy zastosowanie ma pole 8. W 7 wnioskuj o wykreślenie pierwszej, a w 8 – drugiej.
Strona 3:
Nad formularzem z DANE WNIOSKODAWCY/UCZESTNIKA POSTĘPOWANIA przekreśl UCZESTNIKA POSTĘPOWANIA.
- W polach od numeru 9 do 17 podaj dane wnioskującego. Jeśli składasz dokument jako osoba fizyczna, przekreśl pytania o REGON (numer 10) i numer KRS (numer 11). W polu 12 to samo zrób z „Nazwa lub firma”.
- W polu 12 podaj nazwisko, a jeśli jest dwuczłonowe, to drugi powinien się znaleźć w polu 13.
- Przed kolejną częścią formularza znajdziesz MIEJSCE ZAMIESZKANIA/SIEDZIBA. Przekreśl to, co Ciebie nie dotyczy. Jako osoba fizyczna pozostaw MIEJSCE ZAMIESZKANIA.
- Wypełnij pola o numerach od 18 do 25, a w 25 przekreśl sformułowania: ”uczestnik postępowania” i “przedstawiciel ustawowy”, a także zaznacz krzyżykiem odpowiednią odpowiedź: “tak” lub “nie”.
- Kolejną część, zawierającą pola o numerach od 26 do 32, wypełnij wyłącznie wtedy, gdy adres do doręczeń jest inny niż miejsce zamieszkania czy podana siedziba. Jeśli są takie same, przekreśl je.
- W przypadku, gdy nieruchomość ma więcej niż jednego właściciela, to w polach od 33 do 56 podaj jego dane. Jeśli jest jeden, umieść informacje o uczestniku postępowania, czyli wierzycielu hipotecznym, którym jest np. bank. W zależności od wprowadzonych danych, przekreśl odpowiednie słowa w DANE WNIOSKODAWCY/UCZESTNIKA POSTĘPOWANIA. Jeśli podajesz dane banku, w polu numer 49 przekreśl WNIOSKODAWCA i PRZEDSTAWICIELA USTAWOWEGO, a także zaznacz NIE.
- Pola od 50 do 56 wypełnij, jeśli adres do doręczeń uczestnika postępowania jest inny niż siedziby.
Strona 4
- Pola od 57 do 80 wypełnij, gdy w postępowaniu występuje drugi wnioskodawca. Jeśli go nie ma, to przekreśl je.
- Standardowo w polach 81-83 wprowadza się zero, gdyż załączniki nie występują.
- W pole 84 wpisuje się dane z listu mazalnego, tzn. o zgodzie danego banku wraz z datą jej wystawienia.
- W polu 85 należy umieścić informację o załączeniu 100 zł opłaty sądowej za wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej danej nieruchomości.
- Przekreśl pola 86-88
- Przed kolejnymi polami znajduje się WNIOSKODAWCA/PEŁNOMOCNIK/PRZEDSTAWICIEL USTAWOWY, przekreśl wszystko poza WNIOSKODAWCA.
- Na koniec podaj imię i nazwisko, datę wypełnienia i złóż odręcznie podpis.
Jeśli wypełniasz wniosek odręcznie, najlepiej używaj dużych liter i niczego nie przekreślaj. W przeciwnym wypadku proces wykreślania hipoteki się wydłuży, gdyż wspomniany wniosek zostanie odrzucony. Konieczne będzie jego złożenie ponownie.
Po jakim czasie nastąpi wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nie dzieje się automatycznie wraz ze złożeniem wniosku. Dokument musi być sprawdzony, a czas jego rozpatrywania zależy od konkretnego sądu. Może to zająć od kilku dni do nawet kilku miesięcy, czy ponad roku. W tabeli wymieniłem kilka przykładowych sądów w Polsce i czas oczekiwania na zmianę treści księgi wieczystej – zarówno o dodanie wpisu, jak i usunięcie.
Nazwa sądu | Średni czas oczekiwania |
---|---|
IV Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego dla Wrocławia – Krzyków | 2 miesiące |
Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie | miesiąc |
Sąd Rejonowy w Żyrardowie V Wydział Ksiąg Wieczystych | 10 miesięcy |
Sąd Rejonowy w Chorzowie VI Wydział Ksiąg Wieczystych | do 3 miesięcy |
Sąd Rejonowy w Grodzisku Mazowieckim IV Wydział Ksiąg Wieczystych | 7 miesięcy |
Jak widzisz, proces wykreślenia hipoteki może trwać długo. Jeśli planujesz, że zmieni się właściciel nieruchomości, chcesz ją sprzedać, a w dalszym ciągu księga wieczysta zawiera hipotekę na rzecz banku, jak najszybciej się tym zajmij.
Wykreślenie hipoteki a refinansowanie kredytu
Poprzez refinansowanie kredytu możesz spowodować, że zobowiązanie będzie kosztować mniej. Tzn. przeniesiesz je do innego banku i docelowo będziesz płacić niższą ratę. W praktyce to jednak oznacza, że dochodzi do całkowitej spłaty Twojego zobowiązania przez bank i udzielania kolejnego kredytu.
Instytucja będzie wymagać zabezpieczenia na hipotece, więc musisz złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki. Następnie w KW powinno się znaleźć obciążenie na rzecz nowego banku, który spłacił Twój kredyt i jednocześnie udzielił Ci nowego. Zatem ponosisz koszt usunięcia wpisu, jak i dodania go ponownie.
Jak dowiedzieć się, że nastąpiło już wykreślenie hipoteki z KW?
Kiedy do tego dojdzie, sąd powiadomi Cię listownie, że hipoteka została usunięta z KW. Ewentualnie możesz również skorzystać z przeglądarki ksiąg wieczystych, którą znajdziesz pod adresem ekw.ms.gov.pl/eukw_ogol/menu.do. Jedyne, czego potrzebujesz, to numer KW.
Co warto wiedzieć?
- Odpowiedzialnym za złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki jest właściciel nieruchomości. Może to zrobić po spłacie kredytu.
- Jeśli chcesz złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki musisz mieć kwit mazalny, czyli potwierdzenie całkowitej spłaty zobowiązania.
- Wykreślenie hipoteki z KW nie następuje automatycznie po złożeniu wniosku do właściwego sądu rejonowego. Czas oczekiwania wynosi od kilku dni do kilku miesięcy. W niektórych sądach potrwa to nawet rok.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy bank automatycznie wystawia potwierdzenie całkowitej spłaty kredytu?
Niektóre instytucje tak działają, ale część przekaże Ci kwit mazalny dopiero, kiedy złożysz wniosek. Możliwe, że bank pobierze z tego tytułu opłatę, wynoszącą do kilkudziesięciu złotych.
Czy wykreślenie hipoteki z KW jest odpłatne?
Tak, opłata wynosi 100 zł. Musisz ją uiścić przed złożeniem wniosku.
Czy sąd poinformuje o wykreśleniu hipoteki?
Kiedy tylko zawartość księgi wieczystej zostanie zaktualizowana, sąd rejonowy wyśle listownie potwierdzenie, że do tego doszło.
Źródła
https://amron.pl/strona.php?tytul=raporty-amron-sarfin
https://www.wroclaw-krzyki.sr.gov.pl/print.php?p=m&idg=mg,327
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/formularze-wnioskow-stosowanych-w-sadach-rejonowych-prowadzacych-ksiegi-wieczyste-w-systemie-informatycznym-oraz-wnioskow-skladanych-do-centralnej-informacji-kw
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/formularze-wnioskow-stosowanych-w-sadach-rejonowych-prowadzacych-ksiegi-wieczyste-w-systemie-informatycznym-oraz-wnioskow-skladanych-do-centralnej-informacji-kw
https://zyrardow.sr.gov.pl/wkw,m,mg,2,67,74