Kwota ubezpieczenia nieruchomości przy kredycie powinna być adekwatna do wartości domu czy mieszkania, z uwzględnieniem wartości stałych elementów i wyposażenia. Suma ubezpieczenia będzie zbliżona do wartości otrzymanego kredytu hipotecznego, ale wcale nie musi być równa. Nie powinna być zaniżona, do czego nie dopuści sam bank, który w razie szkody całkowitej nie będzie chciał być straty względem otrzymanego odszkodowania. Nie powinna być też zawyżona, aby uniknąć przepłacania za polisę, której koszt i tak podnosi ratę kredytu.
W sumie ubezpieczenia murów oraz stałych elementów wskazujemy wartość nieruchomości (równa, lub większa wartości kredytu), a w sumie ubezpieczenia mienia ruchomego wartość wyposażenia.
Prawidłowe wskazanie w polisie sumy ubezpieczenia pozwoli uniknąć niedoubezpieczenia i nadubezpieczenia.
Niedoubezpieczenie to świadome lub nieświadome zaniżenie realnej wartości mienia. Składka jest wówczas trochę niższa, jednak jeśli dojdzie do dużych lub maksymalnych zniszczeń, to pieniądze z polisy nie wystarczą na pokrycie całości strat.
Nadubezpieczenie oznacza przeszacowanie wartości mienia. W takiej sytuacji kredytobiorca zapłaci wyższą składkę, a w przy dużych lub maksymalnych stratach otrzyma tylko tyle, ile stracił, a nie tyle, ile zadeklarował, że posiada.
Powiązane pytania i odpowiedzi
Nie wiesz gdzie szukać odpowiedzi?
Skontaktuj się z nami. Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 9-21 i w soboty od 9:30 - 17:30.