Łapiesz się na tym, że ciągle narzekasz na swój bank? Niezależnie od powodu to znak, że być może nadszedł czas na zmiany. Dobra wiadomość jest taka, że przeniesienie konta do innego banku wcale nie jest trudne. Dowiedz się, jak to zrobić.
- 1. Dlaczego warto zdecydować się na przeniesienie dotychczasowego konta bankowego?
- 2. Co dokładnie oznacza przeniesienie konta do innego banku?
- 3. Przeniesienie konta – czym zajmie się Twój nowy bank?
- 4. Proces przeniesienia konta bankowego krok po kroku
- 4.1. Krok 1: zgromadzenie danych z obecnego konta i przygotowanie dokumentów
- 4.2. Krok 2: złożenie wniosku o przeniesienie konta
- 4.3. Krok 3: zamknięcie dotychczasowego konta
- 5. Kiedy przeniesienie konta nie jest możliwe?
- 6. Przeniesienie konta a kredyt
- 7. Przeniesienie konta a inne usługi
- 8. Bezpieczeństwo przeniesienia konta
- 9. Warto wiedzieć
Chcesz przenieść konto do innego banku, ale obawiasz się trudności i licznych formalności? Niepotrzebnie. Od stycznia 2010 r. obowiązują bowiem ujednolicone zasady dotyczące przenoszenia rachunków bankowych, które są bardzo korzystne dla klientów.
Zasady zostały uchwalone przez Komitet Europejskiego Sektora Bankowego (EBIC) i wdrożone w całej Unii Europejskiej (w Polsce odpowiadał za to Związek Banków Polskich). Dzięki nim możesz łatwo przenieść swoje konto bankowe, korzystając z pomocy nowego banku. Cała usługa jest darmowa, a formalności po stronie klienta zostały zredukowane do minimum.
Dlaczego warto zdecydować się na przeniesienie dotychczasowego konta bankowego?
Najczęściej klienci decydują się zmienić bank ze względu na:
- korzyści finansowe i promocje – banki często oferują atrakcyjne warunki dla nowych klientów, w tym premie za otwarcie konta czy brak opłat przez określony czas, co może być wystarczającym impulsem do przeniesienia konta;
- niższe opłaty i lepsze warunki – zmiana banku często przynosi oszczędności na stałych kosztach, takich jak opłaty za prowadzenie konta, przelewy, korzystanie z karty płatniczej czy wypłaty z bankomatów na całym świecie;
- dostęp do nowoczesnych usług – jeśli chcesz korzystać z funkcji, których Twój obecny bank nie oferuje (np. płatności BLIK, przelewy na telefon, wirtualna karta płatnicza), przeniesienie konta może być dobrym pomysłem.
Przeniesienie konta może być również dobrym rozwiązaniem, jeśli po prostu usługi dotychczasowego banku nie są dla Ciebie zadowalające (np. ze względu na obsługę klienta, awarie, przerwy w dostępności usług lub inne problemy).
Nowy bank może też oferować atrakcyjne programy partnerskie czy lojalnościowe. Pamiętaj jednak, że zamykając stare konto, najpewniej stracisz możliwość uczestnictwa w programach lojalnościowych dotychczasowego banku.
Przykład
Co dokładnie oznacza przeniesienie konta do innego banku?
Przeniesienie konta to proces zmiany banku, który prowadzi Twoje dotychczasowe konto osobiste, firmowe lub inny rachunek. W praktyce oznacza to zamknięcie dotychczasowego rachunku bankowego i otwarcie nowego konta w innej instytucji finansowej, wraz z przeniesieniem wszystkich istotnych usług i danych, takich jak zlecenia stałe, polecenia zapłaty czy lista odbiorców.
Co mówi prawo?
Ta informacja jest niezwykle istotna – w szczególności dla osób, które chcą uniknąć czasochłonnego przenoszenia danych, takich jak informacje o odbiorcach przelewów czy harmonogramów płatności.
Przeniesienie konta – czym zajmie się Twój nowy bank?
Przeniesienie konta bankowego z punktu widzenia klienta jest bardzo proste. Większość banków umożliwia dopełnienie wszelkich formalności w szybkim procesie online.
Następnie Twój nowy bank:
- zamknie dotychczasowe konto za Ciebie – dzięki temu nie musisz składać wypowiedzenia umowy w dotychczasowym banku;
- przeniesie saldo z dotychczasowego rachunku – zadba o to, aby dotychczasowy bank przekazał Twoje środki na nowy numer konta;
- przeniesie stałe płatności z dotychczasowego konta – wszystkie lub wybrane zlecenia stałe, polecenia przelewu oraz polecenia zapłaty (w zależności od Twoich preferencji), tak aby były realizowane z nowego konta.
Co więcej, bank może poinformować o zmianie konta Twojego pracodawcę, ZUS, KRUS oraz urząd skarbowy. Dzięki temu Twój wysiłek przy przenoszeniu konta będzie naprawdę ograniczony do minimum, a wszelkie wpływy będą trafiać automatycznie na nowy rachunek.
Warto wiedzieć! Nie ma możliwości przeniesienia konta do innego banku z tym samym numerem. W numerze konta zawarty jest m.in. identyfikator banku.
Proces przeniesienia konta bankowego krok po kroku
Masz już nowe konto osobiste? Procedura przeniesienia rachunku płatniczego sprowadza się do kilku kroków.
Krok 1: zgromadzenie danych z obecnego konta i przygotowanie dokumentów
Aby przenieść konto do innego banku przygotuj:
- dokument potwierdzający tożsamość – może to być dowód osobisty lub paszport;
- numer konta w dotychczasowym banku;
- adresy instytucji, które chcesz powiadomić o zmianie banku (np. pracodawcy, ZUS, KRUS, urzędu skarbowego);
- dane wierzycieli oraz identyfikatory płatności, jeśli chcesz przenieść polecenie zapłaty;
- nazwę i numer rachunku odbiorcy, jeśli chcesz przenieść zlecenia stałe.
Dzięki temu cały proces przebiegnie szybko i sprawnie, a nowy bank dopełni za Ciebie wszelkich formalności.
Krok 2: złożenie wniosku o przeniesienie konta
Na tym etapie możesz złożyć wniosek o przeniesienie konta w nowym banku. Zazwyczaj jest to możliwe przez internet – bez wychodzenia z domu. Procedury proponowane przez najpopularniejsze banki w Polsce są bardzo proste i szybkie.
Zazwyczaj proces wygląda następująco:
- otwierasz nowy rachunek w wybranym banku – jest to możliwe w oddziale, ale też za pomocą bankowości internetowej lub w aplikacji mobilnej;
- składasz dyspozycję przeniesienia rachunku – możesz zdecydować, czy chcesz przenieść wszystkie, czy też tylko wybrane zlecenia stałe, polecenia zapłaty i inne usługi płatnicze;
- wybierasz instytucje, które Twój nowy bank ma powiadomić o zmianie numeru rachunku – oraz podajesz ich dane.
Następnie pozostaje już tylko czekać na dopełnienie formalności. Przeniesienie konta zwykle trwa od kilku do kilkunastu dni.
Krok 3: zamknięcie dotychczasowego konta
Po założeniu nowego konta bankowego i przeniesieniu na nie wszystkich potrzebnych elementów możesz zamknąć swój stary rachunek. W zależności od preferencji zamknięcie konta możesz zlecić swojemu nowemu bankowi lub zająć się tym osobiście.
Ważne, aby wcześniej upewnić się, że wszystkie płatności są przeniesione na nowe konto.
Uwaga!
Kiedy przeniesienie konta nie jest możliwe?
Zdarza się, że przeniesienie konta do innego banku nie jest możliwe.
Najczęściej ma to miejsce, gdy:
- masz saldo ujemne albo blokadę rachunku płatniczego;
- Twój rachunek został zajęty w ramach egzekucji komorniczej;
- masz niespłacony kredyt powiązany z dotychczasowym kontem;
- na dotychczasowym rachunku masz zarejestrowane postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej lub złożyłeś wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej;
- Twój podpis na wniosku nie zgadza się z podpisem w dotychczasowym banku;
- Twoje dane podane we wniosku nie zgadzają się z danymi w dotychczasowym banku.
W takim przypadku nowy bank odrzuci Twój wniosek o przeniesienie konta, dlatego przed rozpoczęciem procedury warto się upewnić, że żaden ze wskazanych wyżej problemów Cię nie dotyczy.
Przeniesienie konta a kredyt
Jeśli masz niespłacony kredyt powiązany z dotychczasowym rachunkiem bankowym, przeniesienie konta jest utrudnione, ale nadal możliwe.
W tym przypadku istnieją trzy główne rozwiązania:
- spłata kredytu,
- podpisanie aneksu do umowy kredytowej przed złożeniem wniosku o przeniesienie rachunku bankowego,
- przeniesienie konta wraz z kredytem.
Możesz również otworzyć nowe konto, a stare zachować tylko do spłacania kredytu.
Gdy masz możliwość całkowitego uregulowania zobowiązania, będzie to najprostsze i najszybsze wyjście. Jeśli nie masz wystarczających środków, możesz podpisać odpowiedni aneks do umowy kredytowej, aby usunąć z niej powiązanie kredytu z dotychczasowym rachunkiem.
Ponadto możesz przenieść konto razem z kredytem w ramach procedury refinansowania takiego zobowiązania.
Jest to bardziej skomplikowane niż zwykłe przeniesienie rachunku i może się wiązać ze zmianą warunków spłaty zobowiązania (zgodnie z ofertą nowego banku). Innym rozwiązaniem jest konsolidacja, która służy do połączenia kilku zobowiązań w jedno. W ten sposób pozbędziesz się dotychczasowego kredytu, a przeniesienie konta stanie się możliwe.
Przeniesienie konta a inne usługi
Korzystasz z różnych usług (kredytów, kart kredytowych, lokat) w tym samym banku? Zwykle nie jest to problemem. Jeśli zależy Ci tylko na przeniesieniu konta, możesz to zrobić, o ile dana usługa nie jest bezpośrednio powiązana z kontem (np. z rachunku ustanowiona jest spłata kredytu lub karty kredytowej, rachunek jest wskazany do przelewu kapitału lub odsetek lokaty itp.).
W tym przypadku konieczne będzie „rozłączenie” takich usług, co może wymagać dodatkowych formalności. Możesz także zdecydować się na przeniesienie wraz z kontem dodatkowych usług do innego banku, ale wymaga to przeprowadzenia osobnych procedur.
Bezpieczeństwo przeniesienia konta
Przeniesienie konta jest bezpieczne, jeśli jest realizowane zgodnie z procedurami. Banki zobligowane są przy tym do przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących m.in. ochrony danych osobowych oraz zabezpieczeń transakcji. Warto przekazać jak najwięcej obowiązków związanych z przeniesieniem konta nowemu bankowi.
Pozwoli to uniknąć błędów oraz odpowiedzialności za ewentualne niedopatrzenia czy pomyłki. Zapewni też maksymalne bezpieczeństwo i zgodność z procedurami. Upewnij się jedynie, że komunikujesz się z nowym bankiem wyłącznie za pośrednictwem oficjalnych kanałów. Nigdy nie podawaj też swoich danych do logowania i zachowaj ostrożność przy przesyłaniu dokumentów informacji „wrażliwych”.
Warto wiedzieć
- Przeniesienie konta do innego banku może przynieść Ci szereg korzyści w postaci np. niższych opłat, dostępu do nowych usług i bardziej opłacalnych produktów dodatkowych.
- Przepisy obowiązujące od 2011 roku zapewniają klientom polskich banków możliwość zlecenia przeprowadzenia większości procedur związanych z przeniesieniem konta swojemu nowemu bankowi.
- Nowy bank może zająć się przeniesieniem salda i wszystkich zleceń stałych czy poleceń zapłaty, a nawet poinformować Twojego pracodawcę czy urzędy o tym, że masz nowy numer konta.
- W większości banków możesz założyć nowy rachunek i złożyć dyspozycję przeniesienia konta online.
- Przeniesienie konta będzie niemożliwe lub utrudnione, jeśli masz powiązany z nim niespłacony kredyt, a także np. ujemne saldo czy blokadę na rachunku. Nie można także przenieść konta zajętego przez komornika ani konta osoby, która złożyła wniosek o upadłość konsumencką.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy można przenieść konto z jednego banku do drugiego?
Tak, w polskie prawo pozwala przenieść konto z jednego banku do drugiego w bardzo prosty sposób. Nowy bank może przeprowadzić większość formalności w Twoim imieniu, w tym zamknąć stare konto, przenieść środki oraz ustawić zlecenia stałe i polecenia zapłaty.
Ile czasu trwa przeniesienie konta z banku do banku?
Przeniesienie konta trwa zazwyczaj od 7 do 14 dni roboczych, w zależności od poziomu skomplikowania tego procesu. W tym czasie może wystąpić krótka przerwa w dostępie do środków.
Ile kosztuje przeniesienie konta?
Przeniesienie konta bankowego zazwyczaj jest bezpłatne, ponieważ banki nie pobierają opłat za tę usługę. Możesz jednak ponieść koszty związane z zamknięciem starego konta, jeśli np. Twój dotychczasowy bank przewiduje opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy. Warto zatem sprawdzić warunki w regulaminie swojego banku.
Źródła
https://www.zbp.pl/getmedia/06f5c4f0-d852-4604-8097-c67901bff53f/zbp_przewodnik_101229_02
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111991175/U/D20111175Lj.pdf