Sprzedałeś przedmiot na portalu internetowym i kupujący domaga się wysyłki, a środków wciąż nie ma na rachunku? Czekasz na wynagrodzenie, które powinno już być u Ciebie, a na koncie pustki? To tylko kilka z wielu sytuacji, w których chcemy wiedzieć, kiedy dojdzie przelew.
- 1. Od czego zależy czas przyjścia przelewu?
- 1.1. Przelew ekspresowy a zwykły
- 1.2. Sesje przychodzące i wychodzące
- 1.3. Przelewy zagraniczne
- 2. Jak sprawdzić czy przelew jest na koncie?
- 2.1. Sprawdzenie w bankowości internetowej
- 2.2. Sprawdzenie w aplikacji mobilnej
- 2.3. Kontakt ze swoim bankiem
- 2.4. Kontakt ze zlecającym przelew
- 3. Weryfikacja poprawności danych
- 4. Reklamacja – brak realizacji przelewu
- 5. Jak monitorować przelewy realizowane przez bank?
- 6. Co warto wiedzieć?
Oczekiwanie na przelew może być stresujące, zwłaszcza gdy pieniądze są pilnie potrzebne. Czas realizacji operacji zależy m.in. od tego, czy przelew został wysłany w obrębie tego samego, czy innego banku i kiedy został nadany. Znaczenie ma też czy przelew był lokalny, czy międzynarodowy. W praktyce zaksięgowanie płatności trwa od kilku sekund do nawet 5 dni przy transakcjach międzynarodowych.
Od czego zależy czas przyjścia przelewu?
Przelewy bankowe rzadko kiedy docierają do odbiorcy natychmiast. Dzieje się tak właściwie tylko wtedy, gdy są to przelewy wewnętrzne (w obrębie tego samego banku), Express Elixir lub przelewy BLIK, czyli na telefon.
Czas realizacji transakcji jest uzależniony od kilku czynników, takich jak rodzaj przelewu czy dzień i godzina wysłania. Warto poznać mechanizmy rządzące realizacją przelewów, aby lepiej przewidzieć, kiedy środki znajdą się na koncie.
Przelew ekspresowy a zwykły
Przelewy można podzielić na zwykłe i natychmiastowe (Express Elixir). Zwykłe przelewy są rozliczane w ramach standardowych sesji rozliczeniowych banku i mogą trwać od kilku godzin do jednego dnia roboczego.
Z kolei przelewy ekspresowe realizowane są natychmiast, co oznacza, że środki powinny trafić na Twoje konto w ciągu kilku minut od złożenia zlecenia. Co ważne – w bankach obowiązują limity co do wysokości przelewów natychmiastowych. Przykładowo w Pekao SA maksymalna wartość takiego przelewu to 5 000 zł (a dziennie najwyżej 10 000 zł). Jeżeli zatem czekasz na większą sumę, najprawdopodobniej transakcja została zlecona jako „zwykła”, więc rozliczy się zgodnie z harmonogramem sesji wychodzących i przychodzących.
W kwestii „szybkości” przelewu nie ma znaczenia, czy został on nadany przez internet, czy w oddziale banku. Zarówno przelew internetowy, jak i realizowany w placówce, można zlecić jako zwykły lub ekspresowy i zaksięgują się one zgodnie z zasadami rozliczania tych form przelewów.
Uwaga!
Sesje przychodzące i wychodzące
Sesje Elixir są to ramy czasowe, w których banki realizują przelewy. Sesje wychodzące to okienka, kiedy bank wysyła pieniądze (obciąża konto nadawcy), a sesje przychodzące – kiedy bank księguje środki (robi uznanie na rachunku odbiorcy).
Każdy bank posiada określone godziny sesji przychodzących i wychodzących. Odbywają się one w różnych godzinach, ale standardowo pierwsza jest poranna, kolejna około południa, a ostatnia przed wieczorem.
Przykładowe godziny sesji wychodzących / przychodzących w ING Bank Śląski S.A.:
- I sesja: 8:10 / po 11:00
- II sesja: 11:30 / po 15:00
- III sesja: 14:30 / po 17:30
W przypadku, gdy przelew został wysłany po godz. 17:30, czyli po ostatniej sesji wychodzącej w danym dniu, jego realizacja nastąpi dopiero następnego dnia roboczego (ok. 8:10). Z kolei do odbiorcy pieniądze trafią zgodnie z harmonogramem sesji przychodzących w jego banku (prawdopodobnie w pierwszej lub drugiej sesji, czyli rano lub około południa).
Pamiętaj, że sesje przychodzące i wychodzące odbywają się tylko w dni robocze, dlatego przelew zlecony do Ciebie np. w piątek wieczorem, pojawi się na Twoim koncie dopiero w poniedziałek.
Przelewy zagraniczne
W przypadku przelewów zagranicznych, czas dotarcia pieniędzy może wynieść nawet do kilku dni. Wszystko zależy od tego, czy operacja została zrealizowana w systemie SEPA czy SWIFT.
Przelewy SEPA księgują się w ciągu 1-3 dni, a SWIFT – do 5 dni a czasem i więcej. Dłuższa droga przelewu zagranicznego wynika z faktu, że przechodzi on przez ręce wielu instytucji pośredniczących.
Nie wiesz, czy zlecenie przelewu do Ciebie odbyło się przez SEPA czy SWIFT? SEPA służy do przekazywania wyłącznie euro na terenie Jednolitego Obszaru Płatności, który obejmuje kraje UE i kilka innych państw europejskich.
Natomiast poprzez system SWIFT można przelać dowolną walutę w obrębie (niemal) wszystkich państw świata. Wobec tego, jeżeli oczekujesz na przelew w innej walucie niż euro, to z pewnością został zrealizowany jako SWIFT.
Jak sprawdzić czy przelew jest na koncie?
Jeśli przelew nie dotarł w oczekiwanym czasie, istnieje kilka sposobów na sprawdzenie jego statusu. Możesz skorzystać z bankowości internetowej, aplikacji mobilnej, skontaktować się z bankiem lub nadawcą przelewu.
Gdyby pieniądze wciąż się nie pojawiały, warto zweryfikować poprawność danych na potwierdzeniu przelewu i ewentualnie złożyć reklamację.
Sprawdzenie w bankowości internetowej
Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy przelew dotarł na Twoje konto, jest zalogowanie się do bankowości internetowej. Możliwe, że pieniądze są na rachunku, ale w gąszczu innych transakcji przegapiłeś transakcję. W zakładce Historia operacji lub Transakcje zweryfikujesz, czy środki zostały zaksięgowane.
Przeoczenie przelewu może się też zdarzyć, gdy miałeś ujemne saldo na koncie (np. z tytułu opłat za prowadzenia konta), przelew się zaksięgował, ale pokrył zobowiązania wobec banku.
Przykład
Sprawdzenie w aplikacji mobilnej
Większość banków udostępnia aplikacje mobilne, które pozwalają na szybkie sprawdzenie stanu konta. Po zalogowaniu się do aplikacji możliwe jest sprawdzenie statusu transakcji, a więc tego, czy przelew faktycznie dotarł.
Spróbuj tego
Kontakt ze swoim bankiem
Jeśli przelew nie dotarł w przewidywanym czasie, skontaktuj się z działem obsługi klienta swojego banku. Konsultanci zweryfikuję status transakcji i potwierdzą Ci, czy rzeczywiście płatność się nie zaksięgowała u Ciebie.
Pracownicy banku mają dostęp do szczegółowych informacji i mogą pomóc w ustaleniu przyczyny opóźnienia. Jednak pamiętaj, że nie są w stanie zagwarantować dokładnego terminu zaksięgowania przelewu ani potwierdzić, czy został on faktycznie wysłany.
Bezcelowe jest kontaktowanie się z bankiem nadawcy, aby upewnić się, czy przelew został wysłany. Nawet jeżeli Ty także jesteś klientem tego banku, instytucja finansowa nie może Ci udzielić informacji na temat transakcji wykonywanych przez osoby trzecie (w tym przypadku: przez nadawcę płatności).
Kontakt ze zlecającym przelew
Przy braku zaksięgowania przelewu, warto skontaktować się z osobą lub instytucją, która go zlecała. Zdarza się, że ktoś obiecuje, że wykona przelew bankowy, ale wypada mu to z głowy. Kontakt na pewno nie zaszkodzi, a pomoże wyjaśnić sytuację „u źródła”.
Możesz też poprosić nadawcę o potwierdzenie nadania przelewu. Zawiera on informacje o dacie wysyłki i numerze rachunku odbiorcy, czyli Twoim. Potwierdzenie zachowaj – w razie, gdyby płatność się nie odnalazła, dokument będzie podstawą do złożenia reklamacji.
Weryfikacja poprawności danych
Jednym z powodów opóźnienia przelewu może być błędnie wpisany numer rachunku odbiorcy lub inne nieprawidłowe dane na potwierdzeniu przelewu. Jeśli numer rachunku jest nieprawidłowy (tzn. nieistniejący), taki przelew zostanie odrzucony i wróci do nadawcy.
Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy wpisany numer konta istnieje, ale nie jest to numer odbiorcy. W takim przypadku bank nie weryfikuje, czy dany numer rachunku przypisany jest do osoby występującej jako adresat, ale realizuje transakcję.
Przykład
W sytuacji z przykładu, bank przekazał środki na konto tej innej osoby. Bank nadawcy nie ma „mocy prawnej”, aby je cofnąć z powrotem do nadawcy, czy przekazać je bezpośrednio na rachunek Doroty. Wyjściem jest prośba o polubowny zwrot do odbiorcy płatności, a jeżeli to nie pomoże – wystąpienie na drogę prawną.
Reklamacja – brak realizacji przelewu
Sytuacja, kiedy prawidłowo nadany (z wpisanym poprawnym numerem konta) przelew nie dociera do odbiorcy, jest niezmiernie rzadka, ale może mieć miejsce. Gdy tak się zdarzy, należy złożyć reklamację w banku.
W większości banków reklamacje są przyjmowanie e-mailem, listownie lub kontaktując się z obsługą klienta. Nie ma wzoru reklamacji na brak przelewu.
Sytuację można opisać własnymi słowami, ale trzeba zawrzeć:
- dane nadawcy przelewu,
- dane i numer konta odbiorcy,
- datę nadania i kwotę przelewu,
- żądanie reklamacyjne, tj. oczekiwany sposób rozwiązania reklamacji; w tym przypadku będzie to „odnalezienie przelewu”, czyli zaksięgowanie go na koncie odbiorcy.
Należy dołączyć do reklamacji potwierdzenie przelewu ściągnięte np. z aplikacji mobilnej lub zeskanowane (w przypadku przelewu w oddziale banku).
Bank ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni od złożenia. W szczególnie skomplikowanych przypadkach może wydłużyć odpowiedź o kolejne 30 dni, ale musi o tym pisemnie poinformować składającego reklamację.
W razie braku odpowiedzi w ustawowym terminie reklamacja uznawana jest za rozpatrzoną pozytywnie.
Jak monitorować przelewy realizowane przez bank?
Z artykułu dowiedziałeś się, jak sprawdzić, czy przelew został wysłany na Twoje konto. Zainteresował Cię ten temat, ponieważ oczekiwałeś na płatność i zapewne wielokrotnie zaglądałeś na swój rachunek. Aby uniknąć tego stresującego czekania i zerkania co chwila na konto, pamiętaj o kilku sprawach.
- Sprawdź na stronie internetowej Twojego banku, o której godzinie są sesje przychodzące. Tylko w tym czasie środki mogą zaksięgować się rachunku.
- W sytuacji, kiedy płatność ma być pilna, ustal z nadawcą, aby nadał przelew natychmiastowy lub przelew BLIK.
- W przypadku przelewów międzynarodowych uzbrój się w cierpliwość lub korzystaj z alternatywnych form przekazywania pieniędzy niż przelew bankowy (np. przelew pomiędzy użytkownikami Revolut, przekaz Western Union).
W przypadku problemów lub opóźnień zawsze kontaktuj się ze swoim bankiem. Obsługa klienta albo jasno przedstawi Ci, co się dzieje w tej chwili z płatnością, albo wyjaśni, z czego wynika tak długi czas księgowania operacji.
Co warto wiedzieć?
- Przelewy mogą zostać zaksięgowane natychmiast (np. przelewy wewnętrzne, Express Elixir lub BLIK) lub od kilku godzin do następnego dnia roboczego (przelewy zewnętrzne).
- To, czy przelew został wysłany można sprawdzić np. na potwierdzeniu operacji przesłanym przed nadawcę. Bank nadawcy nie udzieli odbiorcy przelewu informacji na temat transakcji.
- W Przypadku braku przelewu przez kilka dni należy złożyć reklamację do banku. Instytucja finansowa ma 30 dni na odpowiedź.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile trwa zaksięgowanie przelewu?
Czas zaksięgowania przelewu zależy od rodzaju transakcji i godzin sesji bankowych. Przelewy między kontami w tym samym banku realizowane są natychmiast, natomiast przelewy międzybankowe mogą trwać od kilku godzin do jednego dnia roboczego. Jeśli przelew został wykonany w weekend jego zaksięgowanie nastąpi najczęściej w najbliższym dniu roboczym. W przypadku przelewów natychmiastowych środki powinny pojawić się na koncie odbiorcy w ciągu kilku minut.
Czy da się namierzyć przelew?
Klient banku nie ma takiej możliwości z poziomu aplikacji. Natomiast instytucja finansowa może sprawdzić czy przelew od niej wyszedł (nie został wstrzymany, cofnięty itd.).
Jak można sprawdzić czy przelew dotarł do odbiorcy?
Nie ma innej możliwości niż zapytanie o to adresata. Nie dowiemy się tego ani w banku odbiorcy (prawo zabrania udzielać takich informacji), ani w banku, w którym nadaliśmy płatność (bank „nie widzi” co się dzieje z płatnością, kiedy wyśle ją poprzez sesję wychodzącą).
Źródła
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001348/U/D20151348Lj.pdf