Masz konto osobiste w Revolut, ale rozważasz jego zamknięcie? Możesz to zrobić zdalnie, ale w niektórych przypadkach czynność ta bywa problematyczna. W jaki sposób uniknąć opłat w wyższych planach, jak zlikwidować rachunek bez aplikacji i co czeka właścicieli kont firmowych? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących rachunków w Revolut.
- 1. Co trzeba sprawdzić przed zamknięciem konta Revolut?
- 2. Jakie są metody zamknięcia konta Revolut?
- 3. Jak usunąć konto Revolut? Instrukcja krok po kroku
- 3.1. Jak zamknąć konto w Revolut dla klientów indywidualnych?
- 3.2. Jak zamknąć konto Revolut dla firm?
- 4. Ile trwa zamknięcie konta Revolut?
- 4.1. Co się stanie z wysyłanymi przelewami, gdy konto zostanie zamknięte?
- 5. Ile kosztuje zamknięcie konta w Revolut?
- 6. Co zamiast Revolut?
- 6.1. ZEN – fintech z polskimi korzeniami
- 6.2. Wise – wygodne przelewy międzynarodowe
- 6.3. N26 – niemiecki bank internetowy
- 7. Kiedy warto zamknąć konto Revolut?
- 8. Czy Revolut może sam zlikwidować konto?
- 9. Zamknięcie konta osobistego Revolut po śmierci właściciela
- 10. Co warto wiedzieć?
Choć Revolut wielu osobom wciąż kojarzy się z typowym fintechem, jest to pełnoprawny, międzynarodowy bank internetowy. Pod koniec 2018 roku otrzymał europejską licencję bankową od Banku Litwy oraz Europejskiego Banku Centralnego. Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym firmy za 2023 rok, z Revoluta korzystało już ponad 45 milionów osób, a pod względem liczby pobrań znajdował się na 1. miejscu wśród wszystkich aplikacji finansowych w 11 krajach.
Dane PAP Biznes wskazują, że w Revolucie zakochali się również Polacy. W 2024 roku szczególnym zainteresowaniem cieszyły się jego usługi inwestycyjne – skorzystało z nich aż o 153 proc. więcej klientów niż rok wcześniej. Nie oznacza to jednak, że brakuje osób chcących mimo wszystko zamknąć konto Revolucie. To jednak nie jest już tak łatwe i w dużym stopniu zależy od planu, z którego korzystasz.
Co trzeba sprawdzić przed zamknięciem konta Revolut?
Najważniejszą kwestią w procesie zamykania konta Revolut jest sprowadzenie go do darmowego rachunku Standard. Z wyższych planów Revolut Plus, Premium, Metal lub Ultra musisz „zejść” do wersji podstawowej. Dzięki temu unikniesz potencjalnych opłat. Pamiętaj natomiast, że nadal będziesz korzystać z subskrypcji na dotychczasowych warunkach przez okres, który już został opłacony. Zatem:
- przy opłacie subskrypcji co miesiąc i przejściu na niższy plan, nadal możesz korzystać z planu płatnego w miesiącu, który już jest opłacony,
- przy opłacie subskrypcji na rok z góry, nadal możesz korzystać z planu płatnego do końca okresu rozliczeniowego (bez możliwości otrzymania zwrotu pieniędzy za opłacone miesiące).
Ponadto przed zamknięciem konta:
- zaktualizuj aplikację Revolut (lub Revolut Business) do najnowszej wersji,
- opróżnij wszystkie konta walutowe i inwestycyjne,
- opróżnij konto kryptowalutowe,
- przenieś oszczędności w złotówkach i innych walutach.
Następnie upewnij się, że nie masz:
- oczekujących transakcji,
- aktywnych subskrypcji i zleceń stałych,
- aktywnego ubezpieczenia Revolut,
- aktywnego konta dla osób poniżej 18. roku życia,
- otwartych wniosków o obciążenie zwrotne,
- zaciągniętych i niespłaconych zobowiązań.
Spróbuj tego
Jakie są metody zamknięcia konta Revolut?
Revolut jest bankiem internetowym, nie umożliwia więc klientom zamknięcia konta osobiście w swojej siedzibie. Nie prowadzi również placówek. Jak jednak zapewne się domyślasz, bez większego problemu możesz zrobić to zdalnie – przez internet. Platforma działa głównie w formie aplikacji i to w niej możesz zamknąć swój rachunek.
Od pewnego czasu możesz uzyskać dostęp do swojego konta z poziomu serwisu internetowego w wersji przeglądarkowej. Opcja ta jednak ma bardzo okrojone możliwości i nie pozwala na zamknięcie konta biznesowego lub osobistego.
Revolut pozwala również na kontakt z supportem na różne sposoby, np. za pośrednictwem czatu na żywo. W ten sposób jednak również nie masz możliwości zdalnego zamknięcia Twojego konta. Co najwyżej konsultanci mogą wyjaśnić Ci tam, jak to zrobić krok po kroku. Nadal jednak to Ty musisz przejść przez cały proces w aplikacji mobilnej.
Jak usunąć konto Revolut? Instrukcja krok po kroku
Zamknięcie konta Revolut nie należy do specjalnie skomplikowanych zarówno w przypadku rachunku osobistego, jak i firmowego. Poniżej znajdziesz szczegółowe instrukcje, wyjaśniające, jak przejść przez ten proces krok po kroku. Pamiętaj natomiast, by najpierw zadbać o wszystkie kwestie, które opisywaliśmy już wcześniej.
Jak zamknąć konto w Revolut dla klientów indywidualnych?
Aby zamknąć osobisty rachunek bankowy w Revolut z poziomu aplikacji mobilnej, postępuj zgodnie z poniższymi krokami.
1️⃣Zaloguj się na konto Revolut w aplikacji mobilnej.
2️⃣W głównym widoku konta naciśnij ikonę swojego profilu użytkownika. Znajdziesz ją w lewym górnym rogu ekranu.
3️⃣Wybierz opcję „Konto”. Powinna być widoczna w dolnej części ekranu, bez potrzeby scrollowania.
4️⃣Wybierz przycisk „Zamknij konto”. Znajdziesz go na samym dole.
Po wybraniu odpowiedniej opcji postępuj zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie. Serwis może ponadto zapytać Cię o powód zamknięcia konta Revolut, nie musisz natomiast go ujawniać. Po potwierdzeniu wykonania żądanej operacji Twoje konto osobiste zostanie błyskawicznie dezaktywowane.
Jak zamknąć konto Revolut dla firm?
W przypadku konta firmowego proces przebiega bardzo podobnie, ale tym razem wszystko odbywa się w aplikacji Revolut Business. Tutaj także istotne jest wcześniejsze upewnienie się, że wszystkie środki zostały przelane na nowe konto, a Twoje Konto Handlowca jest całkowicie opróżnione. Cały proces przebiega zgodnie z poniższymi krokami.
1️⃣Zaloguj się na swoje biznesowe konto w Revolut.
2️⃣Naciśnij swoje imię i nazwisko. Znajdziesz je w lewym górnym rogu ekranu.
3️⃣Przejdź do sekcji „Ustawienia”.
4️⃣Przewiń stronę do samego końca. Na dole znajdziesz opcję „Zamknij konto firmowe”.
5️⃣Wybierz powód zamknięcia konta w Revolut i potwierdź operację.
Podobnie jak w przypadku darmowego konta osobistego, rachunek firmowy również jest dezaktywowany błyskawicznie. Co natomiast istotne, operację tę wykonać może wyłącznie osoba z uprawnieniami właściciela konta.
Ile trwa zamknięcie konta Revolut?
Jak wspominaliśmy, najczęściej konto Revolut jest zamykane błyskawicznie, od razu po zakończeniu procesu w aplikacji. Wyjątkiem są konta płatne, w których możesz mieć dostęp do wykupionych usług aż do momentu zakończenia czasu ich subskrypcji.
Ciekawostka
Zdarza się ponadto, że Revolut odmawia zamknięcia konta w danym momencie. Wiąże się to z niespełnieniem wskazanych przez serwis wymagań. Często przyczyną jest np.:
- pozostawienie środków na koncie Revolut – rozwiązaniem problemu jest po prostu przelanie ich na inny rachunek bankowy;
- aktywna subskrypcja – musisz anulować wszystkie subskrypcje i przelewy stałe, powiązane z tym kontem, by je zamknąć. Dotyczy to również płatności za wersje kont, na których obowiązują opłaty (np. Metal czy Premium).
Jeśli z jakiegoś powodu Twoje konto Revolut nie będzie mogło zostać od razu zamknięte, serwis Cię o tym poinformuje. Wskaże również rozwiązanie tego problemu. W przypadku pomyślnego zamknięcia rachunku otrzymasz maila z potwierdzeniem.
Co się stanie z wysyłanymi przelewami, gdy konto zostanie zamknięte?
Gdy Twoje konto Revolut zostanie zlikwidowane, to przestaną na nie przychodzić przelewy. Nie musisz martwić się, że ktoś wyśle Ci na nie pieniądze i nie będziesz mieć do nich dostępu. W takiej sytuacji Twój numer konta po prostu przestaje działać. W praktyce więc przelewy przychodzące nie są przyjmowane. Wysłane pieniądze wracają do nadawcy z odpowiednią adnotacją.
Ile kosztuje zamknięcie konta w Revolut?
W przypadku konta Revolut w darmowym pakiecie jego zamknięcie jest całkowicie bezpłatne. Nie musisz wyrównywać także opłaty za kartę, która po prostu przestaje być aktywna.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku subskrypcji płatnych planów, takich jak Plus, Premium, Metal czy Ultra. W ich przypadku konieczne jest uregulowanie opłat przewidzianych w umowie. Opłaty w Revolut za zakończenie subskrypcji lub zmianę wersji na niższą wyglądają następująco:
- jeśli nastąpi to w ciągu 14 dni – Revolut zwróci Ci pełną kwotę subskrypcji miesięcznych i rocznych. W obu przypadkach możesz zostać obciążony opłatą za kartę oraz kosztami jej dostawy. W przypadku karty Metal jest to 200 zł, a Ultra 255 zł;
- jeśli nastąpi to po 14 dniach, ale przed upływem 6 miesięcy w planie Ultra:
- osoby opłacające subskrypcję co miesiąc nie otrzymają zwrotu opłat subskrypcyjnych. Muszą też opłacić miesiąc, w którym poinformowały o chęci zamknięcia konta lub zmiany planu na niższy. Dodatkowo naliczana jest opłata za przedwczesną rezygnację (równa miesięcznej kwocie subskrypcji);
- osoby opłacające subskrypcję roczną nie otrzymają zwrotu pieniędzy, ale też nie zostanie od nich pobrana opłata za przedwczesną rezygnację oraz kartę i jej dostawę;
- jeśli nastąpi to po 6 miesiącach w planie Ultra:
- osoby opłacające subskrypcję co miesiąc muszą opłacić miesiąc, w którym poinformują serwis o chęci anulowania planu lub przejścia na niższy. Nie zostanie naliczona opłata za przedwczesną rezygnację;
- osoby opłacające subskrypcję roczną nie otrzymają zwrotu za niewykorzystany okres. Nie będzie od nich pobierana opłata za przedwczesną rezygnację;
- jeśli nastąpi to po 14 dniach, ale przed upływem 10 miesięcy w pozostałych płatnych planach:
- osoby opłacające subskrypcję co miesiąc nie otrzymają zwrotu środków i muszą opłacić subskrypcję za miesiąc, w którym poinformują o rezygnacji lub przejściu na niższy pakiet. Naliczona zostanie ponadto opłata za przedwczesną rezygnację (w wysokości dwukrotności miesięcznej opłaty za subskrypcję);
- osoby opłacające subskrypcję roczną nie otrzymają zwrotu. Nie zostanie im jednak naliczona opłata za przedwczesną rezygnację;
- jeśli nastąpi to po upływie 10 miesięcy w pozostałych płatnych planach:
- osoby opłacające subskrypcję co miesiąc muszą opłacić subskrypcję za miesiąc, w którym poinformują o rezygnacji lub zmianie planu na niższy. Nie zostanie im naliczona opłata za przedwczesną rezygnację;
- osoby opłacające subskrypcję roczną nie otrzymają zwrotu pieniędzy. Nie zostanie też naliczona opłata za wcześniejszą rezygnację.
Przykład
Co zamiast Revolut?
Revolut nie jest jedynym bankiem internetowym, działającym w Polsce. Na rynku nie brak alternatyw, którym warto się przyjrzeć, przed założeniem konta. Dzięki temu masz szanse znaleźć rozwiązanie, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
ZEN – fintech z polskimi korzeniami
To polski fintech, którego głównym atutem jest dostęp do kont wielowalutowych. Z tego względu często jest porównywany do Revoluta. Zapewnia dostęp do kart i jest oparty na aplikacji mobilnej. Ma cztery plany (Pro, Free, Gold i Platinum) różniące się zarówno cenami, jak i możliwościami. Jeden z nich jest darmowy. Wśród jego głównych zalet wymienić można m.in.:
- cashback – zwrot drobnych kwot za konkretne zakupy,
- przedłużoną gwarancję w formie dodatkowej ochrony na sprzęt elektroniczny,
- ochronę zakupów i wsparcie w rozwiązywaniu sporów ze sprzedawcami,
- płatności mobilne (Apple Pay i Google Pay),
- polski IBAN.
Za pomocą konta ZEN możliwe jest przechowywanie oraz wymiana środków w ponad 20 walutach. W przypadku konta biznesowego pozwala na prowadzenie rachunku IBAN w 34 walutach.
Wise – wygodne przelewy międzynarodowe
Interesującą alternatywą dla Revoluta jest Wise. To międzynarodowy fintech cieszący się dość dużą popularnością. Wise również skupia się na kontach wielowalutowych oraz rozwoju wygodnych przelewów międzynarodowych. W tym przypadku jednak nie wybierasz jednego planu o ściśle określonej ofercie. Opłaty naliczane są bowiem wyłącznie za usługi, z których rzeczywiście korzystasz.
Do Twojej dyspozycji w Wise są takie funkcje, jak np.:
- przelewy międzynarodowe,
- karta debetowa,
- wymiana pieniędzy w ponad 40 walutach,
- przechowywanie i zarządzanie środkami,
- korzystanie z bankomatów,
- płatności Swift.
Jak łatwo zauważyć, Wise to serwis mniej rozbudowany niż Revolut. Nie ma w nim rozwiązań inwestycyjnych czy zbyt wielu produktów dodatkowych.
N26 – niemiecki bank internetowy
N26 jest niemieckim bankiem internetowym, który stale się rozwija i coraz głośniej promuje się na polskim rynku. Podobnie jak Revolut dostęp do niego jest możliwy z poziomu aplikacji. Znacznie bardziej jednak przypomina tradycyjną instytucję bankową niż nowoczesny fintech. Swoją działalność w głównej mierze opiera na klasycznych produktach, takich jak np.:
- konto mobilne,
- karty płatnicze,
- przelewy krajowe i międzynarodowe,
- kompleksowe zarządzanie finansami,
- rachunki firmowe.
Jak przystało na rozwiązanie internetowe, pozwala na szybką realizację transakcji. Wysyła powiadomienia, tworzy statystyki wydatków i ułatwia zarządzanie majątkiem. Jego zakres usług jest jednak znacząco węższy niż w przypadku Revoluta.
Kiedy warto zamknąć konto Revolut?
Decyzja o zamknięciu konta w Revolut jest kwestią indywidualną. Popularność tego rozwiązania wskazuje, że jest ono naprawdę lubiane i dobrze sprawdza się do zarządzania środkami w różnych walutach. Najczęściej jednak warto przemyśleć decyzję o likwidacji swojego rachunku w nim, gdy np.:
- znajdziesz atrakcyjniejszą alternatywę,
- nie masz potrzeby korzystania z usług Revolut,
- nie jesteś zadowolony z kosztów (w przypadku planów płatnych),
- nie ma w nim pożądanych przez Ciebie rozwiązań,
- nie jesteś zadowolony z obsługi serwisu i jego działania.
Część osób może rozważać ponadto rezygnację z Revoluta, gdy ten dołączy do systemu OGNIVO. Obecnie do niego nie należy, dzięki czemu przechowywane na nim środki nie są widoczne dla komorników. Coraz więcej specjalistów sugeruje jednak, że w przyszłości sytuacja ta może się zmienić.
Czy Revolut może sam zlikwidować konto?
Revolut może sam zdecydować o zamknięciu lub zawieszeniu dostępu do konta. Dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Aby jednak do tego doszło, muszą zajść określone okoliczności.
Zgodnie z informacjami znajdującymi się na stronie serwisu, może zdarzyć się to, jeśli:
- Revolut będzie mieć podejrzenia, że Twoje postępowanie nosi znamiona oszustwa lub innej niedozwolonej działalności,
- Revolut nie otrzyma od Ciebie wymaganych informacji lub będą powody, by sądzić, że przekazane dane są fałszywe,
- dopuścisz się poważnego złamania regulaminu lub będziesz to robić uporczywie,
- będziesz zadłużony w serwisie i pomimo próśb o spłatę nie zrobisz tego w oczekiwanym terminie,
- zostanie ogłoszona Twoja upadłość,
- dojdzie do tego na mocy przepisów prawa, regulacji, nakazu sądowego lub innych działań prawnych.
Uwaga!
Zamknięcie konta osobistego Revolut po śmierci właściciela
Co zrobić, jeśli osoba posiadająca konto w Revolucie odejdzie z tego świata? W takim przypadku o zamknięcie rachunku mogą zadbać spadkobiercy. Ich rolą jest zgłoszenie tego faktu do obsługi banku. Najłatwiej jest zrobić to za pomocą ogólnodostępnego czatu. Konsultanci wyjaśnią Ci wtedy krok po kroku, jak należy postępować w takiej sytuacji.
Co ważne, jako spadkobierca musisz dysponować odpowiednimi dokumentami, potwierdzającymi śmierć użytkownika. Niezbędne w tej sytuacji będzie zatem przedstawienie:
- ważnego dokumentu tożsamości,
- dokumentów potwierdzających dziedziczenie,
- aktu zgonu.
Celem podjęcia takiego działania jest przelanie środków z konta osoby zmarłej na rachunek spadkobiercy.
Już wiesz, jak zamknąć konto w Revolut, ile kosztuje taka czynność i jak długo trzeba czekać na skuteczną likwidację rachunku. Jeśli przy okazji rozglądasz się za ofertami bardziej tradycyjnych banków, to zapoznaj się z aktualnym rankingiem kont osobistych.
Co warto wiedzieć?
- Zamknięcie konta w Revolucie jest możliwe wyłącznie z poziomu aplikacji na smartfony. Nie wymaga to zachowania okresu wypowiedzenia, bo rachunek jest anulowany natychmiast, o ile zostaną spełnione wszystkie warunki.
- Przed rezygnacją z usługi konieczne jest opróżnienie konta Revolut, rachunków oszczędnościowych i inwestycyjnych prowadzonych w jego ramach. Należy również anulować wszystkie subskrypcje oraz poczekać na zakończenie realizowanych transakcji.
- Zamknięcie bezpłatnego konta w Revolut jest całkowicie darmowe. W przypadku planów płatnych może jednak wiązać się z naliczeniem opłat. Ich wysokość jest zależna od wykupionego planu oraz okresu korzystania z niego.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy po zamknięciu konta Revolut można otworzyć nowe?
Tak, każdy użytkownik może wrócić do Revoluta. Możliwa jest zarówno reaktywacja poprzedniego rachunku, jak i otwarcie nowego. Często drugie z wymienionych rozwiązań jest nawet łatwiejsze i szybsze.
Jak zlikwidować kartę Revolut?
Możesz usunąć kartę Revolut w dowolnym momencie w swojej aplikacji. Aby to zrobić, zaloguj się do aplikacji i rozwiń menu „Karty”. Następnie wybierz kartę, przejdź do sekcji „Ustawienia” i naciśnij „Zamknij kartę”.
Jak zrezygnować z Revolut Premium?
W każdym momencie możesz przejść z dowolnego planu Revolut na niższy lub całkowicie zrezygnować z usługi. Zrobisz to w aplikacji, wybierając opcję „Zmień plan”. Pamiętaj jednak, że za wcześniejszą rezygnację z umowy mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty.
Źródła
https://biznes.pap.pl/wiadomosci/firmy/liczba-aktywnie-inwestujacych-klientow-revolut-w-polsce-wzrosla-w-2024-roku-o-153
https://www.revolut.com/pl-PL/annual-report/2023/