Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Poradnik kart bankowych

Zapomniałem kodu PIN do karty bankomatowej – co zrobić?

Kobieta wkłada kartę bankomatową do terminala

Getty Images

Moment, w którym orientujesz się, że nie pamiętasz, jaki jest Twój kod PIN do karty, może być stresujący. Nie denerwuj się jednak niepotrzebnie, tylko sprawdź jak nadać nowy numer. Podpowiadamy jak to szybko zrobić.

Jak podał NBP, w III kwartale 2024 r. liczba kart płatniczych na polskim rynku wynosiła 45,9 mln. To oznacza, że tylko samo kodów PIN znają ich właściciele. A przynajmniej znać powinni.

W praktyce pamięć bywa zawodna i zapomnienie kodu PIN może się zdarzyć. Zwłaszcza, że na popularności zyskują transakcje przez internet, których nie autoryzuje się PIN-em, więc naturalną koleją rzeczy jest, że wylatuje on z głowy.

Kod PIN do karty bankomatowej – co to jest?

Kod PIN (z ang. Personal Identification Number) to numer (składający się na ogół z 4 cyfr) przypisany do karty płatniczej, służący do potwierdzania tożsamości jej właściciela, czyli Twojej. Chroni on przed nieautoryzowanym dostępem do środków na koncie bankowym.

Numer PIN jest przypisany do karty bankomatowej, a nie do konta. Oznacza to, że gdy dostajesz nową kartę do tego samego rachunku bankowego, musisz nadać jej inny (nowy) PIN.

Kod PIN podajesz podczas wykonywania operacji typu:

  • wypłata gotówki za pomocą karty bankomatowej,
  • płatność kartą w sklepie.

Uwaga!

Do autoryzacji transakcji zbliżeniowych do wysokości 100 zł nie trzeba wpisywać numeru PIN.

Pierwszy PIN do karty – jak nadać?

Kilkanaście lat temu, gdy aplikacje mobilne banku dopiero raczkowały, pierwszy kod PIN do karty był wysyłany tradycyjną pocztą na adres klienta (w innej przesyłce niż karta). Należało go zmienić w bankomacie – tj. umieścić kartę i zalogować się numerem PIN otrzymanym z banku, wybrać na ekranie funkcję Zmień PIN i ustawić własny numer.

Dziś ta metoda na pierwszy PIN do karty odchodzi do lamusa. Ty, jako klient banku, sam ustalasz swój pierwszy PIN. Możesz to zrobić za pomocą bankowości internetowej, w aplikacji, na infolinii lub w oddziale banku. Dwa pierwsze sposoby są najłatwiejsze.

Jako że PIN jest przypisany do karty, w aplikacji nadajesz go w sekcji Karty lub podobnej. W aplikacji IKO banku PKO BP pierwszy PIN do karty bankomatowej zdefiniujesz jak niżej.

  1. Zaloguj się do aplikacji, wejdź w Moje produkty → Karty i wybierz kartę, do której chcesz nadać PIN.
  2. Kliknij ikonę trzech kropek, a następnie Nadaj nowy PIN.
  3. Wprowadź nowy kod do karty i potwierdź go swoim PIN-em do aplikacji IKO.

Co powinieneś zrobić, gdy zapomnisz nr PIN do karty?

Gdy zapomnisz PIN-u do karty, nie wpadaj w panikę. Możliwe, że sobie go przypomnisz, a nawet jeżeli nie – nadanie nowego numeru PIN jest proste i szybkie. Najpierw zastanów się, czy nie masz go nigdzie zapisanego – w specjalnej aplikacji do zarządzania hasłami czy na kartce schowanej w bezpiecznym miejscu.

Uwaga!

Nie należy przechowywać numeru PIN na kartce włożonej do portfela czy za obudowę telefonu. Istnieją managery haseł, czyli specjalne narzędzia pozwalające na bezpieczne przechowywanie numeru PIN i innych kodów czy haseł, które nie powinny się dostać w niepowołane ręce.

Jeżeli jednak nie możesz sobie przypomnieć numeru PIN, nie zgaduj go, wstukując przypadkowe cyfry w bankomacie. Zły PIN wpisany trzy razy z rzędu oznacza zablokowanie lub zatrzymanie karty płatniczej w bankomacie. Każdy bank ma inne procedury w tej kwestii.

O ile da się szybko odblokować kartę, która została zablokowana, tak otrzymanie nowej w przypadku zatrzymania w urządzeniu, nie będzie już takie proste. Zatem kiedy jesteś pewien, że numeru sobie nie przypomnisz, nadaj nowy kod PIN.

Jak nadać nowy PIN?

Zapomnianego kodu nie odzyskasz – nie przypomni Ci go ani aplikacja, ani pracownicy banku. Musisz nadać nowy kod. Nowy numer PIN do swojej karty nadasz w aplikacji, bankowości internetowej, w placówce banku lub na infolinii.

W aplikacji każdego banku sposób postępowania jest podobny. Dla przykładu prezentujemy, jak ta procedura wygląda w Millenium Bank Polska S.A.

  1. Zaloguj się do bankowości elektronicznej Millenet i wybierz ikonę Produkty (na dole ekranu), a następnie Karty.
  2. Wybierz kartę, której chcesz nadać nowy numer i kliknij Zmień PIN.
  3. Wpisz nowy numer PIN, powtórz go i zaakceptuj operację.

Nowy PIN aktywuje się natychmiast. To znaczy, że możesz od razu iść do sklepu lub bankomatu i dokonać operacji zatwierdzając ją nowym PIN-em.

Jak zmienić PIN?

PIN do karty bankomatowej możesz zmienić, kiedy tylko chcesz, ale powinieneś to zrobić zawsze, gdy numer dostanie się w niepowołane ręce lub podejrzewasz, że mogło się tak stać.

Przykład

Marta wypłacała środki w bankomacie w centrum handlowym. Dookoła przechodziło wiele osób i Marta po fakcie zaczęła się martwić, czy ktoś nie podejrzał, jaki jest kod PIN do jej karty płatniczej. Aby spać spokojnie, kobieta powinna go zmienić jak najszybciej, np. logując się do aplikacji bankowej.

Zmiana kodu PIN z reguły jest bezpłatna bez względu na sposób zmiany (w aplikacji, w oddziale banku itp.). Jednak niektóre banki (Credit Agricole S.A., Pekao S.A.) wciąż opcjonalnie oferują możliwość wygenerowania i wysłania nowego kodu pocztą w formie papierowej – za taką usługę pobierają opłatę w wysokości 5-10 zł.

Jaki powinien być bezpieczny numer PIN do karty?

W większości banków kod PIN musi składać się z 4 cyfr, ale zdarzają się też PIN-y 6-cyfrowe. Niezależnie od liczby cyfr, ich kombinacja powinna być trudna do zgadnięcia.

Poniżej wskazówki, które pomogą Ci stworzyć bezpieczny i trudny do odgadnięcia kod.

  • Unikaj oczywistych kombinacji – proste sekwencje cyfr, takie jak „1234”, „1111” czy „0000”, są łatwe do odgadnięcia i często stosowane przez użytkowników.
  • Nie używaj danych osobistych – korzystanie z daty urodzenia, numeru telefonu czy innych łatwo dostępnych informacji jako kodu PIN zwiększa ryzyko nieautoryzowanego dostępu do Twojego konta.
  • Wybierz losową kombinację – najbezpieczniejsze są kody PIN, które nie mają oczywistego związku z Twoim życiem osobistym, np. 2895.
  • Regularnie zmieniaj kod PIN – aby zwiększyć bezpieczeństwo, co jakiś czas zmieniaj swój kod PIN i unikaj powtarzania wcześniejszych kombinacji.
  • Nie udostępniaj swojego kodu PIN – nigdy nie podawaj swojego kodu PIN osobom trzecim, nawet jeśli podają się za pracowników banku. Prawdziwi przedstawiciele banku nigdy nie poproszą Cię o ujawnienie tego kodu.
  • Chroń kod PIN podczas wprowadzania – podczas korzystania z bankomatu lub terminala płatniczego zasłaniaj klawiaturę ręką, aby uniemożliwić podglądanie wprowadzanego kodu przez osoby postronne lub kamery.

Najbezpieczniej przechowywać kod PIN w głowie, ale w natłoku danych, które trzeba zapamiętać, może być to trudne. W takiej sytuacji rozsądnym rozwiązaniem jest zapisanie go w sprawdzonej aplikacji do przechowywania haseł.

Co warto wiedzieć?

  1. Numer PIN jest przypisany do karty, a nie do konta. Wobec tego wyrabiając nową kartę, musisz ją aktywować i nadać jej nowy PIN.
  2. Zapomniany kod PIN można zmienić w aplikacji, przez bankowość internetową, w oddziale banku lub na infolinii. W aplikacji i bankowości internetowej zrobisz to w sekcji Karty.
  3. Nie należy wpisywać losowych cyfr, licząc, że w ten sposób odgadnie się PIN, gdyż można w ten sposób zablokować kartę. Mając świadomość, że PIN bezpowrotnie został zapomniany, najlepiej od razu ustawić nowy.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak odzyskać kod PIN do karty bankomatowej?

    Kodu PIN nie da się odzyskać – nie przypomni go ani pracownik banku, ani żadna funkcja w aplikacji. W przypadku zapomnienia kodu jedynym rozwiązaniem jest ustawienie nowego.

  2. Co zrobić, gdy zapomniałem kodu PIN do karty?

    Należy nadać nowy PIN w aplikacji mobilnej, przez bankowość internetową, w oddziale lub na infolinii. W aplikacji większości banków nadanie nowego PIN-u znajduje się w sekcji karty.

  3. Jak sprawdzić jaki mam PIN do karty płatniczej?

    Nie da się tego nigdzie sprawdzić. Numery PIN są tajne i nie mają do nich dostępu ani konsultanci na infolinii, ani aplikacje bankowe. Można nadać nowy PIN i zapisać go na przyszłość w bezpiecznym menagerze haseł. Jest to urządzenie do przechowywania tego typu danych – czyli z hasłami, kodami dostępowymi, loginami itp.

ŹródłaBibliografia

  1. https://nbp.pl/informacja-o-kartach-platniczych-iii-kwartal-2024-r/

Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments