Zrobiłeś przelew bankowy i po czasie okazało się, że konto odbiorcy było zamknięte? Denerwujesz się, ponieważ nie wiesz, gdzie właściwie trafiły środki, skoro nie ma ich ani na Twoim rachunku, ani u nadawcy? Taka sytuacja nie jest komfortowa, ale czasem się zdarza. Sprawdź jak postępować, kiedy pieniądze zostały przelane na zlikwidowane konto.
- 1. Czy da się wysłać przelew na zamknięte konto bankowe?
- 1.1. Co się dzieje z zamkniętym rachunkiem bankowym?
- 1.2. Rachunek techniczny – co to jest?
- 2. Co zrobić po przelaniu środków na zamknięty rachunek bankowy?
- 3. Na czym polega zwrot przelewu na nieaktywne konto?
- 4. Czy bank może odmówić zwrotu środków?
- 4.1. Przelew na nieznane konto bankowe
- 4.2. Przelew na poczcie na zamknięte konto bankowe
- 4.3. Czy trzeba zwrócić błędnie otrzymany przelew?
- 5. Jak uniknąć problemów związanych z przelewem na złe konto?
- 6. Co warto wiedzieć?
Przelew wysłany na zły numer konta bankowego (czyli do niewłaściwego odbiorcy) to trochę inna sytuacja, niż przelanie środków na rachunek zamknięty. W tym drugim przypadku środki są zwracane automatycznie. W pierwszym istnieje ryzyko, że adresat przelewu nie zwróci środków z własnej inicjatywy. Nie znaczy to, że trzeba się pogodzić z utratą pieniędzy. Istnieją możliwości prawne, aby je wyegzekwować.
Czy da się wysłać przelew na zamknięte konto bankowe?
Rachunek bankowy zamykany jest na wniosek klienta lub w określonych przypadkach na podstawie decyzji banku. Nie działa to tak, że pracownik banku składa dyspozycję zamknięcia, a system bankowy natychmiast ją realizuje. Jest to proces trwający około 30 dni.
W tym czasie, nazwijmy go okresem wypowiedzenia konta, właściciel rachunku może z niego normalnie korzystać. Tzn. wykonywać przelewy, ale także je odbierać.
Po okresie wypowiedzenia rachunek bankowy jest likwidowany a wszystkie środki finansowe, które się na nim znajdowały, przelewane są na nowe konto, wskazane przez właściciela. Od tej chwili na rachunek nie powinno dać się dokonać przelewu. Co oznacza, że Tobie, jako zlecającemu płatność, powinien wyświetlić się komunikat typu: Błędny numer konta. To tyle w teorii, praktyka pokazuje, że czasem jest inaczej.
Mimo tego, że konto bankowe jest zamknięte, w niektórych przypadkach da się na nie zrobić przelew. Mówiąc bardziej precyzyjnie – przelane środki trafiają do banku, ale nie na nieaktywne konto (ponieważ ono już nie istnieje), niemniej instytucja finansowa ma do nich dostęp.
Zatem odpowiadając na pytanie, czy przelew na zamknięte konto bankowe jest możliwy – tak, takie sytuacje czasem mają miejsce.
Co się dzieje z zamkniętym rachunkiem bankowym?
Numery rachunków bankowych tworzone są według precyzyjnie określonego schematu. Pierwszych kilka cyfr identyfikuje bank i placówkę, w której prowadzony jest rachunek, a dopiero kolejne cyfry to numer Twojego rachunku w ścisłym znaczeniu. W każdym przypadku numer rachunku bankowego to unikatowy identyfikator – nie ma możliwości przypisania jednego numeru konta bankowego do dwóch różnych właścicieli. Wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy mówimy o koncie wspólnym.
Uwaga!
Rachunek techniczny – co to jest?
Środki finansowe wpłacone na zamknięte konto są czasem „odbierane” przez bank. Ale co się z nimi dzieje, skoro konto bankowe, na które miały pójść przelew jest zamknięte? Wtedy środki trafiają na tzw. rachunek techniczny. Można powiedzieć, że jest to „zapasowe” konto, które bank wykorzystuje do transakcji, kiedy z jakieś przyczyny nie może skorzystać ze „zwykłego konta”. Na konto techniczne trafiają m.in. przelewy, które przyszły do banku, ale nie mogą być zaksięgowane na normalnym koncie, ponieważ ono już nie istnieje.
Co zrobić po przelaniu środków na zamknięty rachunek bankowy?
W sytuacji, gdy szybko zorientujesz się, że przelew został wysłany na zamknięty lub zły numer rachunku, powinieneś niezwłocznie skontaktować się z infolinią banku. Czasem możliwe jest anulowanie przelewu, czyli cofnięcie go na rachunek nadawcy. Wynika to z faktu, że przelewy rozliczane są w trzech sesjach Elixir w dni robocze i trochę to trwa, zanim faktycznie zejdą z rachunku. Wymaga to jednak szybkiej reakcji.
Uwaga!
Jeżeli przelałeś środki na zamknięty rachunek, ale anulowanie przelewu nie jest możliwe, pozostaje Ci czekać. Zazwyczaj jest tak, że bank sam orientuje się, że dany przelew został zlecony na zamknięte konto bankowe. Bank identyfikuje taką płatność i zwraca do nadawcy. Dzieje się to automatycznie i może potrwać do kilku dni.
Jeśli jednak pieniądze nie wrócą na Twoje konto, złóż do banku reklamację wraz z opisem okoliczności, które wiązały się ze zleceniem przelewu. Warto dołączyć do niej potwierdzenie wykonanego przelewu.
Uwaga!
Jak widać – najczęściej problem z przelewem na zamknięte konto bankowe rozwiązuje się sam, ponieważ bank wykonuje automatyczny zwrot pieniędzy do nadawcy. W razie braku zwrotu należy złożyć reklamację i nie stresować się zbytnio – może potrwa to nieco dłużej, ale środki finansowe na pewno się odnajdą.
Na czym polega zwrot przelewu na nieaktywne konto?
Zasadniczo każdy bank sam zwraca do nadawcy przelew wykonany na zamknięte konto bankowe. Procedura zwrotu pieniędzy zależy od wewnętrznej polityki banku, ale na ogół wszystko odbywa się automatycznie (bez wniosku nadawcy przelewu) i trwa do kilku dni.
Po wykonaniu przelewu na zlikwidowany rachunek bankowy, warto monitorować przebieg zdarzeń i upewnić się, że zwrot pieniędzy został wykonany, tzn. środki wróciły. W szczególnych sytuacjach bank może mieć problem z identyfikacją transakcji i konieczne będzie złożenie reklamacji.
Czy bank może odmówić zwrotu środków?
W przypadku przelewu na zamknięte konto bankowe, instytucja nie może odmówić ich zwrotu do nadawcy. Co więcej zwrot przelewu odbywa się najczęściej automatycznie, kiedy tylko bank odnotuje, że środki wpłynęły na zamknięte konto.
W niektórych przypadkach może trwać to dłużej (kiedy bank ma problem z identyfikacją płatności), ale reklamacja pomoże rozwiązać sprawę.
Natomiast sytuacja wygląda inaczej w razie przekazania środków na istniejące, ale złe konto bankowe.
Przykład
Co może zrobić Marek? Po pierwsze – skontaktować się z bankiem – być może uda się wycofać błędny przelew. Jeżeli jest to niemożliwe – skontaktować się ze sklepem i poprosić o zwrot pieniędzy. Co, jeżeli odbiorca przelewu odmówi? W tej sytuacji Marek powinien powołać się na art. 405 Kodeksu Cywilnego, który mówi:
Co mówi prawo?
Przyjęcie pieniędzy przez sklep w wyniku błędu Marka oznacza jego bezpodstawne wzbogacenie się i na tej podstawie Marek może domagać się ich zwrotu.
Przelew na nieznane konto bankowe
Marek z naszego wcześniejszego przykładu przekazał środki na zły numer konta, ale wiedział, do kogo trafiły. Co zrobić w sytuacji, jeżeli zrobisz przelew na błędny numer rachunku, ale nie wiesz, kto jest jego właścicielem? Jak w takiej sytuacji dochodzić zwrotu? Ani Twój bank, ani bank odbiorcy, nie udostępnią Ci od razu danych osoby lub instytucji, do której trafiły pieniądze.
Jednak Twój bank pomoże Ci w inny sposób, pośrednicząc w poinformowaniu o sytuacji odbiorcy płatności. Gwarantuje to art. 143 a ustawy o usługach płatniczych.
Procedura wygląda tak: zawiadamiasz swój bank o sytuacji, a bank w ciągu 3 dni od otrzymania zgłoszenia:
- informuje odbiorcę przelewu, że na jego konto bankowe wpłynęły środki finansowe przez pomyłkę i wskazuje numer konta bankowego (technicznego) do zwrotu i jednocześnie komunikuje o obowiązku udostępnienia danych osobowych w razie braku zwrotu – jeżeli przelew został wykonany na rachunek w tym samym banku,
- kontaktuje się z bankiem odbiorcy i zwraca się o podjęcie działań w celu odzyskania kwoty, przekazując jednocześnie posiadane informacje – w sytuacji, gdy zrobiłeś przelew na rachunek innego banku.
Jeżeli odbiorca płatności zwróci pieniądze na podane przez bank konto bankowe (za taki zwrot nie poniesie opłaty), instytucja w ciągu 1 dnia przekaże je na Twoje konto (taka operacja być odpłatna).
Natomiast, jeżeli w ciągu 30 dni adresat przelewu nie zwróci środków, bank udostępni Ci jego dane. Procedura może wydłużyć się o kilka dni w przypadku, gdy odbiorca ma konto w innym banku.
Przelew na poczcie na zamknięte konto bankowe
W przypadku przelewu wykonanego na zamknięte konto w instytucji pośredniczącej w transakcjach, bank zwróci środki na konto nadawcy przelewu, a więc na rachunek poczty lub punktu wpłat.
Jeżeli spotka Cię taka sytuacja, że zleciłeś przelew np. na poczcie, złóż reklamację do tej instytucji. Do reklamacji dołącz potwierdzenie, które otrzymałeś przy wpłacie. Poczta (albo punkt wpłat) musi ją rozpatrzyć w ciągu 30 dni.
Czy trzeba zwrócić błędnie otrzymany przelew?
Gdy omyłkowo przelejesz pieniądze na czyjeś konto, odbiorca powinien Ci je zwrócić. Tak samo działa to w drugą stronę – kiedy otrzymasz nieznaną płatność, masz obowiązek ją zwrócić.
Jak uniknąć problemów związanych z przelewem na złe konto?
Zwykle celowo nikt nie wykorzystuje zamkniętego numeru konta bankowego jako właściwego do realizacji przelewu. Zazwyczaj jest to wynik pomyłki albo niewiedzy – może być następstwem tego, że odbiorca płatności nie poinformował nadawcy, że ma nowy numer rachunku, albo nadawca zapomniał zaktualizować numer rachunku.
Rozwiązaniem może być sprawdzanie czy numer rachunku bankowego jest właściwy, przy każdym zleceniu przelewu do nowego adresata i czytanie korespondencji od stałych kontrahentów. Najczęściej przy wystawieniu faktury odbiorca dodatkowo informuje, że numer rachunku bankowego ulega zmianie i wystarczy tylko wprowadzenie nowych danych, żeby pieniądze trafiły do właściwego odbiorcy i na właściwe konto bankowe.
Co warto wiedzieć?
- W przypadku przelewu na zamknięte konto bankowe, środki finansowe trafiają na tzw. konto techniczne. W ciągu kilku dni bank zwraca je do nadawcy przelewu. W razie braku zwrotu, należy złożyć reklamację. Bank nadawcy ma 30 dni na jej rozpatrzenie.
- W razie wykonaniu przelewu na zły numer konta (ale istniejący) można próbować go anulować, ale nie zawsze jest to możliwe. Jeżeli środki zaksięgują się u odbiorcy, należy zwrócić się o pomoc do banku – instytucja finansowa wyślę do odbiorcy informację o błędnym przelewie i prośbę o jego zwrot.
- Gdy odbiorca płatności nie zwróci środków, bank udostępni jego dane. Mając dane odbiorcy można złożyć pozew do sądu z art. 405 Kodeksu Cywilnego, czyli o bezpodstawne wzbogacenie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak długo trwa odzyskanie pieniędzy z zamkniętego konta bankowego?
Środki przelane na zamknięte konto wracają do nadawcy najczęściej w ciągu kilku dni roboczych. Jeżeli tak się nie stanie, należy złożyć do banku reklamację i opisać przebieg zdarzeń. Dobrze jest też dołączyć potwierdzenie przelewu lub wyciąg z historii transakcji.
Jak odzyskać omyłkowo wysłany przelew?
W przypadku, gdy środki finansowe zostały przelane na zły numer konta (ale istniejący) trzeba skontaktować się ze swoim bankiem. Bank albo poinformuje odbiorcę przelewu, że środki otrzymał omyłkowo, albo przekaże sprawę do banku odbiorcy. Osoba, która otrzymała przelew, powinna go dobrowolnie zwrócić. Jeżeli tego nie zrobi – można wystąpić do sądu z roszczeniem o zwrot środków na podstawie art. 405 Kodeksu Cywilnego.
Czy można odzyskać pieniądze po zamknięciu konta?
Po zamknięciu konta środki przelane na to rachunek zwracane są automatycznie do nadawcy. W wyjątkowych sytuacjach, gdy pieniądze na wrócą na konto w ciągu kilku dni, należy złożyć w banku reklamację. Bank na obowiązek odpowiedzieć na nią w ciągu 30 dni.
Źródła
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111991175/U/D20111175Lj.pdf