Przez lata polska policja - a wcześniej i milicja - kojarzyła się na drogach przede wszystkim z Polonezami i Nysami. To już dość odległe czasy, choć nie tak do końca. Rankomat, który niedawno obchodził swoje 15. urodziny, pamięta jeszcze ostatnie policyjne Polonezy! Trzeba jednak przyznać, że od 2008 roku flota polskiej policji przeszła niemałą metamorfozę. Jak prezentowały się radiowozy polskiej policji w ostatnich 15 latach?

2007/2008 - zmiana barw z niebieskich na srebrne

Pamiętacie niebiesko-białe radiowozy? W zasadzie było im kolorystycznie bliżej do granatu niż do błękitu. Takie barwy obowiązywały w polskiej policji do 2007 roku, kiedy postanowiono przeprowadzić niemały face lifting.

To właśnie od 2007 roku wszystkie nowe radiowozy policyjne są malowane na srebrno z wyraźnym niebieskim pasem po bokach. W kolorze błękitnym utrzymana jest także maska i klapa bagażnika radiowozu, a na niebieskim tle znajduje się wyraźny napis POLICJA. Górne i dolne krawędzie niebieskiej folii odblaskowej są przyozdobione białymi elementami pełniącymi również rolę odblaskową. Nowe oznakowanie to nie tyle kwestia gustu, a praktyczności i bezpieczeństwa.

W latach 2007-2008 do policji trafiło około 6000 radiowozów w srebrno-niebieskim oznakowaniu. Oznacza to, że w chwili premiery Rankomatu na rynku co drugi radiowóz policyjny w naszym kraju był już oznakowany w nowych barwach. W latach 2007-2008 polska policja odebrała też pierwsze radiowozy marki Kia Cee'd (odpowiednio około 300 i 2500 egzemplarzy), które aż do momentu pojawienia się kolejnej generacji Cee'da stanowiły trzon policyjnej floty.

2009 - pożegnanie z Polonezami

zdjęcie radiowozu policyjnego FSO Polonez Caro
Policyjny FSO Polonez Caro

Niegdyś tytuł najpopularniejszego radiowozu policyjnego (i milicyjnego) dzierżył FSO Polonez. Polska konstrukcja zadebiutowała w szeregach polskiej milicji w 1978 zastępując przestarzałe już wtedy Warszawy 223. Pierwsze milicyjne Polonezy występowały w wersji 1500. Takim "poldkiem" jeździł (choć nieoznakowanym) porucznik Borewicz w kultowym serialu pt. "07 zgłoś się". Na początku lat 80. zaczęły pojawiać się wersje Lux, a w kolejnej dekadzie nowsze modele Caro i Caro Plus, również jako kombi.

To właśnie Polonez Caro Plus przetrwał w polskiej policji aż do 2009 roku. Oznacza to, że różne modele Poloneza pełniły służbę na polskich drogach przez 31 lat. W czasie, gdy ostatnie Polonezy były wycofywane z polskiej policji, Rankomat uruchomiał porównywarkę ubezpieczeń.

2010 - Lancia Delta

zdjęcie radiowozu policyjnego Lancia Delta III
Policyjna Lancia Delta III

Na początku nowej dekady Rankomat świętował 2 lata istnienia i pierwszy rok od wprowadzenia rewolucyjnej internetowej porównywarki ubezpieczeń OC/AC, a do polskiej policji trafiły kolejne radiowozy. Mało kto wie, ale intrygująca Lancia Delta trzeciej generacji - koło której nie da się przejść obojętnie i albo się ją kocha, albo nienawidzi - również trafiła do polskiej policji! Miało to miejsce właśnie w 2010 roku.

W zasadzie Lancia Delta w barwach policji to istny biały kruk wśród policyjnych radiowozów. W 2010 r. przekazano "aż" 12 egzemplarzy warmińsko-mazurskim policjantom. Cały tuzin został wyposażony w fiatowskiego turbodiesla 1.9 TwinTurbo MultiJet generującego 222 konie mechaniczne. W efekcie Lancia Delta - która ma przecież sportowe korzenie i ogromne tradycje w sportach motorowych - rozpędzała się od 0 do 100 km/h w 7,9 s, a licznik "zamykała" na poziomie 222 km/h.

2010/2011 - Alfa Romeo 159 1.75

zdjęcie radiowozu policyjnego Alfa Romeo 159
Policyjna Alfa Romeo 159

Niemal w tym samym czasie do policyjnej floty trafiły kolejne Włoszki. Były to Alfy Romeo 159 z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.75 TBi generującym 200 KM. Motor pozwalał rozpędzać się do pierwszej "setki" w około 7 sekund.

Dobre osiągi (prędkość maksymalna do 235 km/h) i właściwości jezdne Alfy 159 sprawiły, że zdecydowano się na wyposażenie każdego egzemplarza w wideorejestrator i radar. W praktyce pojazdy te miały lepiej sprawdzać się w pościgach niż zdecydowanie bardziej popularne i wszędobylskie radiowozy Kia Cee'd. 120 egzemplarzy Alfy Romeo przekazano na przełomie 2010 i 2011 roku. Być może niektórzy się zdziwią, ale sporo tych policyjnych Alf do dziś śmiga po drogach, choćby w Bielsku-Białej.

2014 - Kia Cee'd 2 SW

zdjęcie radiowozu policyjnego Kia Cee'd 2
Policyjna Kia Cee'd 2 SW

Naszym policjantom tak bardzo przypadła do gustu pierwsza generacja Kii Cee'd, że po kilku latach kolejny przetarg wygrał jej następca. Kia Cee'd 2 dostała się do polskiej policji w wersji kombi (SW), która obecnie zastępuje wysłużone już egzemplarze pierwszej generacji. Nic dziwnego - najstarsze Cee'dy w policji mają już blisko 18 lat!

To właśnie ten radiowóz policyjny jest obecnie najczęściej spotykany na polskich drogach. Nie da się ukryć, że obecnie Kia Cee'd jest uniwersalnym radiowozem spełniającym w polskiej policji tę samą rolę, co niegdyś Polonez.

2014/2015 - Opel Astra J

zdjęcie radiowozu policyjnego Opel Astra J
Policyjny Opel Astra J

Na przełomie 2014 i 2015 roku polska policja wzbogaciła się o czwartą generację Opla Astry (Opel Astra J) w nadwoziu typu hatchback, kombi i sedan. Pod koniec 2014 r. wielkopolska policja otrzymała 28 sztuk radiowozów Astra J z silnikiem o pojemności 1.4 l i mocy 140 KM. W sumie polska policja zyskała kilkaset radiowozów Opel Astra J.

Radiowozy trafiły przede wszystkim do oddziałów drogówki i zostały wyposażone w system kamer rejestrujących obraz i fonię nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz pojazdu. Niektóre egzemplarze pozostały nieoznakowane i te otrzymały przydział przede wszystkim do grup operacyjnych. Co ciekawe, policyjne Astry J zostały wyprodukowane w zakładach Opla mieszczących się w Gliwicach.

2016 - VW Transporter T6

zdjęcie radiowozu policyjnego VW Transporter T6
Policyjny VW Transporter T6

Pod koniec 2016 roku polska policja wzbogaciła się o pierwsze egzemplarze VW Transportera T6. Miałe one wówczas zastąpić wysłużone Transportery T4 z lat 90. XX wieku i uzupełnić flotę Fiatów Ducato. Nowe Volkswageny - w przeciwieństwie do starszej generacji T4, która doczekała się niezbyt ładnego pseudonimu - miały już naturalnie nowe srebrno-niebieskie oznakowanie, jak każdy nowy radiowóz w Polsce od lat 2007/2008.

VW Transporter T6 od samego początku zbierał dobre i pochlebne opinie wśród polskich policjantów. Pierwsze 100 radiowozów T6 zostało rozdysponowanych po komendach w całym kraju pod koniec 2016 roku.

2017 - BMW 330i

zdjęcie radiowozu policyjnego BMW 330i
Policyjne BMW 330i

Do pojawienia się Kii Stinger GT to właśnie nieoznakowane BMW 330i było najszybszym policyjnym radiowozem w Polsce. Pierwszy egzemplarz trafił naszych mundurowych na początku 2017 roku. Jego cel to - naturalnie - piraci drogowi.

Policyjne BMW 330i zostało wręcz stworzone do łapania przestępców drogowych. Pod jego maską galopuje 250 koni mechanicznych, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie około 6 sekund. Prędkość maksymalna to z kolei 250 km/h - nie jest łatwo uciec przed takim radiowozem. BMW 330i trafiły rok później do sformułowanej wówczas specjalnej grupy SPEED, na którą składają się także m.in. Stingery, Cupry Leon, Renault Megane 4 RS czy Skody Superb 2.0 TSI. Nie sposób postawić przy nich stare Fiaty 125P czy Polonezy służące lata temu w policji!

2017/2018 - Opel Astra K

zdjęcie radiowozu policyjnego Opel Astra K
Policyjny Opel Astra K

W roku 2017 do polskiej policji trafiło 300 egzemplarzy Opla Astry w wersji kombi, ale tym razem piątej generacji (oznaczenie K). Były całkiem sensownie wyposażone - silnik o pojemności skokowej 1.6 generuje sporą moc, bo 200 KM, co pozwala się rozpędzić Astrze do 235 km/h (pierwsza setka w 7,7 s).

Rok później policja otrzymała kolejne tego typu pojazdy, ale już ze zmodyfikowaną syreną zamontowaną w specjalnie zaprojektowanym w tym celu otworze grillu. Ta modyfikacja jest typowa dla polskich radiowozów odbieranych od 2018 roku, ale nie tylko ta jedna. Zmienił się nieco układ malowania - boczny niebieski pas ostrzegawczy płynnie przechodzi na pokrywę bagażnika, ale sama kolorystyka pozostała (jeszcze) bez zmian.

2018 - Kia Stinger GT

zdjęcie radiowozu policyjnego Kia Stinger
Policyjna Kia Stinger

Bardzo szybkie radiowozy policyjne spotkasz nie tylko w grze Need For Speed, ale od końca 2018 roku także na polskich drogach. To właśnie w listopadzie polska policja odebrała pierwsze egzemplarze nietuzinkowej Kii Stinger! Patrolują one polskie ulice, niektóre z nich jako radiowozy nieoznakowane w ramach grupy SPEED.

Policyjna Kia Stinger może być wyposażona w silnik 2.0 T-GDI generujący 255 koni mechanicznych. To "zwykła" Kia Stinger GT-Line, ale na piratów drogowych czai się prawdziwy potwór w wersji Stinger GT. Pod jego maską pracuje mocarna jednostka 3.3 T-GDI Biturbo o mocy aż 370 KM! Pozwala mu osiągać pierwszą setkę w 4,9 s, a rozpędzać się do aż 270 km/h. Nie ma co przed nim uciekać, lepiej od razu się poddać! Dla porównania osiągi podstawowego Stingera to 6,0 s do setki i prędkość maksymalna 240 km/h.

2022 - kolejna zmiana barw

Pod koniec 2022 roku wprowadzono nowe obowiązujące barwy dla radiowozów polskiej policji. Dotychczasowe srebrno-niebieskie barwy panowały więc tylko 15 lat, a nowsze jeszcze bardziej rzucają się w oczy. O ile podstawowe kolory pozostały bez zmian, o tyle wzbogacono je o boczne pasy na górnej i dolnej krawędzi nadwozia. Są to elementy silnie odblaskowe o barwie żółto-zielonej, a o zmianach tych mówiło się w kuluarach od przynajmniej 2019 roku.

Jednymi z pierwszych radiowozów malowanych w ten sposób jest grupka 78 egzemplarzy marki Kia Sportage, które kosztowały podatnika prawie 13 milionów złotych (166 tys. za sztukę). Żółto-zielone pasy to nie koniec zmian w nowych radiowozach obowiązujących od 2022 roku. Nowe radiowozy będą miały też więcej ostrzegawczych lamp LED.