Ponad 70% Polaków posiada samochód starszy niż 10 lat. Choć sporym atutem takiego auta jest niska cena zakupu, drogie mogą okazać się koszty eksploatacji, w tym składka obowiązkowego ubezpieczenia.

Z najnowszego Raportu Branży Motoryzacyjnej PZPM wynika, że park pojazdów osobowych w Polsce starzeje się. Średni wiek samochodu osobowego po 2019 roku wynosi 14 lat i jest o 0,2% wyższy niż w roku poprzednim. Po drogach krajowych jeździ zaledwie 29% samochodów wyprodukowanych w ciągu ostatniej dekady. Natomiast najwięcej, bo aż 52,7% wszystkich aut osobowych stanowią pojazdy liczące od 11. do 20 lat.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Dane PZPM są bardzo zbliżone do wyników analizy porównywarki rankomat.pl. Na podstawie deklaracji użytkowników naszego kalkulatora oraz wyników ich kalkulacji sprawdziliśmy średni wiek samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia oraz zmiany cen oc po uwzględnieniu tego czynnika.

Samochody w jakim wieku ubezpieczają najczęściej Polacy?

W okresie od I do III kwartału 2020 r. zdecydowana większość użytkowników porównywarki rankomat.pl zgłaszała do ubezpieczenia samochody w wieku 11-20 lat (57,6%). Prawie 12% kierowców deklarowało, że posiada jeszcze starszy samochód, a zaledwie 30% ubezpieczało auta 10-letnie lub młodsze.

Średni wiek samochodów ubezpieczanych w Polsce

Jak zmienia się średnia cena OC w zależności od wieku pojazdu?

W pierwszych trzech kwartałach br. najwięcej za OC płacili posiadacze samochodów wyprodukowanych w latach 2000 - 2004. Średnia cena polisy była w ich przypadku o 19% wyższa niż opłata za OC pojazdu 5-letniego lub młodszego.

Najtańsze polisy OC mieli szansę kupić właściciele najstarszych samochodów (26 lat lub więcej).

Wiek samochodu a cena OC

Dlaczego wiek samochodu wpływa na cenę OC?

Z reguły, im młodszy samochód tym bezpieczniejszy. Najnowsze pojazdy posiadają wiele niezależnych systemów bezpieczeństwa i kontroli jazdy, co znacznie ogranicza ryzyko wypadku. Auta kilkunastoletnie są natomiast nie tylko gorzej wyposażone, ale też bardziej awaryjne na drodze. To niestety niekorzystnie wpływa na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego i rzutuje na cenę obowiązkowej polisy OC.

Wyjątek od tej reguły mogą stanowić samochody wyprodukowane w latach 90-tych lub wcześniej. Zdaniem większości towarzystw są one użytkowane tylko sporadycznie, a to zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku. Takie auta należą też często do osób starszych lub pasjonatów motoryzacyjnych, którzy są rozważnymi i bezpiecznymi kierowcami.

Czy w każdym towarzystwie wiek pojazdu ma znaczenie?

Przedstawione powyżej ceny OC są uśrednione, a więc nie można z góry przyjąć, że za każdy kilkunastoletni samochód zapłacimy najwyższą stawkę OC. Tak samo, jak regułą nie musi być niska cena ubezpieczenia nowego pojazdu.

Wpływ na wysokość składki ma wiele czynników, a polityka cenowa poszczególnych firm znacznie się od siebie różni. W wybranych towarzystwach wiek pojazdu może mieć mniejsze lub większe znaczenie, choć zawsze jest on brany pod uwagę.

Aby się o tym przekonać, wystarczy przyjrzeć się najtańszym propozycjom OC przedstawianym przykładowemu kierowcy z Katowic, który chce ubezpieczyć Volkswagena Passata z silnikiem 1,8 l (samochody mają taką samą pojemność silnika, jednak w poszczególnych latach produkcji zmieniała się ich moc).

UbezpieczycielCena OC – samochód z 1990 r. (silnik 1.8 136 KM)Cena OC – samochód z 2000 r. (silnik 1.8 150 KM)Cena OC – samochód z 2010 r. (silnik 1.8 160 KM)Cena OC – samochód z 2018 r. (silnik 1.8 180 KM)
AXA Direct482 zł802 zł669 zł1093 zł
Link4592 zł741 zł664 zł611 zł
Proama659 zł1480 zł1267 zł1095 zł
Generali676 zł1490 zł1277 zł1128 zł
Benefia822 zł1599 zł1569 zł1397 zł
Uniqa914 zł1312 zł1221 zł1093 zł
mtu24.pl925 zł1280 zł1348 zł1221 zł
Aviva1079 zł1317 zł1226 zł1038 zł
*Kalkulacja dla 30-letniego właściciela Volkswagena Passata o pojemności silnika 1,8 l. Kierowca mieszka w Katowicach, jest żonaty, kupuje polisy OC od 6 lat i w tym czasie jeździł bezszkodowo.

Większość ubezpieczycieli zaproponowała kierowcy najdroższe OC na samochód 20-letni. Ceny polis były nawet dwukrotnie wyższe niż OC pojazdów o 10 lat starszych. Wyjątek stanowi AXA, która najwięcej naliczyła za ubezpieczenie auta z 2018 r.

Jak tania może być polisa OC dla właścicieli aut w różnym wieku?

Choć zarówno średnie ceny OC jak i wyniki kalkulacji dla przykładowego kierowcy wskazują na to, że ubezpieczenie kilkunastoletniego samochodu jest najdroższe, to nie każdy kierowca powinien się tego obawiać.

Niektórzy ubezpieczyciele podczas kalkulacji składki skupiają się bardziej na informacjach dotyczących właściciela pojazdu, m.in. jego miejscu zamieszkania, wieku czy historii bezszkodowej jazdy, a dane dotyczące samochodu traktują mniej rygorystycznie.

W 2020 roku właściciele zarówno nowych jak i starszych modeli samochodów otrzymywali w rankomat.pl atrakcyjne cenowo oferty obowiązkowego ubezpieczenia. Niektóre samochody można było ubezpieczyć za ok. 300 zł, a rekordzista otrzymał propozycję OC za jedyne 120 zł.

Które samochody wyprodukowane przed 2000 r. można tanio ubezpieczyć?

W okresie od I do III kwartału br. najtańsze propozycje ubezpieczenia OC otrzymywali właściciele Trabanta P601 i Fiata 126p. Płacili oni średnio za polisy 316 zł i 376 zł. Na podium najtańszych w OC stanęło także Suzuki Vitara.

Najtańsze OC na samochód wyprodukowany przed 2000 r.

Najtańszą ofertę OC otrzymał właściciel:

  • Trabanta P601: 46 letni mieszkaniec miejscowości Borne Sulinowo (woj. zachodniopomorskie),
  • Fiata 126p: 47 latek z Godowa (woj. podkarpackie),
  • Suzuki Vitara: 53 letni mieszkaniec miejscowości Złotnik (woj. lubuskie).

Każdy w ww. kierowców ubezpiecza swoje samochody od co najmniej 10 lat i posiada bezszkodową historię OC.

Które samochody wyprodukowane w latach 2000 - 2009 można tanio ubezpieczyć?

W pierwszej trójce modeli z najtańszym OC znalazły się: Smart Fortwo, Daewoo Matiz oraz Toyota Yaris. Ich obowiązkowe ubezpieczenie kosztowało średnio od 527 zł do 589 zł.

Najtańsze OC na samochód wyprodukowany w latach 2000-2009

Najtańszą ofertę OC otrzymał właściciel:

  • Smarta Fortwo: 70-letni mieszkaniec Międzyrzecza (woj. lubuskie),
  • Daewoo Matiza: 62-latek z Perespy-Kolonia (woj. lubelskie),
  • Toyoty Yaris: 54-letni mieszkaniec miejscowości Sygontka (woj. śląskie).

Na niską składkę OC proponowaną ww. kierowcom mogła mieć wpływ ich kilkunastoletnia bezszkodowa historia ubezpieczenia, własność niewielkiego auta z małą pojemnością silnika oraz zameldowanie w miejscowości o małym natężeniu ruchu drogowego i niskim współczynniku wypadków.

Które samochody wyprodukowane od 2010 roku można tanio ubezpieczyć?

Największe szanse na zakup taniego oc na samochód wyprodukowany w ostatniej dekadzie mieli posiadacze takich modeli jak Dacia Sandero (średnia cena OC 528 zł),Nissan Qashqai (545 zł) oraz Suzuki Swift (583 zł).

Najtańsze OC dla samochodów wyprodukowanych po 2009 r.

Najtańszą ofertę OC otrzymał właściciel:

  • Dacii Sandero: 55-letni mieszkaniec Trzciany (woj. podkarpackie),
  • Nissana Qashqai: 40-latek z Terespola (woj. lubelskie),
  • Suzuki Swift: 47-letni mieszkaniec Gołkowic (woj. śląskie).

Właściciele ww. samochodów ubezpieczają swoje pojazdy od co najmniej 10 lat i posiadają bezszkodową historię OC.

Jak znaleźć najtańsze OC?

Bez względu na wiek swojego samochodu, każdy kierowca powinien sprawdzić oferty ubezpieczenia wielu towarzystw. Pamiętajmy, że na cenę OC wpływa wiele czynników, a każda firma ubezpieczeniowa korzysta z indywidualnie opracowanej taryfy. Korzystna kombinacja danych kierowcy oraz jego samochodu pozwala niektórym właścicielom pojazdów na zakup rekordowo taniej polisy. Jednak bez porównania ofert mogliby oni nie trafić na najbardziej przychylnego im ubezpieczyciela.

Sprawdź ceny OC i AC w naszej porównywarce i przekonaj się, kto ma dla Ciebie najkorzystniejszą ofertę