Zastanawiasz się, jaki samochód wybrać, aby płacić jak najmniej za OC? Na naszej liście znalazły się zarówno klasyki polskiej motoryzacji, jak i najnowsze i najpopularniejsze modele. W III kwartale 2022 r. najtańszą ofertę OC, za jedyne 140 złotych, otrzymał właściciel Fiata 126p. Ten samochód pokochało przed laty miliony Polaków. Nie jest on jednak jedynym modelem, który można ubezpieczyć za przysłowiowe kilka groszy.
Najważniejsze czynniki, które wpływają na cenę OC, to historia szkód właściciela pojazdu, jego doświadczenie za kierownicą, wiek oraz miejsce zamieszkania. Ale towarzystwa ubezpieczeniowe biorą także pod uwagę specyfikę samego pojazdu. Posiadacz samochodu względem którego zostanie określone najmniejsze ryzyko wystąpienia kolizji lub wypadku, może zapłacić niewielką składkę OC. Rekordziści wydają na obowiązkowe polisy nawet niecałe 200 złotych.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Sprawdziliśmy, które modele samochodów można było ubezpieczyć za pośrednictwem rankomat.pl za najniższą cenę w III kwartale 2022 roku i co mogło być powodem obniżenia składki.
Samochód 22-letni lub starszy – jak tanio można go ubezpieczyć?
Posiadanie tzw. oldtimera czy młodszego youngtimera to niejednokrotnie prestiż i wyróżnienie. Niektórzy kierowcy jeżdżą także autami sprzed kilku dekad z innego powodu – naprawy i części do takich samochodów są zazwyczaj tanie, a wiele modeli można kupić już za kilka tysięcy złotych. Na niektóre samochody łatwiej też znaleźć niedrogie ubezpieczenie OC.
Właściciele najstarszych modeli samochodów, którzy postanowili pozostać przy standardowych tablicach rejestracyjnych, podczas poszukiwania najtańszej polisy mogą skorzystać z pomocy naszej porównywarki cen OC i AC. Ofertom rankomat.pl od kilkunastu ubezpieczycieli warto się przyjrzeć, ponieważ można wśród nich znaleźć polisy nawet za mniej niż 200 złotych
W III kwartale 2022 r. ubezpieczenie OC auta wyprodukowanego przed 2000 rokiem kosztowało średnio 452 złote i było znacznie tańsze od średniej ceny w kraju (497 zł). Niektóre samochody można było ubezpieczyć jeszcze taniej, praktycznie za symboliczną składkę.
1 miejsce: Fiat 126p
- Średnia cena OC: 276 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 38 lat.
- Najtańsza polisa OC kosztowała 140 zł. Taką ofertę otrzymał 33-letni mieszkaniec Janowic (woj. świętokrzyskie), właściciel samochodu z 1986 r., o poj. silnika 652 cm3.
Produkcja polskiego Fiata 126p obejmowała okres od 1973 r. do 2000 r. Przez wiele lat ten samochód był jednym z najczęściej spotykanych na polskich drogach. Doczekał się też kilku nazw potocznych. Najpopularniejsza z nich “Maluch”, została w 1997 roku jego oficjalną nazwą.
Właściciele Fiatów 126p tanie OC zawdzięczają przede wszystkim niewielkiej pojemności i mocy silnika (652 cm3/ 24 KM). Takie pojazdy nie rozwijają dużych prędkości i w ocenie ubezpieczycieli stanowią niewielkie zagrożenie na drodze.
2 miejsce: Suzuki Samurai
- Średnia cena OC: 346 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 34 lata i 42 lata.
- Najtańsza polisa OC kosztowała 152 zł. Ofertę otrzymał 54-letni kierowca z Czernichowa (woj. małopolskie), właściciel samochodu z 1987 r., poj. silnika 1298 cm3.
Choć dziś trudno w to uwierzyć, w latach 90-tych Suzuki Samurai był uważany za samochód rekreacyjny. Obecnie postrzegany jest raczej jako terenówka dla twardzieli, którzy nie szukają wygód i wolą auta surowe, za to z prawdziwym pazurem.
Modele Suzuki Samurai wyprodukowane przed 2000 r. posiadają niewielki silnik (od 1,3 do 1,9 l) i stosunkowo niewielkie osiągi, co w głównej mierze przekłada się na niską cenę ubezpieczenia OC.
3 miejsce: Daewoo Tico
- Średnia cena OC: 350 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 42 lat.
- Najtańsza polisa OC kosztowała 180 zł. Ofertę otrzymał 49-letni mieszkaniec Jemielnicy (woj. opolskie), właściciel samochodu z 1993 r., poj. silnika 796 cm3.
W latach 90-tych Daewoo Tico należało do najpopularniejszych modeli samochodów osobowych nie tylko w Polsce, ale również w Czechach, Rumunii, Bułgarii czy Macedonii. Auto zyskało także sławę poza Europą, głównie w krajach Ameryki Łacińskiej (Daewoo Fino). W porównaniu do swojego największego konkurenta – Fiata Cinquecento – Tico posiadało 5-drzwiowe nadwozie i bogate (jak na tamte czasy) wyposażenie, np. centralny zamek czy elektrycznie sterowane szyby przednie.
Daewoo Tico ubezpieczymy wprawdzie za przysłowiowe kilka złotych, jednak warto pamiętać, że samochód nie należy do bezpiecznych. Zdaniem ekspertów, niektóre jego elementy nie spełniają już norm bezpieczeństwa (np. kolumna kierownicza). Tico nie posiada także odpowiednich stref zgniotu, a na liście fabrycznego wyposażenia nie znajdziemy m.in. obowiązkowych obecnie przednich poduszek powietrznych.
Sprawdź, ile kosztuje OC Twojego samochodu
Samochód w wieku 12 - 21 lat – jak tanio można go ubezpieczyć?
Kilkunastoletnie auta stanowią największy odsetek pojazdów, spotykanych na polskich drogach. W III kwartale 2022 roku najtańszego OC na samochód w wieku 12 - 21 lat poszukiwało 57% użytkowników naszej porównywarki. Niestety, właściciele takich aut płacą zazwyczaj więcej za OC niż posiadacze oldtimerów lub pojazdów, które niedawno wyjechały z fabryki.
W III kwartale br. OC auta wyprodukowanego od 2001 do 2010 r. kosztowało średnio 512 złotych i było droższe o 3% od średniej ceny w całym kraju. Niektórzy kierowcy mogli jednak liczyć na większą przychylność ubezpieczycieli.
1 miejsce: Daewoo Matiz
- Średnia cena OC: 399 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku od 27 lat do 47 lat.
- Najtańsza polisa OC kosztowała 280 zł. Ofertę otrzymał 57-letni kierowca z miejscowości Ochojno (woj. małopolskie), właściciel samochodu z 2001 r., poj. silnika 796 cm3.
Daewoo Matiz zaliczany jest do klasy samochodów małych. Był on produkowany w latach 1998 - 2007. Jego nazwa w dosłownym tłumaczeniu oznacza „przyjaciel” i faktycznie, od lat jest on przyjacielem wielu Polaków.
Daewoo Matiz ma niewielki silnik i nie osiąga zawrotnych prędkości na drodze (do 150 km/h). Samochód uznawany jest za bezpieczny (testy zderzeniowe wypadły w 2000 r. bardzo pomyślnie), co stanowi spory argument dla towarzystw ubezpieczeniowych do obniżenia składki OC.
2 miejsce: Smart Fortwo
- Średnia cena OC: 399 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 46 lat.
- Najtańsza polisa OC kosztowała 300 zł. Ofertę otrzymał 37-letni kierowca z Biskupic (woj. małopolskie), właściciel samochodu z 2007 r., poj. silnika 799 cm3.
Pomysłodawcą Smarta był szwajcarski przedsiębiorca Nicolas Hayek, który uważał, że samochód powinien być: pojazdem maleńkim, dla dwóch osób, z bagażnikiem na skrzynkę piwa, tanim jak auto z drugiej ręki, a jednocześnie bezpiecznym i wygodnym jak samochód normalnych rozmiarów. Z czasem jednak dostosowano wielkość i wyposażenie Smarta do gustów bardziej wymagających klientów – nowsze modele są większe i zapewniają wyższy komfort jazdy.
Na naszą listę najtańszych w OC Smartów trafiły najpopularniejsze modele - dwudrzwiowe, z silnikiem benzynowym o niewielkiej pojemności.
3 miejsce: Toyota Yaris
- Średnia cena OC: 444 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 47 lat.
- Najtańsza polisa OC kosztowała 282 zł. Ofertę otrzymał 61-letni kierowca z miejscowości Załuskie Kościelne (woj. podlaskie), właściciel samochodu z 2006 r., poj. silnika 998 cm3.
Toyota Yaris to jeden z najpopularniejszych modeli samochodów segmentu B w Europie. W Polsce posiada zagorzałych zwolenników, głównie z powodu taniej eksploatacji i niezawodności - usterki nie zdarzają się w tym pojeździe zbyt często, a jeśli już, to zazwyczaj można je szybko i tanio usunąć. Malkontenci zarzucają Toyocie Yaris drugiej generacji nieco nudny wygląd i przesadzone w dodatki wnętrze.
Do „mniej zadowolonych” należą również kierowcy, którzy wyjeżdżają często na dalekie trasy - to auto idealne, ale raczej na krótsze przejazdy po mieście. Jednak dzięki temu, właściciele Toyoty Yaris nie mogą narzekać na drogie OC.
Sprawdź, ile kosztuje OC Twojego samochodu
Samochód w wieku do 11 lat – jak tanio można go ubezpieczyć?
Właściciele nowych i kilkuletnich samochodów jeżdżą zazwyczaj ostrożnie. Dzięki temu otrzymują atrakcyjne cenowo oferty OC. Nie bez znaczenia jest także stan techniczny auta. Nowsze pojazdy są regularnie serwisowane i naprawiane na oryginalnych częściach, co zmniejsza ryzyko awarii na drodze, a w konsekwencji wystąpienia kolizji lub wypadku.
W III kwartale br. za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu wyprodukowanego w latach 2011 – 2022 kierowcy płacili średnio 482 złote, o 3% mniej od średniej w całym kraju. Które modele były najtańsze w OC?
1 miejsce: Dacia Sandero
- Średnia cena OC: 397 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 27 lat, 34 lata i 37 lat.
- Najtańsza polisa kosztowała 280 zł. Ofertę otrzymał 60-letni kierowca z Maniewa (woj. wielkopolskie), właściciel samochodu z 2012 r., poj. silnika 1461 cm3.
Dacia Sandero to jeden z najtańszych na rynku samochodów, nazywany żartobliwie killerem cenowym. Wyglądem nie ustępuje on jednak autom w znacznie wyższej cenie. Gorzej niestety z wnętrzem, które wyposażono obficie w mało reprezentatywne plastiki. Zdaniem niektórych kierowców, na poprawę zasługuje również nieprecyzyjny układ kierowniczy. Wady równoważy jednak bardzo ekonomiczna (w trasie auto spala zaledwie 5 l na setkę) i komfortowa jazda (w Dacii Sandero nie straszna nam będzie wyboista czy dziurawa droga).
Silniki montowane w Dacii Sandero mają niewielką pojemność, przez co jest nieco wolniejsza na drodze. Dla ubezpieczycieli jest to jednak pewien atut - istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia kolizji niż w przypadku aut z wysokimi osiągami silnika. To z kolei wpływa na obniżenie ceny OC.
2 miejsce: Suzuki Vitara
- Średnia cena OC: 400 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 36 lat i 40 lat.
- Najtańsza polisa kosztowała 304 zł. Ofertę otrzymał 64-letni kierowca z Tarnowa (woj. małopolskie), właściciel samochodu z 2018 r., poj. silnika 1586 cm3.
Suzuki Vitara produkowano do 2005 roku. Działalność produkcyjną wznowiono w 2015 r. Modele najnowszej generacji różnią się jednak od tych z lat poprzednich. Przede wszystkim, jest to samochód sportowo-użytkowy, ze zmniejszonymi właściwościami off-roadowymi. Na niektórych rynkach Suzuki Vitara oferowany jest także pod innymi markami lub nazwami, np. Suzuki Escudo, Chevrolet i GMX Tracker czy Mazda Proceed Levante.
Na naszą listę najtańszych w OC trafiły przede wszystkim samochody z silnikiem benzynowym o niewielkiej pojemności (1,6 l).
3 miejsce: Nissan Micra
- Średnia cena OC: 420 zł
- Najczęściej taniego OC na taki samochód poszukiwały osoby w wieku 36 lat.
- Najtańsza polisa kosztowała 300 zł. Ofertę otrzymał 40-letni kierowca z Nowego Sącza (woj. małopolskie), właściciel auta z 2017 r., poj. silnika 898 cm3.
Czwarta generacja Nissana Micry miała odwoływać się do pierwowzoru koncepcyjnego z 2009 roku. Niestety, zdaniem wielu kierowców, wyraźnie brak jej stylu i niczym nie wyróżnia się od konkurencji w swojej klasie. Na szczęście, honor Nissana Micry uratował model V generacji. Zaprezentowany w Paryżu w 2016 roku wyznaczył nowe standardy w segmencie B. Najnowszy Nissan Micra zawdzięcza swoją popularność odważnej stylistyce, nowoczesnemu, wysokiej jakości wnętrzu oraz innowacyjnym technologiom. Samochód posiada również świetne parametry jezdne.
Minusem tego modelu może być stosunkowo wysoka cena zakupu. Właścicieli najnowszej Micry może więc nieco pocieszyć tanie ubezpieczenie OC, oferowane przez większość towarzystw.
Sprawdź, ile kosztuje OC Twojego samochodu
Z czego wynikają różnice w cenach OC samochodu?
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, a zakres jego ochrony reguluje ustawa. Po zawarciu umowy otrzymamy więc taki sam produkt ubezpieczeniowy, bez względu na wybrane towarzystwo. Niekoniecznie jednak wydamy na ten cel tyle samo pieniędzy. Z czego wynikają różnice w cenach polis?
1. Ocena ryzyka
Towarzystwa ubezpieczeniowe szacują prawdopodobieństwo spowodowania kolizji lub wypadku przez głównego kierowcę / właściciela pojazdu. Im lepszą reputacją cieszy się właściciel pojazdu w oczach ubezpieczyciela, tym większe ma szanse na zakup taniej polisy. Przykładowo, najchętniej do grona klientów towarzystwa zapraszają starszych, doświadczonych kierowców. Na przeciwległym biegunie stoją natomiast młode osoby.
Ubezpieczyciele oceniają również pod tym kątem zgłaszane do ubezpieczenia pojazdy. Z reguły najkorzystniejsza ocena ryzyka dotyczy małych samochodów miejskich z niewielkim silnikiem, czyli takich, które nie osiągają dużych prędkości na drodze i służą głównie do przemieszczania się na krótkich trasach.
2. Strategia rynkowa
Poszczególne firmy ubezpieczeniowe mogą posiadać odrębne plany biznesowe. Wybierają sobie także inne grupy docelowe. W jednym towarzystwie najtańsze oferty mogą np. trafiać do właścicieli wybranej marki czy rodzaju pojazdu (aut osobowych, ciężarowych czy dostawczych), w innej natomiast do mieszkańców danego miasta lub wsi.
Strategia rynkowa obrana przez danego ubezpieczyciela może być tylko czasowa. Nie możemy więc mieć pewności, że towarzystwo, które w ubiegłym roku zaproponowało nam najtańsze OC, również w kolejnym przedstawi atrakcyjną cenowo ofertę.
Planujesz zakup samochodu? Sprawdź ceny OC
Zamierzasz kupić samochód? Pamiętaj, że każde towarzystwo indywidualnie ocenia ryzyko ubezpieczenia, nie tylko na podstawie danych pojazdu, ale również jego właściciela. Różnice pomiędzy propozycjami poszczególnych firm mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego najlepiej, jeśli porównasz oferty ubezpieczenia na wybrane przez Ciebie modele samochodów i w ten sposób znajdziesz najtańszego ubezpieczyciela.
Co warto wiedzieć
- W rankingu najtańszych w OC samochodów wyprodukowanych do 2000 roku wygrywa Fiat 126 p. W III kwartale 2022 r. jego właściciel otrzymał propozycję ubezpieczenia za jedyne 140 złotych.
- Do najczęściej zgłaszanych do OC samochodów należą pojazdy kilkunastoletnie. Na początku br. najtańsze oferty OC na takie pojazdy otrzymali posiadacze Daewoo Matiza, Smarta Fortwo i Toyoty Yaris.
- Właściciele najnowszych modeli samochodów mają spore szanse na zakup taniej polisy OC, głównie dzięki korzystnej ocenie ryzyka wystąpienia kolizji lub wypadku z ich udziałem.
- Najtańsze OC na samochód wyprodukowany w ostatniej dekadzie trafiło w III kwartale 2022 r. do posiadacza: Dacii Sandero, Suzuki Vitara i Nissana Micra.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakie dane właściciela pojazdu decydują o cenie OC?
Towarzystwa ubezpieczeniowe wyceniają składkę za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu głównie na podstawie: wieku kierowcy i/lub właściciela pojazdu, jego miejsca zamieszkania, stażu za kierownicą oraz historii bezszkodowej jazdy. Niektóre firmy zadają dodatkowe pytania dotyczące np. stanu cywilnego kierowcy czy nawet liczby posiadanych przez niego dzieci. Jednak te parametry mają zazwyczaj mniejszy wpływ na cenę OC.
Jakie parametry samochodu decydują o cenie OC?
Największe znaczenie podczas wyceny składki OC (w ocenie samochodu) ma: marka pojazdu, pojemność i moc silnika (z reguły im większa tym droższa polisa), wiek auta oraz jego pochodzenie. Towarzystwa ubezpieczeniowe biorą także pod uwagę charakter pojazdu. Z reguły najdroższe OC trafia do posiadaczy aut sportowych, które mogą rozwijać duże prędkości na drodze.
Jaki model samochodu powinien kupić młody kierowca, jeśli chce zaoszczędzić na OC?
Nie można wskazać jednej marki i modelu pojazdu, który byłby najtańszy w OC dla młodego kierowcy. Firmy ubezpieczeniowe stosują różną politykę cenową i oceniają nie tylko parametry pojazdu. Najlepszym sposobem na znalezienie taniego OC dla młodej, niedoświadczonej za kierownicą osoby, jest porównanie ofert wielu towarzystw, m.in. za pomocą porównywarki rankomat.pl
Czy przebieg pojazdu ma znaczenie podczas wyceny składki OC?
Tak. Ubezpieczyciele zakładają, że mocno wyeksploatowane auto jest bardziej narażone na awarię na drodze niż samochód z niewielkim przebiegiem. Za OC samochodu, które przejechało już setki tysięcy kilometrów trzeba zazwyczaj zapłacić podwyższoną składkę. Przykładowo, w III kwartale br. młodzi kierowcy (18-25 lat) płacili za OC auta z aktualnym przebiegiem powyżej 240 tys. km o 23% więcej niż w przypadku przebiegu do 60 tys. km (odpowiednio 1355 zł i 1098 zł).