Towarzystwa ubezpieczeniowe robią kolejny krok naprzód i oferują swoim klientom dokonanie oględzin samochodu lub mieszkania całkowicie w sposób mobilny. Za pomocą smartfona możemy już przeprowadzić wstępną kalkulację odszkodowania. 

Pamiętacie dawne czasy, kiedy proces zgłoszenia szkody wyglądał jak wizyta w urzędzie? Wypadek oznaczał konieczności odwiedzenia agenta ubezpieczeniowego. Papierowy drukzgłoszenia szkody wypełnialiśmy ręcznie. Zdjęcia uszkodzeń przedmiotu ubezpieczenia - samochodu, domu lub budynku firmy - trzeba było zrobić aparatem fotograficznym, wywołać je i dołączyć do dokumentacji. Wszelkie aneksy musieliśmy wysyłać pocztą, listem poleconym. Czas oczekiwania na przyjazd rzeczoznawcy sięgał kilka dni. Pieniądze za szkodę przychodziły przekazem pocztowym. 

Te czasy dawno minęły. Już od kilku lat trwa boom technologiczny w firmach ubezpieczeniowych na całym świecie. Każda z nich inwestuje miliony w innowacje i nowinki technologiczne, by obsługiwać ubezpieczenia szybciej, sprawniej, dokładniej i lepiej. Pandemia Covid-19 dodatkowo wymogła na nich dostosowanie się do nowych standardów i wypracowanie rozwiązań online. 

Jak wygląda likwidacja szkody?

Żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie uwierzy nam na słowo, gdy powiemy, że stała się nam krzywda i przysługuje nam odszkodowanie. Nic dziwnego, wyłudzenia odszkodowań są zmorą firm ubezpieczeniowych. Standardowa likwidacja szkody składa się z kilku etapów

Etap 1. Przyjęcie zgłoszenia szkody.

Kiedy nastąpi zdarzenie szkodowe, możemy zgłosić szkodę. Ustawowo mamy na to trzy lata od dnia powstania szkody, a okres wydłuża się do dwudziestu lat, jeśli do szkody doszło w wyniku przestępstwa.

Radzimy  nie spieszyć się ze zgłaszaniem szkody. Niekiedy należy poczynić specjalne przygotowania, sporządzić dokumentację, zasięgnąć porady np. mechanika. Właściwe zgłoszenie szkody ułatwi pracę likwidatorowi szkody i zwiększy nasze szanse na satysfakcjonującą likwidację. Na zgłoszenie szkody mamy trochę czasu, a zgłaszanie w pośpiechu, z "gorącą głową" może się okazać złym pomysłem. W razie wątpliwości możesz skontaktować się z naszym agentem.

- mówi Stefania Stuglik, ekspert Rankomat.pl

Czytaj takżeJak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela z OC? 

Kanałów zgłoszenia szkody jest kilka. Szkodę możesz zgłosić poprzez:

  • wizytę w placówce agenta stacjonarnego,
  • formularz online,
  • e-mail,
  • infolinię,
  • aplikację na smartfona (tylko w wybranych firmach). 

W zgłoszeniu szkody musimy podać szereg danych:

  • dane ubezpieczonego - Są to dane osoby, której przysługiwać będzie odszkodowanie np. właściciela samochodu,
  • dane zgłaszającego szkodę - Jeśli zgłaszający szkodę nie jest jednocześnie ubezpieczonym. Ma to szczególne znaczenie np. w sytuacji, kiedy właściciel samochodu przebywa w szpitalu i jego stan zdrowia nie pozwala na zgłoszenie szkody, lub poniósł śmierć w wyniku wypadku. 
  • dane przedmiotu ubezpieczenia - Dane identyfikacyjne samochodu, dane nieruchomości
  • numer polisy,
  • datę zaistnienia szkody,
  • okoliczności powstania szkody,
  • załączniki - Będą to na przykład zdjęcia uszkodzonego samochodu lub domu, dokumentacja lekarska, karta informacyjna ze szpitala itd,
  • dyspozycję wypłaty odszkodowania (na rachunek w banku lub gotówką na wskazany adres). 

Po dostarczeniu tych danych towarzystwo ubezpieczeniowe przyjmie zgłoszenie szkody i rozpocznie procedurę weryfikacji.

Etap 2. Analiza szkody.

Po wysłaniu zgłoszenia wraz z załącznikami, towarzystwo ubezpieczeniowe zarejestruje szkodę i wyznaczy likwidatora szkody do jej prowadzenia. Celem likwidatora szkody jest doprowadzenie do stanu sprzed szkody, stąd nazwa - likwidacja szkody

Likwidator szkody przeanalizuje zgłoszenie szkody i zweryfikuje prawdziwość zawartych w zgłoszeniu informacji. Na przykład w przypadku kolizji drogowej, do której wezwano policję likwidator może skontaktować się z właściwą Komendą Policji. Jeżeli dokumentacja dostarcza informacji, które w wystarczającym stopniu wskazują okoliczności zdarzenia, likwidator w imieniu towarzystwa ubezpieczeniowego zaproponuje kwotę odszkodowania. Możemy ją zaakceptować lub negocjować. Pamiętaj jednak, że aby negocjować kwotę odszkodowania, trzeba mieć ku temu podstawy.

W sytuacji, kiedy dokumentacja jest niewystarczająca lub okoliczności zdarzenia budzą pewne wątpliwości (np. kwota odszkodowania, o którą wnioskuje poszkodowany jest nieproporcjonalnie wysoka), likwidator szkody może poprosić o dosłanie dodatkowych dokumentów, zdjęć przedmiotu ubezpieczenia lub innych informacji, które pomogą ustalić przebieg zdarzenia i rozmiar szkody. 

Etap 2a. Oględziny rzeczoznawcy.

W niektórych przypadkach, szczególnie gdy rozmiar szkody jest znaczny lub klient nie zgadza się z orzeczeniem towarzystwa ubezpieczeniowego, firma może oddelegować rzeczoznawcę do zbadania rozmiaru szkody. To czasochłonny proces, gdyż rzeczoznawca potrzebuje kilku dni na dotarcie na miejsce. Proces oględzin i przygotowanie kosztorysu szkody też trochę trwa. 

Oględziny rzeczoznawcy to też jeden z głównych punktów zapalnych w relacjach klientów z towarzystwem ubezpieczeniowym. W większości przypadków da się uniknąć scysji i zachęcamy do takiego zgłaszania szkody, by do wezwania rzeczoznawcy nie doszło. 

Etap 3. Zakończenie likwidacji szkody

To ulubiony etap wszystkich poszkodowanych - w tym momencie pieniądze z odszkodowania trafiają na konto lub odbieramy samochód z warsztatu. 

Dlaczego warto zgłosić szkodę przez smartfona?

Z powyższego opisu procesu likwidacji szkody wynika, że najwięcej czasu zajmuje analiza rozmiaru szkody i szacowanie potencjalnych kosztów jej naprawy. Wynika to głównie z faktu, że szkody mają miejsce w całej Polsce, a towarzystwa ubezpieczeniowe mają biura tylko w największych miastach. Gdyby likwidatorzy szkód mogli pojawić się na miejscu zdarzenia w krótkim czasie, by zbadać okoliczności, cały proces trwałby o wiele krócej

Obecnie technologia pozwala na takie rozwiązania. Za pomocą aplikacji w telefonie możemy zgłosić szkode, wykonać zdjęcie przedmiotu ubezpieczenia lub dokumentu (np. zaświadczenia z warsztatu) lub przeprowadzić wideooględziny. Nie ma potrzeby wysyłania rzeczoznawcy na miejsce zdarzenia, skanowania dokumentów i wysłania ich mailem, wywoływania zdjęć czy kserowania dokumentacji. Wszystko dzieje się momentalnie, oszczędzając obu stronom wiele czasu i zachodu. 

Co warto wiedzieć

  • Firmy ubezpieczeniowe pracują nad rozwiązaniami technologicznymi, których celem jest przyspieszenie i usprawienienie procesu obsługi posprzedażowej oraz likwidacji szkód. 
  • Największe firmy ubezpieczeniowe w Polsce mają aplikacje umożliwiające zgłaszanie szkody przy pomocy smartfonu. 
  • Proces likwidacji szkody przy użyciu smartfona to najszybsze rozwiązanie do zgłaszania i obsługi szkód.
  • Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii i uczenia maszynowego, wiele szkód jest likwidowanych bez udziału pracownika zakładu ubezpieczeń, w pełni automatycznie.

Najczęściej zadawane pytania o zgłaszanie szkody przez aplikację

  1. Ile czasu trwa likwidacja szkody po zgłoszeniu przez smartfona?

    Tyle samo, co w przypadku tradycyjnych metod, ale sam proces zgłoszenia i obsługi szkody jest znacznie krótszy. 

  2. Jakie firmy ubezpieczeniowe oferują możliwość zgłoszenia szkody przez aplikację?

    W chwili obecnej z firm działających w Polsce są to:

    • Warta,
    • PZU,
    • Generali,
    • ERGO Hestia,
    • Compensa.

    Szkodę można też zgłosić przez aplikację UFG