1 lipca 2025 wchodzą w życie zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Dotyczą one głównie sposobu oceniania kandydata na kierowcę oraz wprowadzają obowiązek natychmiastowego przerwania egzaminu w przypadku stworzenia przez kierującego sytuacji zagrożenia na drodze.

Ministerstwo Infrastuktury opublikowało dokument zmieniający dotychczasowe rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Wprowadzone zmiany rozszerzyły listę sytuacji i zachowań stwarzających zagrożenie na drodze, które będą skutkować negatywnym wynikiem egzaminu na prawo jazdy.

Wypowiedź eksperta

Chodzi (…)o takie zachowania, które są kwalifikowane jako wykroczenia zagrażające bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Dotychczas takie niebezpieczne zachowania nie musiały zakończyć egzaminu ze skutkiem negatywnym. Chodzi zatem o to, aby zwiększyć świadomość przyszłych kierowców w zakresie najpoważniejszych zagrożeń w ruchu drogowym i zmniejszyć ryzyko ich realnego występowania na drogach.
Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury.
 

Za można nie zdać egzaminu na prawo jazdy?

Zgodnie z opublikowanymi zmianami, negatywny wynik egzaminu na prawo jazdy uzyska osoba, która np.:

  • spowoduje kolizję lub wypadek,
  • nie ustąpi pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu,
  • nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub znajdującemu się na przejściu,
  • zachowuje się w sposób, który może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu egzaminacyjnego, spowodowania kolizji lub wypadku drogowego,
  • nie panuje nad pojazdem, doprowadzając do upadek motocykla albo motoroweru ( w przypadku kategorii  AM, A1, A2 lub A),
  • nie stosuje się do sygnałów świetlnych,
  • nie stosuje się do znaków takich jak: „stop”, „zakaz wjazdu”, „wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu”, „linia podwójna ciągła”, „zakaz ruchu”,
  • wyprzedza na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim,
  • nie stosuje się do znaku zakazu zawracania
  • przekroczy dopuszczalną prędkość o więcej niż 20 km/h.

Najwięcej niejasności wzbudził przepis mówiący o najechaniu na podwójną linię ciągłą. W związku z tym Ministerstwo Struktury postanowiło dokładniej omówić tą zmianę i opublikowało dodatkowe wyjaśnienie. Prezentujemy je poniżej:

Uwaga!

Niestosowanie się do znaku „linia podwójna ciągła” może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Należy jednak rozróżnić sytuację najechania na linię podwójną ciągłą, kiedy istnieje poważne ryzyko, że osoba egzaminowana wjedzie na kierunek przeciwny (ryzyko zderzenia czołowego) od najechania na linię w przypadku omijania nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu. Przy wjechaniu na pas ruchu przeznaczony dla kierunku przeciwnego istnieje realne zagrożenie spowodowania wypadku, co należy uznać za błąd krytyczny podczas egzaminu na prawo jazdy. Natomiast nie może być negatywnie oceniane przez egzaminatora najechanie na linię podwójną ciągłą w sytuacji, w której jest to wymuszone okolicznościami niezależnymi od kierującego pojazdem i wynika np. z potrzeby ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu.
Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury ws. nowelizacji rozporządzenia dotyczącego egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
 

Pozostałe zmiany w egzaminie na prawo jazdy

W opublikowanym przez Ministerstwo Infrastruktury rozporządzeniu doprecyzowano także przepis, zgodnie z którym egzaminator może zakończyć egzamin na prawo jazdy B1 i B2 po upływie 25 minut, jeśli zdający wykona wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny. Aktualne wytyczne nie określały jednoznacznie, że czas ten dotyczy części egzaminu w ruchu drogowym.

Druga ze zmian dotyczy natomiast egzaminów na prawo jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A. W tym przypadku egzaminator ocenia kandydata na kierowcę z pojazdu znajdującego się bezpośrednio za zdającym. Do tej pory egzaminator nie mógł być jednak kierowcą takiego pojazdu. Po zmianie przepisów, egzaminator może jednocześnie prowadzić pojazd jadący za zdającym oraz dokonywać oceny zadań wykonywanych w ruchu drogowym.

Zadbaj o OC, zanim wyruszysz w drogę

Zdanie egzaminu to dopiero początek Twojej drogi jako kierowcy. Zanim jednak ruszysz w trasę nowym autem, pamiętaj o obowiązkowym ubezpieczeniu OC. To właśnie ta polisa chroni Cię przed finansowymi konsekwencjami szkód wyrządzonych innym uczestnikom ruchu drogowego. Nie przepłacaj za OC - w porównywarce rankomat.pl w kilka minut sprawdzisz oferty kilkunastu towarzystw i wybierzesz najtańszą polisę. Dzięki temu zaoszczędzisz nawet kilkaset złotych rocznie i będziesz mógł spokojnie cieszyć się swoim prawem jazdy bez obaw o budżet.

Warto wiedzieć:

✅  Od 1 lipca 2025 r. zmieniają się zasady egzaminu na prawo jazdy. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek natychmiastowego przerwania egzaminu w przypadku stworzenia przez zdającego zagrożenia na drodze.

✅ Lista błędów skutkujących oblaniem egzaminu została rozszerzona. Dotyczy to m.in. nieustąpienia pierwszeństwa, przejazdu na czerwonym świetle, najechania na podwójną linię ciągłą w niebezpiecznych sytuacjach czy przekroczenia prędkości o więcej niż 20 km/h.

✅ Egzaminator może szybciej zakończyć egzamin kategorii B. Jeśli zdający wykona wszystkie wymagane zadania, egzamin może zakończyć się już po 25 minutach jazdy w ruchu drogowym.

✅ Egzaminatorzy kategorii AM, A1, A2 i A będą mogli oceniać zdających z pojazdu, który sami prowadzą. Dotychczas nie mogli być jednocześnie kierowcą pojazdu towarzyszącego.

✅ Celem zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Nowe przepisy mają uświadomić przyszłym kierowcom, jakie zachowania są szczególnie niebezpieczne i nie mogą być tolerowane w ruchu drogowym.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy w 2025 roku egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy?

    Tak. Nowe przepisy rozszerzają listę błędów, które skutkują natychmiastowym przerwaniem egzaminu i wynikiem negatywnym. Dotyczy to np. nieustąpienia pierwszeństwa, wyprzedzania na przejściu dla pieszych czy niebezpiecznego najechania na linię podwójną ciągłą.

  2. Czy egzamin na prawo jazdy kategorii B będzie trwał krócej?

    Może trwać krócej. Jeśli w trakcie egzaminu w ruchu drogowym wykonasz wszystkie wymagane zadania, egzaminator będzie mógł zakończyć egzamin już po 25 minutach, zamiast kontynuować jazdę do końca przewidzianego czasu.

  3. Czy najechanie na podwójną linię ciągłą zawsze oznacza oblanie egzaminu?

    Nie zawsze. Jeżeli najechanie na linię podwójną ciągłą wynika np. z konieczności ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego auta i nie powoduje zagrożenia, egzaminator nie powinien zakończyć egzaminu negatywnym wynikiem. Jednak w sytuacji, gdy grozi to zderzeniem czołowym - taki błąd będzie uznany za krytyczny.