Coraz więcej osób zamienia klasyczne narciarstwo na jego bardziej ekstremalne formy. Pisaliśmy już o freeridzie, ale takich aktywności „ski extreme” jest znacznie więcej. Sprawdzamy, czy można ubezpieczyć w ramach polisy narciarskiej jazdę poza stokami.

Zacznijmy od tego, jak rozumieć jazdę poza trasami narciarskim. Najprościej mówiąc – jest to zjazd po nieuczęszczanym stoku, z dala od komercyjnych tras i wyciągów. Może mieć różne odmiany (jak choćby freeride, skitouring, backcountry, heli-skiing, cat-skiing, narciarstwo wysokogórskie czy ski-alpinizm). Definicji jest wiele, ale w zasadzie chodzi o to samo (różnicą są techniki zjeżdżania oraz sposób dotarcia na zbocze góry).

Czym jest freeride, czyli jazda poza stokiem?

Freeride to najpopularniejsza odmiany jazdy poza stokiem. Narciarze wybierają miejsca, w których nie zostały wyznaczone żadne trasy, nie ma tam też infrastruktury przeznaczonej do zajadów amatorskich. Miłośnicy szusowania poza stokiem do uatrakcyjnienia zjazdów wykorzystują naturalne przeszkody, takie jak drzewa, uskoki czy hopki.

Uwaga!

Freeriding to nie tylko zjazdy w dół stoków. Istnieje wiele różnych stylów jazdy, takich jak jazda w głębokim śniegu (powder), skoki, jazda po stromych zboczach (big mountain) czy nawet jazda po skałach i klifach (cliff dropping). Każdy styl wymaga specyficznych umiejętności i doświadczenia.

Czy wolno jeździć poza wyznaczonymi trasami?

W Polsce nie ma żadnych regulacji prawnych odnośnie uprawiania narciarstwa pozastokowego i wysokogórskiego. Na terenach nieobjętych żadną ochroną można uprawiać dowolne sporty, bez żadnych pozwoleń.

Inaczej jest w wysokich górach, rezerwatach czy w parkach narodowych. Każda instytucja ma swoje regulaminy, które inaczej regulują kwestie poruszania się poza wyznaczonymi trasami.

Sprawdź ubezpieczenie na freeriding

Czy w Polsce można jeździć poza szlakiem?

W Tatrzańskim Paru Narodowym od miesiąca października szlaki omijać mogą osoby uprawiające wspinaczkę lub skialpinizm bez żadnych wymaganych dokumentów. Strażnicy TPN-u mają jednak prawo do:

  • podważenia legalności takiej wyprawy, jeśli narciarz bądź snowboardzista nie jest odpowiednio przygotowany – zarówno pod kątem technicznym (niewłaściwy sprzęt), jak i merytorycznym (brak orientacji w terenie),
  • zakazania dalszego korzystania z aktywności
  • i wystawienia mandatu.

Na terenie Beskidów i Bieszczad w miejscach, które są objęte ścisłym rezerwatem obowiązuje całkowity zakaz wstępu – poza tymi obszarami można poruszać się dowolnie. Zaś w Karkonoszach na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego poruszanie się poza trasami jest niedozwolone.

Jak przygotować się do freeridingu?

Na przygotowanie do freeridingu składa się kilka kluczowych elementów. Nie tylko ubiór i sprzęt są ważne. Znaczenie ma także psychiczne przygotowanie i pełne zrozumienie ryzyka związanego z jazdą poza wyznaczonymi trasami. 

Przed rozpoczęciem freeridingu: 

  • Nabądź odpowiednie umiejętności - freeriding wymaga zaawansowanych umiejętności narciarskich. Zanim zaczniesz eksplorować tereny poza wyznaczonymi trasami, upewnij się, że masz solidne podstawy jazdy na nartach, w tym kontrolę prędkości, skręty i technikę jazdy w głębokim śniegu.
  • Uzupełnij wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa -zrozumienie ryzyka związanego z freeridingiem jest podstawą dla Twojego bezpieczeństwa. Naucz się oceniać ryzyko lawinowe, oceniać warunki śniegowo-pogodowe, korzystać z detektora lawinowego, sondy, a także jeśli to możliwe weź udział w szkoleniach z zakresu bezpiecznej jazdy poza trasami.
  • Postaw na odpowiedni i solidny sprzęt - Inwestuj w solidne narciarskie buty freeridowe, deski lub narty, wiązania, kask, okulary przeciwsłoneczne, a także detektor lawinowy, sondę i łopatę. Upewnij się, że twój sprzęt jest odpowiednio dostosowany do warunków, w których zamierzasz jeździć.
  • Przygotuj się fizycznie - Freeriding może być bardzo wymagający fizycznie, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych i głębokim śniegu. Przed rozpoczęciem sezonu freeridingowego warto zadbać o odpowiednią kondycję fizyczną poprzez regularne ćwiczenia siłowe, wytrzymałościowe i równoważne, które pomogą ci utrzymać kontrolę nad ciałem i zmniejszyć ryzyko kontuzji.

Co Ci grozi podczas freeridingu?

Nawet z najlepszym przygotowaniem może stać się coś, na co nie masz żadnego wpływu. Podczas uprawia freeridingu, w warunkach trudnych, istnieje całkiem sporo potencjalnych zagrożeń, które mogą doprowadzić do wypadku, uszkodzenia ciała oraz trwałej kontuzji. 

Zagrożenia podczas freeridingu:

  • Lawiny: Jednym z najpoważniejszych zagrożeń podczas freeridingu są lawiny. Spadające masy śniegu mogą spowodować poważne obrażenia lub śmierć. Nawet doświadczeni freeriderzy, którzy stosują odpowiednie procedury bezpieczeństwa, mogą być narażeni na to ryzyko.
  • Kolizje z przeszkodami: Jazda poza wyznaczonymi trasami narciarskimi niesie ze sobą ryzyko kolizji z różnymi przeszkodami, takimi jak skały, drzewa, klify czy inne naturalne formacje terenowe. W wyniku takich kolizji mogą wystąpić poważne urazy, w tym złamania kości, skaleczenia czy nawet wstrząśnienia mózgu.
  • Upadki podczas jazdy: Głęboki śnieg i zmienne warunki terenowe mogą sprawić, że freeriderzy będą bardziej podatni na upadki podczas jazdy. Upadki mogą prowadzić do kontuzji, takich jak skręcenia stawów, naderwanie więzadeł, złamania kości czy urazy mięśni.
  • Zagłębienia i kratery śnieżne: Czasami pod warstwą śniegu mogą znajdować się zagłębienia lub kratery, które są niewidoczne dla narciarza. Wjechanie w takie zagłębienie może spowodować nagłe zatrzymanie narciarza, co z kolei może prowadzić do urazów kolan, pleców czy kręgosłupa.
  • Samoopadanie śniegu: Podczas jazdy po stromych stokach istnieje ryzyko samoistnego opadania śniegu na przykład z wysoko osadzonych gałęzi drzew, zwłaszcza w przypadku dużych obciążeń lub nagłych zmian warunków pogodowych. 
  • Zmiany warunków pogodowych: Warunki pogodowe w górach mogą zmieniać się szybko i nieprzewidywalnie. Nagłe załamanie pogody, takie jak burze śnieżne, silne wiatry czy gęsta mgła, mogą utrudniać orientację i prowadzić do zagubienia się w terenie, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków i urazów.

Kup ubezpieczenie

Czy jazda poza wyznaczonymi trasami to sport ekstremalny? 

Ubezpieczyciele traktują takie aktywności jako sporty ekstremalne. Zjazdy poza stokiem są objęte bardzo dużym ryzkiem: upadków i kontuzji. Naturalne przeszkody czy niebezpieczeństwo zejścia lawiny sprawiają, że jest to aktywność wymagająca dużej odwagi i sporych umiejętności.

Towarzystwa ubezpieczeniowe w ten sposób właśnie definiują sporty ekstremalne. Nie są one objęte standardową ochroną. Wymagają rozszerzenia ochrony, dostępnego za dodatkową składką. 

Przykład 1: Pan Błażej uprawia jazdę na nartach poza stokiem w Austrii. Wykupił jednak ubezpieczenie bez dodatkowej ochrony. Podczas freeridu złamał nogę. Ubezpieczyciel nie pokrył kosztów leczenia i ratownictwa na stoku, ponieważ nie polisa pana Błażeja nie obejmowała jazdy poza stokiem.

Freeriding, a ubezpieczenie  

Wiadomo, że uprawianie narciarstwa poza stokiem jest znacznie bardziej ryzykowne niż amatorskie zjazdy. Teren jest trudny, nieoznaczony, a zatem niebezpieczny, wykonując skoki, kombinacje oraz różne manewry bardzo łatwo upaść i coś sobie złamać. Ubezpieczenie jest więc niezbędne – pytanie, co na to towarzystwa ubezpieczeniowe.

Generalnie polisy narciarskie przeznaczone dla narciarzy informują o wyłączeniu ochrony, jeśli uprawia się zjazdy poza wyznaczonymi trasami.

Nie oznacza to, że nie można się ubezpieczyć – można, ale pod warunkiem wykupienia rozszerzenia o sporty ekstremalne lub wysokiego ryzyka.

Wypowiedź eksperta

Pod definicją sportów ekstremalnych kryją się dyscypliny sportowe, których bezpieczne uprawianie wymaga ponadprzeciętnych umiejętności, odwagi i działania w warunkach dużego ryzyka. Warto jednak na wszelki wypadek przed zakupem polisy znaleźć w ogólnych warunkach ubezpieczenia definicję, które sporty ubezpieczyciel traktuje jako ekstremalne.
Patrycja Pałka, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznychPatrycja Pałka, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych

Przykład 2: Pani Gabriela uprawiała heiliskiing na stokach we Włoszech. Podczas jednego ze zjazdów upadła i złamała bark. Kobieta wykupiła polisę na narty rozszerzoną o uprawianie sportów ekstremalnych. Towarzystwo ubezpieczeniowe pokryło koszty leczenia i akcji ratowniczych. Pani Gabriela otrzymała też odszkodowanie w ramach NNW.

Jak wybrać w 5 krokach ubezpieczenie na freeriding 

KROK 1
Przed zakupem polisy sprawdź dokałdnie czy freeriding jest objęty ochroną. Niektóre polisy mogą zawierać ograniczenia dotyczące jazdy poza wyznaczonymi trasami narciarskimi, więc ważne jest, aby upewnić się, że freeriding jest uwzględniony w zakresie ochrony.

KROK 2 
W przypadku freeridingu istnieje większe ryzyko wystąpienia lawin. Dlatego upewnij się, czy ubezpieczyciel pokrywa koszty związane z ewentualną interwencją ratunkową lub poszukiwawczą w przypadku zaistnienia lawiny.

KROK 3 
Niektóre polisy narciarskie mogą zawierać klauzule dotyczące wymogów w zakresie używanego sprzętu narciarskiego podczas freeridingu, (na przykład stosowania detektorów lawinowych). Dopilnuj, aby spełniać wszystkie wymogi przed rozpoczęciem jazdy poza trasami narciarskimi.

KROK 4
Sprawdź jak wygląda procedura zgłaszania wypadku. W takich sytuacjach często czas jest kluczowym elementem, dlatego dobrze jest mieć przygotowaną dokumentację ubezpieczeniową oraz dane kontaktowe ubezpieczyciela.

KROK 5
Przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnej polisy, sprawdź dokładnie OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) i wszelkie ograniczenia i wyłączenia ochrony w zakresie jazdy poza trasami. Niektóre polisy mogą na przykład nie pokrywać ryzyka związanego z jazdą poza wyznaczonymi trasami narciarskimi lub w przypadku nieprzestrzegania określonych zasad bezpieczeństwa.

Kiedy ubezpieczenie na narty poza trasami nie zadziała? 

Jak każdy inny element ubezpieczenia, i w w przypadku rozszerzenia o sporty wysokiego ryzyka lub ekstremalne ubezpieczyciele wyznaczają szereg sytuacji, w których ochrona nie zadziała. Należą do nich między innymi:

  • pozostawaniem w stanie nietrzeźwości lub po spożyciu alkoholu
  • pozostawaniem pod wpływem substancji psychoaktywnych,
  • złamanie obowiązujących przepisów prawa,
  • branie udziału w nielegalnych wyścigach.

Ile kosztuje ubezpieczenie na jazdę poza wyznaczonymi trasami? 

Niestety, takie rozszerzenie chroniące również podczas ekstremalnego uprawiania narciarstwa kosztuje. Cena polisy może wzrosnąć nawet o 300%. Towarzystwa ubezpieczeniowe chronią się przed dużym ryzykiem, jakim jest zjeżdżanie na nartach poza przeznaczonymi do tego trasami.

Ubezpieczenie na jazdę na nartach poza trasami
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena
AXA Partners
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
124,46 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 181zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
ERGO Ubezpieczenia Podróży
Koszty leczenia
433 158 zł
Ratownictwo
23 414 zł
Bagaż
2 000 zł
156,80 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 40 000 złOC: 433 158 złOC sportowe: 173 263 złsporty objęte polisą: zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowy: 4 000 złzachorowanie COVID-19
Nationale-Nederlanden
Koszty leczenia
150 000 zł
Ratownictwo
100 000 zł
Bagaż
-
182,22 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 150 000 złOC sportowe: 150 000 zł sporty objęte polisą: 106 zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19
AXA Partners
Koszty leczenia
40 000 000 zł
Ratownictwo
40 000 000 zł
Bagaż
6 000 zł
201,32 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 150 000 złOC: 1 500 000 złsporty objęte polisą: 181 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Ubezpieczenie na jazdę na nartach poza trasami
AXA Partners
124,46 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 181zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
ERGO Ubezpieczenia Podróży
156,80 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
433 158 zł
Ratownictwo
23 414 zł
Bagaż
2 000 zł
Dodatkowo: NNW: 40 000 złOC: 433 158 złOC sportowe: 173 263 złsporty objęte polisą: zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowy: 4 000 złzachorowanie COVID-19
Nationale-Nederlanden
182,22 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
150 000 zł
Ratownictwo
100 000 zł
Bagaż
-
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 150 000 złOC sportowe: 150 000 zł sporty objęte polisą: 106 zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19
AXA Partners
201,32 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
40 000 000 zł
Ratownictwo
40 000 000 zł
Bagaż
6 000 zł
Dodatkowo: NNW: 150 000 złOC: 1 500 000 złsporty objęte polisą: 181 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19

Najlepsze ubezpieczenia na narty można porównać w naszym kalkulatorze – do wyboru jest ponad 20 różnych pakietów przygotowanych przez 6 firm ubezpieczeniowych. Wybierasz najlepszą opcję i kupujesz ją online.

Co warto wiedzieć?

  1. Jazda poza wyznaczonymi trasami należy do sportów o podwyższonym ryzyku.

  2. W Polsce w niektórych miejscach może być zakazana, zwłaszcza w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.

  3. Ubezpieczenie na jazdę poza trasami trzeba rozszerzyć o uprawianie sportów wysokiego ryzyka lub ekstremalnych.

  4. Taką polisę można mieć od około 11 zł dziennie.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Czy jest jazda poza trasami narciaskimi?

    To rodzaj narciarstwa ekstremalnego, który bazuje na szusowaniu poza wyznaczonymi trasami i stokami, zazwyczaj w trudno dostępnym i dziewiczym terenie.

  2. Czy jazda poza stokiem jest w Polsce legalna?

    Na terenach nieobjętych żadną ochroną można uprawiać dowolne sporty, bez żadnych pozwoleń. Wyjątek stanowią parki narodowe i rezerwaty przyrody.

  3. Kto może jeździć poza stokiem?

    Muszą to być osoby doświadczone, posiadające odpowiedni sprzęt oraz orientację w terenie. Nieprzygotowanym narciarzom odpowiednie służby mogą wystawić mandat i zawrócić z trasy.

  4. Jak wybrać ubezpieczenie na jazdę poza trasami?

    Taka polisa musi zapewniać pokrycie kosztów leczenia i ratownictwa, NNW, OC, ochronę bagażu i sprzętu. Musi zostać również rozszerzona o uprawianie sportów wysokiego ryzyka lub ekstremalnych.

  5. Czy ubezpieczenie narciarskie obejmuje jazdę na nartach poza wyznaczonymi trasami?

    Nie w wersji podstawowej. Taka ochrona jest zapewniona po zakupie rozszerzenia o sporty wysokiego ryzyka lub ekstremalne. Zawsze jednak należy sprawdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, czy dane towarzystwo na pewno świadczy ochronę przy jeździe poza stokiem.

  6. Czy jazda poza trasami wymaga rozszerzenia?

    Tak. Aby być ubezpieczonym podczas uprawiania jazdy poza stokiem należy wybrać ubezpieczenie na narty rozszerzone o uprawianie sportów wysokiego ryzyka lub ekstremalnych.

  7. Czy wszystkie towarzystwa ubezpieczają jazdy poza trasami?

    Nie. Zawsze należy takie informacje sprawdzić - w karcie produktu opisującej szczegóły ochrony lub w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, które udostępnia każde towarzystwo.