Każdy początkujący narciarz powinien poznać zasady poruszania, które na nich obowiązują. Dzięki temu wrócisz cały i zdrowy do domu, bez żadnych problemów i dodatkowych opłat. Dlatego podpowiadamy, którą stroną schodzić, czy na stoku wolno się zatrzymać i jak wyprzedzać.

Każdy szanujący się narciarz zachowuje wszystkie zasady odpowiedniego poruszania się na stoku Większość zasad opisanych w tym artykule została zaczerpnięta z Kodeksu FIS zwanego również Dekalogiem Narciarzy. Powinieneś ich przestrzegać – dla bezpieczeństwa zarówno innych, jak i siebie samego.

Czym jest kodeks FIS, czyli Dekalog Narciarza? 

Dekalog Narciarza to popularna nazwa kodeksu opracowanego przez Międzynarodową Federację Narciarską i Snowboardową (FIS). To zbiór uniwersalnych zasad, które obowiązują na każdym stoku świata. Znajdują się w nim reguły, których powinni przestrzegać narciarze i snowboardziści.

Dotyczą następujących kwestii:

  1. Wzgląd na inne osoby
  2. Sposób jazdy na nartach i snowboardzie oraz panowanie nad prędkością
  3. Wybór kierunku jazdy
  4. Wyprzedzanie
  5. Ruszanie z miejsca i poruszanie się w górę stoku
  6. Zatrzymanie na trasie
  7. Podchodzenie i schodzenie na nogach
  8. Przestrzeganie znaków narciarskich
  9. Wypadki
  10. Obowiązek ujawnienia tożsamości

Na ich podstawie opracowaliśmy nasz poradnik. Zobacz, na co szczególnie powinieneś zwracać uwagę podczas przebywania na stoku. 

Po pierwsze: nie jesteś sam

To najważniejsza zasada obowiązująca na stoku. Nie jesteś jedynym narciarzem, obok ciebie szusują wszyscy – od żółtodziobów, przed dzieciaki z mniejszą wyobraźnią aż po ekspertów. Nieważne na jakim poziomie jeździsz – musisz myśleć i patrzeć. Nie możesz zagrażać innym ani sobie.

To samo odnosi się do wypadków – jeśli zauważysz poszkodowanego narciarza masz obowiązek udzielić mu pomocy: najpierw ocenić jego stan, później zawiadomić odpowiednie służby ratownicze, oznakować miejsce wypadku i przystąpić do udzielania pomocy.

Przykład

Podczas kolejnego zjazdu panią Annę wyminął narciarz. Kilkanaście metrów dalej kobieta zauważyła, że mężczyzna upadał i nie wstaje. Podjechała do niego i zatrzymała się. Z narciarzem był kontakt, ale nie mógł ruszać prawą nogą. Pani Anna wezwała pomoc. W swoim plecaku miała koc termiczny, którym przykryła mężczyzna i pozostała przy nim do czasu pojawiania się ratowników.

Po drugie: nie szarżuj, czyli prędkość, trasa i wyprzedzanie

Prędkość jazdy musisz dostosować do swoich umiejętności, jak i do warunków panujących na stoku. Trzeba także pamiętać o zachowaniu odpowiedniego dystansu do innych narciarzy. To nie wszystko – wybierając trasę, dopasuj ją pod kątem swoich umiejętności.

Na stoku obowiązuje zasada: pierwszeństwo przysługuje temu kto znajduję się „przed lub niżej". Podobnie z wyprzedzaniem – manewr ten można wykonywać z prawej lub lewej strony – ale zawsze przy zachowaniu odpowiedniej odległości, żeby nikogo nie uszkodzić.

Przykład

Pan Adam wybrał się na narty po raz pierwszy. Przez kilka dni uczył się jazdy pod okiem instruktora. W następnym tygodniu szusował już sam. Zdecydował się jednak na trasę zieloną.

Po trzecie: ostrożnie włączaj się do ruchu, właściwie się zatrzymuj oraz umiejętnie schodź i podchodź

Jak należy włączać się do ruchu na stoku? To proste, wystarczy że spojrzysz w górę i dół oraz ocenisz, czy wjeżdżając na stok nie stworzysz zagrożenia. A co z zatrzymywaniem? Musisz wiedzieć, że nieuzasadnione postoje na stoku są niewskazane, zwłaszcza w wąskich lub słabo widocznych miejscach trasy zjazdowej. Jeśli trasy są szerokie można zatrzymać się na skraju.

Po upadku powinieneś jak najszybciej zejść z toru jazdy. Jeśli musisz schodzić lub podchodzić stokiem, rób to tylko na brzegach trasy zjazdowej. Idąc środkiem trasy ryzykujesz, że zostaniesz rozjechany.

Przykład

Pani Monice podczas kolejnego zjazdu odpięły się wiązania w jednej narcie. Okazało się, że są uszkodzone i kobieta nie da rady dalej zjeżdżać. Musiała odpiąć drugą nartę i przejść na skraj trasy. W ten sposób zeszła do dolnej stacji stoku.

Po czwarte: patrz na znaki, współpracuj z ratownikami

Jak na drodze, tak i na stoku spotkasz się ze znakami: nakazującymi, zakazującymi, informacyjnymi oraz ostrzegawczymi (zapoznaj się z listą znaków oraz komentarzami do nich), dzięki którym można uniknąć niebezpieczeństwa podczas zjazdów.

TOPR, GOPR lub policja bądź też odpowiedniki tych instytucji za granicą przeprowadzają na stokach kontrole (np. stanu trzeźwości) i pojawiają się w razie wypadku. Masz obowiązek poddać się kontroli oraz podać swoje dane – jeśli byłeś świadkiem wypadku lub uczestnikiem zdarzenia.

Przykład

Pan Jakub podczas zjazdu zauważył znak zakazu - strzałki prawa i lewa zostały przekreślone. To znak A1 oznaczający zakaz skręcania. Oznacza to, że na tym etapie trasy możliwa jest jedynie jazda na wprost.

I po piąte: ubezpieczaj się na narty

To zasada dodana przeze nas. Uważamy, że jest tak samo ważna jak pozostałe. Przecież narciarstwo to sport podwyższonego ryzyka. Nietrudno o kontuzję czy nieszczęśliwe wypadki. I nie ma znaczenia czy szusujesz w Polsce czy za granicą – zawsze taką ochronę na wszelki wypadek trzeba mieć.

Uwaga!

We Włoszech posiadanie ubezpieczenia narciarskiego z OC jest obowiązkowe dla każdego przebywającego na stoku. Jego brak może skutkować grzywną lub odebraniem skipassu.

Co gwarantuje polisa narciarska?

  • Koszty leczenia - pokryją pobyt w szpitalu, zakup leków, środków opatrunkowych, zabiegi operacje, a także powrót do kraju,
  • koszty ratownictwa - zapewniają sfinansowanie akcji ratowniczych i poszukiwawczych na stoku,
  • NNW- gwarantuje odszkodowanie w razie nieszczęśliwego wypadku,
  • OC w życiu prywatnym - opłaci odszkodowanie w razie spowodowania wypadku innej osobie lub zniszczenia jej mienia,
  • Assistance- to wsparcie informacyjne, finansowe lub prawne.
  • ochrona sprzętu sportowego oraz bagażu - zapewni odszkodowanie w razie kradzieży, zgubienia lub zniszczenia.

Wypowiedź eksperta

Ubezpieczenie na narty można rozbudować, dopasowując je do swoich potrzeb oraz do charakteru wyjazdu. Ochronę rozszerzysz o choroby przewlekłe, sporty wysokiego ryzyka lub ekstremalne. Można też objąć ubezpieczeniem zdarzenia, do których dojdzie pod wpływem alkoholu. Wszystkie te elementy są dostępne za dodatkową składką.
Patrycja Pałka, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznychPatrycja Pałka, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych

Najtańsze ubezpieczenia narciarskie można znaleźć w naszym kalkulatorze – sprawdzisz tam i porównasz ponad 20 polis. Mało tego, możesz zakupić najbardziej optymalne ubezpieczenie online. Poniżej prezentujemy przykładowe oferty polisy na narty do Włoch:

7-dniowy wypad na narty do Włoch
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena
AXA Partners
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
64,12 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19rehabilitacja po powrocie do Polski: (+24,50 zł)
Signal Iduna
Koszty leczenia
60 000 eur
Ratownictwo
100 000 eur
Bagaż
2 000 zł
95,59 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 100 000 eurOC sportowe: 50 000 eurosporty objęte polisą: 7 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Europa Ubezpieczenia
Koszty leczenia
300 000 eur
Ratownictwo
10 000 eur
Bagaż
1 000 eur
126,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 10 000 eurOC: 100 000 eurOC sportowe: 100 000 eurosporty objęte polisą: 27 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Generali
Koszty leczenia
800 000 zł
Ratownictwo
800 000 zł
Bagaż
3 000 zł
236,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 300 000 złOC sportowe: 300 000 złsporty objęte polisą: 3 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
7-dniowy wypad na narty do Włoch
AXA Partners
64,12 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19rehabilitacja po powrocie do Polski: (+24,50 zł)
Signal Iduna
95,59 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
60 000 eur
Ratownictwo
100 000 eur
Bagaż
2 000 zł
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 100 000 eurOC sportowe: 50 000 eurosporty objęte polisą: 7 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Europa Ubezpieczenia
126,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
300 000 eur
Ratownictwo
10 000 eur
Bagaż
1 000 eur
Dodatkowo: NNW: 10 000 eurOC: 100 000 eurOC sportowe: 100 000 eurosporty objęte polisą: 27 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Generali
236,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
800 000 zł
Ratownictwo
800 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 300 000 złOC sportowe: 300 000 złsporty objęte polisą: 3 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19

Znaki narciarskie w Polsce – co musisz wiedzieć?

Podobnie jak na drogach również i na stokach narciarskich możesz spotkać się ze znakami. Te, które obowiązują narciarzy w Polsce zostały określone w Załączniku nr 2 do Rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r. nr 57, poz. 358) i dzielą się na trzy grupy:

  • znaki informacyjne,
  • znaki ostrzegawcze,
  • znaki zakazu,
  • znaki nakazu. 

znaki na stoku

Oprócz tego narciarzy obowiązują znaki określone w specjalnej instrukcji wydanej przez Zarząd Główny PTTK. Znajdują się tam znaki informujące o:

  • odcinku szlaku jednokierunkowego (nartostrady) o ruchu dwukierunkowym,
  • zakręcie w prawo lub lewo,
  • nierównościach terenu,
  • rozwidleniach szlaku,
  • trudniejszych odcinkach tras szlaku, które wymagają zmniejszenia prędkości,
  • przeszkodach na szlaku,
  • obowiązku zatrzymania się.

Jak jeszcze zadbać o bezpieczeństwo na stoku? 

Poza przestrzeganiem zasad wynikających z Dekalogu FIS oraz znaków na trasie, warto pamiętać o kilku uniwersalnych regułach, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo.

Przede wszystkim zadbaj o odpowiedni kask – to podstawowy element ochrony, który może uratować życie w przypadku upadku lub kolizji. Upewnij się też, że Twój sprzęt narciarski lub snowboardowy jest sprawny i dostosowany do Twojego poziomu umiejętności.

Warto wiedzieć

Regularne serwisowanie nart lub deski, a także prawidłowe ustawienie wiązań, mogą zapobiec kontuzjom. Nie zapominaj o wygodnych butach i odzieży technicznej, która ochroni Cię przed wychłodzeniem i wilgocią.

W Twoim plecaku powinien znaleźć się telefon z naładowaną baterią – a najlepiej dodatkowy powerbank, szczególnie jeśli planujesz spędzić na stoku cały dzień. Warto również zaopatrzyć się w niewielką apteczkę z podstawowym wyposażeniem, w tym bandażami, opaskami elastycznymi i folią NRC, które mogą być nieocenione w razie urazów czy wychłodzenia.

Pamiętaj, by na stok wychodzić wypoczętym i w dobrej formie fizycznej. Jazda na nartach wymaga koncentracji i refleksu, dlatego unikaj alkoholu i innych używek przed rozpoczęciem szusowania – nawet mała ilość może obniżyć Twoją zdolność reakcji i ocenę sytuacji.

Zawsze dostosowuj tempo jazdy oraz wybór tras do swoich umiejętności i warunków pogodowych. Przestrzegaj wskazówek służb ratunkowych oraz komunikatów na stoku – to one dbają o Twoje bezpieczeństwo.

Stosując się do tych zasad, nie tylko zmniejszasz ryzyko wypadków, ale także sprawiasz, że pobyt na stoku staje się czystą przyjemnością i okazją do czerpania radości z zimowego szaleństwa!

Co warto wiedzieć?

  1. Na stoku należy uważać na innych narciarzy i dbać o bezpieczeństwo swoje i innych.

  2. Trzeba także dostosować prędkość jazdy do panujących warunkach oraz swoich umiejętności.

  3. Należy także pamiętać o ostrożnym włączaniu się do ruchu, unikać zatrzymywania się i niewłaściwego schodzenia oraz podchodzenia.

  4. Trzeba też zapoznać się ze znakami i zabrać na stok odpowiednie ubezpieczenie. 

  5. Taką polisę można mieć od około 8 zł za dzień ochrony.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Jakich zasad należy przestrzegać na stoku?

    Przede wszystkim należy pamiętać o innych osobach, które się tam znajdują. Dbać o bezpieczeństwo swoje i innych. Trzeba poznać zasady włączania się do ruchu, dostosowania prędkości podczas podczas, wiedzieć, jak schodzić i pochodzić oraz kiedy i gdzie wolno się zatrzymać.

  2. Z jakim znakami można spotkać się na stoku?

    Podobnie jak na drodze, tak i na stokach mamy do czynienia ze znakami nakazującymi, zakazującymi, informacyjnymi oraz ostrzegawczymi.

  3. Kto kontroluje bezpieczeństwo na stoku?

    Trzeźwość narciarzy, a także przestrzeganie zasad bezpiecznej jazdy mogą kontrolować TOPR, GOPR lub policja bądź też odpowiedniki tych instytucji za granicą.

  4. Kto na stoku ma pierwszeństwo?

    Pierwszeństwo na stoku ma zawsze narciarz, który znajduje się przed nami lub poniżej nas. 

  5. Czy można chodzić po stoku?

    Jest to dozwolone tylko w przypadku nagłych sytuacji, np. uszkodzenia nart czy wypadku. Wtedy można poruszać się jedynie skrajem trasy. 

  6. Jak należy wyprzedzać i omijać na stoku narciarskim?

    Wyprzedzać innego narciarza można z prawej lub lewej strony. Należy o tym pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości, by nie doprowadzić do zderzenia lub potrącenia.

  7. Co grozi na nieprzepisową jazdę na nartach?

    W razie nieprzestrzegania zasad obowiązujących na stoku można otrzymać mandat.