Wymeldować się z mieszkania możesz zarówno w urzędzie, jak i za pośrednictwem Internetu. Obie te opcje są również dostępne w przypadku wymeldowania osoby trzeciej. Wyjaśniamy w szczegółach wszystkie najważniejsze kwestie związane w meldunkiem.

Na chwilę obecną obowiązek meldunkowy wciąż jednak w Polsce obowiązuje i chociażby dlatego warto wyjaśnić sobie wszystkie najważniejsze kwestie z nim związane.

Najważniejsze fakty o wymeldowaniu z mieszkania 

Zacznijmy od podstaw, czyli rozważmy sobie, czym w ogóle jest meldunek, w jakich sytuacjach jest obowiązkowy, jak powinno wyglądać zameldowanie się w mieszkaniu oraz wymeldowanie się z niego.

Czym jest meldunek w polskim prawie?

W świetle polskich przepisów, adres zameldowania powinien być określeniem lokalizacji (miejscowość, ulica, numer domu i mieszkania), w której czasowo lub na stałe przebywa dana osoba. Meldunek jest więc formalnym potwierdzeniem tego faktu, a odbywa się on poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w urzędzie gminy. Dodajmy, że meldunek jest stanem prawnym, a nie faktycznym, chociaż w teorii powinno się to ze sobą pokrywać. Upraszczając, jeśli czasowo (powyżej miesiąca) lub na stałe zamieszkujesz pod danym adresem, powinieneś się tam zameldować.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Ubezpieczenie wynajmowanego mieszkania - ile kosztuje?

SPRAWDŹ CENY UBEZPIECZENIA

Jakie są rodzaje meldunku?

W polskim prawie wyróżniamy zameldowanie na pobyt stały oraz zameldowanie na pobyt czasowy. Co ważne, możesz być jednocześnie zameldowany na pobyt stały i na pobyt czasowy – to nie stoi ze sobą w sprzeczności.
 
Załóżmy, że na stałe mieszkasz w swoim mieszkaniu w Krakowie, ale np. w związku z wykonywaną pracą przenosisz się na 2 miesiące do Warszawy. Teoretycznie, powinieneś wówczas być zameldowany na stałe w Krakowie i tymczasowo w Warszawie. Obowiązek meldunku czasowego jest jednak sporadycznie przestrzegany i w praktyce nie karany przez władze.
 
Jeśli zameldowałeś się na pobyt czasowy, twój meldunek automatycznie wygaśnie po upływie wskazanego terminu, ponieważ czasowo meldujesz się zawsze na wskazany okres, który nie może być dłuższy niż 3 miesiące.
 
Zameldowanie się na pobyt stały przestanie być aktualne w momencie, w którym wymeldujesz się z danego mieszkania lub domu, opcjonalnie kiedy ktoś cię z niego wymelduje. Wymeldowanie przez osobę trzecią może mieć jednak miejsce tylko w ściśle określonych okolicznościach, które opiszemy w dalszej części artykułu.

Kiedy musisz się zameldować i wymeldować?

Podstawą prawną obowiązku meldunkowego jest ustawa o ewidencji ludności. Mówi ona, że w Polsce występują następujące obowiązki meldunkowe:

  • zameldowanie na pobyt stały;
  • zameldowanie na pobyt czasowy – do 3 miesięcy;
  • zgłoszenie wyjazdu za granicę na okres dłuższy niż 6 miesięcy;
  • zgłoszenie powrotu z zagranicy po okresie dłuższym niż 6 miesięcy;
  • wymeldowanie się ze wszystkich wskazanych wyżej rodzajów meldunku.

Pamiętaj więc, w świetle prawa obowiązkowe jest nie tylko zameldowanie się, ale również wymeldowanie z mieszkania.  

Jak można się zameldować w mieszkaniu?

Żeby zameldować się w mieszkaniu, musisz mieć prawo do tego mieszkania, czyli być jego właścicielem, współwłaścicielem, najemcą bądź dzierżawcą. Dotyczy to zarówno meldunku czasowego, jak i stałego. Co ważne, jeśli jesteś najemcą, może zameldować się w mieszkaniu bez zgody właściciela, a nawet wbrew jego woli. W praktyce taki meldunek najczęściej jest rejestrowany jako meldunek tymczasowy. Wyjątkiem są sytuacje, w których umowa najmu jest podpisana na czas nieoznaczony – wówczas możliwy jest meldunek na pobyt stały.
 
Zameldować się na pobyt stały lub czasowy możesz składając odpowiedni wniosek w urzędzie gminy. Dostępna jest tradycyjna ścieżka, czyli wypełnienie papierowego wniosku, jak i internetowa, czyli wnioskowanie online z wykorzystanie np. profilu zaufanego.

Jak można się wymeldować z mieszkania?

Z mieszkania możesz wymeldować się samodzielnie lub z pośrednictwem pełnomocnika. Wniosek o wymeldowanie składa się w tradycyjny sposób lub online.
 
W określonych okolicznościach dana osoba może zostać wymeldowana przez osobę trzecią. Najlepszym przykładem jest tutaj stosunek najmu, który wygasł. Lokator wyprowadza się wówczas z do niedawna wynajmowanej nieruchomości i już do niej nie powróci. Właściciel może go wówczas poprosić go o wymeldowanie się, ale może też zrobić to samemu, składając stosowny wniosek. W drugim przypadku procedura bywa jednak czasochłonna.
 
Pozostaje jeszcze kwestia wymeldowania osób, które nie mają zdolności do wykonywania czynności prawnych lub ich zdolność jest ograniczona. W pierwszej grupie mieszczą się osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci do 13 roku życia, w drugiej młodzież z wieku od 13 do 18 lat. W tych dwóch przypadkach wymeldowaniem z pobytu stałego powinni zająć się rodzice bądź opiekunowie prawni, ewentualnie opiekunowie faktyczni.

Czy taką sprawę załatwisz przez Internet? 

Już od dłuższego czasu wymeldowanie z pobytu stałego może odbyć się drogą internetową. Przepisy stwarzające taką możliwość weszły w życie 1 stycznia 2018 roku. W ten sposób możesz wymeldować siebie, a także osoby, którymi się opiekujesz, czyli np. niepełnoletnie dzieci.
 
Przy wymeldowaniu z pobytu stałego poprzez Internet, będziesz potrzebował: profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego lub certyfikatu podpisu osobistego.
 
W celu wymeldowania się online musisz tylko:

  1. Wejść na stronę epuap.gov.pl.
  2. W „katalogu spraw” znaleźć zakładkę opcję „zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego” i kliknąć „załatw sprawę” – przeniesiesz się wówczas na stronę login.gov.pl.
  3. Wybrać sposób logowania i się zalogować.
  4. Zaadresować formularz.
  5. Wypełnić formularz.
  6. Podpisać formularz.
  7. Wysłać formularz.
  8. Po wysłaniu formularza otrzymasz urzędowe potwierdzenie złożenia go (UPP).

Oczywiście, samo sługa wymeldowania się z pobytu stałego jest całkowicie bezpłatna, podobnie zameldowanie się w analogiczny sposób.

SPRAWDŹ CENY UBEZPIECZENIA

Czy właściciel mieszkania może Cię wymeldować z miejsca pobytu stałego?

Wymeldowanie innej osoby zameldowanej na pobyt stały przez właściciela mieszkania jest możliwe. Możesz tak postąpić, ale tylko wtedy, kiedy: 

  • posiadasz prawo do lokalu, z którego chcesz wymeldować inną osobę;
  • osoba ta faktycznie wyprowadziła się z mieszkania lub domu;
  • osoba ta nie powróci już do tego lokalu, czyli wyprowadzka miała charakter ostateczny.

Niemożliwe jest więc wymeldowanie osoby, która np. pojechała na wakacje, do rodziny lub w delegację, a także osoby która wciąż ma prawo do lokalu, np. nadal obowiązuje umowa najmu, i w tym lokalu faktycznie mieszka. Innymi słowy, nie można formalnie wymeldować osoby, która faktycznie w danym miejscu mieszka.
 
Pamiętaj, że w przypadku zameldowania czasowego meldunek wygaśnie sam, w określonym terminie.

Co koniecznie powinien zawierać twój wniosek o wymeldowanie?  

Jeśli chcesz wymeldować się w urzędzie, musisz zabrać ze sobą dokument potwierdzający twoją tożsamość, czyli dowód osobisty lub paszport. Konieczne będzie też wypełnienie wniosku, którego wzór możesz pobrać ze strony urzędu gminy lub uzyskać go na miejscu.
 
Wniosek o wymeldowanie z pobytu stałego powinien zawierać twoje dane, czyli: imię lub imiona, nazwisko, numer PESEL, datę i miejsce urodzenia, a także dane kontaktowe, czyli numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej. Oczywiście, wniosek musisz też własnoręcznie podpisać.
 
Wniosek o wymeldowanie może też złożyć za ciebie pełnomocnik, jednak żeby ustanowić go, musisz udać się do notariusza, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami. Lepiej więc jednak zrobić to osobiście.
 
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja, w której chcesz wymeldować osobę trzecią, czyli np. byłego lokatora wynajmowanego przez ciebie mieszkania. Wówczas musisz wpisać we wniosku swoje i jego dane osobowe, dane kontaktowe, adres dotychczasowego miejsca zamieszkania, a także zgodę na przekazanie danych do rejestru danych. Konieczne jest także opisanie okoliczności potwierdzających, że lokator na stałe opuścił twoje mieszkanie. Taki wniosek musisz także uzupełnić załącznikami, takimi jak:

  • kopia dokumentów potwierdzających twoje prawo do lokalu, czyli np. wyrok orzekający eksmisję, umowę najmu czy wypis z księgi wieczystej.
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej – zapłacisz 10 zł.
  • potwierdzenie pełnomocnictwa, jeśli wniosek składasz przez pełnomocnika.

Po złożeniu wniosku wszczęte zostanie postępowanie administracyjne, a po jego zakończeniu urząd przekaże ci decyzję, jaką podjął.

SPRAWDŹ TEŻ: Bezpieczna droga do szkoły - co obejmuje polisa szkolna?

Co się stanie z ubezpieczeniem mieszkania? 

Polisę dla mieszkania lub domu może kupić zarówno właściciel nieruchomości, jak i najemca. Mało tego, obie strony umowy najmu mogą mieć takie ubezpieczenie równolegle, ponieważ dotyczy ono innego rodzaju mienia. Właściciel ubezpiecza głównie mury i elementy stałe, a lokator mienie ruchome oraz ewentualnie nakłady inwestycyjne, jeśli takowe poniósł. 

W momencie, w którym lokator wyprowadza się z mieszkania, nadal obowiązuje ubezpieczenie wykupione przez właściciela. Ważność tej polisy nie ma więc nic wspólnego z tym, kto zamieszkuje lokal. Podobnie jest z kwestią meldunku, który w żaden sposób nie wpływa na ubezpieczenie posiadane przez wynajmującego.

Lokator, który zmienia mieszkania i który chce zachować wykupioną polisę mieszkaniową, może ją przenieść na kolejny lokal – wystarczy tylko zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi oraz ewentualnie zmodyfikować zakres ochrony. To, czy najemca zamelduje się w nowym lokalu, czy pozostanie zameldowany w starym, dla towarzystwa nie ma żadnego znaczenia. Ubezpieczyciela interesuje jedynie, czy jego klient posiada prawo do lokalu, czyli w tym przypadku ważną umowę najmu.

Gdzie znajdziesz najlepszą polisę? 

Polisę mieszkaniową możesz bez problemów nabyć online, za pomocą specjalnego kalkulatora. W ten sposób możesz kupić ubezpieczenie i jako właściciel nieruchomości, i jako najemca. Samodzielnie ustalisz zakres ochrony i wybierzesz sumy ubezpieczenia, a potem będziesz mógł porównać konkurencyjne produkty od takich towarzystw, jak: mtu24.pl, Benefia, TU Europa, Uniqa, Wiener, Generali, Proama, Inter Polska czy Link4. Oferty będziesz mógł zestawić ze sobą nie tylko pod względem cenowym, ale również zakresów ochrony, wyłączeń odpowiedzialności czy limitów. Będziesz mógł pobrać karty produktu oraz dokumenty OWU, w których wszystkie te kwestie są opisane bardzo szczegółowo.

Kalkulator ubezpieczeń to nie tylko wygodna porównywarka, ale również skuteczny sposób na zaoszczędzenie. Musisz wiedzieć, że identyczny lub bardzo podobny produkt ubezpieczeniowy w każdym towarzystwie ma nieco inną cenę, a różnice mogą sięgać nawet kilkuset złotych w skali roku. Sprawdź, jak działa kalkulator i ubezpiecz swoja nieruchomość nawet od następnego dnia roboczego.
 

SPRAWDŹ CENY UBEZPIECZENIA

Ważne informacje

1.    W Polsce wciąż mamy obowiązek meldować się na pobyt stały oraz pobyt czasowy, czyli powyżej 30 dni

2.    Wniosek o wymeldowanie się z pobytu stałego można złożyć osobiście w urzędzie gminy lub online, korzystając ze strony rządowej

3.    Właściciel może wymeldować osobę trzecią bez jej zgody ze swojego mieszkania, jeśli faktycznie się ona stamtąd wyprowadziła i nie zamierza powrócić

4.    Kwestia meldunku nie ma związku z ubezpieczeniem nieruchomości – zameldowanie lub wymeldowanie nie wpływają na polisę

FAQ – Najczęściej zadawane pytania o wymeldowanie z pobytu stałego:

  1. Czy można wymeldować z miejsca pobytu stałego członka rodziny bez jego zgody?

    Wymeldowanie lokatora z pobytu stałego jest możliwe bez jego zgody, ale tylko wtedy, kiedy faktycznie na stałe wyprowadził się ona z nieruchomości. Wnioskujący musi udowodnić ten fakt urzędowi składając odpowiednie załączniki. Oczywiście, opiekun prawny, a nawet faktyczny może wymeldować z lokalu osoby ubezwłasnowolnione lub nieletnie. 

  2. Co jest potrzebne do wymeldowania z miejsca pobytu stałego?

    Jeśli chcesz wymeldować się w urzędzie gminy, musisz wziąć ze sobą dokument tożsamości, czyli dowód osobisty lub paszport. Na miejscu uzyskasz wzór wniosku, który będziesz musiał wypełnić i własnoręcznie podpisać. Złożyć wniosek możesz również online, korzystając np. z profilu zaufanego. Osoby częściowo ubezwłasnowolnione oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnione wymeldować może ich opiekun prawny, ewentualnie opiekun faktyczny.

  3. Czy właściciel mieszkania może wymeldować osobę zameldowaną?

    Tak, właściciel lokalu może wymeldować z niego lokatorów nawet bez ich zgody. Konieczne jest jednak udowodnienie przed urzędem, że osoby te faktycznie na stałe opuściły lokal, a nie np. wyjechały na wakacje czy w delegację. Możliwe jest także wymeldowanie dzieci lub innych osób, które formalnie nie mogą za siebie stanowić – wówczas wymeldowaniem zajmuje się ich opiekun prawny bądź faktyczny.

  4. Czy możliwe jest wymeldowanie online?

    Od kilku lat możliwe jest w Polsce wymeldowanie się online. Żeby to zrobić, musisz wejść na odpowiednią stronę rządową i wypełnić wniosek. Wymagane jest tylko posiadanie profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego lub certyfikatu podpisu osobistego.

  5. Na jakiej podstawie może zostać przeprowadzone wymeldowanie z mieszkania?

    Jeśli chodzi o podstawę prawną, kwestię związane z meldunkiem opisują przede wszystkim dwa akty prawne: Ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.