Twój samochód od kilku miesięcy stoi nieużywany w garażu? Jeśli ostatni raz tankowałeś go latem, możesz mieć problem z rozruchem silnika w niskiej temperaturze. Czy z tą komplikacją możesz sobie poradzić dolewając do baku paliwo zimowe?

Paliwo zimowe to nie tylko marketingowy slogan. Odpowiedni olej napędowy czy zimowa benzyna mogą uchronić Cię przed problemami z pracą silnika podczas mroźnych dni. Zastanawiasz się, czym charakteryzuje się paliwo zimowe samochodowe? A może masz wątpliwości, czy wolno je mieszać z paliwem letnim lub przejściowym? Odpowiadamy!

Czym jest paliwo zimowe?

Paliwo zimowe to specjalnie opracowana mieszanka paliwowa, która została dostosowana do pracy jednostki napędowej w niskich temperaturach. W Polsce dostępność zimowego oleju napędowego i zimowej benzyny uregulowano przepisami – pojawiają się one na stacjach paliw w konkretnych terminach.

W Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 czerwca 2024r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (a także wcześniejszych aktach prawnych) wyróżniono trzy okresy klimatyczne: okres letni, okres przejściowy oraz okres zimowy. Są one nieco inne dla benzyn silnikowych i olejów napędowych.

Benzyna dostosowana do warunków zimowych jest dostępna dla kierowców od 1 listopada do końca lutego, natomiast zimowe paliwo diesel - od 16 listopada (również do końca lutego).

W jakich okresach na stacjach benzynowych oferowane są paliwa ciekłe zimowe, letnie oraz przejściowe?  

BenzynaOlej napędowy
Okres letni1 maja do dnia 30 września16 kwietnia do 30 września
Okres przejściowy1 marca do 30 kwietnia oraz od 1 października do 31 października1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada
Okres zimowy1 listopada do końca lutego16 listopada do końca lutego

Pamiętaj, że na stacjach benzynowych paliwo zimowe ciekłe pojawia się stopniowo. Przed jego wprowadzeniem do sprzedaży nie czyści się podziemnych zbiorników. Wobec tego, w punkcie wybranym przez Ciebie zimowa benzyna może być w rzeczywistości mieszanką paliwa przejściowego i zimowego. Oczywiście, takie paliwo nie jest szkodliwe dla jednostki napędowej i powinno równie skutecznie chronić przez niekorzystnym działaniem niskich temperatur co 100% paliwo zimowe.

Czy w okresie zimowym stosuje się również zimowy gaz LPG?

Benzyna i olej napędowy to nie jedyne paliwa samochodowe, które posiadają nieco inne właściwości zimą. Gdy temperatura otoczenia znacząco spada, obniża się ciśnienie gazu LPG w zbiorniku. W takich warunkach butan przestaje wydajnie parować i co za tym idzie, instalacja gazowa przestaje działać. Aby zapobiec powyższej sytuacji, stosuje się gaz zimowy z wysoką zawartością propanu (ok. 60% przy ok. 40% butanu) - lotność mieszaniny gazowej jest wówczas wyższa.

Co mówi prawo?

W przypadku LPG okres zimowy na polskich stacjach paliw trwa od 1 grudnia (od tego dnia gaz musi mieć już parametry wymagane zimą!) do 31 marca, a letni od 1 kwietnia do 30 listopada. W przepisach nie uwzględniono okresu przejściowego dla LPG, w przeciwieństwie do diesla i benzyny.

W innych krajach europejskich skład zimowego gazu LPG i terminy jego sprzedaży mogą być inne, z powodu odmiennego klimatu.

Czym różni się paliwo zimowe od paliwa letniego?

Główne różnice pomiędzy paliwem zimowym a letnim polegają na ich zmiennych właściwościach fizycznych.

Jakie parametry muszą posiadać poszczególne paliwa zimowe? Przede wszystkim:

  • zimowa benzyna musi mieć wyższą prężność par - odparowuje ona szybciej niż letnia i przejściowa, co ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach;
  • zimowe LPG - jak już wspomnieliśmy wcześniej - posiada wyższą zawartość gazu lotnego, tzn. propanu;
  • zimowy olej napędowy (diesel) – zawiera dodatki zapobiegające wytrącaniu się parafiny - w niskich temperaturach może się ona krystalizować i zatykać filtry paliwa. Poza tym, olej napędowy zimowy charakteryzuje się niższą temperaturą wytrącania wody.

W standardowym paliwie Diesla stosowanym w okresie zimowym maksymalna temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) wynosi -20 stopni Celsjusza. Dla porównania, w przejściowym jest to -10°C, a w letnim 0°C. Niektóre stacje oferują także olej napędowy o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych. Może on umożliwić rozruch silnika przy temperaturze wynoszącej nawet -32 stopnie.

Warto wiedzieć

Choć według oficjalnej specyfikacji temperatura CFPP wynosi dla standardowego paliwa Diesla -20 stopni, to okazuje się, że już przy -15°C mogą pojawić się problemy z rozruchem silnika. Winę za to ponosi temperatura mętnienia, czyli moment, w którym z oleju napędowego zaczyna wytrącać się parafina. Zazwyczaj w paliwach zimowych wynosi ona od -7 do -15 stopni. I o ile w niektórych samochodach niewielkie zmętnienie oleju napędowego nie ma żadnego znaczenia, to już w najnowszych układach bywa to czasami problematyczne.

Kierowcy, którzy obawiają się ewentualnych konsekwencji mętnienia paliwa (szczególnie osoby parkujące nocą poza garażem), mogą wybrać olej napędowy o lepszych właściwościach (tzw. premium – szerzej piszemy o tym poniżej) lub zaopatrzyć się w odpowiednie preparaty obniżające temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Takie modyfikatory / depresatory obniżają CFPP nawet do - 40°C. Niestety, takie rozwiązanie nie jest idealne!

Dolewanie jakichkolwiek środków do paliwa na własną rękę było i jest dość ryzykowne. Jeśli zamierzasz to zrobić, pamiętaj o odpowiednim dobraniu specyfiku do silnika w Twoim aucie oraz zachowaniu właściwej proporcji. 

Kiedy i gdzie kupić paliwo zimowe?

Zgodnie z prawem, w całej Polsce w ściśle określonym terminie może być sprzedawane jedynie paliwo zimowe. Nie musisz więc sprawdzać, czy wybrana stacja posiada je w swojej ofercie, gdy chcesz na niej zatankować. Przypominamy:

  • benzyna zimowa jest dostępna od 1 listopada do końca lutego,
  • olej napędowy zimowy: od 16 listopada do końca lutego,
  • LPG zimowy: od 1 grudnia do 31 marca.

Odpowiednie paliwo zimowe kupisz m.in. na stacjach benzynowych Orlen, Moya, MOL, Amic Energy, BP, Circle K czy Shell.

Oprócz standardowego paliwa zimowego, w sprzedaży niektórych firm pojawiają się tzw. paliwa premium, których parametry wyprzedzają normę. Oferta została skierowana do właścicieli pojazdów z silnikiem Diesla, ponieważ właśnie w ich przypadku najczęściej dochodzi do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej podczas silnego mrozu. Na polskim rynku zimowy olej napędowy w wersji „ulepszonej” oferuje kilku największych „graczy”.

Oleje napędowe zimowe na stacjach paliw – co oferują wybrane firmy?  

Paliwo zimowe standardowe (temp. CFPP nie wyższa niż -20°C)Paliwo zimowe uszlachetnione
ORLEN

Ekodiesel ULTRA

VERVA ON

Ekodiesel ULTRA klasa 2 (temp. CFPP nie wyższa niż - 32°C i temperatura mętnienia nie wyższa niż - 22°C)
MOYAOlej napędowyON MOYA Power (temp. CFPP nie wyższa niż - 325 i temperatura mętnienia nie wyższa niż - 22°C)
MOLOlej napędowy EVO dieselMOL EVO Plus (temp. CFPP od -25°C do - 30°C)
Oferty aktualne 10.12.2024 r.

Oferta oleju zimowego ORLEN

ORLEN oferuje swoim klientom:

  • Paliwo zimowe Ekodiesel ULTRA (CFPP nie wyższe niż -20°C). Olej napędowy wytwarzany jest z udziałem procesowo zmodyfikowanych komponentów. Zawiera dodatki depresujące zmieniające strukturę kryształów parafiny oraz dodatki o działaniu dyspergującym kryształy parafiny;
  • Paliwo zimowe VERVA ON (CFPP nie wyższe niż -20°C) – olej do napędzania silników o zapłonie samoczynnym w klasie premium, wyprodukowany z selektywnie wybranych komponentów węglowodorowych. Zastosowane dodatki uszlachetniające wykazują właściwości detergencyjne, antykorozyjne i przeciwutleniające;
  • Olej napędowy Ekodiesel ULTRA klasa 2 – zalecany do stosowania w warunkach zimowych, w surowym klimacie zimowym oraz klimacie arktycznym. Paliwo posiada bardzo dobre właściwości niskotemperaturowe (temp. zablokowania zimnego filtru (CFPP) jest nie wyższa niż -32°C i temp. mętnienia nie wyższa niż -22°C)). Ekodiesel ULTRA klasa 2 zawiera dodatki uszlachetniające, poprawiające m.in. właściwości antypienne, antykorozyjne oraz antyutleniające.

Oferta paliwa zimowego w sieci MOYA

Uszlachetniony diesel ON Moya Power zapewnia rozruch zimnego silnika w temperaturze nawet -32 stopni C. Z kolei niska temperatura mętnienia -22°C. skutecznie spowalnia wytrącanie się parafin. Paliwo zostało wzbogacone o kompleks dodatków, m.in. detergenty, które utrzymują czystość wtryskiwaczy, inhibitor chroniący przed korozją, składniki przeciwpiankowe, substancje smarnościowe czy też odwaniacz niwelujący nieprzyjemne zapachy.

Wypowiedź eksperta

W przypadku oleju napędowego jednym z najważniejszych parametrów jest temperatura wytrącania się w paliwie parafiny, która może przyczynić się do zablokowania zimnego filtra paliwa i w efekcie unieruchomienia pojazdu. W okresie zimowym, czyli po 16 listopada, oferujemy Klientom paliwa o parametrach zimowych, które gwarantują bezproblemową eksploatację silników nawet w ekstremalnych warunkach. Idealnym rozwiązaniem jest stosowanie w okresie zimowym i nie tylko, naszego flagowego produktu paliwowego – oleju napędowego ON MOYA Power. Produkt ten jest niepowtarzalnej jakości i spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców.
Jan Fabisiak, zastępca dyrektora operacyjnego MOYA ds. stacji

Oferta paliwa zimowego MOL

Od dnia 15.05.2023 roku do oferty wszystkich stacji LOTOS i MOL wprowadzono nowe paliwa EVO. Sukcesywnie zastąpiły one oferowane wcześniej paliwa podstawowe oraz paliwa Dynamic. W okresie zimowym MOL promuje przede wszystkim olej napędowy MOL EVO Plus, który posiada 3x więcej dodatków niż paliwa regularne. Dzięki zwiększonej ilości formuły EVOTECH paliwo z sieci MOL pomaga w uzyskaniu lepszego efektu czyszczenia, zwiększa żywotność silnika, poprawia jego wydajność, chroni przed korozją oraz zmniejsza emisję zanieczyszczeń.

Czy można mieszać paliwo letnie z zimowym?

Dawno nie tankowałeś samochodu i zastanawiasz się, czy mieszanie w baku paliw letnich z zimowymi jest dopuszczalne? W przypadku benzyny nie ma co do tego przeciwskazań. Co do oleju napędowego, to zdania są już jednak podzielone. Niektórzy specjaliści twierdzą, że próba „wyjeżdżenia” do samego końca letniego paliwa Diesla może zakończyć się w przypadku panujących niesprzyjających warunków pogodowych zablokowaniem filtra kryształkami parafin. Lepszym rozwiązaniem będzie więc wymiana oleju letniego na zimowy.

Uwaga!

Pamiętaj, że dolanie do paliwa letniego zimowej benzyny może obniżyć skuteczność zawartych w niej dodatków. Aby zapewnić optymalne działanie silnika w niskich temperaturach zaleca się tankowanie do pełnego baku paliwem zimowym po jego wprowadzeniu na stacje.

Czy cena paliwa zimowego jest wyższa w porównaniu z paliwami letnimi?

Cena ciekłego paliwa zimowego jest zazwyczaj zbliżona do ceny paliwa letniego. Ewentualne różnice wynikają głównie z czynników rynkowych, a nie z samego składu paliwa. Nie musisz więc obawiać się podwyżek cen po wprowadzeniu zimowej benzyny czy oleju napędowego.

Nieco inaczej może wyglądać kwestia rachunków za zimowe LPG. W zimowej mieszance gazu stosuje się wyższą zawartość propanu. Ponieważ jest on droższy niż butan, cena paliwa może być nieco wyższa niż latem. Oczywiście, większa domieszka propanu nie jest jedynym czynnikiem decydującym o cenie LPG. Większe znaczenie mają z pewnością globalne ceny surowców, kurs złotego czy popyt.

Czy gaz będzie droższy zimą 2025 r.?

Niedawno w Internecie pojawiły się doniesienia o możliwej podwyżce gazu i problemach z jego dostępnością z powodu europejskich sankcji nałożonych na Rosję, które wejdą w życie 20 grudnia. Prezes Orlenu uspokaja jednak, że wzrost cen będzie co najwyżej kosmetyczny:

Czy przed zatankowaniem złego paliwa chroni ubezpieczenie?

Zazwyczaj właściciele pojazdów przechodzą płynnie z paliwa letniego na przejściowe paliwo, a później zimowe, nie zdając sobie nawet sprawy, że zmieniły się ich właściwości. Problem z rozruchem z powodu stosowania letniego paliwa zimą dotyczy tylko niewielkiej grupy kierowców – najczęściej osób, które korzystają z samochodu wyjątkowo rzadko. W kontekście ubezpieczenia warto jednak wspomnieć o innych sytuacjach, w których także pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika. Winę za to może ponosić m.in. słaby akumulator czy kierowca, który pomylił np. benzynę z dieslem.

W każdej z wymienionych sytuacji, gdy dojdzie do unieruchomienia pojazdu, pomocne będzie ubezpieczenie assistance. Zapewnia ono darmową pomoc drogową z naprawą na drodze lub holowaniem pojazdu do warsztatu. Rozszerzone warianty ASS gwarantują również bezpłatny nocleg w hotelu, powrót podróżnych do domu czy transport do miejsca docelowego.

Chcesz wiedzieć ile kosztuje ochrona kierowcy i pasażerów w ramach ASS? Oferty ubezpieczenia OC wraz z dobrowolnym assistance kilkunastu firm sprawdzisz w naszym kalkulatorze OC ASS.

Co warto wiedzieć

  • Paliwo zimowe ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach.
  • Dodatki zawarte w zimowym paliwie chronią nie tylko przed problemami z rozruchem, ale również przed korozją i zanieczyszczeniami, przedłużając żywotność silnika i filtrów.
  • Dzięki lepszemu spalaniu paliwo zimowe zmniejsza ilość szkodliwych substancji w spalinach.
  • Paliwo zimowe ciekłe znajdziesz na każdej stacji benzynowej w Polsce od 1 listopada (benzyna) lub 16 listopada (olej napędowy).
  • Cena paliwa zimowego jest zbliżona do ceny paliwa letniego. Niewielkie podwyżki w sezonie zimowym dotyczą z reguły zimowego LPG.

Najczęściej zadawane pytania o paliwo zimowe

  1. Czy warto tankować paliwo zimowe?

    Tak, szczególnie w okresie od listopada do lutego, gdy temperatury spadają poniżej zera. Paliwo zimowe chroni silnik i ułatwia rozruch w mroźne dni. Warto oczywiście wspomnieć, że kierowcy praktycznie nie mają innego wyboru – zmiana paliwa przejściowego na zimowe jest ogólnopolska i odbywa się w określonych przepisami terminach. Do rozporządzeń Ministra Klimatu i Środowiska muszą zastosować się wszystkie stacje paliw.

  2. Jak rozpoznać paliwo zimowe na stacji?

    Ponieważ wprowadzenie paliwa zimowego na stacjach następuje w ustalonym terminie „globalnie”, na dystrybutorach nie znajdziesz żadnych nowych oznaczeń. Etykiety poszczególnych paliw są takie same przez cały rok. Jeśli poszukujesz uszlachetnionego oleju napędowego, czyli z progiem CFPP oraz CP jeszcze niższym niż w standardowym paliwie zimowym, to o jego dostępność i oznaczenie na dystrybutorze możesz zapytać pracownika stacji benzynowej.

  3. Czy paliwo Diesla sprawdzi się na ekstremalnym mrozie?

    Olej napędowy zimowy może mieć temperaturę blokady zimnego filtra nawet do -32°C, co zapewnia jego skuteczność w bardzo niskich temperaturach. Nie jest on jednak dostępny w ofercie każdej stacji – to tzw. paliwo premium, arktyczne. Sprzedawcy paliw mają tylko obowiązek dostarczenia klientom paliwa zimowego o temp. CFPP do -20°C. Jeśli szukasz paliwa arktycznego, będziesz musiał przyjrzeć się dokładnie ofertom poszczególnych stacji. 

  4. Jak odpalić diesla na mrozie?

    Mechanicy radzą, aby rozgrzewać świece tylko raz i rozpocząć jazdę samochodem z silnikiem Diesla po upływie ok. 30 sekund od jego uruchomienia. Z szybszą jazdą wstrzymaj się do momentu osiągniecia przez silnik pożądanej temperatury roboczej (gdy wskazówka temperatury cieczy chłodzącej wskazuje 90 st. Celsjusza).

  5. Czym jest depresator i jak go stosować?

    Depresator to dodatek do paliwa, który wlewa się bezpośrednio do baku. Jego właściwości umożliwiają skuteczne zapobieganie wytrąceniu się parafiny. Zanim jednak zastosowujesz taki specyfik upewnij się, że producent auta pozwala na takie rozwiązania, dobrałeś odpowiedni produkt i stosujesz właściwe proporcje.

  6. Jak zadbać o samochód przed zimą, aby nie mieć problemów z rozruchem?

    Zanim nadejdą ostre mrozy, warto wymienić filtr paliwa - poprawi to przepływ paliwa. Odpalanie silnika w niskich temperaturach może być też utrudnione z powodu słabego akumulatora. Pamiętaj, że w samochodach diesla rozrusznik powinien być mocniejszy niż w jednostkach benzynowych. Wystarczy obniżona prędkość o kilka obrotów na minutę, aby nie uruchomił się wtrysk paliwa. Akumulator warto wymienić zanim odmówi posłuszeństwa - zaleca się zakup nowego co 4 - 5 lat.

  7. Które paliwo jest najbardziej odporne na niskie temperatury?

    Paliwem najmniej wrażliwym na spadki temperatur jest benzyna, ponieważ mróz powoduje w niej jedynie zmiany w prężności pary. Zimowa benzyna ma taką wartość podwyższoną, co zapewnia jej lepsze właściwości rozruchowe. Do benzyny zimowej dodaje się też więcej dodatków, które pochłaniają wilgoć i co za tym idzie zmniejszają ryzyko korodowania przewodów paliwowych.

  8. Jakie są zalety paliwa zimowego?

    Stosowanie paliwa zimowego przynosi kilka istotnych korzyści. Między innymi: ułatwiony rozruch silnika w niskich temperaturach (szczególnie ważne dla silników diesla), ochronę przed korozją oraz zmniejszoną emisję szkodliwych substancji (lepsze spalanie paliwa zimowego prowadzi do niższej emisji toksycznych składników spalin).