Z dniem 1 stycznia 2024 r na stacjach paliw pojawiło się nowe oznaczenie. Jest to benzyna E10 – w założeniu bardziej przyjazna dla środowiska ze względu na swój wyjątkowy skład i zawartość biokomponentów. Przyglądamy się jej bliżej i podpowiadamy, czy możesz zatankować ją do swojego samochodu. Zobacz, jak sprawdzić, czy Twój pojazd jest kompatybilny z benzyną E10.

Nowe paliwo E10 stopniowo zastąpiło na stacjach benzynowych w Polsce dotychczasową benzynę E5 (Pb 95). Czy to oznacza poważne zmiany dla właścicieli pojazdów właśnie z tym napędem? Niekoniecznie, ponieważ większość modeli samochodów produkowanych po 2002 roku jest przystosowana do tego typu paliwa.

Chociaż nowe paliwo jest dostępne już od roku, to wiele osób wciąż zastanawia się nad tym, czy warto je wybierać – i czy jest to bezpieczne dla każdego samochodu. Aby rozwiać wątpliwości, Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało specjalną wyszukiwarkę aut. W ten sposób sprawdzisz kompatybilność pojazdu z benzyną E10. Czym charakteryzuje się nowa benzyna silnikowa E10 i skąd pomysł na jej wprowadzenie? Poznaj jej zalety i zobacz, czym różni się od swojej poprzedniczki.

Czym jest paliwo E10?

Benzyna E10 to tak naprawdę dobrze znana polskim kierowcom benzyna 95-oktanowa jednak z nieco zmodyfikowanym składem. Ta ostatnia zawiera bowiem do 5% biokomponentów. Nowe paliwo E10 ma ich do 10%.

Decyzja o wprowadzeniu tego rozwiązania jest pochodną unijnych przepisów o składzie paliw ropopochodnych. Należy do nich dodawać biokomponenty (w przypadku benzyny jest to bioetanol) na bazie biomasy (np. ze zbóż, buraków cukrowych czy kukurydzy). Na stacji benzynowej nowe paliwo jest oznaczone za pomocą naklejki E10 na dystrybutorze.

e10 znak z znaki-bhp.pl

Warto wiedzieć

O ile w Polsce benzyna E10 wciąż budzi wątpliwości, o tyle za zachodnią granicą kraju testowane jest już paliwo E20, w którym udział biokomponentów wynosi 20%. Na jego wprowadzenie do powszechnego obrotu przyjdzie jednak jeszcze trochę poczekać ze względu na ograniczenia technologiczne większości współczesnych samochodów.

Czym benzyna E10 różni się od E5?

Różnica zachodzi przede wszystkim w składzie chemicznym paliwa. Paliwo E10 to mieszanka benzyny i etanolu. Jest to alkohol produkowany ze wspomnianych już składników pochodzenia roślinnego. Litera "E" wskazuje tutaj na etanol, zaś liczba "10" określa procentową zawartość tego składnika w mieszance.

Zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w transporcie samochodowym ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza i redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Dlaczego wprowadzono paliwo E10 na stacjach paliw?

Jak podaje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zasadniczym celem wprowadzenia benzyny silnikowej E10 było ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. Bezpośrednim efektem tej zmiany ma być poprawa jakości powietrza, zwłaszcza w dużych aglomeracjach borykających się z problemem smogu.

Benzyna E10 cechuje się niższą emisją dwutlenku węgla w trakcie spalania (mniejszy ślad węglowy o ok. 70%, jak wynika z badań przeprowadzonych przez organizację ePure). Finalnie spaliny emitowane przez to paliwo są zdecydowanie mniej toksyczne. To, jak paliwo E10 wpłynie ostatecznie na środowisko, zależy jednak od kilku czynników, jak choćby metoda pozyskiwania i produkcji etanolu. Jeśli ten proces wymaga dużych zasobów wody czy energii niekoniecznie okaże się to korzystne dla środowiska w długiej perspektywie.

Które kraje wprowadziły nowe paliwo E10?

Benzyna E10 nie jest nowym odkryciem, choć w polscy kierowcy mają z nią styczność od stosunkowo niedawna. Jednak naklejkę E10 można zobaczyć na dystrybutorze paliwa także w innych krajach na świecie i to od kilkunastu lat.

W Unii Europejskiej jesteśmy 18. krajem, który decyduje się na większe zastosowanie większego udziału bioetanolu w paliwach transportowych zaraz po:

Nowe paliwo E10 można zatankować również w Norwegii czy Wielkiej Brytanii, a poza Europą w Stanach Zjednoczonych i Australii.

Paliwo E10 a wzrost zużycia paliwa

Stosunkowa nowość w zakresie rynku paliw rodzi pytanie m.in. o to, czy zwiększenie dodatku bioetanolu w benzynie może wpływać na zużycie paliwa. Okazuje się, że podwyższa je w minimalnym stopniu (na poziomie maksymalnie 2%). Nie powinno to zatem wpłynąć na ekonomiczność użytkowania pojazdu.

Czy nowe paliwo E10 jest bezpieczne dla silnika?

Benzyna silnikowa E10 ma nieco inne właściwości niż wcześniej stosowana E5, jednak nie powinna negatywnie wpływać na pracę silnika - oczywiście pod warunkiem, że auto jest przystosowane do tankowania nowego paliwa. Jeśli tak nie jest, konsekwencją może być np. uszkodzenie układu paliwowego.

Jak to sprawdzić? Informację o paliwie, jakie kierowca ma do dyspozycji na stacjach benzynowych można znaleźć:

  • przy klapie wlewu paliwa,
  • w instrukcji obsługi pojazdu,
  • w innych dokumentach pojazdu.

To, gdzie należy sprawdzić kompatybilność samochodu z benzyną E10 zależy od producenta pojazdu.

Przypomnijmy, że benzyna 98 nie zmienia się na stacjach paliw. Zwiększenie zawartości bioetanolu w składzie dotyczy wyłącznie Pb95.

Uwaga!

Jeżeli samochód jest przystosowany do tankowania nowego paliwa E10, można je mieszać właśnie z Pb98 w dowolnych proporcjach. Co więcej, jednorazowe zatankowanie czystej benzyny 10 zamiast 98 nie powinno wpłynąć negatywnie na silnik. Jeśli jednak zrobisz to kilkukrotnie, możesz spodziewać się negatywnych konsekwencji.

Paliwo E10 a instalacja LPG

Z zasady, paliwo E10 nie jest zalecane do stosowania w pojazdach, w których najczęściej spalany jest gaz, a benzyna służy tylko do rozruchu i rozgrzania silnika. Wynika to z tego, że kierowcy użytkujący pojazdy w ten sposób mają tendencję do tankowania baku minimalną ilością paliwa, gdyż nie potrzebują go więcej. Tymczasem benzyna z 10-procentowym udziałem bioetanolu okazuje się wyjątkowo higroskopijna i przyciąga wilgoć, szczególnie w zimnych miesiącach. Obecność wody może z kolei skutkować korodowaniem układu paliwowego i w konsekwencji jego uszkodzeniem.

Trzeba jednak mieć na uwadze to, że nie każdy właściciel auta z instalacją LPG korzysta z niego w ten sposób. Jeśli benzyna jest w użyciu częściej niż tylko przy rozruchu, np. z przypadku instalacji z dotryskiem, w której benzyna jest stosowana zawsze przy dużym obciążeniu silnika, możesz śmiało tankować E10, bez obawy o poważne konsekwencje.

Benzyna E10 nie dla każdego, czyli kto może tankować nowe paliwo?

Nowe paliwo E10 jest dostępne dla większości właścicieli pojazdów wyprodukowanych po 2002 roku. Modyfikacja benzyny 95-oktanowej nie wymaga dodatkowych działań ze strony kierowców i raczej w niewielkim stopniu wpływa na transport samochodowy. Skutki jej wprowadzenia są najbardziej odczuwalne dla właścicieli starszych pojazdów.

Kompatybilność samochodów z benzyną można sprawdzić za pomocą specjalnej wyszukiwarki modeli przygotowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska - e10.klimat.gov.pl.

Poniżej przygotowaliśmy ściągawkę z modelami najpopularniejszych marek wraz z konkretnymi wersjami silnikowymi.

Audi

Paliwo E10 możesz zatankować do każdego modelu Audi za wyjątkiem tych, które wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa. Do tej ostatniej grupy zalicza się następujące modele:

  • Audi A2 1.6 FSI z lat 2003-2005,
  • Audi A3 1.6 FSI z 2004 r.,
  • Audi A3 2.0 FSI z 2004 r.,
  • Audi A4 2.0 FSI z lat 2003-2004,
  • Audi A4 sedan wyposażone w fabryczne ogrzewanie postojowe (modele z lat 2001-2008),
  • Audi A4 Avant z lat 2002-2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym.

Alfa Romeo

Właściciele samochodów marki Alfa Romeo mogą bez obaw zatankować E10 do modelu produkowanych od początku 2011 roku. Poza tym z nową benzyną kompatybilne są:

  • MiTo (każdy silnik),
  • Giulietta (wszystkie silniki),
  • 159: 1.8 16V, 1.8, TBi 16V, 3.2,  JTS V6,
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6.

BMW

Jeśli posiadasz BMW, jesteś szczęściarzem - producent zniwelował tu wszelkie ograniczenia i E10 możesz zatankować do każdego pojazdu spod tego znaku.

Chevrolet

Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA donosi, że E10 może zasilić każdy silnik tej marki w autach produkowanych po 2006 roku. Wymogiem jest również spełnianie normy spalinowej przynajmniej Euro 4.

Oto lista a podsumowująca:

  • Aveo/Kalos – modele od 2005 r.,
  • Captiva – wszystkie,
  • Cruze/Orlando – wszystkie,
  • Epica – wszystkie,
  • Matiz – od 2006 r.,
  • Nubira/Lacetti – od 2006 r.,
  • Tacuma/Rezzo – od 2006 r.,
  • Spark – wszystkie.

Cadillac

Na stacji paliw po E10 mogą sięgnąć właściciele następujących modelu tej marki:

  • Cadillac BLS,
  • Cadillac CTS,
  • Cadillac CTS-V,
  • Cadillac Eldorado,
  • Cadillac Seville STS i SLS,
  • Cadillac SRX,
  • Cadillac STS,
  • Cadillac STS-V,
  • Cadillac XLR,
  • Cadillac XLR-V,
  • Cadillac Escalade,
  • Cadillac Escalade Hybrid.

Warto zauważyć, że są to pojazdy wyposażone w sondę lambda oraz katalizator.

Citroen

Benzyna silnikowa E10 jest odpowiednia do każdego pojazdu marki Citroen, pod warunkiem że został wyprodukowany po 1 stycznia 2002 roku.

Chrysler

Po benzynę E10 bez obaw mogą sięgnąć wszyscy właściciele Chryslerów. Producent przystosowuje wszystkie wypuszczane na rynek modele do tego typu paliwa. Oto szczegółowe zestawienie:

  • Chrysler 300 C (LX),
  • Chrysler 300 M (LR),
  • Chrysler Grand Voyager (RT),
  • Chrysler Neon (PL),
  • Chrysler PT Cruiser (PT),
  • Chrysler Sebring (JR),
  • Chrysler Sebring (JS),
  • Stratus (JA, JX),
  • Chrysler Voyager (GS),
  • Chrysler Voyager (RG).

Corvette

W większości instrukcji obsługi pojazdu tej marki można znaleźć informację o tankowaniu paliwa E10. W przypadku Corvette samochód musi być wyposażony w sondę lambda i katalizator. Są to następujące modele:

  • Corvette C4,
  • Corvette C5,
  • Corvette C6,
  • Corvette Z06,
  • Corvette Grand Sport,
  • Corvette ZR1.

Dodge

Każdy samochód marki Dodge z napędem benzynowym może być zasilany paliwem E10. Chodzi o modele:

  • Dodge Avenger (JS),
  • Dodge Caliber (PK),
  • Dodge Journey,
  • Dodge Nitro (KJ).

Dacia

Przed sięgnięciem po pistolet na stacji benzynowej nie muszą się zastanawiać właściciele aut marki Dacia. Wszystkie silniki benzynowe tego producenta przystosowano do tankowania E10.

Fiat

Aby móc zatankować benzynę E10 do Fiata, samochód powinien spełniać co najmniej normę Euro 3. Po znakiem tej marki znalazły się jednak również pojazdy, do których nie należy tankować takiego paliwa:

  • Barchetta 1.8 16V,
  • Bravo/Brava 1.6 16V,
  • Doblo 1.6 16V,
  • Marea 1.6 16V, 2.0 16V,
  • Multipla 1.6 16V,
  • Palio1.6 16V,
  • Punto 1.8 16V,
  • Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V.

Ford

Jeśli Twój Ford zjechał z taśmy produkcyjnej po 1992 roku, możesz spokojnie tankować benzynę E10. To ukłon producenta w stronę właścicieli bardziej wiekowych modeli. Jedynym wyjątkiem jest tutaj Ford Mondeo 1.8 SCI. W jego przypadku nowego paliwa nie można wlewać do baku roczników 2003-2007.

Honda

Aby móc zasilić paliwem E10 Hondę, pojazd musi być wyposażony w elektroniczny układ wtrysku paliwa. Będzie to zatem większość modeli wyprodukowanych po 1995 roku.

Jaguar

Wszystkie europejskie modele Jaguara mogą być zasilane benzyną E10, jeśli powstały po 1992 roku.

Jeep

Przystosowanie silnika do benzyny E10 dotyczy także większości modeli benzynowych Jeepa. Oto lista:

  • Jeep Cherokee (KJ),
  • Jeep Cherokee (XJ),
  • Jeep Cherokee (KL),
  • Jeep Commander (WH),
  • Jeep Compass (PK),
  • Jeep Compass (MX),
  • Jeep Grand Cherokee (WH),
  • Jeep Grand Cherokee (WJ),
  • Jeep Grand Cherokee (WK),
  • Jeep Patriot (PK),
  • Jeep Renegade (BU),
  • Jeep Wrangler (JK),
  • Jeep Wrangler (JK).

Kia

Koreańska marka nie stosuje w kontekście E10 żadnych ograniczeń. Nowe paliwo można wlać do baku każdego modelu.

Lancia

Nieco bardziej restrykcyjna jest Lancia. Benzyna silnikowa E10 może zostać wlana do modeli spełniających normę Euro 3 lub wyższą. Wyjątkiem są:

  • Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V,
  • Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.

Land Rover

Do stosowania benzyny silnikowej E10 zachęca także Land Rover. O mniejszy ślad węglowy mogą zadbać właściciele modeli wyprodukowanych w Europie po 1996 roku.

Lexus

Z benzyny E10 skorzystają również kierowcy Lexusów, które wyprodukowano w Europie po 1998 roku. Z tej listy wyłączono jednak te modele:

  • Lexus IS 250 2.5 V6 (silnik 4GR-FSE) – auta wyprodukowane od sierpnia 2005 do września 2007 r.,
  • Lexus GS 300 3.0 V6 (silnik 3GR-FSE) – samochody wyprodukowane od stycznia 2005 i września 2007 r.,
  • Lexus LS 460 4.6 V8 (silnik 1UR-FSE) – wyprodukowane pomiędzy sierpniem 2006 i wrześniem 2007 r.

Mazda

Informację o możliwości tankowania benzyny silnikowej E10 znajdziesz na korku wlewu paliwa modeli powstałych po 2002 roku.

Mini

Nowa benzyna silnikowa jest dostępna dla większości właścicieli pojazdów spod znaku Mini. Warunek to produkcja modelu po 2000 roku.

Jak wiadomo marka wypuszcza na rynek auta o przeznaczeniu typowo miejskim, pełnym korków i wysokiego poziomu spalin. W tym przypadku ekologiczność E10 nabiera zatem szczególnego znaczenia.

Mercedes

Na stacjach paliw po E10 mogą sięgnąć niemal wszyscy właściciele Mercedesów z napędem benzynowym. Modele wyłączone z możliwości tankowania nowego paliwa to:

  • C200 CGI (W203) z bezpośrednim wtryskiem paliwa,
  • CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005,
  • modele bez katalizatora lub auta wyposażone w gaźnik.

Mitsubishi

Wszystkie benzyniaki spod znaku Mitsubishi po 2007 roku mogą być zasilone E10. Wyjątkiem jest silnik benzynowy GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Nissan

Z kolei Nissan jako producent pozwala na tankowanie nowej benzyny do każdego modelu, który powstał po 2000 roku.

Opel

Również wszystkie modele benzynowe Opla mogą być zasilane E10 poza silnikiem o pojemności 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Taka wersja występuje w modelach:

  • Zafira,
  • Vectra,
  • Signum.

Jeśli jesteś właścicielem któregoś z powyższych, dokładnie zapoznaj się ze wskazaniami producenta pojazdu.

Peugeot

Mniejszy ślad węglowy zostawią także właściciele benzynowych Peugeotów powstałych po 2000 roku.

Porsche

Benzyna silnikowa E10 zastąpiła Pb95 dla właścicieli Porsche wyprodukowanych po 1998 roku, a dodatkowo dla modelu Boxter od 1997 roku. Jedynym autem spod znaku Porsche nieprzystosowanym do takich ekologicznych rozwiązań jest Porsche Carrera GT.

Renault

Choć producent zapewnia kompatybilność modeli powstałych po 1997 roku z nowym paliwem, to lista wyjątków jest całkiem pokaźna. E10 nie można zatankować do:

Renault 19,

  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782.

Dołączamy także spis modeli z roczników 2000-2022, w których zatankowanie paliwa E10 również może doprowadzić do uszkodzeń:

  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.

Rolls-Royce

Jeśli jesteś właścicielem Roll-Royce'a z rocznika co najmniej 2003, przy klapie wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu znajdziesz informację o możliwości tankowania E10.

Seat

  • Benzyna E10 może zasilić każdy model Seata poza trzema:
  • Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR wyprodukowany od września 2004 d listopada 2005 r.,
  • Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR produkcja od lipca 2005 do listopada 2005 r.,
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR produkcja pomiędzy majem 2004 a listopadem 2005 r.

Skoda

Nowe paliwo mogą wybierać również właściciele Skody poza Felicją z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku).

Uwaga!

Producent podkreśla przy tym, że istnieje możliwość przeróbki danego modelu na kompatybilny z E10.

Smart

W przypadku tej marki nie ma ograniczeń co do tankowania E10.

Subaru

Marka dopuszcza korzystanie z nowej benzyny, jeśli samochód został wyprodukowany w 1991 roku i później.

Suzuki

Wszystkie nowe samochody marki mają możliwość działania na podstawie paliwa E10. Jeśli jesteś właścicielem starszego Suzuki, zajrzyj do instrukcji pojazdu.

Toyota

Jedna z najpopularniejszych marek na polskim rynku pozwala na korzystanie z E10 we wszystkich modelach z Europy. Warunkiem jest także rok produkcji - przynajmniej 1998. Z tej grupy wyłączono jednak dwa modele Toyoty:

  • Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) – auta produkowane od lipca 2000 do października 2008 r.,
  • Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) – auta od lipca 2003 do października 2008 r.

Volkswagen

Walka z głównym emitentem zanieczyszczeń będzie także domeną właścicieli Volkswagenów. Benzyna E10 może być stosowana we wszystkich benzyniakach, jednak są tu oczywiście wyjątki:

  • Lupo 1.4 77 kW (produkowany od 08.2000 do 11.2003; rok modelowy 2001-2004),
  • Polo 1.4 FSI 63 kW (produkowany 01.2002 do 06.2006; rok modelowy 2002-2006),
  • Golf IV 1.6 FSI 81 kW (produkowany 11.2001 do 05.2004; rok modelowy 2002-2004),
  • Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006; rok modelowy 200-2006),
  • Bora 1.6 FSI 81 kW (produkcja 10.2001 do 09.2005; rok modelowy 2002-2005),
  • Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (produkcja 10.2001 do 09.2005; rok modelowy 2002-2005),
  • Golf V 1.4 FSI 66 kW (produkcja 11.2003 do 11.2004; rok modelowy 2004-2005),
  • Golf V 1.6 FSI 85 kW (produkcja 08.2003 do 05.2004; rok modelowy 2004),
  • Golf V 2.0 FSI 110 kW (produkowany 01.2004 do 05.2004; rok modelowy 2004),
  • Touran 1.6 FSI 85 kW (produkowany 11.2002 do 05.2004; rok modelowy 2003-2004),
  • Touran 2.0 FSI 110 kW (produkcja 10.2003 do 05.2004; rok modelowy 2004).

Volvo

Marką, która od dawien dawna produkuje auta przystosowanie do E10 jest Volvo. Pierwsze pojazdy tego typu miały powstawać w 1976 roku! Tym paliwem nie należy zasilać 40/V40 z silnikiem 1.8 GDI (bezpośredni wtrysk paliwa).

Czym grozi zatankowanie paliwem E10 samochodu, który nie jest do tego przystosowany?

Chociaż stosowanie benzyny E10 niesie za sobą szereg zalet, dotyczą one jedynie pojazdów, które są do niej przystosowane. Jeśli jednak zatankujesz ją do baku auta, które nie jest z nią kompatybilne, narażasz się na poważne problemy.

Dlaczego niektóre auta nie mogą być tankowane nową benzyną? Wynika to najczęściej z konstrukcji silnika, a przede wszystkim z tego, z czego zostały wykonane jego uszczelnienia. Wyższy niż wcześniej dodatek bioetanolu może przyczynić się do szybszego niż zwykle korodowania metalowych elementów (np. wtrysków) oraz wypaczania się gumowych uszczelek. Zagrożone takim ryzykiem są w szczególności starsze modele, np. z zasilaniem gaźnikowym czy z mechanicznymi pompami paliwa.

W długiej perspektywie używanie paliwa E10 w niekompatybilnych z nim samochodach może skutkować uszkodzeniem układu paliwowego. Chwila roztargnienia przy dystrybutorze może zatem doprowadzić do dużego wydatku, jaki poniesiesz w związku z naprawą auta.

Warto wiedzieć

Nawet jeśli starszy samochód jest przystosowany do tankowania benzyny E10, może być narażony na powstawanie osadów w układzie paliwowym. Związanych z tym problemów można uniknąć dzięki regularnej konserwacji pojazdu. Co ciekawe, w nowszych autach znajdujący się w tym paliwie bioetanol działa odwrotnie – zmniejsza ilość naturalnie powstających osadów i nagaru w silniku.

Ile kosztuje benzyna E10?

Wykorzystanie surowców odnawialnych w produkcji paliwa ma docelowo służyć nie tylko ekologii, ale również obniżeniu cen benzyny, a przynajmniej ich stabilizacji. Na taką tendencję trzeba będzie jednak jeszcze trochę poczekać, biorąc pod uwagę także bieżącą politykę paliwową w kraju. Na dzień dzisiejszy prognozy na rynku paliw nie są optymistyczne.

Wypowiedź eksperta

Przecena na stacjach odbyła się kosztem marż operatorów rynku detalicznego, które, szczególnie w przypadku diesla, spadły do niskich poziomów. To oznacza, że możliwości zamortyzowania zmian widocznych na rynku hurtowym są ograniczone i koszty tankowania w najbliższych dniach zaczną rosnąć. Prognoza e-petrol.pl dla detalicznego rynku paliw na drugi tydzień stycznia zakłada następujące przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw: 5,97-6,08 dla 95-oktanowej benzyny E10, dla diesla 6,08-6,19 zł/l, a dla autogazu 3,16-3,22 zł/l.
Informacja ze strony e-petrol.pl

Zalety tankowania nowego paliwa - podsumowanie

Kierowcy korzystający ze zrównoważonych biopaliw mogą liczyć na efektywniejszą pracę silników swoich pojazdów. Wśród innych zalet należy wymienić realny wkład w ochronę środowiska, jak i niższą cenę paliwa (w dalszej perspektywie).

Co prawda nie do każdego modelu da się zatankować ekologiczną E10, ale istnieje możliwość przeróbek silnika w tym celu. Korzyści wynikających ze stosowania benzyny silnikowej e10 jest na tyle dużo, że nawet właściciele pojazdów znajdujących się na liście wyłączeń, mogą się na to zdecydować.

Co warto wiedzieć?

  1. Nowa benzyna E10 nie nadaje się dla każdego modelu auta. Listę wyłączeń przygotowało Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.
  2. Ministerstwo Klimatu i Środowiska stworzyło specjalną wyszukiwarkę samochodów, do których można zatankować E10. 
  3. Dotychczasowa benzyna 95-oktanowa zawierała maksymalnie 5% biokomponentów. W składzie E10 tę zawartość zwiększono do 10%.
  4. Benzyna silnikowa E10 jest od dawna stosowana na świecie. W Europie poza Polską korzystają z niej kierowcy w 18 krajach.
  5. Benzyna E10 nie powinna wpływać na zwiększenie zużycia paliwa, a jeśli już to w minimalnym stopniu.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy E10 to inaczej Pb95?

    E10 to format paliwa wprowadzony w dotychczasowej benzynie 95-oktanowej, który ma ją zastąpić. Co ważne, benzyna 98-oktanowa pozostaje do dyspozycji kierowców bez zmian.

  2. Kiedy na stacjach paliw w Polsce pojawi się benzyna E10?

    Nowa benzyna silnikowa jest dostępna w Polsce od 1 stycznia 2024 roku.

  3. Skąd mam wiedzieć, czy mogę zatankować benzynę E10 do swojego auta?

    Najlepiej od razu sprawdzić swój model w wyszukiwarce przygotowanej przez Ministerstwo Środowiska i Klimatu. W nowszych modelach zobaczysz także naklejkę z oznaczeniem E10 przy korku wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu.

  4. Czy benzyna E10 jest lepsza niż E5?

    W benzynie E10 można znaleźć więcej bioskładników (do 10%), a konkretnie bioetanolu, niż w E5 (do 5%). Wprowadzenie nowego paliwa ma na celu obniżenie emisji dwutlenku węgla w transporcie samochodowym, więc jest ono lepsze pod kątem środowiskowym. Jeśli chodzi o osiągi silnika, możliwości obu z nich są porównywalne, z nieznaczną przewagą na korzyść benzyny E10.

  5. Czy wszystkie pojazdy są kompatybilne z benzyną E10?

    Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10. Kompatybilność swojego pojazdu możesz sprawdzić na https://e10.klimat.gov.pl

  6. Czy obecnie można jeszcze kupić benzynę niezawierającą bioetanolu?

    Tak, do dyspozycji kierowców wciąż pozostaje paliwo 95, w którym nie ma bioetanolu. W tym przypadku zastosowanie znajduje inny biokomponent, a mianowicie eter etylo-tert-butylowy.