Możesz nie widzieć ich bardzo długo, ale kiedy zaczną świecić, mogą przyspieszyć pracę Twojego serca. Kontrolki w samochodzie, bo o nich mowa, nie zawsze muszą oznaczać wizytę u mechanika. Warto jednak wiedzieć co oznaczają, by nie przeoczyć poważnej awarii.

Porównaj ceny OC i AC

Z kontrolkami jest jak ze światłami sterującymi ruchem – już sam kolor określa ich funkcję i sugeruje (choć nie przesądza),w jaki sposób powinniśmy się zachować.

Główne kolory kontrolek to:

  • zielone (kontrolki informacyjne),
  • żółte (informacyjno-ostrzegawcze),
  • czerwone (ostrzegawcze).

Zielone, czyli pełen spokój

Życzymy Wam, byście najczęściej spotykali się właśnie z zielonymi kontrolkami, bo one oznaczają, że samochód działa sprawnie i odpowiadają głównie za informowanie nas, co aktualnie w aucie jest włączone. Zielone kontrolki dotyczą głównie świateł. Pojawiają się również, gdy mamy włączony: tempomat, system wspomagania parkowania, czy asystent pokonywania wzniesień.

Zielona kontrolka nie oznacza nic złego, a wręcz przeciwnie - ma nam podpowiadać, które funkcje i zespoły obecnie w samochodzie działają.

Żółte – od małej podpowiedzi po poważną awarię

Zdecydowanie bardziej nerwowo zaczyna się robić, gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka koloru żółtego, choć wcale nie musi to oznaczać zbliżającej się awarii samochodu. Na przykład:

  • ikona wskazująca kończące się paliwo - w momencie, gdy się zapala, mamy w baku jeszcze ok. 5-10 litrów paliwa (w zależności od marki pojazdu),a więc problem zażegnamy wizytą na stacji benzynowej;
  • niskie ciśnienie w oponach, zepsuta żarówka czy niski poziom oleju silnikowego - powinny wzmóc naszą czujność, ale z ich wyłączeniem sami powinniśmy sobie poradzić.

Inne, zupełnie niegroźne żółte kontrolki to te, które wskazują włączone światła przeciwmgielne lub ogrzewanie tylnej szyby, czyli w praktyce spełniają tylko funkcję informacyjną.

Żółty silnik, czyli szukamy pomocy

Gorzej, gdy zaświeci się któraś z żółtych kontrolek związanych z błędami w działaniu samochodu. Najczęściej jest to popularny „check-engine”, czyli awaria silnika (a dokładnie systemu wtrysku lub awarii w układzie elektronicznym sterowania silnika). W momencie pokazania się tej kontrolki samochód może przejść w tryb awaryjny, co oznacza, że straci część mocy i będzie mógł jechać ze zdecydowanie niższą prędkością maksymalną.

Kontrolka silnika pojawia się, gdy któryś z czujników wykryje błąd. Co zrobić w tej sytuacji?

  • Możemy liczyć, że z czasem kontrolka zniknie sama lub wyłączy się po odpięciu akumulatora na kilka minut. Fachowcy radzą jednak, by nie próbować odłączać akumulatora.
  • Nie polecamy także stosowania rad niektórych mechaników, proponujących skasowanie błędu i kontynuowanie jazdy.
  • Nierozwiązana przyczyna pojawienia się kontrolki może z czasem stać się źródłem większych problemów, dlatego zalecamy wizytę w serwisie. 

Żółta kontrolka pojawi się również w przypadku awarii filtra cząstek stałych lub świec żarowych. W obu przypadkach czeka Cię wizyta w warsztacie.

Ważną kontrolką informacyjno-ostrzegawczą jest również ta, dotycząca wyłączonej poduszki powietrznej. Na przykład zdarza się, że przewozimy na przednim siedzeniu małe dziecko i sami wyłączamy poduszki. Tyle, że po przewiezieniu dziecka zapominamy o ich włączeniu. W razie wypadku (gdy miejsce pasażera zajmie już dorosły człowiek) może się to skończyć tragicznie.

Czerwone - poważna awaria?

Na koniec czerwony, czyli kolor, który w ruchu drogowym na ogół oznacza bezwzględny nakaz zatrzymania się. Na ogół, ale nie zawsze. Tak jest właśnie w przypadku kontrolek.

Czerwony wykrzyknik każdemu kierowcy włączył się pewnie nie raz. Tymczasem w większości sytuacji nie oznacza on nic strasznego, a tylko zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli jednak okazałaby się, że ręczny jest zwolniony, a kontrolka nadal się świeci, wówczas problem jest poważniejszy. W najlepszym wypadku chodzi o zbyt niski poziom płynu hamulcowego.

Podobnie jest, gdy pojawi się kontrolka informująca o zbyt niskim ciśnieniu oleju silnikowego lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego. Podręczniki mówią, że wówczas samochód należy natychmiast zatrzymać. W teorii jednak wielu kierowców dojeżdża jeszcze do najbliższej stacji benzynowej lub warsztatu (o ile te miejsca oddalone są o góra kilka kilometrów),ale robią to oczywiście na własne ryzyko.

Czerwone kontrolki ostrzegają również o niezamkniętych drzwiach lub klapie bagażnika, a także niezapiętych pasach bezpieczeństwa. W takiej sytuacji w kilka sekund jesteśmy w stanie pozbyć się problemu.

Co warto wiedzieć

  • Kontrolki w samochodzie mogą mieć charakter informacyjny lub ostrzegawczy
  • Zielone kontrolki informują, jakie funkcje działają aktualnie w Twoim samochodzie
  • Zapalenie się żółtej kontrolki powinno wzmóc Twoją czujność. Może oznaczać zarówno zbliżającą się awarię samochodu, jak również ostrzeżenie o zbyt niskim poziomie paliwa, płynów hamulcowych czy włączonych światłach.
  • Czerwone kontrolki mogą sygnalizować poważną awarię pojazdu. Jednak nie wszystkich musisz się obawiać. Niektóre dbają o Twoje bezpieczeństwo i informują np. o otwartych drzwiach czy niezapiętych pasach.