Kiedyś dotyczyły jedynie podstawowych funkcji samochodu, dziś jest ich coraz więcej i przekazują kierowcy bardziej złożone informacje. Kontrolki w samochodzie – bo o nich mowa – nie zawsze muszą oznaczać wizytę u mechanika. Warto jednak wiedzieć o czym nas informują, by nie przeoczyć poważnej awarii.

Z kontrolkami jest jak z drogową sygnalizacją świetlną – już sam ich kolor określa funkcję i sugeruje (choć nie przesądza), w jaki sposób powinniśmy się zachować. Warto mieć jednak świadomość, że chwilowe zapalenie się kontrolki może świadczyć jedynie o teście danego komponentu.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie można wymienić rodzaje kontrolek na desce rozdzielczej?

Zasadniczo dzielimy kontrolki w samochodzie na trzy grupy, które cechują się zwykle odpowiednim kolorem podświetlenia:

  • zielone lub niebieskie (kontrolki informacyjne),
  • żółte lub pomarańczowe (informacyjno-ostrzegawcze),
  • czerwone (ostrzegawcze).

Co oznaczają zielone lub niebieskie kontrolki w samochodzie?

Zielone kontrolki lub niebieskie to dobry znak dla kierowcy. Należą one do grupy informacyjnej i oznajmiają, że samochód działa sprawnie. Informują także, jakie funkcje samochodu aktualnie są załączone.

Zielona kontrolka nie oznacza nic złego, a wręcz przeciwnie - ma nam podpowiadać, które funkcje i podzespoły obecnie w samochodzie działają.

Zielone i niebieskie kontrolki w samochodzie dotyczą głównie oświetlenia zewnętrznego pojazdu. Pojawiają się również, gdy włączony jest: tempomat, system wspomagania parkowania lub asystent pokonywania wzniesień. Odpowiednia kontrolka może także poinformować kierowcę o sprawnym działaniu systemu poduszek powietrznych.

Zielone kontrolki w samochodzie

  • Światła mijania – symbol reflektora z czterema paskami po skosie,
  • Przednie światła przeciwmgielne - symbol reflektora z paskami przeciętymi falą po lewej stronie,
  • Kierunkowskaz – symbol dwóch strzałek zwróconych w prawo i w lewo,
  • Tempomat – symbol prędkościomierza ze strzałką,
  • Światła pozycyjne - symbol dwóch reflektorów z trzema paskami na bokach,
  • Sprawny system poduszek powietrznych – sylwetka pasażera z poduszką powietrzną,
  • System wspomagania parkowania – litera „P” umieszczona w okręgu (zazwyczaj z małym trójkątem z boku)
  • Asystent pokonywania wzniesień – rysunek samochodu jadącego pod górę,
  • Światła drogowe - symbol reflektora z poziomymi paskami po lewej stronie (oznacza włączone długie światła),
  • Tyle światła przeciwmgielne - symbol reflektora z paskami przeciętymi falą po prawej stronie.

Czy żółte i pomarańczowe kontrolki w aucie oznaczają poważną awarię?

Gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka koloru żółtego, zaczyna robić się zdecydowanie bardziej nerwowo, choć wcale nie musi to oznaczać zbliżającej się awarii samochodu.

Pamiętajmy, że kontrolki żółte i pomarańczowe to kontrolki informacyjno-ostrzegawcze, których głównym zadaniem jest informować i ostrzegać użytkownika o niewłaściwym działaniu lub nie działaniu podzespołów, o kończących się płynach eksploatacyjnych lub zmianach zachodzących w samochodzie albo jego otoczeniu.

W większości przypadków, po zapaleniu się pomarańczowej kontrolki w samochodzie, możemy kontynuować jazdę lub konieczny będzie tylko krótki postój. Na przykład:

  • Ikona wskazująca na kończące się paliwo - w momencie, gdy się zapala, mamy w baku jeszcze ok. 5-10 litrów paliwa (w zależności od marki pojazdu), problem ten zażegnamy wizytą na stacji benzynowej;
  • Kontrolka informująca o źle zamkniętym wlewie paliwa - w takim przypadku zatrzymaj się i sprawdź, czy właściwie zabezpieczyłeś klapkę wlewu paliwa lub czy odpowiednio dokręciłeś korek wlewu;
  • Oblodzona nawierzchnia drogi - kontrolka zapalająca się w przypadku niskiej temperatury na zewnątrz, warto wtedy nieco zmniejszyć prędkość i zwiększyć czujność, nie trzeba przy tym wykonywać żadnych interwencji w samochodzie;
  • Niskie ciśnienie w oponach lub zepsuta żarówka - kontrolki te powinny wzmóc naszą czujność, najlepiej zatrzymać się w dogodnym i bezpiecznym miejscu, i - o ile to możliwe - samodzielnie wykonać stosowną czynność, np. dopompować koła lub wymienić żarówkę.

Jak postępować po zapaleniu się pomarańczowej kontrolki w samochodzie?

Pomarańczowa kontrolkaZalecane postępowanie
Niski poziom ciśnienia w oponachUzupełnij ciśnienie na najbliższej stacji paliw
Awaria świateł zewnętrznychSprawdź stan żarówek i bezpieczników lub udaj się do serwisu
Awaria systemu wtryskuUdaj się do serwisu
Oblodzona nawierzchnia drogiZachowaj szczególną ostrożność
Awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESPUdaj się do serwisu
Rezerwa paliwaUzupełnij paliwo na najbliższej stacji
Wyłączona poduszka po stronie pasażeraWłącz poduszkę. Jeśli nie jest to możliwe - udaj się do serwisu
Awaria świec żarowych silnikaUdaj się do serwisu
Uszkodzenie skrzyni biegówUdaj się do serwisu
Zupełnie niegroźne żółte kontrolki w aucie to te, które wskazują włączone światła przeciwmgielne lub ogrzewanie tylnej szyby, czyli w praktyce spełniają tylko funkcję informacyjną.

Pomarańczowe kontrolki w samochodzie

  • Niski poziom ciśnienia w oponach - symbol wykrzyknika w kole spłaszczonym na dole i otwartym u góry (kontrolka występuje głównie w nowszych modelach aut, wyposażonych w czujniki ciśnienia);
  • Awaria świateł zewnętrznych - symbol żarówki z wykrzyknikiem w środku,
  • Awaria systemu wtrysku – symbol silnika (check engine),
  • Oblodzona nawierzchnia drogi - symbol śnieżynki,
  • Awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESP - trójkąt z wykrzyknikiem w środku otoczony strzałką biegnącą po okręgu,
  • Rezerwa paliwa - symbol dyspozytora paliw,
  • Włączona poduszka po stronie pasażera - symbol postaci siedzącej na foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy,
  • Awaria świec żarowych silnika - symbol świecy żarowej,
  • Źle zamknięty wlew paliwa - rysunek auta z otwartym wlewem paliwa,
  • Uszkodzenie skrzyni biegów - koło zębate z wykrzyknikiem w środku,
  • Włączone ogrzewanie tylnej szyby – symbol prostokąta z falującymi strzałkami,
  • Włączony nawiew na przednią szybę - wachlarz z falującymi strzałkami.

Co oznacza kontrolka z symbolem żółtego silnika?

Sprawa ma się nieco inaczej, gdy zaświeci się któraś z żółtych kontrolek w samochodzie związanych z błędami w działaniu podzespołów samochodu. Najczęściej jest to charakterystyczny „check-engine”, czyli awaria silnika (a dokładnie systemu wtrysku lub awarii w układzie elektronicznym sterowania silnika).

W momencie pokazania się tej kontrolki samochód może przejść w tryb awaryjny, co oznacza, że straci część mocy i będzie mógł jechać ze zdecydowanie niższą prędkością maksymalną.

Co robić z "check-engine"?

Kontrolka silnika pojawia się, gdy któryś z czujników wykryje błąd. Co zrobić w tej sytuacji? Przede wszystkim, kontrolki "check-engine" nie należy ignorować! Nierozwiązana przyczyna zapalenia się kontrolki może z czasem skutkować znacznie większymi problemami. Wzorcowym rozwiązaniem byłaby w takim przypadku wizyta w serwisie.

  • W niektórych przypadkach możemy liczyć, że z czasem kontrolka zniknie sama lub wyłączy się po odpięciu źródła zasilania akumulatora na kilka minut. Fachowcy radzą jednak, by nie bagatelizować kontrolki na desce rozdzielczej i nie próbować odłączać akumulatora.
  • Nie polecamy także stosowania rad niektórych mechaników, proponujących skasowanie błędu i kontynuowanie jazdy - takie podejście może skończyć się znacznie poważniejszą awarią, która narazi nas na znaczne koszty.

Żółta kontrolka może pojawić się również w przypadku awarii filtra cząstek stałych lub świec żarowych. W obu przypadkach kierowcę czeka wizyta w warsztacie.

Świecąca się kontrolka  "check-engin" najczęściej wymaga wizyty u mechanika. Złą praktyką jest ignorowanie tego ostrzeżenia, a także jego usuwanie poprzez odłącznie akumulatora lub kasowanie błędów. W momencie wczesnego zdiagnozowania i właściwego wyelminowania problemu, mamy znacznie większe szanse na uniknięcie kosztownej naprawy

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Więcej na temat check engine dowiesz się z artykułu Nie lekceważ kontrolki silnika! Co oznacza zapalenie się check engine?

Ważną kontrolką informacyjno-ostrzegawczą jest również ta, dotycząca wyłączonej poduszki powietrznej. Często wyłączamy poduszkę powietrzną, gdy przewozimy na przednim siedzeniu dziecko, jednak potem nierzadko zapominamy o ponownym jej włączeniu. W razie wypadku (gdy miejsce pasażera zajmie już dorosły człowiek) może się to skończyć tragicznie.

Co oznaczają czerwone kontrolki w samochodzie?

Czerwony kolor kontrolki na desce rozdzielczej na ogół oznacza bezwzględny nakaz zatrzymania się, a nierzadko również konieczność wezwania pomocy, w przypadku, gdy dalsza jazda nie jest możliwa. Na ogół, choć nie zawsze! 

Musimy pamiętać o umownych funkcjach kontrolek na desce rozdzielczej - kontrolki czerwone mają charakter ostrzegawczy. Czerwony kolor kontrolki w samochodzie może ostrzegać nas o awarii istotnych podzespołów, choć nie zawsze tak jest.

Czerwone kontrolki w samochodzie

  • Awaria układu elektroniki – symbol samochodu i klucza francuskiego,
  • Niski poziom oleju - symbol pojemnika (dzbanka) na olej
  • Wysoka temperatura płynu chłodniczego – symbol z termometrem nad falującą wodą,
  • Słaby akumulator – rysunek akumulatora,
  • Otwarte drzwi lub klapa bagażnika - zarys samochodu z otwartymi drzwiami,
  • Awaria poduszki powietrznej – sylwetka pasażera z poduszką powietrzną,
  • Niezapięte pasy bezpieczeństwa - sylwetka pasażera z pasami bezpieczeństwa,
  • Awaria układu wspomagania kierownicy - rysunek kierownicy z wykrzyknikiem,
  • Awaria czujnika lub brak płynu hamulcowego – symbol okręgu z płynem w środku, w nawiasie
  •  Awaria systemu ABS – okrąg z napisem „ABS” w środku, w nawiasie,
  • Zużycie klocków hamulcowych - okrąg w przerywanym nawiasie
  • Sygnalizator ogólny – wykrzyknik w trójkącie
  • Włączone światła awaryjne - trójkąt wpisany w większy trójkąt
  • Zaciągnięty hamulec ręczny - litera “P” w okręgu i nawiasie
  • Awaria systemu hamulcowego lub zaciągnięty hamulec ręczny - okrąg w nawiasie z wykrzyknikiem w środku.

Choć z reguły zapalenie się czerwonej kontrolki na desce rozdzielczej oznacza zakaz dalszej jazdy i konieczność naprawy samochodu w serwisie, to w niektórych przypadkach wystarczy tylko szybka interwencja kierowcy (np. domknięcie drzwi czy zwolnienie hamulca ręcznego. Przykładowo:

  • Czerwony wykrzyknik każdemu kierowcy włączył się pewnie nie raz. Tymczasem w większości sytuacji nie oznacza on nic strasznego, a tylko zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli jednak okazałaby się, że ręczny jest zwolniony, a kontrolka nadal się świeci, wówczas problem jest poważniejszy i najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią układu hamulcowego. W najlepszym wypadku chodzi o zbyt niski poziom płynu hamulcowego, w gorszym mogło dojść do rozszczelnienia się przewodów hamulcowych lub uszkodzenia pompy.
  • Występują też czerwone kontrolki informujące oniezapiętych pasach bezpieczeństwa oraz otwartych drzwiach lub klapie bagażnika. Często pojawieniu się tych kontrolek na desce rozdzielczej towarzyszy charakterystyczny dźwięk. W takim wypadku najlepiej pozbyć się problemu poprzez bezpośrednią interwencję - zamknięcie drzwi lub zapięcie pasów bezpieczeństwa.
  • Czerwona kontrolka może również informować o działających światłach awaryjnych. Należy tutaj pamiętać, by tego oświetlenia używać tylko w uzasadnionych przypadkach.

Podobnie jest, gdy pojawi się kontrolka informująca o zbyt niskim ciśnieniu oleju silnikowego, minimalnym jego stanie lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego.

Podręczniki mówią, że wówczas samochód należy natychmiast zatrzymać. W teorii jednak wielu kierowców dojeżdża jeszcze do najbliższej stacji benzynowej lub warsztatu (o ile te miejsca oddalone są o góra kilka kilometrów), ale robią to oczywiście na własne ryzyko (o tym poniżej).

Dlaczego kontrolki w kolorze czerwonym nie należy ignorować?

Czerwone kontrolki w samochodzie zmuszają nas często do wizyty w serwisie, gdy zauważymy, że jesteśmy informowani o:

  • awarii poduszki powietrznej,
  • awarii systemu ABS,
  • awarii układu elektroniki,
  • zużyciu klocków hamulcowych.

Jeśli chodzi o wspomnianą wyżej informację o niskim ciśnieniu lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego, to warto pamiętać, że przemieszczanie się takim pojazdem może skutkować trwałym uszkodzeniem podzespołów silnika. Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzania jednostki napędowej, a ubytek oleju, który odpowiada za film smarny części ruchomych, może skutkować zatarciem się elementów silnika. W obu przypadkach właściciel pojazdu może zostać narażony na kosztowne naprawy.

Wyżej wymienione okoliczności mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie samochodu i  bezpieczeństwo pasażerów. Pod żadnym pozorem nie należy ich więc ignorować.

Czy po zapaleniu się czerwonej kontrolki w aucie można wezwać pomoc assistance?

Tak. Ubezpieczenie ASS zostało zarezerwowane właśnie dla kierowców, którzy mają problem z kontynuowaniem podróży z powodu kolizji, wypadku czy awarii. Jeśli więc w Twoim samochodzie zapali się kontrolka na czerwono, dowiedz się najpierw przed czym ona ostrzega. Jeśli kontrolka symbolizuje poważną usterkę, która uniemożliwia dalszą jazdę, np. awarię silnika, nie ignoruj jej i wezwij pomoc drogową ze swojej polisy ASS. Oczywiście, jeśli ją posiadasz i wykupiony wariant ubezpieczenia gwarantuje bezpłatną usługę na taką okoliczność – sprawdzisz to w warunkach swojej umowy.

Nie masz jeszcze ubezpieczenia assistance? Nic straconego! Możesz porównać oferty poszczególnych firm i wykupić polisę za naszym pośrednictwem – ASS na rok z OC lub ASS krótkoterminowe.

Co warto wiedzieć

  • Kontrolki w samochodzie mogą mieć charakter informacyjny, ostrzegawczy lub informacyjno-ostrzegawczy.
  • Zielone kontrolki w samochodzie informują, jakie funkcje działają aktualnie w pojeździe i zwykle nie wymuszają żadnych interwencji.
  • Zapalenie się żółtej kontrolki na desce rozdzielczej powinno wzmóc czujność kierowcy. Może oznaczać zarówno zbliżającą się awarię samochodu, jak również ostrzeżenie o zbyt niskim poziomie paliwa, płynów hamulcowych czy włączonych światłach.
  • Czerwone kontrolki mogą sygnalizować poważną awarię pojazdu. Jednak nie wszystkie wymagają natychmiastowego zatrzymania pojazdu. Niektóre dbają o bezpieczeństwo podróżujących i informują np. o otwartych drzwiach czy niezapiętych pasach.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak długo można jeździć z palącym się "check-engine"?

    Kontrolka "check-engin" informuje o wykryciu niezgodności przez sterownik silnika, która wpływa na osiągi lub moc. Nie zawsze musi się to wiązać z poważną awarią. Zwykle jednak zaleca się możliwie szybką wizytę w serwisie. Dzięki wczesnej diagnozie można ograniczyć koszty poważniejszej awarii.

  2. Czy jazda z zapaloną kontrolką "rezerwy" może być szkodliwa dla samochodu?

    Kontrolka niskiego stanu paliwa w samochodzie zapala się, gdy w baku wciąż mamy paliwo i informuje nas, że powinniśmy uzupełnić jego brak na najbliższej stacji benzynowej. Jazda z niewielką ilością paliwa może prowadzić do uszkodzenia podzespołów silnika, takich jak: zatarcie pompy paliwowej, korozja przewodów paliwowych lub poważne zanieczyszczenie filtra paliwa.

  3. Czy świecąca się kontrolka awarii poduszki powietrznej może być przeszkodą w przejściu przeglądu?

    Wszystkie czerwone kontrolki w samochodzie mogą budzić wątpliwości diagnosty, gdyż często informują o awarii podzespołów pojazdu. Samochód, w którym świeci się kontrolka awarii poduszki powietrznej, nie przejdzie badania technicznego. Należy jednak pamiętać, że w ten sposób narażamy również nas i naszych pasażerów na niebezpieczeństwo, gdyż w wyniku wypadku poduszki powietrzne mogą nie zadziałać we właściwy sposób.

  4. Czy w przypadku świecącej się kontrolki ładowana należy zatrzymać pojazd?

    Świecąca się na czerwono kontrolka z ikoną akumulatora informuje o zbyt niskim poziomie ładowania i utracie napięcia. Samochód bez ładowania jakiś czas będzie jechał wykorzystując energię zgormadzoną w akumulatorze, należy jednak pamiętać, że zbyt niskie napięcie w każdej chwili może unieruchomić pojazd, a kompletne wyczerpanie akumulatora może skutkować poważną awarią układów elektronicznych auta.