Kiedyś dotyczyły jedynie podstawowych funkcji samochodu, dziś jest ich coraz więcej i przekazują kierowcy bardziej złożone informacje. Kontrolki w samochodzie – bo o nich mowa – nie zawsze muszą oznaczać wizytę u mechanika. Warto jednak wiedzieć o czym nas informują, by nie przeoczyć poważnej awarii.

Z kontrolkami jest jak z drogową sygnalizacją świetlną – już sam ich kolor określa funkcję i sugeruje (choć nie przesądza), w jaki sposób powinniśmy się zachować. Warto mieć jednak świadomość, że chwilowe zapalenie się kontrolki może świadczyć jedynie o teście danego komponentu.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Zasadniczo dzielimy kontrolki na trzy grupy, które cechują się zwykle odpowiednim kolorem podświetlenia:

  • zielone lub niebieskie (kontrolki informacyjne),
  • żółte lub pomarańczowe (informacyjno-ostrzegawcze),
  • czerwone (ostrzegawcze).

Co oznaczają zielone lub niebieskie kontrolki?

Zielone lub niebieskie kontrolki to dobry znak dla kierowcy, należą one do grupy informacyjnej i oznajmiają, że samochód działa sprawnie i informują, jakie funkcje samochodu aktualnie są załączone. Zielone i niebieskie kontrolki dotyczą głównie oświetlenia zewnętrznego pojazdu. Pojawiają się również, gdy włączony jest: tempomat, system wspomagania parkowania lub asystent pokonywania wzniesień. Odpowiednia kontrolka może także poinformować kierowcę o sprawnym działaniu systemu poduszek powietrznych.

Zielona kontrolka nie oznacza nic złego, a wręcz przeciwnie - ma nam podpowiadać, które funkcje i podzespoły obecnie w samochodzie działają.

Kontrolki informacyjne w samochodzie

Czy żółte kontrolki to już poważna awaria, z którą trzeba zgłosić się do mechanika?

Gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka koloru żółtego, zaczyna robić się zdecydowanie bardziej nerwowo, choć wcale nie musi to oznaczać zbliżającej się awarii samochodu. Pamiętajmy, że kontrolki żółte i pomarańczowe, to kontrolki informacyjno-ostrzegawcze, których głównym zadaniem jest informować i ostrzegać użytkownika o niewłaściwym działaniu lub nie działaniu podzespołów, o kończących się płynach eksloatacyjnych lub zmianach zachodzących w pojeździe albo jego otoczeniu.

Na przykład:

  • ikona wskazująca na kończące się paliwo - w momencie, gdy się zapala, mamy w baku jeszcze ok. 5-10 litrów paliwa (w zależności od marki pojazdu), problem ten zażegnamy wizytą na stacji benzynowej;
  • kontrolka informująca o źle zamkniętym wlewie paliwa - warto w takim wypadku zatrzymać się i sprawdzić, czy właściwie zabezpieczyliśmy klapkę wlewu paliwa lub czy odpowiednio dokręciliśmy korek wlewu;
  • oblodzona nawierzchnia drogi - kontrolka zapalająca się w wypadku niskiej temperatury na zewnątrz, warto w takim przypadku nieco zmniejszyć prędkość i zwiększyć czujność, nie trzeba przy tym wykonywać żadnych interwencji w samochodzie;
  • niskie ciśnienie w oponach lub zepsuta żarówka - kontrolki te powinny wzmóc naszą czujność, najlepiej zatrzymać się w dogodnym i bezpiecznym miejscu, i - o ile to możliwe - samodzielnie wykonać stosowną czynność, np. dopompować koła lub wymienić żarówkę.
Zupełnie niegroźne żółte kontrolki to te, które wskazują włączone światła przeciwmgielne lub ogrzewanie tylnej szyby, czyli w praktyce spełniają tylko funkcję informacyjną.

Kontrolki ostrzegawcze w samochodzie

Co oznacza kontrolka z symbolem żółtego silnika? Co robić z "check-engine"?

Sprawa ma się nieco inaczej, gdy zaświeci się któraś z żółtych kontrolek związanych z błędami w działaniu podzespołów samochodu. Najczęściej jest to charakterystyczny „check-engine”, czyli awaria silnika (a dokładnie systemu wtrysku lub awarii w układzie elektronicznym sterowania silnika).

W momencie pokazania się tej kontrolki samochód może przejść w tryb awaryjny, co oznacza, że straci część mocy i będzie mógł jechać ze zdecydowanie niższą prędkością maksymalną.

Kontrolka silnika pojawia się, gdy któryś z czujników wykryje błąd. Co zrobić w tej sytuacji?

  • Kontrolki "check-engine" nie należy ignorować! Nierozwiązana przyczyna zapalenia się kontrolki może z czasem skutkować znacznie większymi problemami. Wzorcowym rozwiązaniem byłaby w takim przypadku wizyta w serwisie.
  • W niektórych przypadkach możemy liczyć, że z czasem kontrolka zniknie sama lub wyłączy się po odpięciu źródła zasilania akumulatora na kilka minut. Fachowcy radzą jednak, by nie bagatelizować kontrolki i nie próbować odłączać akumulatora.
  • Nie polecamy także stosowania rad niektórych mechaników, proponujących skasowanie błędu i kontynuowanie jazdy, takie podejście może skończyć się znacznie poważniejszą awarią, która narazi nas na znaczne koszty.

Żółta kontrolka może pojawić się również w przypadku awarii filtra cząstek stałych lub świec żarowych. W obu przypadkach kierowcę czeka wizyta w warsztacie.

Świecąca się kontrolka  "check-engin" najczęściej wymaga wizyty u mechanika. Złą praktyką jest ignorowanie tego ostrzeżenia, a także jego usuwanie poprzez odłącznie akumulatora lub kasowanie błędów. W momencie wczesnego zdiagnozowania i właściwego wyelminowania problemu, mamy znacznie większe szanse na uniknięcie kosztownej naprawy.  

Stefania Stuglik

specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ważną kontrolką informacyjno-ostrzegawczą jest również ta, dotycząca wyłączonej poduszki powietrznej. Często wyłączamy poduszkę powietrzną, gdy przewozimy na przednim siedzeniu dziecko, jednak potem nierzadko zapominamy o ponownym jej włączeniu. W razie wypadku (gdy miejsce pasażera zajmie już dorosły człowiek) może się to skończyć tragicznie.

Dlaczego nie należy ignorować czerwonej kontrolki?

Czerwony kolor kontrolki pojawiający się na kokpicie na ogół oznacza bezwzględny nakaz zatrzymania się, a nierzadko również konieczność wezwania pomocy, w przypadku, gdy dalsza jazda nie jest możliwa. Na ogół, choć nie zawsze! Musimy tutaj pamiętać, o umownych funkcjach kontrolek - kontrolki czerwone mają charakter ostrzegawczy. Czerwony kolor kontrolki może ostrzegać nas o awarii istotnych podzespołów pojazdu, choć nie zawsze tak jest.

Kontrolki alarmowe w samochodzie

Czerwony wykrzyknik każdemu kierowcy włączył się pewnie nie raz. Tymczasem w większości sytuacji nie oznacza on nic strasznego, a tylko zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli jednak okazałaby się, że ręczny jest zwolniony, a kontrolka nadal się świeci, wówczas problem jest poważniejszy i najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią układu hamulcowego. W najlepszym wypadku chodzi o zbyt niski poziom płynu hamulcowego, w gorszym mogło dojść do rozszczelnienia się przewodów hamulcowych lub uszkodzenia pompy.

Występują też czerwone kontrolki informujące o niezapiętych pasach bezpieczeństwa oraz otwartych drzwiach lub klapie bagażnika, często pojawieniu się tych kontrolek towarzyszy również charakterystyczny dźwięk. W takim wypadku najlepiej pozbyć się problemu poprzez bezpośrednią interwencję - zamknięcie drzwi lub zapięcie pasów bezpieczeństwa.

Czerowna kontrolka może również informować o działających światłach awaryjnych. Należy tutaj pamiętać, by tego oświetlenia używać tylko w uzasadnionych przypadkach.

Podobnie jest, gdy pojawi się kontrolka informująca o zbyt niskim ciśnieniu oleju silnikowego, minimalnym jego stanie lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego. Podręczniki mówią, że wówczas samochód należy natychmiast zatrzymać. W teorii jednak wielu kierowców dojeżdża jeszcze do najbliższej stacji benzynowej lub warsztatu (o ile te miejsca oddalone są o góra kilka kilometrów), ale robią to oczywiście na własne ryzyko.

Przemieszczanie się pojazdem ze zbyt niskim ciśnieniem oleju silnikowego lub zbyt wysoką temperaturą płynu chłodzącego może skutkować trwałym uszkodzeniem podzespołów silnika. Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego, może prowadzić do przegrzania jednostki napędowej, a ubytek oleju, który odpowiada za film smarny cześci ruchomych, może skutkować zatarciem się elementów silnika. W obu przypadkach właściciel pojazdu może zostać narażony na kosztowne naprawy.

Stefania Stuglik

specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Czerwone kontrolki zmuszają nas często do wizyty w serwisie, gdy zauważymy, że jesteśmy informowani o:

  • awarii poduszki powietrznej,
  • awarii systemu ABS,
  • awarii układu elektroniki,
  • zużyciu klocków hamulcowych.

Wyżej wymienione okoliczności mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie samochodu i  bezpieczeństwo pasażerów - pod żadnym pozorem nie należy ich ignorować.

Co warto wiedzieć

  • Kontrolki w samochodzie mogą mieć charakter informacyjny, ostrzegawczy lub informacyjno-ostrzegawczy.
  • Zielone kontrolki informują, jakie funkcje działają aktualnie w pojeździe i zwykle nie wymuszają żadnych interwencji.
  • Zapalenie się żółtej kontrolki powinno wzmóc czujność kierowcy. Może oznaczać zarówno zbliżającą się awarię samochodu, jak również ostrzeżenie o zbyt niskim poziomie paliwa, płynów hamulcowych czy włączonych światłach.
  • Czerwone kontrolki mogą sygnalizować poważną awarię pojazdu. Jednak nie wszystkie wymagają natychmiastowego zatrzymania pojazdu. Niektóre dbają o bezpieczeństwo podróżujących i informują np. o otwartych drzwiach czy niezapiętych pasach.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak długo można jeździć z palącym się "check-engine"?

    Kontrolka "check-engin" informuje o wykryciu niezgodności przez sterownik silnika, która wpływa na osiągi lub moc. Nie zawsze musi się to wiązać z poważną awarią. Zwykle jednak zaleca się możliwie szybką wizytę w serwisie. Dzięki wczesnej diagnozie można ograniczyć koszty poważniejszej awarii.
  2. Czy jazda z zapaloną kontrolką "rezerwy" może być szkodliwa dla samochodu?

    Kontrolka niskiego stanu paliwa w samochodzie zapala się, gdy w baku wciąż mamy paliwo i informuje nas, że powinniśmy uzupełnić jego brak na najbliższej stacji benzynowej. Jazda z niewielką ilością paliwa może prowadzić do uszkodzenia podzespołów silnika, takich jak: zatarcie pompy paliwowej, korozja przewodów paliwowych lub poważne zanieczyszczenie filtra paliwa.
  3. Czy świecąca się kontrolka awarii poduszki powietrznej może być przeszkodą w przejściu przeglądu?

    Wszystkie czerwone kontrolki mogą budzić wątpliwości diagnosty, gdyż często informują o awarii podzespołów pojazdu. Samochód, w którym świeci się kontrolka awarii poduszki powietrznej, nie przejdzie badania technicznego. Należy jednak pamiętać, że w ten sposób narażamy również nas i naszych pasażerów na niebezpieczeństwo, gdyż w wyniku wypadku poduszki powietrzne mogą nie zadziałać we właściwy sposób.
  4. Czy w przypadku świecącej się kontrolki ładowana należy zatrzymać pojazd?

    Świecąca się na czerwono kontrolka z ikoną akumulatora informuje o zbyt niskim poziomie ładowania i utracie napięcia. Samochód bez ładowania jakiś czas będzie jechał wykorzystując energię zgormadzoną w akumulatorze, należy jednak pamiętać, że zbyt niskie napięcie w każdej chwili może unieruchomić pojazd, a kompletne wyczerpanie akumulatora może skutkować poważną awarią układów elektronicznych auta.