Komputer sterujący silnikiem Twojego samochodu zaalarmował Cię za pomocą check engine? Przyczynę zapalenia się pomarańczowej kontrolki sprawdź jak najszybciej, ponieważ system samodiagnostyki pokładowej mógł zareagować na poważną awarię silnika lub usterkę, która powtórzyła się kolejny raz.  

Zapalona kontrolka silnika check engine dla wielu osób oznacza jeden z gorszych scenariuszy podróży samochodem. Kierowcy kojarzą go bowiem z poważną awarią silnika, koniecznością postoju i wysokim kosztem naprawy jednostki napędowej auta. Tymczasem taki sygnał może informować tylko o wykryciu przez elektroniczny sterownik silnika mało istotnej niezgodności. Oczywiście, nawet takiej nie powinieneś lekceważyć. 

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Podpowiadamy, jakie mogą być przyczyny zapalenia się kontrolki check engine i jak należy się wówczas zachować.

Co to jest kontrolka check engine?

Z kontrolką silnika check engine spotkasz się praktycznie w każdym europejskim samochodzie wyprodukowanym po 2000 roku. Stanowi ona bowiem obowiązkową część układu samodiagnozującego. Check engine występuje także w starszych autach, o ile zostały wyposażone w gniazdo diagnostyczne OBD-II.

Kontrolka silnika check engine zapala się wtedy, gdy komputer sterujący silnikiem odbiera niepoprawny sygnał od jednego z czujników lub gdy zmierzone przez niego wartości przekraczają wskaźniki założone przez producenta auta. System zarządzania silnikiem może wskazywać na wiele problemów w układzie napędowym, począwszy od niedokręconego wlewu paliwa czy awarii katalizatora, a na poważnej usterce skończywszy.

W zależności od modelu samochodu lampka ostrzegawcza silnika może przyjmować różną postać. Z reguły, w razie wykrycia usterki, na desce rozdzielczej pojawia się rysunek przedstawiający silnik pojazdu z pomarańczowym obrysem. Czasami w środku rysunku znajduje się napis „check” lub „check engine”. Nieco rzadziej wyświetlacz pojazdu przedstawia sam napis „check engine.  

Kontrolka silnika check engine może także świecić na czerwono - ten kolor powinien wzbudzić u Ciebie wzmożoną czujność! 

Na desce rozdzielczej Twojego auta zaświecił się check engine na czerwono? Najprawdopodobniej system zarządzania silnikiem powiadamia Cię o poważniejszej awarii. W takiej sytuacji najbezpieczniej będzie przerwać jazdę. Z kolei komunikat awarii silnika w kolorze pomarańczowym jest ostrzeżeniem o wykryciu nieprawidłowości w jednym z układów. Jeżeli nie wpływa to na pracę silnika, możesz dokończyć podróż, a następnie udać się do mechanika.

Kiedy świeci się kontrolka silnika?

W sprawnym samochodzie kontrolka silnika check engine zapala się po przekręceniu kluczyka i gaśnie zaraz po uruchomieniu auta. Jeśli włączy się ona w innych okolicznościach, np. zacznie świecić podczas jazdy i nie zgaśnie w ciągu kilku sekund, oznacza to, że system wykrył usterkę.

Kontrolka silnika check engine nie zaświeca się bez powodu. Dochodzi do tego tylko wówczas, gdy odchylenia od normy są notowane przez pewien czas. Aby nie utrudniać jazdy kierowcy, sterowniki zostały skonstruowane tak, aby nie reagowały na krótkie wahania pracy silnika. Kontrolka check engine wyświetla się więc na desce rozdzielczej tylko wtedy, gdy rzeczywiście w samochodzie dzieje się coś niepokojącego

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Może zdarzyć się również tak, że komputer pokładowy nie powiadomi Cię o awarii. Dochodzi do tego wtedy, gdy usterka dotyczy uszkodzeń mechanicznych części, które nie są połączone z czujnikami elektrycznymi.

Co może być przyczyną zapalenia się komunikatu check engine?

Powód zaświecenia się kontrolki check engine może być poważny lub niezwykle błahy. Impuls wywoła chociażby zaśniedzenie styku, kropelka wody we wtyczce czy niedokręcony korek wlewu paliwa. Usunięcie ich nie będzie wówczas kosztowne. 

Najczęstszą przyczyną zapalenia się pomarańczowej kontrolki jest:

  • awaria przewodu świecy zapłonowej, np. zużycie przewodu – objawem są m.in. nierówne obroty na biegu jałowym, większe zużycie paliwa oraz spadek mocy silnika;
  • awaria sondy Lambda (czujnika tlenu) – zwykle silnik nadal pracuje, ale zużywa więcej paliwa. Jeśli nie usuniesz usterki, uszkodzeniu mogą ulec katalizator i świece zapłonowe;
  • awaria katalizatora – zazwyczaj konieczna jest jego wymiana;
  • awaria cewki zapłonowej – wytwarza ona prąd potrzebny do podpalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach przez świece zapłonowe (w silnikach benzynowych) lub żarowe (diesle);
  • nieprawidłowo działający czujnik MAF (masowy przepływomierz powietrza) – objawami mogą być niepokojące dźwięki z silnika, gaśnięcie silnika, słaby rozruch, szarpanie podczas przyspieszania, brak stabilności na biegu jałowym czy czarny dym wydostający się z wydechu;
  • problem z instalacją LPG – na przykład zapchane filtry gazu, zużyte wtryskiwacze czy zepsuty parownik;
  • awaria układu recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation). Usterka może objawiać się gaśnięciem silnika na wolnych obrotach i traceniem mocy.

Komunikat check engine pojawi się na desce rozdzielczej także wtedy, gdy w Twoim samochodzie zostanie nieprawidłowo zainstalowany niefabryczny alarm lub dojdzie do całkowitego rozładowania akumulatora.

Migająca kontrolka silnika – co zrobić?

Niektórzy kierowcy zgłaszają, że w ich samochodzie kontrolka silnika zapala się, a po pewnym czasie gaśnie. Zazwyczaj migający check engine nie znamionuje poważniejszych awarii. W większości przypadków winne jest temu niskie napięcie w instalacji i w rezultacie nieprawidłowy odczyt z czujników. Przyczyny należy szukać np. w zaśniedziałych stykach czy zapłonach zamoczonych podczas mycia auta.

Uwaga! Nie pomyl gasnącej kontrolki z migającym sygnałem check engine. Jeśli zauważysz, że kontrolka silnika miga cały czas, powinieneś natychmiast zatrzymać samochód i wyłączyć silnik. Po chwili możesz spróbować go uruchomić ponownie. Jeśli sytuacja się nie zmieni (kontrolka silnika check engine nadal będzie migać), nie możesz kontynuować jazdy. W jej wyniku mógłbyś uszkodzić silnik lub nawet całkowicie go zniszczyć.

Dlaczego świeci się check engine w samochodzie z LPG?

Jeśli kontrolka check engine zapala się w samochodzie zasilanym LPG, ostrzeżenie niekoniecznie dotyczy awarii silnika. Lampka może świecić się z powodu niewykrytych wcześniej usterek jednostki napędowej (np. problemów z katalizatorem czy działaniem sondy lambda) oraz niewłaściwego montażu instalacji gazowej (złej kalibracji). W takiej sytuacji możesz poprosić w warsztacie o usunięcie błędu.

Pomarańczowa lub żółta kontrolka check engine zapala się częściej w samochodzie z instalacją LPG starszego typu, gdzie stopień mechanizacji układu jest znacznie większy niż w obecnie stosowanych instalacjach. Zakłóca to niestety współpracę z elektroniką silnika.

Jak skasować check engine?

Błąd check engine można skasować w warsztacie, przy pomocy komputera diagnostycznego. Oczywiście najpierw należy sprawdzić przyczynę zapalenia się kontrolki silnika.

Jeżeli jesteś pewny, że silnik pracuje normalnie i zaświecenie się kontrolki nie oznacza żadnej awarii, możesz też samodzielnie spróbować usunąć informację o błędzie. Taka czynność jest banalnie prosta – wystarczy na jakiś czas (ok. 20-30 minut) zdjąć klemę z ujemnego bieguna akumulatora. Dzięki temu układ zresetuje się wraz z kodem błędu (pomarańczowa lub żółta kontrolka silnika zgaśnie).

Pamiętaj, że usunięcie z pamięci sterownika informacji o błędzie może być tylko czasowym rozwiązaniem. Jeśli nie usuniesz pierwotnej przyczyny zapalenia się kontrolki silnika, bardzo prawdopodobne, że wkrótce zaświeci się ona ponownie. W dodatku może to skutkować poważnym uszkodzeniem samochodu.

Czy można ubezpieczyć samochód od awarii silnika?

Standardowe ubezpieczenie komunikacyjne nie gwarantuje naprawy samochodu w związku z usterką silnika. Jeśli chcesz naprawić auto bez ponoszenia kosztów, możesz skorzystać z gwarancji producenta (o ile taka obowiązuje) lub z ubezpieczenia od awarii samochodu wykupionego w momencie zakupu auta na rynku wtórnym (np. w komisie) – więcej na ten temat przeczytasz w artykule Czym jest i co zapewnia ubezpieczenie od awarii samochodu?

Pamiętaj, że towarzystwa ubezpieczeniowe zapewniają naprawę samochodu (także silnika), ale tylko wtedy, gdy dojdzie do kolizji lub wypadku, w wyniku którego zostanie on uszkodzony. Wówczas ubezpieczyciel jest zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy/wymiany jednostki napędowej lub wypłaty odszkodowania. Otrzymasz je (w zależności od zdarzenia) z OC sprawcy lub z Twojego AC.

Na pomoc towarzystwa możesz także liczyć, gdy wykupisz ubezpieczenie assistance. Jeśli podczas podróży dojdzie do awarii silnika i unieruchomienia Twojego samochodu, otrzymasz wsparcie np. w postaci bezpłatnego holowania do warsztatu, samochodu zastępczego, kontynuacji podróży innym środkiem transportu czy też opłaty za nocleg w hotelu.

Oferty ubezpieczenia OC, AC i assistance możesz sprawdzić korzystając z naszego kalkulatora ubezpieczeń, który porównuje propozycje kilkunastu największych ubezpieczycieli w Polsce.

Chcesz dowiedzieć się, jakie inne kontrolki oznaczają poważniejszą usterkę w samochodzie? Przeczytaj Kontrolki w samochodzie - sprawdź co oznaczają, zanim zaczniesz panikować.

Co warto wiedzieć

  • Kontrolka silnika check engine zapala się wtedy, gdy sterownik silnika odbierze sygnał o błędzie od jednego z czujników.
  • System zarządzania silnikiem może wskazywać na różne problemy - począwszy od niedokręconego wlewu paliwa, a na poważnej usterce skończywszy.
  • Kontrolka silnika może świecić się na pomarańczowo/żółto lub czerwono, migać, zapalić się na stałe lub wygasnąć samoistnie po pewnym czasie.
  • Czerwony check engine może ostrzegać o poważnej usterce.
  • Błąd check engine można skasować w warsztacie przy pomocy komputera diagnostycznego lub samodzielnie, po odłączeniu na pewien czas klemy z ujemnego bieguna akumulatora. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy mogę kontynuować jazdę, gdy świeci się pomarańczowa kontrolka silnika?

    Pomarańczowa kontrolka silnika lub żółta kontrolka silnika nie sygnalizuje zazwyczaj poważnej awarii, a raczej stosunkowo niegroźną usterkę, np. w układzie wydechowym. Jeśli natychmiastowe przerwanie podróży nie jest możliwe, dopuszczalna jest kontynuacja jazdy. Pamiętaj jednak, aby w miarę możliwości jak najszybciej udać się do warsztatu i sprawdzić przyczynę zapalenia się sygnału o awarii silnika. Pozwoli Ci to uniknąć powtórnego zapalenia kontrolki czy powiększenia usterki.

  2. Co oznacza kontrolka z pomarańczowym sinikiem?

    Zapalona kontrolka silnika wskazuje, że układ samodiagnozujący w komputerze Twojego auta wykrył błąd. Podczas jazdy kontrolka check engine może stale świecić, mrugać lub po pewnym czasie zgasnąć. Nie zawsze jednak oznacza ona poważną awarię. Częstą przyczyną wyświetlenia się takiego ostrzeżenia jest na przykład drobny problem z układem napędowym zdiagnozowany kolejny raz. Pamiętaj jednak, że włączonej kontrolki silnika nigdy nie należy ignorować. Może to być powód poważniejszych problemów w przyszłości. Przyczynę zapalenia się kontrolki poznasz w wybranym warsztacie (diagnostyce pojazdowej) po podpięciu samochodu do komputera.

  3. Czy można jeździć z zapaloną kontrolką silnika?

    Tak, o ile przyczyną zapalonej kontrolki check engine jest niegroźna usterka, np. pojedyncze wypadnięcie zapłonu, niskie napięcie podczas rozruchu w instalacji elektrycznej, wilgoć w instalacji czy zaśniedziałe styki. Jeśli jednak kontrolka świeci cały czas i nie zgaśnie po ponownym uruchomieniu silnika, powinieneś udać się do mechanika. W takim przypadku zignorowanie sygnału może grozić uszkodzeniem samochodu.

  4. Kiedy konieczna jest wizyta w warsztacie po zapaleniu check engine?

    Udaj się niezwłocznie do warsztatu, gdy problem wiąże się z przejściem silnika w tryb awaryjny (gdy nie można rozpędzić się do większej prędkości, bo silnik nie jest w stanie wejść na wyższe obroty). Taki objaw może być oznaką poważnej usterki. Nie ignoruj także sytuacji, w której kontrolka silnika świeci się na czerwono – z reguły jest to wyraźny sygnał do natychmiastowego zatrzymania się i wstrzymania od dalszej jazdy. Zazwyczaj konieczne jest wezwanie pomocy drogowej.