Po dopłatach do samochodów elektrycznych i skuterów zasilanych prądem przyszedł czas na e-rowery. Czy takie wsparcie ma sens i kto może liczyć nawet na 9000 zł dopłaty? Zobacz, jak uzyskać dofinansowanie do roweru elektrycznego 2024.

Czy rower elektryczny ma przyszłość?

Podobno przyszłość należy do rowerów elektrycznych. Tak przynajmniej wskazują prognozy ekspertów z branży.

Wypowiedź eksperta

W 2026 r. wartość rynku rowerów elektrycznych w Polsce ma wynieść 25 mln zł, a same elektryki będą stanowić 28% całego rynku. Czyli już wkrótce co trzeci jednoślad w Polsce będzie miał napęd elektryczny.
serwis bikeboard.pl

Za rowerem elektrycznym przemawia brak dodatkowych uprawnień, a przede wszystkim łatwość pokonywania dystansu. E-rowery to także rozwiązanie dla osób starszych czy nie w pełni sprawnych, które chcą pozostać mobilne. Rower z napędem elektrycznym sprawdzi się w w miejscowościach o dużym nachyleniu terenu.

Minusem są waga pojazdu (ponad 25 kg), wciąż niskie pojemności baterii (zasięg przeważnie do 70-100 km) i cena (rowery cargo kosztują ponad 20 tys. zł). Tę ostatnią barierę można pokonać dzięki dofinansowaniu wysokości 50% zakupu roweru elektrycznego.

5000 zł i 9000 zł na zakup roweru elektrycznego - jakie warunki?

Dopłata do zakupu roweru elektrycznego brzmi obiecująco, ale czy każdy ma szansę otrzymać wsparcie finansowe? Okazuje się, że do spełnienia jest co najmniej kilkanaście warunków.

Główne z nich to:

  • musisz być osobą fizyczną,
  • trzeba zarejestrować pojazd na policji za pomocą oznaczenia na ramie,
  • rower musi być nowy lub mieć nie więcej niż 24 miesiące od produkcji,
  • rower nie może być brany w leasing,
  • dofinasowanie dotyczy ściśle określonych pojazdów elektrycznych,
  • rower musi być wyprodukowany na terenie UE.

Możesz wnioskować o dofinansowanie jednego roweru elektrycznego lub kilku. W tym drugim przypadku trzeba jednak złożyć osobne wnioski.

Jeśli rower elektryczny z dofinansowania zostanie skradziony, wtedy możesz ponownie ubiegać się o dopłatę. To samo dotyczy sytuacji szkody całkowitej.

Dofinansowanie do rowerów elektrycznych - to musisz wiedzieć

Dofinansowanie e-rowerów prowadzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Mój rower elektryczny”.

Rządowy program przewiduje wypłaty dotacji w latach 2025-2029.

Cel programu dofinansowania to, jak zapewniają pomysłodawcy, obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwój dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu.

Finansowe wsparcie uzyskasz na zakup roweru elektrycznego i wózka rowerowego. W puli programu znajdują się środki na dofinansowanie 46 667 pojazdów.

"Mój rower elektryczny" w pigułce

- zwrot za zakup roweru, roweru transportowego (cargo) lub wózka rowerowego 
- zakupiony pojazd musi być nowy
- dotacja nie dotyczy leasingu
- dofinansowanie kwotą do 50% kosztów kwalifikowanych
- planowana realizacja dopłat w latach 2025-2029
- termin ostatniego dofinansowania 30.06.2029 r.
- termin ostatniego wydatkowania dotacji 31.12.2029 r.
- planowane całkowite zmniejszenie emisji CO2 dzięki dofinansowaniu 83 139 Mg/rok
- dotacja wypłacana po zakupie pojazdu
- pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany na Policji oraz oznakowany specjalnym numerem umieszczonym na ramie
- dofinansowanie dotyczy także pojazdów na 2-letniej gwarancji
- pojazd musi być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10Ah
- minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem musi wynosić 50 km

„Mój rower elektryczny” jest na etapie konsultacji. Jeśli chcesz zgłosić swoje uwagi, pomysły i spostrzeżenia, możesz to zrobić mailowo na adres: mojrowerelektryczny@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości należy wskazać Konsultacje społeczne „Mój rower elektryczny”).

Dopłaty do rowerów elektrycznych - wymogi techniczne

Programu „Mój rower elektryczny” szczegółowo określa, jakiego rodzaju rower może kwalifikować się do dopłaty. Przypomnijmy, dofinansowanie wynosi 50% wartości roweru, ale nie więcej niż 5000 zł w przypadku roweru elektrycznego i do 9000 zł za rower towarowy cargo z napędem elektrycznym.

Wymogi techniczne dla roweru elektrycznego, roweru cargo i wózka rowerowego na uzyskanie dotacji 50% za zakup:

  • nowy pojazd,
  • szerokość do 90 cm,
  • poruszany siłą mięśni,
  • ze wsparciem napędu elektrycznego,
  • prąd o napięciu do 48 V,
  • znamionowa moc ciągła do 250 W,
  • z funkcją zmniejszania mocy wyjściowej do zera powyżej 25 km/h.

Szczegółowa definicja znajduje się w art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).

Czy dofinansowanie do e-roweru to pułapka?

Zwolennicy dopłat do rowerów elektrycznych (np. cytowani przez Gazetę Wrocławską Michał Jaros z Koalicji Obywatelskiej czy radny Wrocławia Jakub Nowotarski) przekonują, że rower elektryczny to alternatywa dla samochodu, ale i komunikacji zbiorowej. Z kolei rządowe dopłaty mają tylko upowszechnić wybór takiego właśnie środka transportu.

Problem jednak w tym, że rower elektryczny może się nie sprawdzić na co dzień, zwłaszcza zimą, która w Polsce trwa nawet kilka miesięcy. Przypadki samochodów elektrycznych, których baterie nie radzą sobie ze śniegiem i niskimi temperaturami każą przypuszczać, że sporo warty e-rower będzie przepłaconą inwestycją.

W sieci nie brakuje przeciwników dofinansowania z publicznych pieniędzy. Obawy dotyczą m.in. propagowania rowerów elektrycznych w dobie walki z otyłością społeczeństwa, ale głównie chodzi o kwestię finansową, jak w poniższym wpisie:

Cena roweru elektrycznego to bardzo istotna kwestia. Sprawdziliśmy przykładowe stawki w sklepach internetowych:

  • cena roweru elektrycznego to od 5500 zł (Romet e-Wigry) do 19 299 zł (Cannondale Mavaro Neo 2),
  • cena elektrycznego roweru cargo to od 15 999 zł (Winora F.U.B 2W) do nawet 23 229 zł (Babboe Go Mountain),
  • baterie bagażnikowe to koszt od 2300 do 3900 zł.

Wychodzi na to, że mimo dofinansowania, trzeba wydać co najmniej 2500 zł na rower elektryczny i 7500 zł na rower cargo. Są też używane, tańsze pojazdy na rynku albo wyprodukowane w Chinach, ale te nie kwalifikują się do dopłat z programu „Mój rower elektryczny”. Pułapką, jaka grozi dofinansowaniu rowerów elektrycznych, jest wzrost cen tego typu pojazdów. Podobnie stało się z rynkiem nieruchomości po wprowadzeniu dopłat do kredytów hipotecznych. Przytoczeni wcześniej zwolennicy dopłat zakupu e-roweru w rozmowie z Gazetą Wrocławską przyznali wymijająco, że Na rynku jest tylu producentów, że liczymy na uczciwą konkurencję, która nie musi oznaczać podwyżki cen.

Można też przypuszczać, że program dopłat oznacza jedynie pobudzenie rynku rowerów elektrycznych i sztuczne napędzenie popytu. Gdyby rzeczywiście chodziło o samą ochronę środowiska i zredukowanie poziomu CO2, dofinansowanie dotyczyłoby także rowerów tradycyjnych, a te często kosztują nawet więcej niż elektryki.

W założeniach programu „Mój rower elektryczny” brakuje ponadto informacji, które wykluczałyby potencjalne nadużycia. Na przykład, co w sytuacji, gdy rower kupiony z dopłatą trafi zaraz po zakupie do serwisu z ogłoszeniami?

Ubezpieczenie roweru elektrycznego - z jakiej polisy?

Rower elektryczny może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych i już z tego powodu warto go ubezpieczyć. Możesz to zrobić na kilka sposobów – z polisy dedykowanej, ale tylko w przypadku nowego roweru. Ubezpieczenie roweru i rowerzysty - 5 najlepszych ofert.

Lub z polisy mieszkaniowej w przypadku używanego e-roweru czy takiego, który nie posiada już gwarancji producenta. Ubezpieczenie roweru - gdzie kupić polisę i ile wynosi składka?

PORÓWNAJ CENY

Rower z napędem elektrycznym to jeden z elementów wyposażenia nieruchomości, więc taki przedmiot będzie finansowo chroniony na wypadek:

  • zniszczenia przez osoby trzecie,
  • kradzieży z włamaniem,
  • zalania przez powódź,
  • przepięcia,
  • gdy samemu wyrządzisz szkodę.

Do każdego z tych zdarzeń muszą zaistnieć pewne warunki, abyś mógł otrzymać dofinansowanie, np. kradzież z piwnicy czy mieszkania, szkoda własna przy wykupionym pakiecie OC w życiu prywatnym. I najważniejsze – rower elektryczny musi posiadać alternatywny napęd (siła własnych mięśni), bo w innym razie taki pojazd zalicza się jako mechaniczny i nie podlega ochronie w ramach ubezpieczenia domu i mieszkania.

Ruchomości domowe
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance   Dewastacja   RankoPomoc Prawna  
Link4
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance   Dewastacja   RankoPomoc Prawna  
mtu24.pl
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance   Dewastacja   RankoPomoc Prawna  
Generali
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance   Dewastacja   RankoPomoc Prawna  
Proama
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance   Dewastacja   RankoPomoc Prawna  
Ruchomości domowe
Benefia
Cena roczna
231,00 zł
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance Dewastacja RankoPomoc Prawna
Link4
Cena roczna
249,46 zł
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance Dewastacja RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
Cena roczna
214,00 zł
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance Dewastacja RankoPomoc Prawna
Generali
Cena roczna
276,00 zł
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance Dewastacja RankoPomoc Prawna
Proama
Cena roczna
273,00 zł
Nieruchomość
 
Wyposażenie
50 000 zł
Kradzież
 
Dodatkowo: Home Assistance Dewastacja RankoPomoc Prawna

Kalkulacja dotyczy wyposażenia wartego 50 000 zł

Podsumowanie

1. Program rządowy "Mój rower elektryczny" zakłada dopłaty do nowych rowerów elektrycznych, rowerów cargo i wózków rowerowych

2. Kwota dofinansowania ma wynieść 50% wartości pojazdu, ale nie więcej niż 5000 zł w przypadku roweru i wózka rowerowego oraz 9000 zł dla roweru cargo 

3. Wprowadzenie dopłat do e-rowerów może spowodować wzrost cen tego typu pojazdów

4. Odszkodowanie za rower elektryczny możesz otrzymać z polisy komunikacyjnej OC lub z polisy mieszkaniowej

FAQ – najczęściej zadawane pytania o dofinansowanie roweru elektrycznego

  1. Jak otrzymać dofinansowanie na e-rower?

    Szczegółowych informacji na temat dofinansowania do zakupu pojazdu należy szukać na stronie internetowej nfośigw. Program znajduje się w fazie konsultacji społecznych (stan na lipiec 2024 r.)

  2. Kiedy mogę liczyć na 9000 zł dotacji na rower?

    Kwota 9000 zł jest maksymalną i dotyczy rowerów cargo z napędem elektrycznym. W przypadku rowerów elektrycznych bez funkcji transportowej maksymalna dotacja wynosi 5000 zł. W obu sytuacjach dofinansowanie wynosi 50% wartości nowego pojazdu.

  3. Kto może skorzystać z dopłat do zakupu nowych rowerów elektrycznych?

    Dopłaty na rowery elektryczne są przewidziane dla osób fizycznych, przedsiębiorców i samorządowców. Najważniejsze dla uzyskania dofinansowania jest zakup takiego pojazdu za wyjątkiem leasingu.

  4. Jakie warunki do dopłaty zakupu elektrycznych rowerów?

    Taki pojazd musi być nowy, wyprodukowany na terenie UE, a każde wnioskowanie dotyczy jednego pojazdu. Dopłaty dotyczą rowerów cargo i wózków rowerowych, a także rowerów elektrycznych.