Zwiększenie osiągów samochodu to zabieg, na który decyduje się wielu kierowców. Ty również rozważasz wprowadzenie w swoim aucie modyfikacji, np. chip tuning? Przed odstawieniem samochodu do warsztatu powinieneś poznać zalety i wady tego rozwiązania oraz dowiedzieć się, czy wpłynie ono na wysokość składki ubezpieczenia OC i AC.

Chip tuning to jeden ze sposobów na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika czy obniżenie zużycia paliwa. Jednak chipowanie auta przyniesie oczekiwane rezultaty jedynie wówczas, gdy zostanie wykonane zgodnie ze sztuką – musi zostać przeprowadzone po ustaleniu osiągów silnika na hamowni.

Znajdź OC już od 333zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty 19 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co to jest chip tuning?

Chip tuning polega na zmodyfikowaniu fabrycznych ustawień pracy silnika. Aby uzyskać pożądany efekt, tuner wprowadza zmiany w oprogramowaniu sterującym pracą silnika.

Chip tuning jest możliwy w samochodach, w których silnik jest sterowany elektronicznie, a jego stan techniczny nie budzi zastrzeżeń. W przypadku silników głównie mechanicznych lub uszkodzonych, chip tuning nie będzie możliwy. 

Jak chipować auto?

Modyfikacje w zakresie zmiany parametrów pracy silnika można wprowadzić na kilka sposobów, choćby poprzez:

Wgranie oprogramowania do sterownika silnika (ECU)

To rozwiązanie spersonalizowane, gdyż pod uwagę brany jest aktualny stan techniczny pojazdu – chip tuning ma miejsce dopiero po wizycie auta w hamowni. W tym przypadku wykorzystuje się rezerwy osiągów pozostawiane przez producentów samochodów. Od strony technicznej chipowanie auta może odbyć się zarówno poprzez wykorzystanie gniazda diagnostycznego, jak i przeprogramowanie pamięci eprom.

Wykorzystanie boxu tuningowego (tuning box, power box)

To urządzenie skonstruowane dla konkretnego modelu samochodu. Box tuningowy wpina się w fabryczną instalację elektryczną pojazdu. Jest to rozwiązanie mniej inwazyjne niż klasyczny chip tuning, ale jednocześnie również mniej wydajne. Ponieważ jest to chip tuning bez utraty gwarancji, to korzystać z niego mogą posiadacze nowych samochodów lub pojazdów leasingowanych.

Mimo że chip tuning jest jednym z rodzajów tuningu, to w jego przypadku nie dochodzi do ingerencji ani w wygląd auta (tuning optyczny), ani do zmian mechanicznych w obrębie silnika (tuning mechaniczny). Chip tuning to rozwiązanie, z którego korzystają też właściciele ciężarówek czy maszyn rolniczych.

Czy chip tuning jest legalny i bezpieczny?

Chip tuning jest legalny, ponieważ co do zasady wykorzystuje rezerwy mocy pozostawione przez producenta samochodu. Konstruktorzy pozostawiają rezerwy z różnych powodów, ale główne przyczyny to:

  • Trwałość samochodu. Koncerny motoryzacyjne muszą uwzględnić m.in. to, że właściciel może korzystać z paliwa słabej jakości czy wymieniać materiały eksploatacyjne rzadziej niż jest to zalecane.
  • Ograniczenia związane z normami emisji spalin. W Europie ograniczenia są bardziej restrykcyjne niż choćby w Azji. Z tego względu ten sam model auta często ma różne osiągi (mimo takiego samego silnika), gdyż docelowo ma trafić na różne rynki.
  • Chęć poprawienia wyników testów spalania. Ponieważ testy homologacyjne są przeprowadzane dla określonych prędkości, producenci sztucznie ograniczają osiągi silnika w tym zakresie. Dzięki temu pojazd lepiej wypada w próbach.

Wykonując chip tuning w profesjonalnym warsztacie, możesz mieć pewność, że wprowadzone zmiany nie spowodują przekroczenia dopuszczalnego poziomu emisji spalin.

Czy chip tuning jest bezpieczny? W dużej mierze zależy to od tego, komu zlecisz wprowadzenie zmian. Wybór doświadczonego tunera ogranicza ryzyko uszkodzenia silnika i korzystnie wpływa na bezpieczeństwo dalszego użytkowania pojazdu.

Jakie są zalety i wady chip tuningu?

Chip tuning – jak każde rozwiązanie – należy rozpatrywać przez pryzmat zalet i wad. Czy elektroniczne zwiększanie mocy i momentu obrotowego silnika ma sens? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto dowiedzieć się, z czym wiąże się taka operacja.

Za chip tuningiem przemawia:

  • Poprawa komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Dzięki wprowadzonym zmianom kierowcy będzie np. łatwiej włączyć się do ruchu.
  • Mniejsze zużycie paliwa. Może to być dla Ciebie szczególnie ważne, jeżeli dużo jeździsz i w związku z tym nawet drobne oszczędności są mile widziane.
  • Poprawa osiągów silnika i dynamiki pojazdu. Rezultaty te dają się odczuć podczas codziennej eksploatacji.

Chip tuning jest odwracalny. W każdym momencie tuner może przywrócić oryginalne oprogramowanie i sprawić, że silnik będzie działał jak wcześniej. To dobra wiadomość, jeżeli obawiasz się, że wprowadzone zmiany wcale nie poprawią komfortu korzystania z samochodu.

Ryzyka związane z chip tuningiem są następujące:

  • Nieudolnie przeprowadzona modyfikacja może spowodować uszkodzenia. Może to być np. szybkie zużycie silnika.
  • Wykrycie chip tuningu przez pracownika ASO może skutkować utratą gwarancji na pojazd.
  • Zwiększona moc może wpłynąć niekorzystnie na podzespoły auta, np. układ hamulcowy.

Aby zminimalizować ryzyko np. przyspieszonego zużycia silnika, układu hamulcowego czy układu paliwowo-wtryskowego, będziesz musiał pamiętać o zaleceniach. Należy do nich m.in. wymiana oleju co 10 tys. km. Szczegółowe zalecenia powinien przekazać Ci tuner.

Ile kosztuje wykonanie chip tuningu?

Chip tuning nie jest tanią usługą – za profesjonalny chip tuning trzeba zapłacić do 3000 zł (wliczając w to pomiar na hamowni). Ostateczny koszt uzależniony jest m.in. od marki i modelu samochodu oraz aktualnej mocy silnika. Jeżeli to dla Ciebie zaporowa cena, ale nie chcesz rezygnować z planów zwiększenia osiągów swojego auta, rozważ zastosowanie power boxa. To rozwiązanie tańsze, które daje rezultaty zbliżone do chip tuningu.

Zakup i montaż power boxa jest lepszym wyjściem niż korzystanie z usług warsztatów, które za chipowanie żądają nieadekwatnego wynagrodzenia rzędu 300-500 zł. W tej cenie oferowany będzie chip tuning bez hamowni. Istnieje też ryzyko, że wprowadzone zmiany spowodują więcej szkody niż pożytku – silnik może zużyć się o wiele szybciej.

Jeżeli szukasz oszczędności i sądzisz, że przeprowadzisz chip tuning we własnym zakresie, zrezygnuj z tego pomysłu. Aby wykonać tę usługę w sposób profesjonalny, nie wystarczy jedynie wiedza – potrzebne jest jeszcze doświadczenie i specjalistyczny sprzęt.

Ile trwa chip tuning? Tunerzy na chipowanie samochodu potrzebują najczęściej kilku godzin. Wykonanie usługi może zająć więcej, jeżeli w trakcie prac dojdzie do awarii, np. sterownika.

Czy warto skorzystać z chip tuningu?

To kwestia indywidualna. Odpowiedź na pytanie, czy chip tuning się opłaca, zależy od Twoich potrzeb. Jeżeli priorytetem jest dla Ciebie komfort jazdy, to wprowadzenie modyfikacji w pracy silnika może Ci się opłacać. Analogicznie sprawa będzie się przedstawiać, gdy chcesz wykonać tzw. ecotuning, czyli uzyskać mniejsze zużycie paliwa.

W kontekście tego, czy chip tuning się opłaca, często pojawiają się też wątpliwości, o ile można podnieść moc, wykonując chip tuning. To zależy od modelu samochodu i jego fabrycznych ustawień. Firmy posiadające doświadczenie publikują jednak dane, w jakim zakresie można zmodyfikować moc i moment obrotowy.

SamochódOryginalna moc i moment obrotowyChip tuning – moc i moment obrotowyPower box – moc i moment obrotowy
Audi A7 4G 3.0 TDI 204 KM 150 kW

204 KM

450 Nm

266 KM (+63)

545 Nm (+95)

220 KM (+16)

495 Nm (+45)

Kia Ceed II 1.6 T-GDI 204 KM 150 kW

204 KM

265 Nm

246 KM (+42)

339 Nm (+74)

225 KM (+21)

307 Nm (+42)

Ford Fiesta VII FL 1.5 TDCI 75 KM 55 kW

75 KM

190 Nm

90 KM (+15)

220 Nm (+30)

88 KM (+13)

212 Nm (+22)

Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 190 KM 140 kW

190 KM

400 Nm

219 KM (+29)

459 Nm (+59)

241 KM (+51)

483 Nm (+83)

Skoda Fabia III 1.2 TSI 110 KM 81 kW

110 KM

175 Nm

125 KM (+15)

200 Nm (+25)

127 KM (+17)

224 Nm (+49)

Źródło: www.vtech.pl

Chip tuning a ubezpieczenie - czy chip tuning ma wpływ na cenę polisy OC i AC?

Art. 816 Kodeksu cywilnego mówi:

W razie ujawnienia okoliczności, która pociąga za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku, każda ze stron może żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki, poczynając od chwili, w której zaszła ta okoliczność, nie wcześniej jednak niż od początku bieżącego okresu ubezpieczenia. W razie zgłoszenia takiego żądania druga strona może w terminie 14 dni wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym. Przepisu tego nie stosuje się do ubezpieczeń na życie.

Podstawowe pytanie brzmi - w jakim stopniu chipowanie auta wpływa na ryzyko ubezpieczeniowe? 

Aktualnie formularze ubezpieczeniowe nie są dostosowane do kwestii chip tuningu czy do mocy silnika. Większość z nich do obliczenia składki wykorzystuje dane baz samochodowych jak Info Expert czy Eurotax. Te z kolei posługują się wartościami standardowymi, fabrycznymi. 

Pierwszą ważną kwestią będzie to, czy wykonujesz chip tuning w profesjonalnym, licencjonowanym zakładzie, czy pokątnie albo - co gorsza - samodzielnie. W tym pierwszym przypadku będzie to trzeba po prostu zgłosić, a ubezpieczyciel we własnym zakresie uzna, czy zmiany wprowadzone w pojeździe mają wpływ na ryzyko ubezpieczeniowe, czy nie. W drugiej sytuacji ubezpieczyciel może domagać się rekalkulacji składki, a w razie zdarzenia szkodowego - obniżyć odszkodowanie z uwagi na stan techniczny pojazdu. W tym przypadku domowy chip tuning może zostać uznany wręcz za winę umyślną lub celowe uszkodzenie pojazdu. W skrajnym przypadku ubezpieczyciel może zgłosić próbę wyłudzenia odszkodowania.

Drugą ważną kwestią jest moment chipowania. W zależności od tego, kiedy wprowadzasz modyfikacje, chipowanie auta nie musi oznaczać, że zapłacisz więcej za AC czy OC

  • Chipowanie po zakupie ubezpieczenia pojazdu

W przypadku OC ubezpieczyciel po otrzymaniu informacji o przeprowadzonych modyfikacjach może (choć nie musi) dokonać rekalkulacji składki. Inaczej sprawa wygląda, gdy mowa o AC. Ponieważ to ubezpieczenie jest dobrowolne, każde towarzystwo samodzielnie ustala warunki udzielania ochrony. Standardem jest, że firmy ubezpieczeniowe w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) wymagają od klientów informacji o zmianach w pojeździe. Przykładowo Allianz swoim klientom daje na to 14 dni, z kolei Generali wymaga przekazania informacji niezwłocznie.

Jeżeli ubezpieczyciel dowie się o chip tuningu dopiero przy likwidacji szkody, to tryb postępowania również zależy od rodzaju polisy. W przypadku OC kierowcy nie grozi regres, ale ubezpieczyciel wciąż ma prawo do rekalkulacji składki. Z ubezpieczenia AC możesz jednak otrzymać tylko część odszkodowania – wiążące są zapisy OWU.

Zgodnie z prawem przy składaniu wniosku o ubezpieczenie pojazdu masz obowiązek poinformować ubezpieczyciela o wszelkich okolicznościach mogących wpływać na ryzyko oraz o zmianach w pojeździe. Chip tuning do nich należy. 

Jeżeli OC lub pakiet OC/AC chcesz kupić przez internet, to w naszym kalkulatorze nie będziesz mógł podać informacji o zmianie fabrycznych ustawień pojazdu. Jeżeli obawiasz się regresu lub tego, że po szkodzie nie otrzymasz z AC odszkodowania w pełnej wysokości, skontaktuj się z doradcą Rankomat telefonicznie pod numerem 22 270 00 00.

Nasza infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 21 i w soboty od 9:30 do 17:30. Wyliczymy dla Ciebie wysokość składki wybranych ubezpieczeń, biorąc pod uwagę rzeczywiste parametry pojazdu.

Chip tuning a odszkodowanie za wypadek

Sytuacja wygląda podobnie do wyłączeń dotyczących stanu technicznego pojazdu. Oto fragment Ogólnych Warunków Ubezpieczenia AC towarzystwa Warta:

WARTA nie odpowiada za szkody [...] powstałe podczas kierowania pojazdem, gdy pojazd nie był dopuszczony do ruchu, a także powstałe podczas kierowania pojazdem niezarejestrowanym lub pojazdem nie posiadającym ważnego dowodu rejestracyjnego lub ważnego badania technicznego – jeżeli w odniesieniu do tego pojazdu obowiązuje wymóg rejestracji lub dokonywania okresowych badań technicznych, a stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie szkody.

A to fragment OWU Autocasco ERGO Hestia:

Ubezpieczenie Autocasco nie obejmuje szkód powstałych w czasie ruchu pojazdów: nieposiadających ważnego badania technicznego, wymaganego przez przepisy prawa polskiego, jeżeli stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie lub rozmiar szkody;

"Jeżeli miał wpływ". Można zatem przyjąć, że jeśli chip tuning miałby wpływ na powstanie lub rozmiar szkody, towarzystwo ubezpieczeniowe będzie miało podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania albo jego obniżenia. 

Potwierdza to fragment uzasadnienia do wyroku Sądu Rejonowego w Krośnie I Wydział Cywilny (Sygn. akt: I C 1184/14):

[...] biegły stwierdził, że nie jest w stanie ustalić, czy w samochodzie powoda został przeprowadzony zabieg chip tuningu, a można byłoby to stwierdzić badaniem przeprowadzonym przez specjalistyczną jednostkę. Zdaniem biegłego nawet gdyby przyjąć, że w samochodzie powoda chip tuning został faktycznie przeprowadzony, to nie mógłby spowodować uszkodzenia samochodu powoda, w szczególności elementów rozrządu, ponieważ zwiększenie mocy o 20-30% nie powinno mieć wpływu na wytrzymałość napędu układu rozrządu.

Biegły w sprawie orzekł, że chip tuning nie miałby wpływu na uszkodzenie pojazdu. 

Co warto wiedzieć?

  • Chip tuning to sposób na zwiększenie osiągów samochodu przez modyfikację oprogramowania sterującego silnikiem.
  • Alternatywą dla chipowania auta może być box tuningowy, który jest mniej inwazyjnym sposobem zmiany fabrycznych ustawień silnika.
  • Chip tuning jest legalny i bezpieczny, ale tylko wówczas, gdy przeprowadzają go profesjonalni tunerzy.
  • Za chip tuning trzeba zapłacić od 1000 do 3000 zł. Dodatkowo właściciel auta pokrywa koszty badania na hamowni.
  • O tym, czy chip tuning będzie miał wpływ na cenę OC lub AC, decyduje ubezpieczyciel. Każda firma ubezpieczeniowa ma inną politykę w tym zakresie.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o chip tuning

  1. Komu zlecić i gdzie przeprowadzić chip tuning?

    Chip tuning powinien być przeprowadzony w profesjonalnym warsztacie, który specjalizuje się w takich modyfikacjach. Tunerzy dysponują niezbędnym sprzętem (np. mają dostęp do hamowni), posiadają też doświadczenie w realizacji tego typu prac. Dobre warsztaty udzielają gwarancji na wykonaną pracę.

  2. Chip tuning vs box – na czym polegają te usługi?

    Zarówno chip tuning, jak i box mają na celu zmianę fabrycznych ustawień pracy silnika, ale efekt jest uzyskiwany na różne sposoby. Chip wiąże się ze spersonalizowaniem ustawień – dokonuje się tego na hamowni. Box z kolei to rozwiązanie uniwersalne, które nie pozwala na dokładne ustawienie parametrów, np. dawki paliwa czy kąta wtrysku.

  3. Do jakiego przebiegu chip tuning jest bezpieczny?

    Przebieg nie ma znaczenia. O tym, czy w samochodzie będzie można wykonać chip tuning, decyduje jego stan techniczny. Jeżeli jesteś zainteresowany tą usługą, powinieneś jednak wiedzieć, że tunerzy nie chipują samochodów powyżej pewnego wieku, np. barierą wiekową dla diesli może być 13 lat.

  4. Czy warto zdecydować się na chip tuning bez hamowni?

    Chip tuning bez hamowni oznacza tyle, że auto nie zostanie sprawdzone na stanowisku pomiarowym. W rezultacie wgranie oprogramowania odbywa się bez wcześniejszego sprawdzenia osiągów i zweryfikowania, czy w aucie można dokonać ingerencji. Wyniki modyfikacji również będą stały pod znakiem zapytania. Z tego względu chip tuning bez hamowni nie jest polecany – to usługa ryzykowna.

  5. Którzy ubezpieczyciele podnoszą ceny po chip tuningu?

    Żaden z ubezpieczycieli nie dzieli się informacją, czy tuning powoduje wzrost ceny polisy OC czy AC. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czy zapłacisz więcej, powinieneś skontaktować się bezpośrednio z pracownikiem firmy ubezpieczeniowej. Ma to związek z tym, że wysokość składki ubezpieczeniowej jest ustalana indywidualnie dla każdego klienta.