Po 2021 roku policja odnotowała kolejny spadek liczby wypadków w porównaniu do roku ubiegłego. Pozytywne dane nie dotyczą jednak wszystkich analizowanych obszarów. Z winy nietrzeźwych użytkowników dróg zginęło na polskich drogach o 1,2% więcej osób, a o 3% zwiększyła się liczba osób rannych.
- Ile wypadków odnotowano w poszczególnych województwach?
- W którym województwie wskaźniki liczby wypadków, zabitych i rannych są najwyższe?
- Nietrzeźwi na drodze to wciąż poważny problem
- W 2021 roku 4% więcej poszkodowanych przez nietrzeźwych kierowców
- Gdzie najczęściej dochodziło do wypadków z uczestnikiem pod wpływem alkoholu?
- Spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu to poważne kłopoty
W 2020 roku odnotowano w Polsce o 6748 wypadków drogowych mniej niż rok wcześniej. Był to największy (22,3%) spadek liczby takich zdarzeń od 2011 roku. W 2021 roku liczba wypadków zmniejszyła się o kolejne 3,1% (mniej o 724 zdarzenia). Korzystne statystyki dotyczą także osób poszkodowanych we wszystkich wypadkach. Są to jednak tylko dane ogólne.
Po rozbiciu liczby wypadków na poszczególne województwa okazuje się, że niektóre regiony odnotowały wzrost takich zdarzeń w stosunku do roku ubiegłego.
W najnowszym raporcie policji dotyczącym wypadków drogowych w 2021 r. znalazły się także informacje dotyczące nietrzeźwych użytkowników dróg. Wynika z nich, że kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu nadal stanowi poważny problem.
Ile wypadków odnotowano w poszczególnych województwach?
W 2021 roku zgłoszono policji 22 816 wypadków drogowych. W ich wyniku zginęło 2245 osób, a 26415 zostało rannych. W porównaniu z 2020 rokiem, w każdym z wymienionych obszarów nastąpił spadek, odpowiednio o 3,1% (wypadki), 9,9% (ofiary śmiertelne) oraz 0,2% (osoby ranne).
Niestety, nie w każdym z województw odnotowano mniej wypadków niż w roku poprzednim. Wzrost liczby takich zdarzeń dotyczył 6. regionów. Pod tym względem najgorzej wypada woj. dolnośląskie, gdzie zgłoszono o 152 wypadki więcej. Na przeciwległym biegunie znalazła się natomiast Wielkopolska (spadek liczby wypadków o 413).
Jeśli chodzi o łączną liczbę wypadków, to w czołówce znalazło się województwo mazowieckie (3 086 wypadków), wielkopolskie (2 409) i łódzkie (2 306).
Województwo | Wypadki drogowe w 2020 r. | Wypadki drogowe w 2021 r. | Wzrost / spadek liczby wypadków w porównaniu do 2020 r. |
dolnośląskie | 1 578 | 1 730 | + 152 |
kujawsko-pomorskie | 827 | 797 | - 30 |
lubelskie | 931 | 892 | - 39 |
lubuskie | 607 | 540 | - 67 |
łódzkie | 2 436 | 2 306 | - 130 |
małopolskie | 2 265 | 2 239 | - 26 |
mazowieckie (z KSP) | 2 960 | 3 086 | + 126 |
opolskie | 488 | 537 | + 49 |
podkarpackie | 1 167 | 1 222 | + 55 |
podlaskie | 430 | 433 | +3 |
pomorskie | 1 848 | 1 776 | - 72 |
śląskie | 2 383 | 2 203 | - 180 |
świętokrzyskie | 831 | 780 | - 51 |
warmińsko-mazurskie | 1 040 | 920 | - 120 |
wielkopolskie | 2 822 | 2409 | - 413 |
zachodniopomorskie | 927 | 946 | + 19 |
źródło: Raporty policji "Wypadki drogowe w Polsce" z lat 2020 i 2021 |
W którym województwie wskaźniki liczby wypadków, zabitych i rannych są najwyższe?
Po uwzględnieniu różnic pomiędzy poszczególnymi regionami, m.in. w liczbie mieszkańców, natężeniu ruchu, powierzchni oraz innych uwarunkowań:
- Największy wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków drogowych odnotowano w woj. podlaskim (18,2), kujawsko-pomorskim (15,3) oraz lubelskim i opolskim (15,1);
- Największy wskaźnik liczby rannych na 100 wypadków drogowych dotyczy woj. lubuskiego (120), łódzkiego (119,8) i mazowieckiego (bez KSP: 119,3).
W 2021 roku do największej liczby wypadków na 100 tys. mieszkańców doszło w województwie łódzkim (95). Nieco lepiej było w woj. mazowieckim bez KSP (79,3). Na trzecim miejscu zestawienia znalazło się natomiast pomorskie (75,7).
Nietrzeźwi na drodze to wciąż poważny problem
Choć w porównaniu z 2020 rokiem wypadkowość w Polsce spadła, nadal istnieje kategoria, gdzie statystyki nie prezentują się zbyt dobrze. Chodzi o wypadki z udziałem osób będących pod wpływem alkoholu.
Ogólne liczby mogą wprawdzie wydawać się obiecujące - z roku na rok liczba wypadków, w których uczestniczy osoba po spożyciu alkoholu jest mniejsza. W 2021 r. spadła ona z 2 540 na 2 499. Niestety, jednocześnie wzrosła liczba osób zabitych (o 4, +1,2%) i rannych (o 82, +3%).
Powyższe dane dotyczą wypadków z udziałem wszystkich nietrzeźwych użytkowników dróg (kierującego, pieszego czy pasażera). Co istotne, aż 77% z nich można byłoby uniknąć. Właśnie taki odsetek stanowili sprawcy wypadków będący pod działaniem alkoholu (spowodowali oni w 2021 roku 1920 wypadków). Mogło to ocalić życie 257 osób.
W 2021 roku 4% więcej poszkodowanych przez nietrzeźwych kierowców
Najliczniejsza grupa nietrzeźwych sprawców wypadków w 2021 roku to kierujący pojazdami. Z ich winy doszło do 1 602 wypadków, w których zginęło 212 osób, a 1 917 zostało rannych. Bilans osób poszkodowanych jest na tym obszarze największy - liczba osób, które doznały obrażeń ciała z winy nietrzeźwego kierowcy zwiększyła się w porównaniu do 2020 r. o 3,8% (z 1847 na 1917).
W 2021 roku w wypadkach zawinionych przez kierujących samochodami osobowymi zginęło 165 osób. Stanowi to aż 77,8% śmiertelnych ofiar zdarzeń spowodowanych przez kierujących pod działaniem alkoholu. Ranne w takich wypadkach zostały 1 374 osoby (71,7%). W każdym przypadku wskaźniki są wyższe niż w roku ubiegłym - w 2020 r. wynosiły one odpowiednio 75,5% oraz 68,3%.
Gdzie najczęściej dochodziło do wypadków z uczestnikiem pod wpływem alkoholu?
Na niechlubnym pierwszym miejscu pod względem liczby wszystkich wypadków z udziałem nietrzeźwego użytkownika drogi znalazło się województwo mazowieckie (wraz z KSP). W tym regionie odnotowano w 2021 r. aż 354 takie zdarzenia. Nie był to jednak region z największym wzrostem liczby wypadków w porównaniu do 2020 r.
Na podium znalazło się województwo dolnośląskie (+ 21 wypadków), kujawsko-pomorskie (+16) oraz łódzkie (+14). Z kolei największy spadek liczby wypadków z udziałem uczestników ruchu będących pod działaniem alkoholu odnotowano w województwie śląskim (-62), lubelskim (-22) i pomorskim (-16).
Największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych w 2021 roku odnotowano w woj. opolskim. W tym regionie, z winy uczestników ruchu będących pod działaniem alkoholu zginęło o 11 osób więcej niż rok wcześniej. Oprócz Opolszczyzny, jeszcze w 6. innych regionach liczba ofiar śmiertelnych była wyższa niż w 2020 roku. Na ich drogach zginęło od 1. (małopolskie) do 8. osób więcej (dolnośląskie).
Znacznie gorzej wygląda bilans wypadków z udziałem osób nietrzeźwych, których uczestnicy zostali ranni. Okazuje się, że aż w 11 województwach częściej dochodziło do takich zdarzeń niż w 2020 roku. Najgorzej pod tym względem wypada woj. łódzkie, gdzie liczba rannych wzrosła o 47 osób.
W którym województwie zwiększyła się liczba ofiar wypadkach z udziałem nietrzeźwych uczestników ruchu?
Województwo | Wzrost / spadek liczby osób rannych 2021 r. vs 2020 r. | Wzrost / spadek liczby ofiar śmiertelnych 2021 r. vs 2020 r. |
dolnośląskie | +30 | +8 |
kujawsko-pomorskie | +25 | +2 |
lubelskie | -14 | -1 |
lubuskie | +5 | bez zmian |
łódzkie | +47 | -1 |
małopolskie | +5 | +1 |
mazowieckie (z KSP) | +17 | -8 |
opolskie | +11 | +11 |
podkarpackie | +19 | -3 |
podlaskie | bez zmian | +4 |
pomorskie | -14 | -6 |
śląskie | -59 | -3 |
świętokrzyskie | -13 | +4 |
warmińsko-mazurskie | +11 | -3 |
wielkopolskie | +5 | -8 |
zachodniopomorskie | +7 | +7 |
źródło: Raporty policji "Wypadki drogowe w Polsce" z lat 2020 i 2021 |
Spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu to poważne kłopoty
Warto pamiętać, że stan po spożyciu alkoholu może skomplikować życie nie tylko kierowcy pojazdu, ale również osobie poszkodowanej w wypadku. Pierwszemu grozi mandat, grzywna lub nawet kara pozbawienia wolności.
Wiele zależy w tym przypadku od skutków zdarzenia i skali obrażeń poszkodowanych (czy będzie to kolizja, czy też np. wypadek z ofiarą śmiertelną), ilości alkoholu we krwi, a także wcześniejszych incydentów związanych z kierowaniem pojazdem po alkoholu (tzw. recydywa).
Poszkodowany, który w chwili wystąpienia zdarzenia był nietrzeźwy, może natomiast odpowiadać za przyczynienie się do wypadku i otrzymać w związku z tym obniżone o odpowiedni procent odszkodowanie.
Należy również pamiętać, że zakładowi ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC odszkodowania, jeżeli kierujący wyrządził szkodę po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości.