W cenie do 25 tysięcy złotych bez problemu można kupić samochód, który w zaledwie 6 s osiąga prędkość 100 km/h. Zastanawiacie się, ile kosztuje jego ubezpieczenie? Choć z reguły do mocnego silnika trzeba dopłacić, uprzywilejowani kierowcy otrzymują propozycje OC nawet za 400 złotych.

Towarzystwa ubezpieczeniowe podczas wyceny składki OC biorą pod uwagę nie tylko historię szkód właściciela pojazdu, jego doświadczenie za kierownicą, wiek czy miejsce zamieszkania, ale również specyfikę samego pojazdu. W 2020 r. za ubezpieczenie szybkiego samochodu z dużą mocą i pojemnością silnika trzeba było zapłacić średnio nawet 60% więcej niż za OC niewielkiego, miejskiego auta. Jednak niektórzy kierowcy mogli liczyć na wyjątkowe traktowanie przez ubezpieczycieli.

Razem z kanałem Wheel with it przygotowaliśmy listę samochodów z imponującymi osiągami, które można kupić do 25 tysięcy złotych i sprawdziliśmy ile w 2020 r. (1 styczeń – 6 grudzień) kosztowało ich obowiązkowe ubezpieczenie.

Na naszej liście znalazły się zarówno klasyki polskiej motoryzacji, jak i nowsze modele stworzone z myślą o kierowcach, którzy cenią sobie bardzo wysoki komfort jazdy.

Numer 1: Lexus IS 1 generacji i Lexus GS z silnikiem 2JZ

  • Średnia cena OC: Lexus IS 862 zł, Lexus GS 901 zł
  • Najtańsze oferty OC trafiały do mieszkańców województwa lubelskiego (średnia cena polisy odpowiednio: 710 zł i 758 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. zachodniopomorskiego (model IS: 1183 zł) oraz świętokrzyskiego (model GS: 1219 zł)
  • Najtańsza polisa OC Lexusa IS kosztowała 428 zł. Ofertę otrzymał 30-letni mieszkaniec Szynwałdu (woj. małopolskie), właściciel samochodu z 2005 r.
  • Najtańsza polisa OC Lexusa GS kosztowała 483 zł. Ofertę otrzymał 34-letni kierowca, zam. Książnice Wielkie (woj. małopolskie), właściciel samochodu z 2002 r.

Katalog samochodów ze zwiększoną mocą silnika otwiera Lexus, a właściwie dwa jego modele. W każdym z nich zamontowano silnik 2ZJ (benzyna, poj. 3,0 l).

Pierwszy - Lexus IS - ma sportowe zacięcie i śmiało może konkurować z takimi autami jak BMW serii 3 czy Audi A4. Napęd na cztery koła oraz stosunkowo niewielka waga pozwala mu osiągnąć prędkość 100 km w zaledwie 7,2 sekundy, a jego maksymalne osiągi to 230 km/h.

Drugi - Lexus GS - jest cięższy, ale też bardziej elegancki i komfortowy. Ten model nie ustępuje na drodze takim samochodom jak BMW Serii 5 czy Audi A6.

Numer 2: Volkswagen Passat B6 z silnikiem 3.2 V6

  • Średnia cena OC: 655 zł
  • Najtańsze oferty OC na Volkswagena Passata trafiały do mieszkańców województwa podkarpackiego (średnia cena polisy: 547 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. pomorskiego (731 zł)
  • Najtańsza polisa OC kosztowała 490 zł. Ofertę otrzymał 31-letni mieszkaniec Kamiennego Mostu (woj. zachodniopomorskie), właściciel samochodu z 2010 r. (benzyna, poj. silnika 3,2 l).

Volkswagen Passat to z jeden z klasyków polskich dróg. Szczególnie, gdy mowa o samochodzie z silnikiem 1.9 czy 2.0 TDi. Zwolennicy dynamicznej jazdy mogą jednak wybrać wersję z silnikiem 3.2 V6, która występuje z napędem na 4 koła 4motion. Takie auto osiąga 100 km w 6,9 s i rozpędza się do blisko 250 km/h.

Numer 3: BMW seria 7 E38 z silnikiem 2.8 R6 lub 5.4 V12

  • Średnia cena OC: 875 zł
  • Najtańsze oferty OC na BMW seria 7 trafiały do mieszkańców województwa podlaskiego (średnia cena polisy: 758 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. pomorskiego (990 zł)
  • Najtańsza polisa OC na model z silnikiem 2,8 l kosztowała 432 zł. Ofertę otrzymał 41-letni mieszkaniec Jeleniej Góry (woj. dolnośląskie), właściciel samochodu z 1998 r.
  • Najtańsza polisa OC na model z silnikiem 5,4 l kosztowała 427 zł. Ofertę otrzymał 73-letni kierowca z Nowego Sarnowa (woj. mazowieckie), właściciel samochodu z 1994 r.

Choć BMW serii 7 to samochody starszej generacji, to na rynku pojazdów używanych bez problemu można trafić na prawdziwe perełki w przyzwoitym stanie. BMW serii 7 E38 nie dość że jest pięknym klasykiem zyskującym na wartości, to jeszcze potrafi rozwinąć sporą prędkość na drodze. Ten model warto kupić zarówno ze słabszym silnikiem 2.8 R6, jak i z najmocniejszym 5.4 V12.

Numer 4: Chrysler 300C z silnikiem 5.7 HEMI (V8)

  • Średnia cena OC: 901 zł
  • Najtańsze oferty OC na Chryslera 300C trafiały do mieszkańców województwa świętokrzyskiego (średnia cena polisy: 671 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. pomorskiego (1077 zł)
  • Najtańsza polisa OC kosztowała 427 zł. Ofertę otrzymał 48-letni mieszkaniec Wyszkowa (woj. mazowieckie), właściciel modelu z 2004 r.

Ta propozycja skierowana jest do miłośników 8-cylindrowych silników i samochodów, które wyglądają na zdecydowanie droższe. Chrysler 300C, jak na auto z silnikiem o pojemności 5,7 l i mocy 340 KM przystało, ma świetne przyspieszenie. Prędkość 100 km/h osiąga w 6,3 s.

Numer 5: Audi S6 (A6) z silnikiem V8

  • Średnia cena OC (model A6): 750 zł
  • Najtańsze oferty OC trafiały do mieszkańców województwa opolskiego (średnia cena polisy: 638 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. pomorskiego (858 zł)
  • Najtańsza polisa OC kosztowała 427 zł. Ofertę otrzymał 37-letni mieszkaniec Legionowa (woj. mazowieckie), właściciel modelu S6 z 2001 r. (benzyna, poj. silnika 4,2 l).

Kolejna propozycja to także model z silnikiem V8 - Audi S6 generacji C5, produkowany od 1999 do 2003 roku. Usportowioną wersję Audi A6 można kupić zarówno w sedanie jak i w kombi. Od standardowego modelu odróżnia ją obniżone i utwardzone zawieszenie, bardziej wydajny układ hamulcowy, napęd quattro i oczywiście wyjątkowe osiągi. Samochód, choć z silnikiem o takiej samej mocy co Chrysler 300C (340 KM), ma lepsze przyspieszenie. Wersja pojazdu z manualną skrzynią biegów osiąga 100 km/h w 5,8 s, a z automatem w 6,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Numer 6: BMW seria 5 generacja E39 z silnikiem V8

  • Średnia cena OC: 851 zł
  • Najtańsze oferty OC trafiały do mieszkańców województwa opolskiego (średnia cena polisy: 686 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. pomorskiego (945 zł)
  • Najtańsza polisa OC kosztowała 458 zł. Ofertę otrzymał 40-letni mieszkaniec Wasilkowa (woj. podlaskie), właściciel modelu 540i z 2002 r. (benzyna, poj. 4,4 l).

BMW serii 5 generacji E39 o oznaczeniu 540i to zdecydowany konkurent Audi S6. Ten model wyposażono w silnik o pojemności 4,4 l (V8). Jednostka M62B44 słynie z dużej niezawodności i generuje moc 286 KM. Samochód rozpędza się do 100 km/h w ciągu 6,4 s, czyli bardzo podobnie jak Audi S6, ale kierowca ma tutaj do dyspozycji klasyczny napęd na tylną oś i zdecydowanie bardziej bezpośredni układ kierowniczy. Do BMW dodano nieco mniej elektroniki, co jednak nie umniejsza przyjemności z jazdy tym samochodem.

Numer 7: Volkswagen Passat B5 z silnikiem 4.0 W8

  • Średnia cena OC (VW Passat): 655 zł
  • Najtańsze oferty OC trafiały do mieszkańców województwa podkarpackiego (średnia cena polisy: 547 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. pomorskiego (731 zł)
  • Najtańsza polisa OC kosztowała 495 zł. Ofertę otrzymał 50-letni mieszkaniec Rawy Mazowieckiej (woj. łódzkie), właściciel modelu B5 z 2002 r. (benzyna, poj. 4,0 l).

Na naszej liście ponownie pojawia się Volkswagen Passat, ale tym razem popularnej generacji B5. Oczywiście faworytem jest pojazd z silnikiem 8-cylindrowym.

Volkswagena Passata najczęściej wybieramy z silnikiem o tradycyjnej pojemności 1.9 TDi. Zwolennicy dynamicznej jazdy mogą jednak pokusić się na auto z mocniejszą jednostką, o pojemności 4,0 l. Passata B5 z takim silnikiem można kupić już za ok. 15-20 tys. zł. Samochód osiąga 100 km/h w 6,5 s, czyli niewiele mniej niż np. wyścigowa Honda Civic Type R.

Numer 8: Nissan Murano z silnikiem V6

  • Średnia cena OC: 800 zł
  • Najtańsze oferty OC trafiały do mieszkańców województwa podlaskiego (średnia cena polisy: 601 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. dolnośląskiego (1006 zł)
  • Najtańsza polisa OC kosztowała 410 zł. Ofertę otrzymał 33-letni kierowca, zam. w Łazach (woj. małopolskie), właściciel modelu z 2004 r. (benzyna, poj. 3,5 l).

Nissan Murano odbiega nieco wyglądem od samochodów prezentowanych powyżej. Jest przede wszystkim dużo większy (i przez to bardziej praktyczny i komfortowy). Choć wygląda na model z wyższej półki, można go kupić już za kwotę poniżej 20 tys. zł.

Murano wyposażono w silnik 3,5 litrowy V6 o mocy 234 KM. Głównie z racji swoich rozmiarów samochód nie ma imponującego przyspieszenia. 100 km osiąga dopiero w ciągu 8,5 s. Auto posiada jeszcze jedną drobną wadę (choć oczywiście nie jest to zdanie wszystkich kierowców), a mianowicie – niezbyt osławioną skrzynię CVT.

Numer 9: Porsche Cayenne (SUV) z silnikiem V8 lub V6

  • Średnia cena OC: 807 zł
  • Najtańsze oferty OC trafiały do mieszkańców województwa opolskiego (średnia cena polisy: 602 zł)
  • Najdroższe propozycje OC otrzymywali kierowcy z woj. zachodniopomorskiego (952 zł)
  • Najtańsza polisa OC na model z silnikiem 4,5 l kosztowała 447 zł. Ofertę otrzymał 55-letni kierowca z Zegartowic (woj. kujawsko-pomorskie), właściciel modelu z 2005 r.
  • Najtańsza polisa OC na model z silnikiem 3,2 l kosztowała 450 zł. Ofertę otrzymał 69-letni kierowca z Piszczac (woj. lubelskie), właściciel modelu z 2005 r.

Listę samochodów dostępnych w cenie do 25 tys. złotych z silnikiem o wyższej mocy zamyka samochód wyjątkowy i nieco ekstrawagancki. Chodzi o Porsche pierwszej generacji SUV a Cayenne, produkowanego od 2002 r., który odniósł ogromny sukces sprzedażowy. Nie bez powodu zresztą, bo jest to model gwarantujący luksus, komfort i przy okazji sporą prędkość na drodze. Obecnie można go kupić nawet za 5% wartości nowego auta.

Zakup samochodu produkowanego prawie 20 lat temu może niestety wiązać się z większym ryzykiem awarii. Szczególnie jeśli wybierzemy model z jednostką 4,5 l i podatnym na pęknięcie cylindrem 4. Bezpieczniejszy będzie więc nieco słabszy silnik 3.2 V6.

Planujesz zakup samochodu z dużym silnikiem? Sprawdź ceny OC

Zamierzasz kupić samochód, który został wyposażony w silnik o dużej mocy i pojemności? Weź pod uwagę, że z reguły za ubezpieczenie takiego pojazdu trzeba zapłacić więcej niż za model osiągający mniejsze prędkości.

Skutecznym sposobem na zakup możliwie najtańszej polisy OC będzie porównanie ofert wielu towarzystw. Pamiętaj, że każda firma indywidualnie ocenia ryzyko ubezpieczenia, nie tylko na podstawie danych samochodu, ale również jego właściciela. Różnice pomiędzy ofertami poszczególnych ubezpieczycieli mogą więc sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

W Rankomat troszczymy się o transparentność naszych treści, abyś mógł dokonać trafnego wyboru.
Informujemy otwarcie, że ten tekst powstał we współpracy z kanałem Wheel with it.