Chiński producent smartfonów rozpędza się na dobre, teraz także w branży motoryzacyjnej. Zaprezentowany w listopadzie 2023 r. elektryczny sedan Xiaomi SU7 właśnie trafił do seryjnej produkcji. Nie dość, że jest tańszy od wielu wiodących elektryków topowych marek, to jeszcze w rozszerzonej wersji przejedzie nawet 800 km na jednym ładowaniu.

Na pytanie postawione w tytule odpowiedź wydaje się prosta – już niedługo. Co prawda nie ma jeszcze sprecyzowanych planów co do ekspansji rynku europejskiego, to czas produkcji samochodów Xiaomi budzi respekt.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

W takim tempie produkuje swoje pojazdy elektryczne Xiaomi Automobile Super Factory. Marka jest w stanie wyprodukować jeden model SU7 co 76 sekund!

Czym jest chińska marka Xiaomi?

Marka Xiaomi kojarzy się przede wszystkim ze smartfonami. Od 2010 r. to chiński producent elektroniki użytkowej z siedzibą w Pekinie, w dzielnicy Haidan. W Polsce Xiaomi zadebiutował w 2016 r.

Xiaomi wyprodukował kilkadziesiąt modeli smartfonów. Najnowszy z nich to Xiaomi 14 (z wersjami 14 Pro i 14 Ultra), który pojawił się na polskim rynku w I kwartale 2024 r.

Sprawdź ranking smartfonów Xiaomi 2024.

W portfolio marki Xiaomi znajdują się nie tylko smartfony, ale także narzędzia i akcesoria, jak wkrętaki, odkurzacze, telewizory, elektryczne hulajnogi, czujniki temperatury, tablety, dekodery czy soundbary. A ostatnio także samochody elektryczne Xiaomi SU7 i Xiaomi SU7 Max.

Na czym polega efekt WOW elektryka Xiaomi?

Dzięki zastosowanej technologii samochód elektryczny Xiaomi SU7 to jeżdżący smartfon. I to wcale nie przesada. Producent zapewnia pełną integrację samochodu ze smartfonem za sprawą dwóch systemów. 

Xiaomi Vela to autorski system operacyjny. A bardziej precyzyjnie - platforma oprogramowania IoT oparta na Open Source Embedded Operating System NuttX. System pozwala m.in. planować zadania, zapewnia komunikację międzyplatformową i obsługę plików oraz inne podstawowe funkcje systemu operacyjnego.

Xiaomi HyperOS koncentruje się na inteligentnej współpracy między człowiekiem, samochodem i domem. Według deklaracji koncernu, system HyperOS kontroluje samochód SU7, harmonijnie zarządza multimediami, współpracując z innymi urządzeniami Xiaomi. Przykładowe możliwości to dostęp do internetowych multimediów, przesyłanie ekranu z telefonu i regulacja siedzeń.

Ale, co najważniejsze - Xiaomi SU7 to jeden z najtańszych elektryków w swojej kategorii. Jednak na tym lista zalet się nie kończy.

  • Efekt pożądania - w chwili przedstawienia projektu firma otrzymała prawie 100 tys. zamówień – wg portalu Economin Times, cytowanego przez android.com.pl, co powoduje, że na nowego SU7 trzeba czekać średnio 5 miesięcy, a na model SU7 Max ponad pół roku, dostawy mają rozpocząć się pod koniec kwietnia,
  • Motor napędzający tylne koła – jeden motor napędzający pozwala na pokonanie ponad 600 km na jednym ładowaniu i przyspieszeniu do setki znacznie poniżej 6 sekund, w wersji wzmocnionej SU7 Max to nawet mniej niż 3 sekundy i zasięg większy o 200 km,
  • Bardzo szybkie ładowanie – w 5 minut można uzupełnić zasięg o 220 km dla modelu SU7 Max,
  • Wykrywanie elementów otoczenia – z zasięgiem od 5 cm do 250 metrów.
  • Ruchoma deska rozdzielcza – o rozdzielczości 7,1 cala.

Plus wiele innych udogodnień, jak system przednich, bocznych, tylnych i przednich poduszek powietrznych, czujniki przednie i tylne, kamera 360, kamera cofania, automatyczny system wspomagania parkowania i panoramiczny szklany szyberdach.

Samochód elektryczny Xiaomi SU7 - dane techniczne

Zanim jeszcze Xiaomi SU7 wyjechał z fabryki w Pekinie, doczekał się porównania z Porsche Taycan i Tesla Model S z uwagi na podobną sylwetkę. Taycan i Model można kupić w Polsce, SU7 dopiero szykuje się do ekspansji rynku europejskiego.

Wszystkie modele łączy jedno – są elektrycznymi flagowcami. SU7 jest z całej trójki największe, bo liczy niespełna 5 metrów długości, 2 szerokości i 1,5 wysokości. A także największy bagażnik przedni o pojemności 105 litrów. Cenowo także odstaje od Tesli i Porsche, tyle że na korzyść kupującego.

Co znajdziemy pod maską Xiaomi? Zależy od wersji, bo są dwie – standardowa (SU7) i wzmocniona (SU7 Max).

Xiaomi SU7 ma silnik o mocy 299 KM, 400-woltową architekturę i jeden motor napędzający tylne koła, generuje maksymalnie 400 Nm momentu obrotowego i potrafi rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 5,28 s.

Xiaomi SU7 Max, jak sugeruje nazwa, ma lepsze osiągi techniczne, w tym większy zasięg i lepsze przyspieszenie. Pojazd posiada napęd 4x4, silnik o mocy 673 KM i 838 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu pierwszy samochód Xiaomi może rozpędzić się nawet do 265 km/h, a setkę osiąga w 2,78 s. Potencjalnych klientów zainteresuje też deklarowany przez producenta zasięg nawet 800 km na jednym ładowaniu. Akumulator o mocy 101 kWh pozwoli naładować SU7 Max zaledwie w 5 minut do zasięgu 220 km i 15 minut do 510 km.

XIAOMI SU7 W LICZBACH

5 miejsc w środku
625 l bagażnik tylny
105 l  bagażnik przedni
668 km dystans na 1 ładowaniu
299 KM moc silnika
69 kWh użyteczna pojemność baterii
5 sekund przyspieszenie od 0 do 100 km/h
210 km/h prędkość maksymalna
4997 mm - długość
1963 mm - szerokość
1980 kg - waga

Kto zaprojektował samochód Xiaomi?

Xiaomi czerpie pełnymi garściami z innych rozwiązań. Początkowo sam szef Xiaomi, Lei Jun, był określany mianem „fałszywy Steve Jobs”, a jego marka „chińskim Apple”. Wszystko przez podobny sposób ubierania się i prezentowania nowych produktów.

W projekcie Xiaomi SU7 także widać pewne inspiracje, zwłaszcza europejskimi markami samochodów. To z kolei za sprawą zatrudnionych projektantów i konsultantów. Jeden z nich to Chris Bangle, odpowiedzialny za projekt BMW E65. Za wyglądem Xiaomi SU7 stoją projektanci, którzy współtworzyli samochody BMW iX, BMW i VisionCircular czy Mercedes EQXX.

Czy Xiaomi SU7 jest bezpieczny?

Na razie jeszcze nie są znane wyniki crash testu Xiaomi SU7. W sieci można już podpatrzeć, jak chiński elektryk zachowuje się na drodze w nieoficjalnych testach zderzeniowych, np. z ulicznym krawężnikiem.

Według portalu carnewschina.com poniższy filmik wskazuje na awarię oprogramowania kontroli trakcji pojazdu. System TC (ciągłe monitorowanie prędkości obrotowej kół pojazdu) mógł nie wykryć poślizgu kół i nie wyregulował w porę momentu obrotowego za pomocą silnika lub hamulca. Dla porównania Tesla ma drugi system TC do kontroli trakcji silnika. Dane z silników elektrycznych Tesli są wykorzystywane do pomiaru rzeczywistej przyczepności koła, co daje możliwość reakcji, gdy koło traci przyczepność, ale jeszcze się nie ślizga.



Potencjalnych kupujących z pewnością zainteresuje też ognioodporność Xiaomi SU7. Pożary samochodów elektrycznych są trudne do ugaszenia przez skomplikowany układ ogniw i baterii.

Xiaomi stosuje w swoich samochodzie zestaw akumulatorów CTB o konstrukcji odwróconego ogniwa akumulatora. Ogniwo jest poziome (a nie pionowe, jak w innych elektrykach) z ciśnieniowym zaworem bezpieczeństwa skierowanym w dół.

Nowatorskie rozwiązanie uzupełnia zastosowanie nieporowatej stali o wysokiej wytrzymałości także na wysokie temperatury. Dzięki temu kabina zyskuje dodatkowy dystans od komory akumulatora.

Po zjechaniu z linii produkcyjnej każdy Xiaomi SU7 wyrusza na nasz 2,5-kilometrowy tor testowy z 18 różnymi warunkami drogowymi. Do naszych właścicieli trafiają tylko te, które przejdą wszystkie testy

– zapewnia Lei Jun, dyrektor Xiaomi.

Kiedy chiński elektryk Xiaomi SU7 pojawi się w Polsce?

Aktualnie brak jest szczegółowych informacji dotyczących daty wprowadzenia Xiaomi SU7 na rynek polski. Jednak z uwagi na aktywne wprowadzanie tego modelu do Europy, oczekuje się, że informacje o premierze w Polsce mogą pojawić się wkrótce. Nieoficjalnie mówi się o końcu roku 2024 lub początku 2025. 

Dla porównania, samochód elektryczny Izera, ma wejść do seryjnej produkcji dopiero rok później - i to przy optymistycznych założeniach, ponieważ jak dotąd nie powstał ani jeden metr sześcienny fabryki w Jaworznie, 

Ile kosztuje samochód Xiaomi?

Cena samochodu elektrycznego Xiaomi zależy od mocy silnika. Wersja podstawowa modelu SU7 z silnikiem 299 KM kosztuje w przeliczeniu na polską walutę od 119 000 zł (od 215 900 yuanów).

Model Xiaomi SU7 Max o mocy silnika aż 673 KM to koszt od 165 000 zł (od 299 900 yuanów).

W Polsce elektryki Xiaomi będą najpewniej jeszcze droższe od podanych kwot ze względu na kwestie podatkowe. Nieopodatkowana cena Xiaomi SU7 wygląda atrakcyjnie w porównaniu z najtańszymi nowymi autami elektrycznymi  na polskim rynku w 2024 r.

Ceny aut elektrycznych 2024 w Polsce

marka

model

cena

Xiaomi

SU7

119 000 zł

Xiaomi

SU7 Max

165 000 zł

Opel

Mokka-e

169 000 zł

Hyundai

Kona Electric

166 900 zł

Fiat

600e

165 000 zł

Mazda

MX-30

161 100 zł

Peugeot

e-208

159 400 zł

Mini

Cooper E

153 300 zł

Nissan

Leaf

147 900 zł

Fiat

500e

130 900 zł

MG4

Electric

125 200 zł

Citroen

e-C3

110 650 zł

Najtańsze samochody elektryczne w Polsce 2024 na podstawie: wyborkieorwcow.pl.

Ile będzie kosztować ubezpieczenie Xiaomi SU7?

Xiaomi SU7 czy SU7 Max jeszcze nie pojawiły się na polskich drogach, ale już teraz możemy przewidzieć koszt ubezpieczenia chińskiego elektryka. Zakładając, że cena samochodu Xiaomi nie przekroczy 150 000 zł w wersji podstawowej i 200 000 zł w wersji rozszerzonej, najtańsza polisa OC powinna kosztować od ok. 500 zł rocznie. Inaczej w przypadku polisy OC+AC, wtedy składka roczna może osiągnąć poziom nawet kilku tysięcy złotych, jak w przypadku Tesli.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna,Zakres AC: Kosztorys, Udział własny 1000 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna,Zakres AC: Warsztat, Udział własny 0 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna,Zakres AC: Warsztat, Udział własny 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna,Zakres AC: Stała suma ubezpieczenia, naprawa w ASO, Udział własny 0 zł
mtu24.pl
365,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
394,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Trasti
623,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
1889,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Zakres AC: Kosztorys, Udział własny 1000 zł
Uniqa
2575,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Zakres AC: Warsztat, Udział własny 0 zł
Trasti
3418,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Zakres AC: Warsztat, Udział własny 0 zł
Uniqa
3509,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Zakres AC: Stała suma ubezpieczenia, naprawa w ASO, Udział własny 0 zł

Kalkulacja przeprowadzona w styczniu 2024 r. dla 46-letniego mieszkańca Opola, który posiada maksymalne zniżki w OC i AC z tytułu bezszkodowej jazdy

Wyliczenie kwoty 500 zł za samo OC opieramy na wcześniejszych kalkulacjach. Xiaomi SU7 Max ma kosztować z podatkami mniej więcej tyle, co Tesla Model 3 (aktualnie 205 000 zł). Najtańsze ubezpieczenie w 2024 r. dla Tesli Model 3 kosztuje 343 zł (kierowca 45 lat z Krakowa). 

Ostateczna cena ubezpieczenia Xiaomi będzie zależeć od wartości samochodu, zakresu polisy, jak i samego kierowcy. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy wyliczaniu składki wiele elementów, w tym wiek samochodu, historię szkodową, miejsce zamieszkania kierowcy czy datę wydania prawa jazdy. Ma to na celu dokładniejsze określenie poziomu ryzyka ubezpieczeniowego

Natalia Tokarczyk-Jarocka, specjalistka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Zobacz, ile kosztuje ubezpieczenie elektryka i hybrydy w 2024 r.

Podsumowanie

1. Elektryk z Chin od Xiaomi mogą trafić do sprzedaży w Polsce i w Europie jeszcze w tym roku

2. Na rynku chińskim Xiaomi oferuje modele w dwóch wersjach - SU7 za równowartość 119 000 zł i SU7 Max w przeliczeniu za 165 000 zł

3. Niska cena pojazdu to jeden z atutów marki Xiaomi, jednak ostateczna cena po sprowadzeniu auta do Polski może przekroczyć 150 000 zł i 200 000 zł w zależności od modelu

4. Samochód Xiaomi jest w pełni zintegrowany z innymi akcesoriami koncernu dzięki wykorzystaniu firmowego systemu operacyjnego 

FAQ - najczęściej zadawane pytania o samochód Xiaomi

  1. Kto produkuje Xiaomi SU7?

    Xiaomi SU7 jest produkowany przez Xiaomi, chińską firmę znana głównie z produkcji smartfonów i innych urządzeń elektronicznych, która rozszerzyła swoją działalność na rynek pojazdów elektrycznych.

  2. Ile kosztuje model Xiaomi SU7?

    Cena samochodu elektrycznego Xiaomi waha się w przeliczeniu między 119 000 zł a 165 000 zł. Kwota zależy od mocy silnika. Do wyboru jest silnik o mocy 299 KM w wersji podstawowej modelu SU7 i o mocy 673 KM w wersji SU7 Max. Do tych cen należy jeszcze doliczyć lokalne podatki i cła.

  3. Kiedy Xiaomi SU7 trafi do sprzedaży w Polsce?

    Nie ma jeszcze oficjalnych informacji na temat dokładnej daty, kiedy Xiaomi SU7 będzie dostępny w Polsce. Obecnie dostępne informacje sugerują, że premiera Xiaomi SU7 w Polsce może nastąpić w drugiej połowie 2024 r. lub na początku 2025 r.

  4. Ile czasu do 100 km/h przyspiesza Xiaomi SU7?

    Model Xiaomi SU7 jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w nieco ponad 5 sekund 2,78. Xiaomi SU7 Max osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 2,78 sekundy.

  5. Jaki zasięg ma elektryk Xiaomi?

    Model Xiaomi SU7 jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu ok. 668 km. Dla Xiaomi SU7 Max zasięg wynosi nawet 800 km za sprawą akumulatora o mocy 101 kWh, który pozwala naładować SU7 Max zaledwie w 5 minut do zasięgu 220 km i 15 minut do 510 km.

  6. Jakie samochody są konkurencją dla Xiaomi?

    Ze względu na rozmiar (niemal 5 metrów i 3 metrach rozstawu osi) Xiaomi SU7 należy do aut segmentu E. Podobne proporcje mają Volkswagen ID.7, Mercedes EQE, BMW i5 czy Tesla Model S. Jednak często jako konkurentów dla modelu Xiaomi wymienia się Teslę Model 3, Porsche Taycan i Audi e-tron GT.

  7. Jakie samochody elektryczne powstają w Chinach?

    W Chinach produkowane są różne samochody elektryczne przez wiele firm, takich jak BYD, NIO, Xpeng, oraz Li Auto. Te chińskie marki oferują szeroką gamę modeli, od miejskich hatchbacków, przez luksusowe sedany, aż po przestronne SUV-y, dostosowując się do rosnącego zapotrzebowania na pojazdy elektryczne zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.