Ugoda z ubezpieczycielem to polubowne rozwiązanie sporu, które niesie za sobą określone konsekwencje  - czy zawsze opłaca się poszkodowanemu? W końcu po jej podpisaniu raz na zawsze traci prawo do dochodzenia przed sądem wypłaty wyższego odszkodowania w przyszłości. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na tę formę zakończenia likwidacji szkody.

Czy zdarzyło Ci się otrzymać od ubezpieczyciela odszkodowanie, z wysokości którego nie byłeś zadowolony? Jeśli nie zgadzasz się z decyzją firmy ubezpieczeniowej, możesz się od niej odwołać, a tym samym - wejść w spór z towarzystwem. Ma ono własne metody ustalania wysokości odszkodowania, które wcale nie musi być dla Ciebie satysfakcjonujące. 

Spór z klientem to natomiast sytuacja niekoniecznie korzystna dla samego ubezpieczyciela. Właśnie dlatego może on zaproponować Ci zakończenie sprawy w formie ugody.

Zanim podpiszesz umowę, upewnij się, na czym polega ugoda i jakie niesie dla Ciebie skutki. Co prawda może ona znacznie skrócić czas wypłaty odszkodowania w porównaniu do długiego i skomplikowanego procesu przed sądem, ale propozycje ubezpieczycieli bywają zaniżone.

Czym jest ugoda z ubezpieczycielem?

Podpisanie ugody to jeden ze sposobów zakończenia sporu pomiędzy towarzystwem ubezpieczeniowym, a klientem. Zwykle do niego dochodzi, gdy poszkodowany nie zgadza się z wysokością wypłaconego odszkodowania czy wyceną likwidacji szkody. Taka sytuacja  może mieć miejsce nawet wtedy, gdy skrupulatnie wybrałeś ofertę i sprawdzoną firmę, w której kupiłeś polisę OC samochodu. Oczywiście spór czy ugoda może dotyczyć także innych polis.

Najczęściej zawarcie ugody oznacza, że ubezpieczyciel zgodzi się zwiększyć kwotę rekompensaty finansowej, a konsument zrzeknie się prawa do dochodzenia dalszych roszczeń. Dzięki takiemu rozwiązaniu poszkodowany może zaoszczędzić dużo czasu, ponieważ firma ubezpieczeniowa natychmiast wypłaci mu pieniądze.

Wypowiedź eksperta

Przed podpisaniem ugody należy się dokładnie zastanowić. Zrzeczenie się prawa do dochodzenia roszczeń oznacza, że w przyszłości nie będziemy mogli pozwać towarzystwa ubezpieczeniowego w celu uzyskania wyższego odszkodowania. Nawet jeśli uznamy, że wypłacona przez ubezpieczyciela kwota była zbyt niska. Zawarcie ugody raz na zawsze pozbawia nas prawa dochodzenia swoich praw przed sądem w tej kwestii w sporze z firmą ubezpieczeniową. Warto więc przeanalizować wszelkie za i przeciw przed podjęciem ostatecznej decyzji.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Jak przebiega zawarcie ugody?

Zwykle to towarzystwa ubezpieczeniowe jako pierwsze proponują klientom zakończenie sporu w formie ugody, aby nie przedłużać postępowania likwidacyjnego. Dochodzi do niego, jeśli klient nie zgodzi się z pierwotną decyzją ubezpieczyciela i złoży od niej pisemne odwołanie. Po podpisaniu ugody, poszkodowany raz na zawsze zrzeka się prawa do dochodzenia roszczeń w przyszłości. Dzięki temu firma ubezpieczeniowa ma całkowitą pewność, że klient nigdy nie pozwie jej do sądu w celu uzyskania wyższego odszkodowania.

Przykład

Samochód pana Marka został uszkodzony w stłuczce. Ubezpieczyciel zaproponował likwidację szkody z OC sprawcy w kwocie 2500 zł. Jednak poszkodowany się nie zgodził i złożył pisemne odwołanie od tej decyzji, ponieważ wynajęty przez niego rzeczoznawca wycenił koszty naprawy na 4000 zł.

Następnie towarzystwo ubezpieczeniowe w postępowaniu likwidacyjnym zaproponowało zawarcie ugody, zwiększając kwotę likwidacji szkody z 2500 do 3200 zł. Pan Marek zdecydował się ją podpisać, aby jak najszybciej naprawić uszkodzony samochód. W efekcie definitywnie stracił prawo do pozwania ubezpieczyciela w przyszłości w celu uzyskania wyższego odszkodowania.

Czy więc zawsze warto podpisywać ugodę z ubezpieczycielem, zgadzając się na otrzymanie niższego odszkodowania, a jednocześnie zyskując szybką i pewną wypłatę pieniędzy? Niekoniecznie. Zwłaszcza, że niektóre towarzystwa celowo zaniżają wysokość szkód. W ten sposób liczą, że poszkodowanym przede wszystkim będzie zależeć na jak najszybszej ich likwidacji.

Jeśli jesteśmy pewni swoich racji w sporze z firmą ubezpieczeniową, bardziej opłacalnym finansowo rozwiązaniem może być odrzucenie jej propozycji i złożenie pozwu. W sądzie możemy uzyskać znacznie wyższe odszkodowanie niż kwota zaproponowana przez ubezpieczyciela.

Przykład

Samochód pani Ewy został uszkodzony w stłuczce. Ubezpieczyciel zaproponował likwidację szkody z OC sprawcy w wysokości 1200 zł. Tymczasem wynajęty przez poszkodowaną rzeczoznawca wycenił koszty naprawy na co najmniej 2300 zł. W efekcie pani Ewa złożyła pisemne odwołanie od decyzji towarzystwa.

Następnie towarzystwo ubezpieczeniowe zaproponowało zawarcie ugody, zwiększając proponowaną kwotę likwidacji szkody z 1200 do 1800 zł. Jednak pani Ewa nie zgodziła się jej podpisać. Zdecydowała się złożyć pozew, a sąd przyznał jej rację w sporze z ubezpieczycielem. Dzięki temu firma ubezpieczeniowa została zmuszona do wypłaty właścicielce uszkodzonego auta odszkodowania w wysokości 3000 zł.

Czy można negocjować kwotę ugody z ubezpieczycielem?

Przed podpisaniem ugody masz możliwość negocjowania jej ostatecznych warunków - taka forma zakończenia sporu powinna bowiem zadowalać obie strony. Aby mieć pewność, warto skonsultować się ze specjalistą (np. doświadczonym mechanikiem samochodowym, rzeczoznawcą lub prawnikiem). Dzięki temu możesz zyskać mocniejsze argumenty podczas rozmów z towarzystwem.

Warunki ugody dokładnie powinny sprawdzić osoby, które jeszcze nie zakończyły leczenia po wypadku drogowym. W ich przypadku brakuje pewności co do przyszłych konsekwencji zdrowotnych związanych z doznanymi urazami. Zbyt pochopne podjęcie decyzji może oznaczać, że zaproponowana przez towarzystwo kwota odszkodowania będzie znacznie zaniżona.

Jakie są skutki zawarcia ugody z ubezpieczycielem?

Po podpisaniu ugody z towarzystwem ubezpieczeniowym nieodwracalnie zrzekamy się prawa do dochodzenia roszczeń w przyszłości. W związku z tym nie będziemy mogli m.in. domagać się wypłaty wyższego odszkodowania przed sądem. Zawarcie ugody definitywnie kończy spór z ubezpieczycielem.

Natomiast dużym plusem podpisania ugody na etapie przedsądowym jest oszczędność czasu przez poszkodowanego. Dzięki zakończeniu sporu szybciej możemy otrzymać środki w ramach odszkodowania.

Co jeśli odrzucisz propozycję ugody?

Pamiętaj, że umowa ugody to jedynie propozycja ze strony ubezpieczyciela, na którą możesz, ale nie musisz przystać. Wato rozważyć takie zakończenie sprawy, jeśli warunki Ci odpowiadają i chcesz szybko zamknąć spór. 

A co jeśli jest inaczej? Pozostaje Ci negocjować kwotę odszkodowania lub zwrócić się ze sprawą i dochodzeniem roszczeń do sądu.

Czy można zawrzeć ugodę z ubezpieczycielem przez telefon?

Umowa ugody może zostać zawarta za pośrednictwem telefonu na podstawie art. 12 Ustawy o prawach konsumenta. Najpierw jednak towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek udzielić poszkodowanemu określonych w przepisach informacji. Są to:

  • główne cechy świadczenia,
  • dane identyfikacyjne firmy,
  • wyraźne potwierdzenie woli obu stron zapisane na trwałym nośniku (np. pismo, wydruk, dokumenty podpisane elektronicznie, e-mail, pendrive czy płyta CD/DVD).

Uwaga!

Poszkodowani, którzy domagają się wypłaty odszkodowania z OC sprawcy, zgodnie z zapisami Ustawy o prawach konsumenta nie są konsumentami. W efekcie ubezpieczyciel nie zawierał z nimi żadnej umowy. Oznacza to, że w ich przypadku towarzystwo ubezpieczeniowe nie musi udokumentować warunków ugody zawartej przez telefon.

Ugoda z ubezpieczycielem przez telefon – na co uważać?

Zawarcie ugody przez telefon to wygodne rozwiązanie, jednak wyłącznie dla dobrze przygotowanych. Jeśli nie jesteś pewny warunków, jakie wysuwa ubezpieczyciel, poproś go o ponowny kontakt w dogodnym terminie oraz o przesłanie warunków proponowanej ugody na piśmie. Możesz także zmienić zdanie i poprosić o likwidację szkody w tradycyjny sposób zamiast przez telefon.

Jeśli przedstawiciel ubezpieczyciela stwierdzi przez telefon, że proponowane warunki ugody są aktualne tylko teraz i nie można zawrzeć jej w innym terminie, powinien to być sygnał alarmowy dla poszkodowanego. Taka propozycja może być dla nas niekorzystna, a także nie musimy się na nią zgadzać. Warto poprosić o przedstawienie warunków ugody na piśmie, które w przyszłości może być przydatne w postępowaniu reklamacyjnym. W przypadku likwidacji szkody w ramach ubezpieczenia OC czy innej polisy komunikacyjnej, pomocne może być również zapoznanie się z kosztami naprawy samochodu, aby nie zgodzić się na wypłatę zaniżonego odszkodowania.

Uwaga!

Przez telefon można ustalić z towarzystwem ubezpieczeniowym bezsporną część wypłaconego odszkodowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu poszkodowany szybciej może otrzymać część pieniędzy, a wypłaty pozostałych roszczeń dochodzić później poprzez zawarcie ugody lub przed sądem.

Czy można odstąpić od ugody z ubezpieczycielem zawartej przez telefon?

Jeżeli zawarłeś umowę ugody na odległość i dotyczy ona wypłaty odszkodowania np. z ubezpieczenia autocasco, możesz działać na podstawie Ustawy o prawach konsumenta, a konkretnie art. 27.

Jednak poszkodowani domagający się wypłaty odszkodowania z OC sprawcy nie są konsumentami w rozumieniu tych przepisów. Jeśli więc przyjmą propozycję ubezpieczyciela i zawrzą ugodę przez telefon, nie mogą od niej odstąpić. W wyjątkowych okolicznościach mogą stwierdzić, że została zawarta pod wpływem błędu i wnioskować o jej uchylenie. Jednak bardzo trudno to udowodnić.

W przypadku ubezpieczeń AC, poszkodowanych chronią przepisy Ustawy o prawach konsumenta. W efekcie zgodnie z art. 27, klient ma prawo odstąpić od ugody zawartej przez telefon z ubezpieczycielem w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.

Czy można zawrzeć ugodę z ubezpieczycielem w imieniu małoletniego?

W sporze z ubezpieczycielami osoby małoletnie poszkodowane w wypadkach komunikacyjnych reprezentują rodzice lub opiekunowie prawni. Jeśli chcą w ich imieniu zawrzeć ugodę z towarzystwem ubezpieczeniowym, najpierw zgodnie z art. 101 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, muszą uzyskać zgodę sądu opiekuńczego. 

Takie stanowisko potwierdza również m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku (sygn. V ACa 26/15). Stwierdzono w nim, że zawarcie ugody z ubezpieczycielem w imieniu małoletniego dziecka przekracza zwykły zakres opieki nad nim.

Co mówi prawo?

Czynności dyspozycyjne podejmowane przez rodziców w imieniu małoletniego dziecka takie jak zawarcie ugody, o ile nie mają charakteru wyłącznie przysparzającego, a zatem mogą zagrażać majątkowym interesom dziecka, należą do kategorii czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu w rozumieniu art. 103 § 3 KRIO.
wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku (sygn. V ACa 26/15)

W związku z zawarciem przez rodzica lub opiekuna prawnego ugody z ubezpieczycielem w imieniu małoletniego dziecka, nie tylko zostanie wypłacone odszkodowanie, ale również dojdzie do zrzeczenia się dalszych roszczeń w przyszłości. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 5 marca 1962 r. (IV CR 578/61), jest to przekroczenie władzy rodzicielskiej. W efekcie nie można podpisać ugody z towarzystwem w imieniu małoletniego dziecka bez zgody sądu opiekuńczego.

Co mówi prawo?

Zrzeczenia się roszczeń odszkodowawczych w imieniu małoletnich dzieci wobec osoby obowiązanej do wynagrodzenia szkody należy do czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu majątku dziecka. Takiej czynności nie wolno rodzicom bądź matce dokonać bez zezwolenia władzy opiekuńczej.
wyrok Sądu Najwyższego w wyroku z 5 marca 1962 r. (IV CR 578/61)

Jak otrzymać zgodę sądu opiekuńczego na zawarcie ugody z ubezpieczycielem?

Aby rodzic lub opiekun prawny mógł zawrzeć ugodę z ubezpieczycielem w imieniu małoletniego dziecka, najpierw musi uzyskać zgodę sądu opiekuńczego. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek w sądzie rodzinnym właściwym dla miejsca zamieszkania. Następnie sąd wyda decyzję o udzieleniu lub odmowie podpisania ugody z towarzystwem w imieniu dziecka.

Zawarcie ugody z ubezpieczycielem w imieniu małoletniego dzieckabez zgody sądu opiekuńczego może w przyszłości skutkować jej uznaniem za nieważną. Dlatego większość towarzystw nie podpisze porozumienia z rodzicem lub opiekunem prawnym, który nie uzyskał uprawniającego go do tego postanowienia sądowego.

W niektórych sytuacjach ugoda z zakładem ubezpieczeń to optymalne rozwiązanie dla poszkodowanego. Aby jednak podjąć tę decyzję świadome, należy dokładnie sprawdzić warunki takiej formy zakończenia sporu. Być może polubowne załatwienie sprawy będzie korzystne tylko na pierwszy rzut oka.

Co warto wiedzieć?

  1. Zawarcie ugody z ubezpieczycielem oznacza, że raz na zawsze tracimy prawo do dochodzenia przed sądem wypłaty wyższego odszkodowania w przyszłości.
  2. Poszkodowany nie musi zgadzać się na warunki ugody proponowane przez ubezpieczyciela, jeśli uzna, że nie są dla niego korzystne.
  3. Ugodę z ubezpieczycielem można zawrzeć przez telefon.
  4. Zawarcie ugody z ubezpieczycielem w imieniu małoletniego dziecka wymaga zgody sądu opiekuńczego.
  5. Przed podpisaniem umowy ugody należy upewnić się co do wszystkich warunków proponowanych prze ubezpieczyciela. W przypadku rozmowy telefonicznej warto poprosić o przesłanie szczegółowej dokumentacji na adres e-mail.
  6. Jeżeli ugoda dotyczy ubezpieczenia innego niż obowiązkowa polisa OC, poszkodowany ma prawo odstąpić od zawartej umowy ugody w ciągu 14 dni.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy zawarcie ugody z ubezpieczycielem to dobry pomysł?

    To zależy od indywidualnej sytuacji poszkodowanego. Zawarcie ugody oznacza szybką wypłatę odszkodowania, ale jednocześnie jego wysokość może być zaniżona. Jeśli tak się stanie i przyjęliśmy propozycję towarzystwa, to definitywnie straciliśmy prawo do dochodzenia roszczeń przed sądem w przyszłości.

  2. Dlaczego firmy ubezpieczeniowe mogą zaniżać odszkodowanie?

    Na wysokość odszkodowania w ramach polisy komunikacyjnej wpływa szereg zmiennych. To m.in. ceny części zamiennych zamiast oryginalnych, zastosowanie potrąceń amortyzacyjnych czy uwzględnianie uśrednionej stawki za roboczogodzinę mechanika w danym regionie. 

  3. Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela, jeśli się z nią nie zgadzam?

    Jeśli zechcesz odwołać się od decyzji towarzystwa, zbierz jak najpełniejszą dokumentację. Uwzględnij ekspertyzę rzeczoznawcy, który oceniał szkodę, opinie specjalistów. Odwołanie możesz złożyć w formie pisemnej lub tradycyjnej. Jeżeli ubezpieczyciel nie rozpatrzy wniosku po twojej myśli, możesz zwrócić się do Rzecznika Finansowego, skorzystać z opcji mediacji lub sądu polubownego, a także wystąpić z powództwem do sądu powszechnego