W ubiegłym roku Polacy zarejestrowali 772,3 tys. używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. To o 167,6 tys. mniej niż w 2021 r. Średni wiek auta z importu wyniósł 13 lat, a najpopularniejszym modelem był Opel Astra.

W 2022 r. zdecydowanie najczęściej trafiały do Polski używane samochody z Niemiec, których zarejestrowano w Polsce 415,7 tys. Wśród aut osobowych najczęściej były to Volkswageny (71,8 tys.). Jednak spadek importu zza zachodniej granicy rok do roku wyniósł 131.6 tys. egzemplarzy.

Używane auto z Niemiec traci na atrakcyjności

W ubiegłym roku najwięcej aut osobowych Polacy sprowadzili z Niemiec (415,7 tys.). Na podium znalazła się jeszcze Francja (97,8 tys.) oraz z Belgia (49,6 tys.). Jednak w pierwszej dziesiątce w aż 8 krajach na 10 import spadł w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. Wyjątek stanowi USA (+ 2,3 tys.) i Szwecja (+ 0,8 tys.).

import aut

Niemcy od lat są niekwestionowanym liderem pod względem importu używanych samochodów do Polski. Jednak w 2022 r. do naszego kraju trafiło o 131,6 tys. mniej aut zza zachodniej granicy w porównaniu do 2021 r.

Niemieckie marki królami importu

W top 10 najczęściej sprowadzanych używanych samochodów osobowych do Polski w 2022 r. pierwsze pięć miejsc zajmują niemieckie marki. Liderem jest Volkswagen (71,8 tys.). Kolejne lokaty zajęły Opel (69,1 tys.), Ford (65,5 tys.), Audi (60,0 tys.) i BMW (44,7 tys.).

import marek aut

W top 10 najczęściej importowanych marek do Polski w 2022 r. na ósmym miejscu znalazł się jeszcze niemiecki Mercedes. Oprócz tego w pierwszej dziesiątce znajdują się jeszcze francuskie Renault (6 lokata), Peugeot (7) i Citroen (9), a także japońska Toyota (10).

Zmiana lidera wśród najczęściej sprowadzanych modeli

W 2022 r. doszło do jednej ważnej zmiany w rankingu top 10 najczęściej sprowadzanych używanych samochodów osobowych do Polski. To koniec wieloletniej dominacji Audi A4. W ubiegłym roku na pozycję lidera importu wysunął się Opel Astra (21 237 egzemplarzy).

Jednak ubiegłoroczne zwycięstwo w rankingu modeli Opla Astry jest minimalne. Dotychczasowy wieloletni lider Audi A4 został wyprzedzony niespełna o 33 egzemplarze sprowadzone do Polski w 2022 r. Z kolei podium uzupełnił Volkswagen Golf.

import modele aut

Warto wspomnieć, że wśród top 10 najczęściej sprowadzanych do Polski modeli samochodów osobowych w 2022 r. występują jedynie przedstawiciele niemieckich marek. Najwyżej sklasyfikowany reprezentant innego kraju, czyli japoński Nissan Qashqai zajął dopiero 14 miejsce (8532 egzemplarze).

Najtańsze OC za Opla Corsę, a najdroższe za BMW 3

Wśród top 10 najczęściej sprowadzanych do Polski w 2022 r. modeli używanych samochodów osobowych, obecnie na najtańsze OC mogą liczyć właściciele Opla Corsy (średnia cena polisy wyniosła w styczniu 2023 r. 444 zł). Nieznacznie droższy w ubezpieczeniu okazał się Ford Fiesta (454 zł) i Volkswagen Polo (467 zł).

import aut ceny OC

Z kolei najgłębiej do portfela, aby kupić obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu muszą sięgnąć posiadacze BMW  Serii 3 (646 zł), a także Audi A3 (580 zł) i Audi A4 (530 zł).

BMW i Audi to sportowe marki bardzo popularne wśród młodych kierowców, którzy najczęściej są sprawcami wypadków i kolizji drogowych. W związku z tym ryzyko spowodowania przez nich szkody w ocenie ubezpieczycieli jest większe. Stąd muszą się liczyć z koniecznością zapłaty wyższej składki OC.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Import używanych samochodów z zagranicy – co warto wiedzieć?

  1. W 2022 r. sprowadzono do Polski 772,3 tys. używanych samochodów.
  2. W 2022 r. średni wiek sprowadzanego auta wyniósł 13 lat.
  3. W 2022 r. najwięcej do Polski trafiło Volkswagenów (71,8 tys.).
  4. W 2022 r. najpopularniejszym modelem sprowadzanym do Polski był Opel Astra (21,2 tys.).
     

FAQ – najczęściej zadawane pytania o import używanych samochodów

  1. Czy Polacy sprowadzają z zagranicy stare samochody?

    Tak. W 2022 r. średni wiek importowych aut osiągnął rekordowy poziom (13,23 lata). Z kolei w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym przekroczył 14 lat (14,06).
  2. Dlaczego import używanych aut spada?

    Import używanych samochodów do Polski spada od czasu pandemii COVID-19, kiedy granice były zamknięte. Następnie przyczyniła się do niego m.in. rosnąca inflacja i brak na rynku nowych aut z powodu kłopotów z łańcuchami dostaw, czego skutkiem jest wzrost popularności modeli z drugiej ręki. W efekcie Polacy sprowadzają nie tylko mniej pojazdów z zagranicy, ale są one również coraz starsze.
  3. Czy Polacy chętnie sprowadzają angliki?

    Niekoniecznie. W 2022 r. Wielka Brytania zajęła 13 miejsce wśród krajów, z których Polacy najczęściej sprowadzali używane auta. W ubiegłym roku trafiło do Polski 4045 anglików z drugiej ręki.

  4. Czy Polacy sprowadzają dużo diesli z zagranicy?

    W 2022 r. wśród sprowadzanych do Polski używanych samochodów z zagranicy dominowały pojazdy z silnikiem benzynowym (58,2%). Z kolei diesle stanowiły (41,4%), a auta elektryczne zaledwie 0,4%.