Wysokie ceny rynkowe i ograniczona oferta – to podstawowe problemy z jakimi zmagali się nabywcy aut w 2022 roku. W efekcie Polacy kupili za granicą o 18% mniej samochodów używanych i o 6% mniej nowych aut w Polsce. Niechętnie wystawiali też samochody na sprzedaż lub decydowali się na ich złomowanie. Jeśli taka tendencja będzie się utrzymywać, rynek zapełni się głównie starymi samochodami. Już dziś ich średni wiek przekracza 14 lat.
- Samochody w jakim wieku ubezpieczają Polacy?
- W 2022 roku nowe samochody były drogie lub niedostępne
- Co działo się na rynku samochodów używanych w 2022 roku?
- Samochody używane są droższe nawet o 40%
- Ile samochodów trafia do stacji demontażu?
- Czy za kilkunastoletnie samochody trzeba zapłacić wyższą składkę OC?
- Czy w kolejnych miesiącach można spodziewać się zmian na rynku motoryzacyjnym?
Przeanalizowaliśmy dane dotyczące sprzedaży aut nowych oraz używanych za 2022 rok i sprawdziliśmy, które z nich mogły mieć największy wpływ na zmniejszenie podaży oraz podniesienie średniego wieku samochodu.
Samochody w jakim wieku ubezpieczają Polacy?
W ciągu zaledwie dwóch lat przeciętny wiek auta zgłaszanego do ubezpieczenia w naszej porównywarce wzrósł z 13,4 lat do 14,2 lat. Tak wysokiego średniego wieku pojazdu nie odnotowaliśmy od co najmniej pięciu lat.
Z naszych danych wynika również, że w 2022 roku prawie co drugi kierowca ubezpieczał samochód, który miał co najmniej 16 lat (44%). W poprzednich latach takich osób było znacznie mniej, bo 41% w 2021 r. i 40% w 2020 r.
W grupie pojazdów z najstarszą średnią wieku znalazły się niemieckie marki: Volkswagen i Audi (16,4 lata). Z kolei najmłodsze samochody pochodziły od japońskiego i czeskiego producenta: Toyota (12,1 lat) i Skoda (12,3 lata).
Marka | Średni wiek samochodu |
Volkswagen | 16,4 |
Audi | 16,4 |
BMW | 15,0 |
Fiat | 15,0 |
Opel | 14,7 |
Renault | 14,1 |
Peugeot | 14,0 |
Citroen | 13,6 |
Ford | 13,4 |
Skoda | 12,3 |
Toyota | 12,1 |
Na podstawie danych rankomat.pl z 2022 roku |
W 2022 roku nowe samochody były drogie lub niedostępne
Średni wiek auta należącego do przeciętnego kierowcy podniósł się między innymi z powodu niższej niż w latach ubiegłych sprzedaży nowych samochodów osobowych. W porównaniu do 2021 roku, w 2022 r. zarejestrowano o 6% mniej nowych pojazdów.
Producenci samochodów borykali się w ubiegłym roku nie tylko z brakiem surowców i komponentów, ale również zakłóceniem dostaw w związku z wojną na Ukrainie. Dla klientów skutkowało to z reguły wydłużeniem oczekiwania na zamówiony samochód oraz podwyżką ceny.
Z danych SAMAR wynika, że w 2022 roku nowe auta drożały z miesiąca na miesiąc. Pod koniec roku odnotowano rekord - średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu przekroczyła 167 tys. zł. W całym ubiegłym roku wyniosła ona natomiast 155 338 zł i była o 14,9% wyższa niż w 2021 r.
Co działo się na rynku samochodów używanych w 2022 roku?
W ubiegłym roku do Polski sprowadzano głównie kilkunastoletnie samochody używane. Na koniec 2022 r. SAMAR poinformował, że średni wiek auta sprowadzonego z zagranicy wynosił 13,1 lat. Wpływ na to miał rekordowy wiek samochodów osobowych (13,2 lat), przy czym dla aut z silnikiem benzynowym przekroczył on nawet 14 lat (14,06).
Z kolei import wszystkich samochodów używanych (o dmc do 3,5 t) w 2022 roku wyniósł 772,3 tys. sztuk, co oznaczało spadek w stosunku do 2021 roku o 17,8%. Niższą liczbę importowanych aut odnotowano w 2013 roku (759 455 szt.).
Jeśli chodzi o ofertę samochodów na całym polskim rynku wtórnym, to tutaj również można mówić o znacznych spadkach. Z danych firmy AAA Auto wynika, że pod koniec 2022 roku (listopad) w Polsce oferowano ok. 194,5 tys. samochodów z drugiej ręki, czyli o 8% mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego (210,9 tys. samochodów).
Samochody używane są droższe nawet o 40%
Dostępność na rynku coraz starszych samochodów nie oznacza niestety, że wydajemy na nie mniej. Przykładowo, firma Cofidis wyliczyła, że od stycznia do marca 2022 roku jej klienci kupowali samochód na kredyt przeciętnie za ok. 53 tys. zł. W 2021 roku średnia wartość kredytowanego auta wyniosła niecałe 50,5 tys. złotych, natomiast rok wcześniej zaledwie 42,5 tys. zł.
Przed pandemią przeciętny samochód kupowany na kredyt kosztował ok. 38 tys. zł, czyli w 2022 r. był on droższy niż w 2019 r. już prawie o 40%.
Ile samochodów trafia do stacji demontażu?
W 2022 roku polscy kierowcy znacznie rzadziej niż w roku poprzednim decydowali się na złomowanie samochodu. Z danych SAMAR wynika, że do stacji demontażu trafiło ok. 422 tys. aut osobowych. Oznacza to spadek w stosunku do 2021 roku o 13,1%. Był to równocześnie najgorszy wynik ostatnich pięciu lat (nie licząc pandemicznego 2020 r.).
Czy za kilkunastoletnie samochody trzeba zapłacić wyższą składkę OC?
Na ubezpieczenie kilkunastoletniego auta trzeba z reguły wydać więcej pieniędzy niż na OC kilkuletniego pojazdu. W 2022 roku obowiązkowe ubezpieczenie samochodu w wieku 16-20 lat kosztowało średnio 529 złotych. Za OC auta do 5 lat kierowcy płacili natomiast o 12% mniej (467 zł). Polisy były tańsze tylko w przypadku pojazdów, które miały już co najmniej 21 lat.
Czy w kolejnych miesiącach można spodziewać się zmian na rynku motoryzacyjnym?
Rok 2023 rozpoczęliśmy z kolejnym spadkiem rejestracji samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy (4,4% na przestrzeni roku). Znacznie lepiej wygląda sytuacja na rynku nowych aut, ponieważ tutaj odnotowano 20% wzrost (dane SAMAR). Nie oznacza to jednak jeszcze stabilizacji na całym rynku. W nadchodzących miesiącach producenci samochodów nadal mogą mieć problemy z dostawami surowców i komponentów. Nawet jeśli nie wpłynie to na wydłużenie oczekiwania na zamówione auto, to sprzedaży mogą nie sprzyjać wysokie ceny niektórych modeli pojazdów.
Eksperci rynku motoryzacyjnego uważają, że producenci skoncentrują się głównie na samochodach klasy premium oraz tych z niską emisją spalin, co może zmniejszyć dostępność aut klasy średniej. Oczywiście, kluczową rolę wciąż będą odgrywać dostępność i ceny aut używanych.