Akt własności domu, a właściwie odpis z księgi wieczystej nieruchomości, można uzyskać praktycznie od ręki i to za niewielką opłatą. Wyjaśniamy w szczegółach, co zawierają księgi wieczyste, jak dotrzeć do zawartych w nich informacji i jak uzyskać akt własności domu, żeby nie przepłacać.
- Akt notarialny a księga wieczysta – różnice
- Czym jest akt własności domu?
- Co powinien zawierać akt własności?
- Jak dostać odpis z księgi wieczystej?
- Ile zapłacę za akt własności domu?
- Gdzie złożyć wniosek o akt własności nieruchomości?
- Ile zapłacę za ubezpieczenie domu jako właściciel?
- Gdzie ubezpieczę własny dom?
Można powiedzieć, że akt własności domu to dokument-widmo. Takie sformułowanie istnieje w mowie potocznej, ale nie jest do końca poprawne. O tym, kto jest właścicielem danej nieruchomości, przesądzają zapisy zawarte w przypisanej tej nieruchomości księdze wieczystej. Dostęp do informacji jest bardzo prosty, podobnie jak pozyskanie dokumentów z tego źródła.
Sprawdź kluczowe zagadnienia związane z aktem własności domu, a także ubezpieczeniem domu przez właściciela.
Akt notarialny a księga wieczysta – różnice
Na wstępie warto byłoby sobie wyjaśnić, czym jest akt notarialny (potwierdzający zmianę właściciela nieruchomości), a czym księga wieczysta tej nieruchomości. Chociaż dokumenty te zawierają w dużej mierze te same informacje, wyraźnie się od siebie różnią.
Kiedy nieruchomość zmienia właściciela, czyli np. jest sprzedawana lub przekazywana w spadku, musi zostać to formalnie potwierdzone przez notariusza. Na taką okoliczność sporządza się więc akt notarialny, który stwierdza, upraszczając, że np. właścicielem danej nieruchomości została taka a taka osoba, która nabyła tę nieruchomość w dniu takim a takim za konkretną kwotę. Taki dokument stanowi niezbędną podstawę do zmiany zapisów księgi wieczystej – bez aktu notarialnego nie można nic zmienić w księdze wieczystej.
Wpis do księgi wieczystej jest z kolei specyficzną formą orzeczenia sądowego o charakterze deklaratywnym. Nie tworzy on nowego stanu prawnego (w przeciwieństwie np. do umowy kupna-sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego), a jedynie potwierdza aktualny stan.
Utrata aktu notarialnego potwierdzającego uzyskanie prawa własności domu nie stanowi więc większego problemu, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów to zapisy księgi wieczystej przesądzają, kto jest właścicielem nieruchomości. Jeśli więc będziesz potrzebował potwierdzić ten fakt np. przed jakimś urzędem, wystarczy, że uzyskasz odpis księgi wieczystej, czyli w praktyce akt własności domu lub mieszkania.
Czym jest akt własności domu?
W świetle prawa dokument nazywany aktem własności domu nie istnieje i nie wystawia go żaden funkcjonujący w naszym kraju urząd. To tylko potoczne określenie, które może być jednak powodem licznych nieporozumień czy niepokojów.
Wszystkie kluczowe informacje formalno-prawne o nieruchomości zapisane są w księdze wieczystej. Znajdziesz tam więc dane jej właściciela lub właścicieli, a także m.in. informacje na temat roszczeń, hipoteki czy obciążeń finansowych. Dla potencjalnego kupca, spadkobiercy czy obdarowanego księga wieczysta jest więc kluczowym źródłem wiedzy.
Nieruchomość może mieć tylko jedną księgę wieczystą, a działka (grunt) jest nadrzędną nieruchomością względem znajdującego się na jej obszarze domu. Dlatego też wszelkich informacji o budynkach znajdujących się na danej działce powinno się szukać w księdze wieczystej działki. Wyjątkiem są sytuacje, w których ziemia i budynek lub budynki mają różnych właścicieli.
Co powinien zawierać akt własności?
Jak już ustaliliśmy, akt własności domu formalnie nie istnieje, a jego funkcję spełnia odpis księgi wieczystej.
W tym miejscu warto wspomnieć, że z księgi wieczystej można pozyskać cztery różne rodzaje dokumentów, którymi są:
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- odpis zupełny księgi wieczystej,
- wyciąg z księgi wieczystej,
- zaświadczenie z księgi wieczystej.
Każdy z tych dokumentów zawiera nieco inne informacje i przydaje się do innych celów. Wszystkie one stanowią natomiast oficjalne dokumenty sądowe, co daje im określoną moc prawną.
Odpis zwykły księgi wieczystej oraz odpis pełny
Ogólnie odpis księgi wieczystej jest dokumentem zawierającym: wzmianki o wnioskach, skargach na orzeczenie referendarzy sądowych, apelacjach, skargach kasacyjnych czy wszczęciu postępowań z urzędu.
Odpis zwykły księgi wieczystej jest zbiorem aktualnych informacji o nieruchomości, czyli zawiera wpisy obowiązujące na dzień złożenia wniosku o jego wydanie. Odpis zupełny dodatkowo uwzględnia również historię formalno-prawną nieruchomości, czyli wpisy wykreślone z KW. Z niego zaczerpniesz informacji dotyczących np. tego, czy w przeszłości nieruchomość miała obciążoną hipotekę.
Jak już się pewnie domyślasz, odpis pełny jest obszerniejszym w treść i bardziej wyczerpującym dokumentem niż odpis zwykły.
Wyciąg z księgi wieczystej i zaświadczenie
Każda księga wieczysta składa się z czterech działów, którymi są:
- I Dział KW – obejmuje informacje o własności nieruchomości oraz użytkowniku wieczystym;
- II Dział KW – zawiera dane o właścicielu nieruchomości;
- III Dział KW – zawiera informacje o prawach, roszczeniach i ograniczeniach;
- IV Dział KW – traktuje o hipotece.
Każdy odpis KW, zarówno zwykły, jak i pełny, zawiera informacje z wszystkich czterech działów KW, podczas gdy wyciąg z KW traktuje tylko o wybranych działach KW.
Ostatnim dokumentem, który możesz pozyskać, jest zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej nieruchomości. Już sama nazwa wyjaśnia, co znajduje się w treści tego dokumentu.
Jak dostać odpis z księgi wieczystej?
Wszystkie omówione wyżej dokumenty pochodzące z księgi wieczystej, a więc odpisy, wyciągi oraz zaświadczenie, uzyskasz poprzez złożenie odpowiedniego wniosku. Możesz to zrobić w bardziej tradycyjny sposób, czyli osobiście lub listownie, lub online. Wariant internetowy zdaje się być najwygodniejszy, a przy tym wiąże się z najmniejszymi możliwymi kosztami – kwota będzie najniższa, jeśli pobierzesz dokument elektroniczny i wydrukujesz go na własną rękę.
Żeby pobrać dokument z księgi wieczystej, musisz znać jej numer. Jeśli nie możesz go samodzielnie ustalić, zgłoś się do wydziału ksiąg wieczystych przy sądzie rejonowym (wybierz sąd, do którego przyporządkowana jest posiadana przez ciebie nieruchomość ze względu na lokalizację).
Jeśli wybierzesz internetową ścieżkę pozyskania dokumentu z KW, możesz to zrobić na oficjalnej stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, czyli na www.ekw.ms.gov.pl. Tam powinieneś wybrać odpowiedni rodzaj wniosku, wskazać numer KW, wybrać rodzaj dokumentu, który jest ci potrzebny, a także sposób, w jaki ma być on dostarczony. Kolejnym krokiem jest wniesienie opłaty, co także zrobisz za pośrednictwem Internetu.
Tradycyjna ścieżka pozyskania dokumentów z KW wymaga ręcznego wypełnienia wniosku, a ten możesz pobrać w urzędzie lub online i później wydrukować. Wypełniony wniosek wraz z załącznikiem w postaci potwierdzenia wniesienia opłaty składasz osobiście w odpowiednim urzędzie, opcjonalnie możesz też wysłać go tradycyjną pocztą. Wnioskowanie bezpośrednio w urzędzie pozwoli ci jednak uzyskać pożądany dokument na od ręki na miejscu.
1. Wejdź na oficjalną stronę www.ekw.ms.gov.pl.
2. Wybierz: „Składanie wniosków o wydanie dokumentu z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych”.
3. Podaj numer KW (zawiera trzy elementy: kod wydziału KW, numer KW, cyfra kontrolna).
4. Zaznacz, który rodzaj dokumentu chcesz pobrać.
5. Wybierz formę, w jakiej dokument ma zostać dostarczony (plik do pobrania lub wydrukowany dokument przesłany pocztą).
6. Poda swój adres mailowy.
7. Opłać wniosek (dostępne opcje to m.in. BLIK, szybki przelew, płatność kartą).
Ile zapłacę za akt własności domu?
Jeśli chcesz tylko zapoznać się z treścią księgi wieczystej danej nieruchomości, możesz to zrobić za darmo na oficjalnej stronie ministerstwa sprawiedliwości – wystarczy tylko wskazać tam numer KW, który cię interesuje.
Wygenerowanie dokumentów z KW jest już jednak odpłatne, chociaż trzeba przyznać, że biorąc pod uwagę dzisiejsze realia ekonomiczne, stawki za taką usługę nie są wygórowane. Koszty są zależne od rodzaju dokumentu, który chcesz pozyskać oraz sposobu dostarczenia go. Przykładowo, minimalna opłata za wyciąg z jednego działu KW to 5 zł (wydruk własny) lub 15 zł (dostarczony tradycyjną pocztą), a za odpis zwykły 20 zł (wydruk własny) lub 30 zł (dostarczony tradycyjną pocztą). Szczegółową rozpiskę aktualnych stawek prezentujemy w poniższej tabeli.
Koszty pozyskania dokumentów z księgi wieczystej | ||
Rodzaj dokumentu | Elektronicznie (samodzielny wydruk) | Tradycyjnie (przesłanie pocztą) |
Odpis zwykły KW | 20 zł | 30 zł |
Odpis zupełny KW | 50 zł | 60 zł |
Wyciąg z jednego działu KW | 5 zł | 15 zł |
Wyciąg z dwóch działów KW | 10 zł | 20 zł |
Wyciąg z trzech działów KW | 15 zł | 25 zł |
Wyciąg z czterech działów KW | 20 zł | 30 zł |
Zaświadczenie o zamknięciu KW | 5 zł | 10 zł |
Tabela 1. Źródło: gov.pl (stan na: 24.10.2024 r.).
Gdzie złożyć wniosek o akt własności nieruchomości?
Przypomnijmy, że wniosek możesz złożyć na trzy sposoby: elektronicznie na stronie ekw.ms.gov.pl, listownie lub osobiście udając się do jednego z oddziałów CIKW.
CIKW, czyli Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych, swoją główną siedzibę ma w Warszawie, na ulicy Czerniakowskiej 100. Pozostałe oddziały CIKW znajdują się przy wydziałach ksiąg wieczystych sadów rejonowych. Wniosek o uzyskanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia możesz złożyć w dowolnym z tych miejsc. Pożądany dokument, po uiszczeniu opłaty, możesz uzyskać na miejscu. Również online dokumenty generowane są od razu. Na dostarczenie drogą pocztową urząd ma do 30 dni od złożenia wniosku.
Musisz wiedzieć, że dokumenty wystawiane przez CIKW mają moc dokumentów wystawianych przez sąd.
Ile zapłacę za ubezpieczenie domu jako właściciel?
Jako właściciel nieruchomości możesz ją ubezpieczyć praktycznie bez okazywania jakichkolwiek dokumentów. Ubezpieczycielowi nie są potrzebne informacje o stanie prawnym nieruchomości – wystarczy, że zadeklarujesz posiadanie aktu własności domu, a to, czy faktycznie należy on do ciebie, będzie weryfikowane dopiero po zaistnieniu szkody. We wniosku nie musi widnieć nawet numer księgi wieczystej, ponieważ do wskazania przedmiotu ubezpieczenia wystarczy samo położenie nieruchomości, czyli jej dokładny adres.
Jak widzisz, procedura ubezpieczenia domu lub mieszkania jest obecnie bardzo uproszczona, a jeśli zdecydujesz się zakupić polisę online, zrobisz to nawet w kilka minut, a formalności zakończą się wraz z opłaceniem składki. Nie będziesz więc musiał przedkładać towarzystwu żadnych dodatkowych dokumentów typu akt własności czy odpis zupełny księgi wieczystej.
Sprawdziliśmy, ile zapłaciłbyś za ubezpieczenie, będąc właścicielem nieruchomości o następujących parametrach:
• położenie nieruchomości: Pszczyna (województwo śląskie);
• rodzaj budownictwa: dom jednorodzinny;
• powierzchnia użytkowa: 90 mkw.;
• wartość rynkowa (mury i elementy stałe): 400 000 zł.
Składkę ubezpieczeniową obliczyliśmy dla podstawowego zakresu, który obejmuje ochronę murów i elementów stałych przed pożarem i innymi standardowymi zdarzeniami losowymi.
W wariancie od ryzyk nazwanych taka polisa kosztuje od 270 zł do 548 zł, a w wariancie od ryzyk wszystkich (All Risks) od 382 zł do 868 zł. Wszystkie podane kwoty dotyczą rocznego okresu ubezpieczenia, a poszczególne oferty minimalnie się od siebie różnią, głównie wliczonymi w cenę dodatkami.
Wypowiedź eksperta
Ubezpieczenie domu – porównanie ofert | ||
Towarzystwo | W cenie | Roczna składka |
Ubezpieczenia od ryzyk nazwanych | ||
Europa Ubezpieczenia | Home Assistance, dewastacja, przepięcia | 270 zł |
Benefia | Home Assistance, przepięcia | 322 zł |
TUZ | Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny | 436 zł |
Home Assistance, dewastacja, przepięcia | 465 zł | |
Home Assistance, dewastacja, przepięcia, pakiet medyczny | 505 zł | |
Generali | Home Assistance, dewastacja, przepięcia, pakiet medyczny | 519 zł |
Wiener | Home Assistance, dewastacja, przepięcia | 548 zł |
Ubezpieczenia od ryzyk wszystkich (All Risks) | ||
Europa Ubezpieczenia | Home Assistance, dewastacja, przepięcia, powódź | 382 zł |
Benefia | Home Assistance, przepięcia, przedmioty szklane | 435 zł |
Link4 | Home Assistance, dewastacja, przepięcia | 621 zł |
TUZ | Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny | 662 zł |
Wiener | Home Assistance, przepięcia | 728 zł |
Generali | Home Assistance, dewastacja, przepięcia, przedmioty szklane, pakiet medyczny | 868 zł |
Tabela 2. Źródło: rankomat.pl (stan na: 24.10.2024 r.).
Gdzie ubezpieczę własny dom?
Najszybciej i najtaniej ubezpieczysz dom online, np. za pośrednictwem kalkulatora ubezpieczeń. W ten sposób można objąć ochroną mury, elementy stałe oraz wyposażenie, ubezpieczając je od licznych zdarzeń losowych, kradzieży z włamaniem czy stłuczenia przedmiotów szklanych. W kalkulatorze można również wybrać dodatki w postaci rozszerzeń dedykowanych lokatorom jak np. OC w życiu prywatnym. Porównywarka oferuje polisy od ryzyk nazwanych i od ryzyk wszystkich, a znajdują się w niej oferty od takich towarzystw, jak Proama, Generali, Link4, Inter Polska, mtu24.pl, Benefia, TU Europa czy Wiener.
Kalkulator ubezpieczeń to darmowe i intuicyjne narzędzie, za pomocą którego ubezpieczysz swój dom w dosłownie kilka minut, a ochrona może zacząć działać nawet od następnego dnia roboczego. W kalkulatorze musisz zaznaczyć podstawowe informacje o nieruchomości oraz interesującym cię zakresie ochrony. Po ich zatwierdzeniu na ekranie ukaże się uporządkowana tabela z kilkunastoma lub nawet kilkudziesięcioma ofertami. Każdą z nich będziesz mógł dokładnie przeanalizować. Po wybraniu najatrakcyjniejszej wystarczy tylko podać dane osobowe potrzebne do finalizacji transakcji oraz wybrać najwygodniejszą formę opłacenia składki.
Podsumowanie
1. Formalnie akt własności domu nie istnieje, a więc nie wystawia go żaden funkcjonujący w Polsce urząd
2. Wszystkie informacje prawno-formalne o nieruchomości zawiera księga wieczysta
3. Księgi wieczyste można przeglądać za darmo na oficjalnej stronie rządowej
4. Odpis księgi wieczystej można wygenerować online od ręki, a opłata to maksymalnie 60 zł
FAQ – najczęściej zadawane pytania o akt własności domu
Skąd wziąć akt własności domu?
Formalnie w polskim prawie nie ma w ogóle takiego dokumentu, jak akt własności domu. Wszelkie prawno-formalne informacje dotyczące nieruchomości znajdują się w przypisanych im księgach wieczystych, które można przeglądać m.in. za pośrednictwem Internetu. Za odpis, wyciąg lub zaświadczenie z ksiąg wieczystych pobierane są opłaty rzędu kilkudziesięciu złotych.
Co jest dowodem własności nieruchomości?
Kluczowe są zapisy księgi wieczystej przyporządkowanej do danej nieruchomości. Znajdują się tam m.in. informacje o właścicielu lub współwłaścicielach, hipotece czy obciążeniach finansowych.
Jak odzyskać zgubiony akt własności domu lub mieszkania?
Chcąc uzyskać dokument potwierdzający prawo do nieruchomości, powinno się zgłosić z tą sprawą do sądu, konkretnie do działu ksiąg wieczystych w celu uzyskania odpisu księgi wieczystej przyporządkowanej do danej nieruchomości. Kosztuje to maksymalnie 60 zł.
Czy akt własności i akt notarialny to ten sam dokument?
Akty notarialne to szersza grupa dokumentów, ale oczywiście występują też akty własności nieruchomości w formie aktu notarialnego. Niemniej jednak takie dokumenty są tylko potwierdzeniem stanu rzeczy opisanego w księgach wieczystych – to treść tych ksiąg przesądza o własności.
Czego można dowiedzieć się z księgi wieczystej?
Księga wieczysta zawiera wszystkie kluczowe informacje o nieruchomości. Można się z niej dowiedzieć m.in.: kto jest właścicielem tejże nieruchomości, czy istnieją jakieś roszczenia dotyczące jej, czy posiada ona hipotekę i jakie obciążenia finansowe jej dotyczą.