Pandemia mocno uderzyła w branżę motoryzacyjną, ale to nowe technologie najbardziej zmienią oblicze naszych dróg. Przedstawiamy 7 najważniejszych motoryzacyjnych trendów na 2021 rok.

Według raportu kwartalnego PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2020”, pandemia Covid-19 miała kolosalny wpływ na branżę motoryzacyjną. Zgodnie z raportem przez trzy pierwsze kwartały 2020 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 7058 tys. nowych samochodów osobowych, to jest aż o 28,8% mniej niż w 2019 roku.

Warto wziąć pod uwagę, że jeszcze przed pandemią, pojawiały się sygnały mówiące, że Europa osiągnęła już swój motoryzacyjny szczyt, a nowym wielkim rynkiem zbytu staną się azjatyckie giganty, stale podnoszące poziom życia ludności, a co za tym idzie jej aspiracje komunikacyjne.

Producenci branży motoryzacyjnej muszą położyć nacisk na ustanowienie nowych modeli biznesowych w celu uzyskania zysków w całym cyklu życia pojazdu, a nie tylko w momencie zakupu. Czy branża moto - za rynkiem gamingowym - wchodzi w epokę płatnych DLC? I jakie będą najważniejsze trendy motoryzacyjne w najbliższym czasie?

1. Czy rynek zdominują ekosamochody?

W dobie nieustających debat nad klimatem i relacji człowieka z naturą, nacisk na ochronę środowiska coraz mocniej wpływa na branżę motoryzacyjną, zmuszając producentów do ciągłych poszukiwań możliwie najbardziej ekologicznych rozwiązań.

Na pierwszy plan wysuwają się pojazdy z napędem alternatywnym (APV) czyli uzupełniające lub wykorzystujące inne systemy wytwarzania energii względem tradycyjnego silnika spalinowego wykorzystującego paliwa kopalne (benzynę lub olej napędowy). W Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych wraz ze świadomością klimatyczną rozwija się rynek samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz nowoczesnych platform wykorzystujących gaz ziemny.

Trend ekomobilności nabiera rozpędu również w Polsce. Twórcy omawianego już raportu „Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2020” informują, że przez trzy pandemiczne kwartały sprzedano w Polsce 47,9 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, co oznacza wzrost o 25,8% w stosunku do roku 2019. Przy ogólnych spadkach na rynku motoryzacyjnym, taki dynamiczny wzrost może świadczyć o sile ekosamochodów.

ekologiczny samochód

2. Jak rozwiną się zaawansowane systemy wspomagania kierowcy?

Samochody na naszych drogach zmieniają się, a mechanika oddaje powoli dominację elektronice. Zauważalnie rośnie liczba nowych pojazdów wyposażonych w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Już teraz wielu kierowców jest oswojonych z aktywnym tempomatem, asystentem parkowania, asystentem pasa ruchu czy monitorowaniem martwego pola, ale wciąż postępująca cyfryzacja umożliwia dalsze wzbogacanie systemów poprawiających komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Wśród najważniejszych wymienia się:

  • Ostrzeganie o niebezpieczeństwie kolizji
  • Automatyczne hamowanie awaryjne
  • Rozpoznawanie znaków drogowych
  • Adaptacyjne reflektory
  • System wykrywający zmęczenie kierowcy

Spore kontrowersje budzi testowany system ISA (Inteligent Speed Asisstance), który odpowiadałby za automatyczne dostosowywanie prędkości pojazdu do ograniczeń występujących w danym miejscu na podstawie interpretacji znaków oraz wskazań systemu GPS. System wciąż wymaga jednak dopracowania, bo system niewłaściwie interpretuje dane.

Systemy ADAS już obecne są w naszych samochodach, a niebawem producenci mogą zostać zobligowani do wprowadzenia ich w swoich nowych produktach odpowiednimi zapisami w unijnym prawie.

3. Czy carsharing rozwiąże problem zakorkowanych miast?

Współdzielenie samochodów to trend doskonale rozwijający się już od jakiegoś czasu. Myślenie o samochodzie nie jako o własności, ale o sposobie komunikacji doskonale wpisuje się we współczesne nurty ograniczenia konsumpcyjnego podejścia do życia.

Światowe trendy w mobilności miejskiej skupiają się w koncepcjach transportu multimodalnego (wypożyczonym samochodem do stacji metra, metrem do centrum, a po centrum rowerem). Należy jednak pamiętać, że rozwój carsharingu nie oznacza, że w przyszłości samochody nie będą pożądane, ale pojawiają się nowe modele biznesowe, zwłaszcza w zakresie sposobu, w jaki ludzie płacą za swoje pojazdy, a kluczowa staje się efektywność i elastyczność.

W Polsce - zgodnie z listą ze strony Autonaminuty.org - aktualnie działa 9 podmiotów świadczących usługi carsharingu, a z pewnością liczba takich firm będzie się w najbliższym czasie zwiększać, a ich flota rozrastać.

4. Czy komputery zastąpią kierowców?

Chińskie RoboTaxi funkcjonujące od grudnia 2020 roku na ulicach 13 milionowego miasta Shenzhen jest w pełni autonomiczne i nie musiałoby posiadać kierowniczy czy pedałów, by poruszać się po drogach. Nie jest to jednak jaskółka, bo pojazdy autonomiczne testowane były już nawet na polskich ulicach.

Pojazd autonomiczny, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, to „pojazd samochodowy, wyposażony w systemy sprawujące kontrolę nad ruchem tego pojazdu i umożliwiające jego ruch bez ingerencji kierującego”. Zasadniczo wyróżnia się pięć (a właściwie sześć!) poziomów autonomiczności pojazdów:

  • Poziom 0 (brak automatyzacji jazdy)
  • Poziom 1 (pomoc kierowcy)
  • Poziom 2 (częściowa automatyzacja jazdy)
  • Poziom 3 (warunkowa automatyzacja jazdy)
  • Poziom 4 (wysoki poziom autonomii jazdy)
  • Poziom 5 (samochód w pełni autonomiczny)

Automatyzacja może również wpłynąć na komfort podróżowania, kierowca nie będzie już musiał obserwować drogi, a czas podróży będzie mógł poświęcić na inne rzeczy - pozostawia to wolną drogę dla tych dodatkowych usług zaproponowanych przez producentów, takich jak reklamy czy rozrywka samochodowa.

5. Czy 5G odmieni nasze drogi?

Łączność nowej generacji pozwoli nam nie tylko oglądać filmy w najwyższej jakości na samochodowych ekranach, ale przyczyni się do większej świadomości kierowcy – łatwiej będzie sprawdzić, gdzie dostępne jest wolne miejsce parkingowe, która stacja ma najtańszą benzynę i jaką pogodę będziemy mieli na przewidywanej trasie podróży. Należy pamiętać, że wiele z tych rozwiązań producenci motoryzacyjni oferują nam już dzisiaj.

Łączność piątej generacji z czasem może doprowadzić do powstania sieci komunikacyjnej pomiędzy poszczególnymi użytkownikami dróg – samochód będzie mógł uczestniczyć w wymianie informacji pomiędzy innymi pojazdami, pieszymi, rowerami czy pociągami, będzie również mógł zbierać informacje z odpowiednich platform wpisanych w infrastrukturę drogową (cyfrowe znaki drogowe).

samochód z technologią łączności 5G

6. Czy salony samochodowe online zastąpią te tradycyjne?

Salony samochodowe stały się jedną z licznych ofiar pandemii, jednak nieznoszący próżni rynek otworzył drogę dla nowych form handlu. Pojawiły się nie tylko wirtualne salony zajmujące się sprzedażą pojazdów, ale i firmy świadczące usługi transportu nabytego auta pod drzwi klienta.

Cyfrowa transformacja modelu sprzedaży może być bardzo radykalną zmianą dla tradycyjnej branży dealerskiej. Jednak model sprzedaży online może się okazać korzystny w dłuższej perspektywie ze względu na realne obniżenie kosztów, promocja i sprzedaż samochodów online może się okazać znacznie tańsza.

7. Jak „koncepcja zero” wpłynie na branżę motoryzacyjną?

W branży motoryzacyjnej coraz częściej mówi się o „koncepcji zero”. Założeniem jest tutaj dążenie do zera: zero zanieczyszczeń, zero wypadków, zero naruszeń bezpieczeństwa i zero błędów.

Wszystkie wymienione powyżej trendy wpisują się nieco w tę szumną koncepcję i może to właśnie jej będzie podporządkowana branża motoryzacyjna w 2021 roku, jednak jak pokazał nam rok 2020 – nigdy nie ma pewności.