Samochód z kierownicą po prawej stronie z Anglii może być znacznie tańszy, lecz mniej wygodny do jazdy po polskich drogach. Sprawdziliśmy, jakie dodatkowe koszty muszą ponieść właściciele tzw. anglików, by przystosować je do polskich warunków i ile więcej płacą za ubezpieczenie OC.

Do 15 sierpnia 2015 roku auta sprowadzone z Anglii można było zarejestrować w Polsce tylko po zrobieniu tzw. przekładki, czyli przeniesieniu kierownicy z prawej na lewą stronę. Następnie po wejściu w życie nowych przepisów modyfikowanie układu kierowniczego nie było konieczne, ponieważ wystarczyło dostosować samochód do specyfiki ruchu prawostronnego. Niestety Brexit znacznie skomplikował tę kwestię, co wyjaśniamy w poniższym artykule.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jak dostosować anglika do jazdy po polskich drogach?  

Od 2015 r. do czasu Brexitu można było zarejestrować w Polsce anglika z kierownicą po prawej stronie. Jednak Wielka Brytania nie jest już członkiem Unii Europejskiej. Oznacza to, że obecnie:

  • w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii do 31 grudnia 2020 r., a następnie sprowadzonych do Polski nie trzeba przekładać kierownicy z prawej na lewą stronę,
  • w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii od 1 stycznia 2021 r., a następnie sprowadzanych do Polski niestety musimy przełożyć kierownicę z prawej na lewą stronę. Jeśli nie wykonamy przekładki, nie będziemy mogli zarejestrować anglika w naszym kraju.

Z kolei niezależnie, kiedy samochód został po raz pierwszy zarejestrowany w Wielkiej Brytanii, przed rejestracją pojazdu w Polsce należy wykonać w następujące zmiany techniczne:

  • przestawić licznik, aby wskazywał prędkość w kilometrach zamiast w milach,
  • tylne światło przeciwmgielne zamontować z lewej strony zamiast z prawej,
  • dostosować reflektory do wersji europejskiej, czyli zamienić lampy z lewostronnych na prawostronne, co zwiększy widoczność prawego pobocza i zredukuje oświetlenie z lewej strony, które może oślepiać innych kierowców jadących z naprzeciwka,
  • wymienić szkło w lusterkach, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy, szczególnie po lewej stronie.

Dostosować anglika do poruszania się po polskich drogach można na dwa sposoby. W wersji ekonomicznej należy pozostawić kierownicę po prawej stronie, a jednocześnie ograniczyć się do wymiany lusterek, reflektorów i świateł przeciwmgielnych oraz przestawienia licznika. W tym wariancie koszt przeróbek wyniesie od 550 do 4050 zł – wynika z szacunków serwisu Dobrymechanik.pl.

Przeróbka anglika do jazdy po polskich drogach (tańszy wariant)

Część

Cena

Reflektory

od 200 do 2000 zł / szt.

Lusterka zewnętrzne

od 200 do 1500 zł / szt.

Światła przeciwmgielne

od 50 do 150 zł / szt.

Licznik wyskalowany w km/h

od 100 do 400 zł

Źródło: Dobrymechanik.pl

Znacznie droższym wariantem będzie przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę. W takim przypadku poza wymianą reflektorów, lusterek, świateł przeciwmgielnych i przeskalowaniu licznika, należy przełożyć deskę rozdzielczą, układ kierowniczy, fotele, mechanizm wycieraczek, zamki w drzwiach, pedały, wiązkę elektryczną czy ścianę grodziową. W związku z tym koszt przeróbki anglika może wynieść od 1740 do 11 200 zł. Ponadto trzeba doliczyć koszty robocizny w wysokości około 4000-5000 zł.

Przeróbka anglika do jazdy po polskich drogach (droższy wariant)

Część

Cena

Reflektory

od 200 do 2000 zł / szt.

Lusterka zewnętrzne

od 200 do 1500 zł / szt.

Światła przeciwmgielne

od 50 do 150 zł / szt.

Licznik wyskalowany w km/h

od 100 do 400 zł

Mechanizm wycieraczek

od 40 do 250 zł

Układ kierowniczy

od 200 do 1700 zł

Deska rozdzielcza

od 400 do 2000 zł

Ściana grodziowa

od 400 do 1700 zł

Fotele

od 150 do 1500 zł

Źródło: Dobrymechanik.pl

Czy można kupić anglika po Brexicie? 

Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej pojawiło się wiele wątpliwości co do możliwości importu anglików do Polski. Obecnie nadal można sprowadzić używane auto z Anglii, ale musi to być pojazd zarejestrowany w Zjednoczonym Królestwie do 31 grudnia 2020 r. (czyli do daty oznaczającej koniec okresu przejściowego po Brexicie).

Nieco bardziej skomplikowana będzie sytuacja dla samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii od 1 stycznia 2021 r. Przede wszystkim, aby móc zarejestrować takie auto w Polsce konieczne będzie przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę.

Jednak najpierw po zakończeniu przeróbek konstrukcyjnych dostosowujących samochód z Anglii do jazdy po naszych drogach, należy przeprowadzić badanie techniczne. Przegląd auta z Wielkiej Brytanii kosztuje 99 zł. Jeśli samochód jest pierwszy raz rejestrowany w Polsce, to nie musi mieć tablic rejestracyjnych.

Jak zarejestrować anglika przed zakupem ubezpieczenia OC? 

Poniżej krok po kroku wyjaśniamy, jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji pojazdu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii i ile ona kosztuje.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji anglika w Polsce?

Aby móc zakupić ubezpieczenie OC anglika, najpierw należy zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela. W tym celu trzeba przygotować następujące dokumenty:

  • wypełniony wniosek rejestracyjny, który można pobrać ze strony internetowej lub bezpośrednio w urzędzie,
  • dowód własności pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, darowizny, zamiany lub dożywocia czy faktura VAT),
  • brytyjski dowód rejestracyjny pojazdu (V5C),
  • zaświadczenie o przejściu badania technicznego,
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy i podatku VAT,
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty rejestracyjnej,
  • przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym (dowód rejestracyjny oraz dowód własności pojazdu),
  • dowód osobisty właściciela pojazdu (do wglądu).

Ile kosztuje rejestracja anglika w Polsce?

Po Brexicie przy sprowadzaniu anglika do Polski trzeba zapłacić podatek VAT w wysokości 23%. Kolejnym wydatkiem jest akcyza. Przed jej opłaceniem należy złożyć w urzędzie celnym deklarację AKC-4/E (koszt wynosi 30-50 zł), na co mamy 14 dni od daty przywiezienia samochodu do kraju. Z kolei wysokość podatku akcyzowego jest uzależniona od pojemności silnika pojazdu:

  • 3,1% wartości pojazdu – w przypadku pojemności  do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu – w przypadku pojemności powyżej 2000 cm3.

Jednak stawka podatku akcyzowego jest o połowę niższa w przypadku następujących hybryd:

  • 9,3% wartości pojazdu – w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) i miękkich hybryd (MHEV), które są wyposażone w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 9,3% wartości pojazdu – w przypadku hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), które są wyposażone w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 1,55% wartości pojazdu – w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), które są wyposażone w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Natomiast całkowicie zwolnione z zapłaty akcyzy są sprowadzone do Polski hybrydy typu Plug-in (PHEV), jeśli ich pojemność silnika nie przekracza 2000 cm3, a także auta elektryczne o rozszerzonym zasięgu (REX).

Kolejnym wydatkiem jest przetłumaczenie na język polski przez tłumacza przysięgłego brytyjskiego dowodu rejestracyjnego oraz dowodu własności pojazdu (około 100-150 zł). Ponadto za badanie techniczne należy zapłacić 99 zł, a za wyrobienie polskiego dowodu rejestracyjnego 256 zł (opłata może wzrosnąć do 1176 zł w przypadku indywidualnych tablic rejestracyjnych).

Koszt rejestracji anglika w wydziale komunikacji:

  • 80 zł tablice rejestracyjne (lub 1000 zł indywidualne tablice),
  • 54 zł dowód rejestracyjny,
  • 75 zł karta pojazdu,
  • 31 zł nalepki (kontrolna i legalizacyjna),
  • 13,50 zł pozwolenie czasowe,
  • 2,50 zł opłata ewidencyjna.

Ile kosztuje OC anglika? 

Wpływ na cenę ubezpieczenia OC anglika ma zarówno wiek, miejsce zamieszkania, stan cywilny, staż posiadania prawa jazdy czy wypracowane zniżki, jak i marka, model, rocznik, pojemność silnika lub przebieg samochodu. Aby dokładniej pokazać, ile może kosztować polisa OC dla auta z Wielkiej Brytanii, w kalkulatorze rankomat.pl porównaliśmy ceny obowiązkowego ubezpieczenia dla top 3 najczęściej sprowadzanych modeli z zagranicy w 2021 r. z kierownicą po prawej i lewej stronie, czyli:

  • Audi A4 1,4 l benzyna z 2016 r.,
  • Opel Astra 1,4 l benzyna z 2014 r.,
  • Volkswagen Golf 1,2 l benzyna z 2012 r.

Właścicielem Audi A4 z silnikiem o pojemności 1,4 l w benzynie z rocznika 2016 jest 46-letni pan Marcin z Tarnowa. W przypadku ubezpieczenia tego modelu z kierownicą po prawej stronie najtańsza oferta zakupu OC wyniosła 861 zł, a po prawej 609 zł. Różnica w cenie polisy wynosi 252 zł na niekorzyść anglika.

Ile kosztuje OC anglika?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Allianz
OC
AC
Assistance
NNW
1252,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1685,00 zł
Ile kosztuje OC anglika?
Uniqa
861,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Allianz
1252,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
1685,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 30.07.2022 r., Audi A4 z 2016 r.

Ile kosztuje OC z kierownicą po lewej stronie?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
EUROINS
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC z kierownicą po lewej stronie?
mtu24.pl
609,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
EUROINS
624,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
847,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 30.07.2022 r, Audi A4 z 2016 r.

Właścicielem Opla Astry z silnikiem o pojemności 1,4 l w benzynie z rocznika 2014 jest 35-letni pan Emil z Żagania. W przypadku ubezpieczenia tego modelu z kierownicą po prawej stronie najtańsza oferta zakupu OC wyniosła 1332 zł, a po prawej 630 zł. Różnica w cenie polisy wynosi 702 zł na niekorzyść anglika.

Ile kosztuje OC anglika?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Allianz
OC
AC
Assistance
NNW
1332,00 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1354,00 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1694,00 zł
Ile kosztuje OC anglika?
Allianz
1332,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1354,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
1694,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 30.07.2022 r., Opel Astra z 2014 r.

Ile kosztuje OC z kierownicą po lewej stronie?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
EUROINS
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC z kierownicą po lewej stronie?
EUROINS
630,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
800,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
860,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 30.07.2022 r, Opel Astra z 2014 r.

Właścicielem Volkswagena Golfa z silnikiem o pojemności 1,2 l w benzynie z rocznika 2012 jest 39-letni pan Piotr z Olsztyna. W przypadku ubezpieczenia tego modelu z kierownicą po prawej stronie najtańsza oferta zakupu OC wyniosła 1417 zł, a po prawej 710 zł. Różnica w cenie polisy wynosi 707 zł na niekorzyść anglika.

Ile kosztuje OC anglika?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1417,00 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1680,00 zł
Allianz
OC
AC
Assistance
NNW
1999,00 zł
Ile kosztuje OC anglika?
Uniqa
1417,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
1680,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Allianz
1999,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 30.07.2022 r., Volkswagen Golf z 2012 r.

Ile kosztuje OC z kierownicą po lewej stronie?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
EUROINS
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
Accredited Insurance Europe
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC z kierownicą po lewej stronie?
EUROINS
710,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
906,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Accredited Insurance Europe
917,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 30.07.2022 r., Volkswagen Golf z 2012 r.

Dlaczego OC anglika jest droższe od aut z kierownicą po lewej stronie? 

Zwykle ubezpieczenie OC kupione w Polsce jest dwukrotnie droższe dla anglików w porównaniu do samochodów z kierownicą po prawej stronie. Zwłaszcza jeśli nie zdecydujemy się na przeniesienie układu kierowniczego. W ocenie towarzystw ubezpieczeniowych poruszanie się po polskich drogach autem z kierownicą po prawej stronie zwiększa ryzyko wystąpienia szkody, ponieważ kierowca ma ograniczoną widoczność. W związku z tym ocena odległości pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka jest utrudniona.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Jednak należy pamiętać, że cena ubezpieczenia OC dla anglików i samochodów z kierownicą po lewej stronie zawsze jest ustalana indywidualnie przez ubezpieczycieli. Wpływ na nią mają dane właściciela i pojazdu. Oznacza to, że nawet na zakupie polisy OC dla auta sprowadzonego z Anglii można zaoszczędzić kilkaset złotych. Warto więc przed zakupem OC porównać oferty różnych firm w kalkulatorze rankomat.pl. Wystarczy w kilka minut wypełnić prosty i intuicyjny formularz. Następnie po wyborze polisy i dokonaniu płatności online, otrzymamy umowę ubezpieczenia pojazdu na wskazany adres e-mail. Dzięki temu możesz zaoszczędzić czas oraz pieniądze.

Co warto wiedzieć? – ubezpieczenie OC dla samochodu z Anglii

  1. Od sierpnia 2015 r. można rejestrować w Polsce auta z kierownicą po prawej stronie, bez konieczności modyfikacji układu kierowniczego.

  2. Po Brexicie, jeśli samochód został po raz pierwszy zarejestrowany w Wielkiej Brytanii od 1 stycznia 2021 r., przed rejestracją w Polsce musimy wykonać przekładkę kierownicy.

  3. Koszt przeniesienia kierownicy z prawej na lewą stronę może wynieść od 1740 do 11 200 zł.

  4. Po Brexicie nadal można sprowadzać używane samochody z Wielkiej Brytanii.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie anglika

  1. Czy OC anglika jest droższe od ubezpieczenia innych aut?

    Zwykle polisa OC dla anglika jest dwukrotnie droższa od innych aut. Szczególnie jeśli nie zdecydujemy się na przeniesienie kierownicy z prawej na lewą stronę. W ocenie wielu towarzystw ubezpieczeniowych poruszanie się po polskich drogach samochodem z kierownicą po prawej stronie zwiększa ryzyko szkody m.in. z powodu ograniczonej widoczności. Jednocześnie montaż układu kierowniczego po lewej stronie również może wpłynąć na wzrost składki OC, gdyż dla ubezpieczycieli oznacza to poważną zmianę konstrukcyjną pojazdu.

  2. Co wpływa na cenę OC samochodu z Anglii?

    Wpływ na cenę OC anglika ma wiele czynników związanych z danymi właściciela oraz pojazdu. Do najważniejszych należą wiek, miejsce zamieszkania, historia szkodowości lub stan cywilny, a także marka, model, rocznik, pojemność silnika czy przebieg samochodu. Ponadto więcej za ubezpieczenie OC płacą młodzi i niedoświadczeni kierowcy, którzy nie mają wypracowanych zniżek za bezszkodową jazdę.

  3. Czy po polskich drogach można poruszać się autem z kierownicą po prawej stronie?

    To zależy. Jeśli samochód został zarejestrowany po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii do 31 grudnia 2020 r., to nie trzeba wykonywać przekładki. Z kolei, gdy pierwsza rejestracja pojazdu na Wyspach odbyła się od 1 stycznia 2021 r., to musimy przenieść kierownicę z prawej na lewą stronę.

  4. Czy za sprowadzenie samochodu z Wielkiej Brytanii trzeba zapłacić cło?

    To zależy. Na podstawie Umowy o handlu i współpracy zawartej pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską z 30 kwietnia 2021 r., stawka celna na towary sprowadzane ze Zjednoczonego Królestwa wynosi 0%. Jednak trzeba udowodnić, że towar spełnia reguły pochodzenia, czyli jest w wystarczającym stopniu wytworzony/przetworzony w Wielkiej Brytanii. Jednocześnie wyjątek stanowi Irlandia Północna, w której wymiana handlowa odbywa się zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym i przepisami związanymi z akcyzą.

  5. Jak sprawdzić historię samochodu z Anglii przed zakupem?

    Można to zrobić na stronie: https://www.check-mot.service.gov.uk. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny samochodu z Wielkiej Brytanii, który chcemy sprowadzić do Polski.