Porównaj oferty i kup polisę taniej przez Internet

Wolisz porozmawiać? Skorzystaj z pomocy jednego z naszych 200 agentów

#zostańwdomu

Samochód z kierownicą po prawej stronie może być tańszy, lecz mniej wygodny do jazdy po polskich drogach. Sprawdziliśmy, jakie dodatkowe koszty muszą ponieść właściciele tzw. anglików, by przystosować je do polskich warunków i ile więcej płacą za ubezpieczenie.

wnętrze samochodu z kierownicą po prawej stronie
Porównaj ceny OC i AC

Do 15 sierpnia 2015 roku auta sprowadzone z Anglii można było zarejestrować w Polsce tylko po zrobieniu tzw. przekładki, czyli przeniesieniu kierownicy na lewą stronę. Po wejściu w życie nowych przepisów, modyfikowanie układu kierowniczego nie jest konieczne. Wystarczy dostosować samochód do specyfiki ruchu prawostronnego.

Czy auta z kierownicą po prawej stronie są w Polsce popularne?

Zmiana przepisów w połączeniu z niską ceną tego typu samochodów miały wpłynąć na wzrost ich popularności. Raport Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowany w rocznicę wejścia w życie nowych przepisów nie potwierdził jednak wcześniejszych prognoz. Do sierpnia 2016 r. zarejestrowano w Polsce zaledwie 500 aut z kierownicą po prawej stronie.

Niewielką skalę popularności samochodów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii widać również na rynku aut używanych. Spośród wszystkich używanych aut wystawionych na sprzedaż w seriwisie (225 837) otomoto.pl tylko 1691 ogłoszeń dotyczy auta z kierownicą po prawej stronie.

Ile kosztuje auto z kierownicą po prawej stronie?

Samochody z kierownicą umiejscowioną po prawej stronie mogą być tańsze nawet o połowę od analogicznych modeli z kierownicą po stronie lewej. Przykładowo:

  • BMW E46 330Ci (kabriolet) z 2004 roku z kierownicą po prawej stronie kosztuje 17000 zł. Na takie samo auto sprowadzone z Niemiec (z kierownicą po lewej stronie) trzeba wydać ok. 25000 zł;

  • Volkswagena Passata B6 z 2009 r. w wersji angielskiej kupimy za ok. 12000 zł. Ceny takiego samego auta z kierownicą po lewej stronie są dwukrotnie wyższe;

  • na popularne Audi A4 1.9 TDI z 2002 roku (kombi) wydamy niecałe 5000 zł. Do modelu w wersji tradycyjnej musimy dopłacić kilka tysięcy złotych;

Koszty przystosowania średniej klasy auta z kierownicą po prawej stronie do polskich przepisów (przy użyciu części używanych) mogą zamknąć się w kwocie 800-2000 zł. Niestety, w przypadku drogich lub mało popularnych pojazdów, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Wszystko zależy od modelu i dostępności części. Modyfikacji lub wymiany wymagają reflektory, tylne oświetlenie przeciwmgielne i lusterka. Trzeba także wyskalować licznik z mil na kilometry.

Ile kosztuje ubezpieczenie auta z Anglii?

Kupując samochód z kierownicą po prawej stronie, musimy przygotować się na wyższą niż standardowo składkę oc. Niektórzy ubezpieczyciele niechętnie przyjmują właścicieli pojazdów z kierownicą z prawej strony do grona swoich klientów i oferują dużo wyższe składki niż właścicielom pojazdów ze standardowo umiejscowioną kierownicą.

Sprawdziliśmy, jak kształtują się najniższe ceny OC dla 43-letniego kierowcy z Opola, posiadającego 60% zniżki za bezszkodzową jazdę, w zależności od rodzaju posiadanego auta i umiejscowienia kierownicy.

Samochód

Kierownica po lewej stronie - cena OC

Kierownica po prawej stronie - cena OC

Seat Ibiza 2014 r., poj. 1,2504 zł642 zł
BMW Seria 3, 2007 r., poj. 1,9607 zł1012 zł
Renault Clio III, 2008r., poj. 1,6564 zł720 zł
Volkswagen Golf V, 2005 r., poj. 1,9551 zł738 zł
Mazda RX-8 , 2005 r., poj. 1,3533 zł720 zł
Ford Mondeo, 2013 r., poj. 1,6453 zł755 zł
Audi A4, 2015 r., poj. 1,7515 zł714 zł
Honda Civic, 2009 r., poj. 1,9536 zł816 zł
Opel Astra, 2011 r., poj. 1,4494 zł585 zł

Większość ubezpieczycieli oferuje OC kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych droższe ze względu na umiejscowienie kierownicy po prawej stronie. Tylko jedno towarzystwo w naszej porównywarce nie nakłada na właścicieli “anglików” dodatkowych opłat i cena ubezpieczenia w przypadku obu rodzajów aut pozostaje niezmieniona. Są jednak i takie towarzystwa, które podnoszą wysokość składki OC o 100%, a nawet 300%.

Co warto wiedzieć

  1. Od sierpnia 2015 r. można rejestrować w Polsce auta z kierownicą po prawej stronie, bez konieczności modyfikacji układu kierowniczego.

  2. Auto z kierownicą po prawej stronie może być nawet o połowę tańsze od tego samego modelu z kierownicą po stronie lewej.

  3. Cena OC dla aut z kierownicą po prawej stronie jest z reguły kilkaset złotych wyższa niż w przypadku pojazdów ze standardowo umiejscowioną kierownicą.