Samochód z kierownicą po prawej stronie może być tańszy, lecz mniej wygodny do jazdy po polskich drogach. Sprawdziliśmy, jakie dodatkowe koszty muszą ponieść właściciele tzw. anglików, by przystosować je do polskich warunków i ile więcej płacą za ubezpieczenie.

Do 15 sierpnia 2015 roku auta sprowadzone z Anglii można było zarejestrować w Polsce tylko po zrobieniu tzw. przekładki, czyli przeniesieniu kierownicy na lewą stronę. Po wejściu w życie nowych przepisów, modyfikowanie układu kierowniczego nie jest konieczne. Wystarczy dostosować samochód do specyfiki ruchu prawostronnego.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jak dostosować anglika do jazdy po polskich drogach?

Pomimo, że od 2015 roku można poruszać się po polskich drogach samochodami z kierownicą po prawej stronie, to jednak przed wyruszeniem w trasę trzeba dokonać w nim kilku koniecznych przeróbek. Oznacza to, że przed zarejestrowaniem pojazdu w Polsce, trzeba wykonać w nim następujące zmiany techniczne:

  • wymienić przednie lampy do wersji europejskiej,
  • tylne światło przeciwmgielne zamontować z lewej strony,
  • przestawić licznik, aby wskazywał prędkość w kilometrach zamiast w milach,
  • wymienić szkło w lusterkach, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy, szczególnie po lewej stronie.

Koszty przystosowania średniej klasy auta z kierownicą po prawej stronie do polskich przepisów (przy użyciu części używanych) mogą zamknąć się w kwocie 800-2000 zł. Niestety, w przypadku drogich lub mało popularnych pojazdów, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Ile kosztuje rejestracja anglika w Polsce?

Rejestracja auta sprowadzonego z Wielkiej Brytanii związana jest z dodatkowymi opłatami. Po przywiezieniu samochodu do Polski mamy 14 dni na złożenie deklaracji AKC–4/E w urzędzie celnym, za co zapłacimy około 30-50 zł. Stawka akcyzy wynosi:

  • 3,1% dla pojemności silnika do 2000 cm3;
  • 18,6% dla pojemności silnika powyżej 2000 cm3.
Uwaga! Jeśli sprowadzony z Wielkiej Brytanii samochód był naszą własnością za granicą powyżej 6 miesięcy, to jesteśmy zwolnieni z opłacania akcyzy. W tym celu trzeba złożyć wniosek we właściwym urzędzie skarbowym.

Musimy również przetłumaczyć brytyjski dowód rejestracyjny V5C, a także dowód zakupu auta, czyli fakturę lub umowę kupna-sprzedaży. Zapłacimy za to około 50-100 zł. Po przetłumaczeniu dowodu rejestracyjnego, możemy przeprowadzić badanie techniczne w stacji diagnostycznej. Jego koszt wynosi 150 zł. 

Po wykonaniu tych czynności, możemy udać się do wydziału komunikacji w celu rejestracji auta. Zapłacimy za nią około 280 zł. Należy zabrać ze sobą następujące dokumenty:

  • brytyjski dowód rejestracyjny V5C oraz tłumaczenie przysięgłe;
  • potwierdzenie dokonania przelewu podatku akcyzowego lub też dokument potwierdzający zwolnienie z akcyzy;
  • dowód zakupu oraz tłumaczenie przysięgłe (możemy go nie posiadać, jeśli dysponujemy umową dwujęzyczną i jest ona akceptowana bez tłumaczenia w lokalnym urzędzie);
  • potwierdzenie przejścia badania technicznego oraz charakterystykę pojazdu przygotowaną przez diagnostę;
  • tablice rejestracyjne;
  • wniosek o rejestrację;
  • dowód tożsamości osoby rejestrującej pojazd.

Koszty sprowadzenia anglika do Polski

Złożenie deklaracji AKC–4/E 

30-50 zł

Tłumaczenie dokumentów

50-100 zł

Badanie techniczne

150 zł

Rejestracja auta

280 zł

Razem

510-580 zł

Ile kosztuje zakup anglika?

Cena zakupu samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytania zależy oczywiście od jego marki i modeli, a także rocznika. Na polskich portalach ogłoszeniowych można znaleźć angliki od kilku tysięcy złotych. Oto niektóre z nich:

  • Opel Corsa 1,3 z 2006 r. – 2900 zł,
  • Seat Ibiza 1,4 l z 2009 r. – 6500 zł,
  • BMW Serii 3 1,9 l z 2007 r. – 7600 zł.   

Ile kosztuje ubezpieczenie auta z Anglii?

Kupując samochód z kierownicą po prawej stronie, musimy przygotować się na wyższą niż standardowo składkę oc. Niektórzy ubezpieczyciele niechętnie przyjmują właścicieli pojazdów z kierownicą z prawej strony do grona swoich klientów i oferują dużo wyższe składki niż właścicielom pojazdów ze standardowo umiejscowioną kierownicą.

Ile kosztuje OC dla anglika?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
AXA
OC
AC
Assistance
NNW
524,00 zł rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
589,00 zł rata od 0 zł
Aviva
OC
AC
Assistance
NNW
681,00 zł rata od 0 zł
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
692,00 zł rata od 0 zł
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
724,00 zł rata od 0 zł
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
788,00 zł rata od 0 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
831,00 zł rata od 0 zł
Ile kosztuje OC dla anglika?
AXA
524,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
589,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Aviva
681,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
692,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
724,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
788,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
831,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 18.09.2020r. dla 55-letniego pana Romana z Opola, właściciela opla Astry 1l z 2015 r.

Sprawdziliśmy, jak kształtują się najniższe ceny OC dla 55-letniego kierowcy z Opola w kalkulatorze rankomat.pl, posiadającego 60% zniżki za bezszkodzową jazdę, w zależności od rodzaju posiadanego auta i umiejscowienia kierownicy.

Ceny OC dla top 5 najczęściej sprowadzanych do Polski aut

Samochód

Kierownica po lewej stronie - cena OC

Kierownica po prawej stronie - cena OC

Audi A4 z 2010 r.531 zł689 zł
Volkswagen Golf z 2013 r.476 zł577 zł
Opel Astra z 2015 r. 791 zł524 zł
BMW Serii 3 z 2012 r.495 zł621 zł
Aidi A3 z 2014 r. 485 zł558 zł

Źródło: samar.pl, rankomat.pl

Jak znaleźć najtańsze OC na auto z kierownicą po prawej stronie?

Większość ubezpieczycieli oferuje OC kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych droższe ze względu na umiejscowienie kierownicy po prawej stronie. Jednak nie zawsze tak jest. W przypadku Opla Astry z 2015 r., jedno z towarzystw ubezpieczeniowych zaproponowało panu Romanowi polisę OC o 267 zł tańszą dla anglika, niż dla tego samego modelu mającego kierownicę po lewej stronie. Warto więc przed ubezpieczeniem pojazdu porównać oferty jak największej grupy ubezpieczycieli. 

Skorzystaj z naszego kalkulatora OC i AC i sprawdź propozycje ubezpieczenia samochodu z kierownicą po prawej stronie kilkunastu firm. 

Co warto wiedzieć

  1. Od sierpnia 2015 r. można rejestrować w Polsce auta z kierownicą po prawej stronie, bez konieczności modyfikacji układu kierowniczego.

  2. Auto z kierownicą po prawej stronie może być nawet o połowę tańsze od tego samego modelu z kierownicą po stronie lewej.

  3. Cena OC dla aut z kierownicą po prawej stronie jest z reguły kilkaset złotych wyższa niż w przypadku pojazdów ze standardowo umiejscowioną kierownicą.

  4. Koszty rejestracji anglika w Polsce wynoszą 510-580 zł.