W 2019 r. na drogach kierowcy najczęściej zgłaszali problemy z akumulatorem (41,8%), a także silnikiem (17,4%). Awarie okazały na tyle poważne, że konieczne było wezwanie na miejsce zdarzenia pomocy drogowej.
Tak wynika z danych ADAC, największego w automobilklubu w Europie. Stowarzyszenie posiada jedną z największych sieci lawet w Niemczech. Co ciekawe, polscy kierowcy w ramach assistance komunikacyjnego, częściej zgłaszają awarię samochodu za granicą (78%) niż w Polsce (67%).
Jakie części samochodowe były najbardziej awaryjne w 2019 roku?
W 2019 r. zdecydowanie najbardziej awaryjną częścią był akumulator (41,8%). Zwykle do jego uszkodzenia dochodzi pomiędzy piątym a szóstym rokiem eksploatacji. Jest to średni okres żywotności 12-woltowej baterii – wskazują eksperci ADAC. Jednak nie zawsze przyczyną awarii musi być wadliwy akumulator, a np. niesprawny alternator.
Znacznie rzadziej dochodzi do awarii silnika (17,4%). Zwykle przyczyną jego uszkodzenia są problemy z recyrkulacją spalin oraz turbosprężarką. Natomiast w ostatnich latach zdecydowanie zmalała liczba usterek związanych z działaniem kolektorów.
– Aby zapobiegać usterkom podzespołów, które najczęściej ulegają awariom według raportu ADAC, warto pamiętać o kilku podstawowych czynnościach serwisowych, które może wykonać dla nas sprawdzony warsztat. W przypadku eksploatacji silnika jest to regularny serwis w postaci wymiany oleju oraz filtrów. W kwestii usterek akumulatora, zaleca się wykonać test jego sprawności. Sprawdzenie akumulatora przez mechanika pozwoli określić kondycję baterii i przewidzieć problemy z uruchomieniem samochodu, które mogą się pojawić szczególnie zimą – komentuje Filip Goździewicz, członek zarządu DobryMechanik.pl.
Jak assistance może pomóc w razie awarii samochodu?
W 2019 r. kierowcy w ramach usługi assistance najczęściej zgłaszali awarię samochodu. Do 67% zdarzeń doszło na terenie Polski, a do 78% za granicą – wynika z danych Centrum Alarmowego Mondial Assistance. Aby uzyskać skuteczną pomoc w razie uszkodzenia auta podczas podróży, warto jak najdokładniej dopasować zakres ochrony ubezpieczenia.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zakres terytorialny assistance i limit holowania. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe w rozbudowanych wariantach, zapewniają nielimitowany przewóz uszkodzonego samochodu na lawecie na terenie Polski i Europy. Powinniśmy również sprawdzić, czy ubezpieczenie na pewno gwarantuje pomoc w razie awarii samochodu. Zwykle podstawowe pakiety assistance lub tzw. ASS mini, działają jedynie w przypadku wypadku drogowego.
Jeśli wybieramy się w dłuższą trasę (np. za granicę), to warto również posiadać assistance z jak najszerszym zakresem usług dodatkowych. Aby ubezpieczenie nie ograniczało się jedynie do holowania i naprawy auta na miejscu. Bardzo przydatnym świadczeniem może okazać się możliwość kontynuacji podróży na koszt towarzystwa, bezpłatne wypożyczenie pojazdu zastępczego, czy pomoc tłumacza lub pożyczka na nieprzewidziane wydatki.
Co warto wiedzieć?
- W 2019 r. na drogach kierowcy najczęściej mieli problemy z akumulatorem (41,8%), a także silnikiem (17,4%).
- Polscy kierowcy w ramach assistance, częściej zgłaszają awarię samochodu za granicą (78%) niż w Polsce (67%).
- Wybierając assistance komunikacyjne trzeba sprawdzić, czy zakres ochrony obejmuje awarię samochodu.
- Niektórzy ubezpieczyciele w rozbudowanych wariantach zapewniają nielimitowane holowanie w Polsce i Europie.