46% Polaków uważa, że samochody nie mają negatywnego wpływu na środowisko. Tymczasem 56,8% skontrolowanych aut przekracza dopuszczalne normy emisji związków tlenku azotu (NOx),a 48,1% tlenków węgla (CO).

W dużych miastach, emitowane przez samochody spaliny są bardziej szkodliwe dla środowiska niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu. Szczególnie do powstawania smogu przyczyniają się stare diesle, zasilane olejem napędowym – wynika z raportu przeprowadzonego przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK). 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

46% Polaków uważa, że samochód nie stanowi zagrożenia dla środowiska

46% Polaków uważa, że posiadanie przez nich samochodu nie stanowi zagrożenia dla środowiska. Nie zgadza się z tym stwierdzeniem 33% respondentów, a 21% z nich nie ma zdania – wynika z badania przeprowadzonego przez Europejski Fundusz Leasingowy. Co ciekawe, to starsi Polacy bardziej dostrzegają negatywny wpływ aut na otoczenie.

samochód środowisko
45% badanych z Pokolenia X (ludzi urodzonych w latach 1966-1975) uważa, że samochód ma negatywny wpływ na środowisko. Nieco mniej osób z grupy Baby boomers (1946-1964) ocenia, że posiadanie auta stanowi zagrożenie dla natury. Natomiast 29% ankietowanych z Pokolenia Z (urodzonych po 1995 r.) i Milenialsów (Pokolenie Y z lat 1980-2000) sądzi, że cztery kółka mogą mieć zły wpływ na otoczenie.

Pokolenia Polaków samochód środowisko

Smog ze spalin samochodów bardziej szkodzi środowisku, niż zanieczyszczenia z przemysłu

W dużych polskich miastach, toksyczne spaliny emitowanie przez samochody mają znaczący wpływ na liczbę przedwczesnych zgonów. Są bardziej szkodliwe dla środowiska, niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, ponieważ rozprzestrzeniają się w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, w wysokich stężeniach oraz na niewielkich wysokościach – wynika z raportu przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK),opublikowanego 3 grudnia 2020 r. pt.: „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”.

Z raportu NIK wynika, że spośród przebadanych 62 798 samochodów, najbardziej negatywny wpływ na środowisko ma emitowane przez nie związki tlenków azotu (NOx) – 56.8%. Nieco mniej do powstawania smogu przyczyniają się tlenki węgla (CO) – 48,1%, węglowodory (HC) – 45,3%, a także pyły (PM) – 39,6%. Z przeprowadzonych badań wynika, że w Warszawie i Krakowie zły wpływ tych substancji na nasze otoczenie wynosi aż 75%. 

Samochód emisja spalin

Benzyna emituje pyły, a diesel tlenki azotu

Samochody zasilane benzyną, najczęściej przekraczają dopuszczalne normy emisji pyłów (PM) – 70,5%. Szczególnie to zjawisko dotyczy starszych aut z klasy Euro 2 (70,8%),Euro 3 (63,8%) i Euro 4 (62,9%). 

Samochód benzyna smog emisja spalin
Natomiast nowsze diesle zasilane olejem napędowym, najczęściej przekraczają dopuszczalne normy emisji związków tlenków azotu (NOx). Szczególnie w klasie Euro 5 (83%),Euro 4 (72,1%) i Euro 6 (69,9%). 

Diesel samochód smog emisja spalin

Samochód w Polsce ma średnio 14 lat

Emisja szkodliwych spalin jest w Polsce tak dotkliwa, ponieważ  na naszych drogach dominują wiekowe samochody. W 2020 r. średni wiek używanego auta wyniósł w Polsce 14,1 lat. Na użytkowanie nieco nowszych pojazdów mogą pozwolić sobie Słowacy (14) i Węgrzy (13,5). Spośród przebadanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) 28 krajów, Polska zajęła pod tym względem dopiero 22 miejsce.

wiek samochodu

Z raportu ACEA wynika, że najnowsze samochody w Europie posiadają mieszkańcy Luksemburga (średnio 6,5 roku),Wielkiej Brytanii (8) i Austrii (8,3). Natomiast najstarszymi autami jeżdżą kierowcy z Litwy (16,8),Estonii (16,7) i Rumunii (16,5).

Jak rodzaj paliwa wpływa na cenę ubezpieczenia OC?

Najwięcej szkodliwych dla środowiska spalin emitują samochody benzynowe i diesle. Jednak co ciekawe, więcej za ubezpieczenieOC muszą zapłacić właściciele aut zasilanych gazem LPG (średnio 644 zł w I kwartale 2021 r.). 

rodzaj paliwa cena OC

W I kwartale 2021 r. właściciele samochodów elektrycznych średnio płacili o 152 zł mniej za ubezpieczenie OC niż posiadacze aut zasilanych LPG. Jednak sam aspekt ekologiczny nie jest raczej czynnikiem wpływającym na cenę polisy. Znaczenie może mieć stosunkowo niski wiek takich pojazdów oraz zamontowane w nich liczne systemy bezpieczeństwa – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Źródła:

  1. Badanie Europejskiego Funduszu Leasingowego: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/artykuly/samochody-i-pokolenia
  2. Raport NIK: https://www.nik.gov.pl/plik/id,23218,vp,25925.pdf
  3. Raport ACEA: https://www.acea.auto/figure/average-age-of-eu-vehicle-fleet-by-country/

Co warto wiedzieć?

  1. 46% Polaków uważa, że samochód nie stanowi zagrożenia dla środowiska.
  2. Średni wiek auta w Polsce wynosi 14,1 lat.
  3. Najbardziej negatywny wpływ na środowisko mają emitowane przez samochody związki tlenków azotu (NOx) – 56.8%
  4. Najmniej za ubezpieczenie OC płacą właściciele ekologicznych, aut elektrycznych.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o emisję spalin przez samochody

  1. Czy podczas badania technicznego samochodu kontrolowany jest poziom emisji spalin?

    Tak. Jednak z raportu NIK wynika, że ich jakość jest niska. W 2017 r. podczas kontroli ustalono, że ponad połowa badań przeprowadzanych przez diagnostów jest wykonywana nieprawidłowo z naruszeniem obowiązujących przepisów.

  2. Czy w Polsce zostaną wprowadzone strefy czystego transportu?

    Obecnie Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem ustawy, aby w centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców wprowadzić strefy czystego transportu, jeśli normy emisji szkodliwych dla środowiska substancji są w nich przekroczone. W pierwszej kolejności miałyby powstać w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Jednak na razie nowe przepisy nie weszły jeszcze w życie i dokładny termin ich ewentualnego wprowadzenia nie jest jeszcze znany.

  3. Ile używanych samochodów jest zarejestrowanych w Polsce?

    Z raportu NIK wynika, że w Polsce jest zarejestrowanych 13,3 mln używanych samochodów pochodzących z importu. W naszym kraju 580 pojazdów przypada na 1000 mieszkańców. To więcej niż w Niemczech czy Austrii (około 300 aut na 1000 mieszkańców).

  4. Ile jest w Polsce stacji pomiaru jakości powietrza?

    Z raportu NIK wynika, że około 300. Jednak tylko 16 stacji pomiarowych zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie ulic. W efekcie jakość rejestrowanych przez nie wyników jest ograniczona.