Średnia cena za jeden decymetr (dm3)LPG spadła poniżej 2,40 zł, podczas gdy obecnie litr płynnego paliwa kosztuje około 5,20-5,40 zł. Oszczędność około 50% to główny czynnik, przemawiający za popularnością aut napędzanych gazem. 

Jednak możliwość zaoszczędzenia pieniędzy nie może przysłonić kwestii bezpieczeństwa, czyli szczelności instalacji LPG. Sprawdziliśmy, jak często trzeba przeprowadzać badanie samochodu na gaz i ile to kosztuje. 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Dlaczego instalacja gazowa może się opłacać?

Montaż LPG w samochodzie jest inwestycją, która znacznie ogranicza wydatki na paliwo. Nawet biorąc pod uwagę, że zużycie gazu na 100 km jest około 15% większe niż benzyny, a za instalację trzeba dodatkowo zapłacić.

Przykład: Uśrednijmy cenę gazu do 2,40 zł i benzyny do 5,30 zł. Samochód, który pali 10 litrów płynnego paliwa na 100 km, będzie potrzebował 11,5 dm3 LPG do przebycia takiego samego dystansu. Koszt benzyny do przejechania 1 500 km miesięcznie wyniesie 795 zł, a gazu 414 zł. To rocznie odpowiednio 9 540 i 4 968 zł. Tym samym, decydując się na montaż LPG, zapłacimy co roku ponad 4 500 zł mniej za paliwo. Zakładając, że wydatek na instalację gazową jest jednorazowy i jest to 2 500 zł, to przy użytkowaniu pojazdu przez 5 lat, łączna oszczędność to około 20 000 zł. Czyli kwota, za którą można pojechać z rodziną na atrakcyjne wakacje albo kupić około 7-letniego Fiata Grande Punto.

Jak instalacja gazowa może wpływać na działanie samochodu?

Instalacje LPG przeszły wieloletnią drogę od prymitywnych układów po nowoczesne systemy. Obecnie składają się ze skomplikowanych mechanizmów, ale standardowymi elementami każdej instalacji są:

  • zbiornik, w którym magazynuje się gaz w postaci cieczy,
  • reduktor (potocznie zwany parownikiem), który zmienia propan-butan z cieczy w gaz,
  • wtryskiwacze gazu, które odpowiadają za dawkowanie gazu oraz odcięcie dopływu LPG, kiedy silnik nie pracuje.

Sterownik LPG, czyli „mózg”, który steruje instalacją, łączony jest z komputerem pokładowym samochodu. Dobrze dobrany sterownik i prawidłowo skonfigurowany przez mechanika jest gwarancją, że instalacja w żaden sposób nie wpłynie na działanie auta ani na komfort jego użytkowania.

Kto jest uprawniony do montowania instalacji gazowych?

Montowania instalacji LPG w samochodzie nie można pod żadnym pozorem wykonywać samodzielnie, a nawet nie każdy warsztat może to zrobić. Do zakładania układów gazowych potrzebne są specjalne uprawnienia, a dokładnie świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazdy do zasilania gazowego. Mechanik, który chce uzyskać takie świadectwo, musi posiadać m.in. analizator spalin i przyrząd do badania szczelności instalacji, czyli sprzęt, który zagwarantuje, że instalacja jest bezpieczna. Lista warsztatów uprawnionych do instalowania LPG znajduje się na stronie Instytutu Transportu Samochodowego.

Jakie obowiązki ma właściciel samochodu z instalacją gazową?

Montaż LPG w aucie nie kończy się na wizycie w warsztacie. Po założeniu układu gazowego przez mechanika, trzeba zalegalizować instalacje. Warsztat musi wydać:

  • świadectwo homologacji sposobu montażu,
  • certyfikat (paszport) na zbiornik LPG,
  • rachunek za usługę.

W ciągu 30 dni trzeba zabrać te 3 dokumenty oraz dowód rejestracyjny samochodu i kartę pojazdu (jeżeli została wydana), a następnie udać się do wydziału komunikacji. Urzędnik przybije pieczątkę i wpisze do dowodu rejestracyjnego, że samochód jest przystosowany do zasilania gazem. Za poruszanie się pojazdem, który nie ma takiego wpisu grożą kary, nawet jeżeli zamontowanie instalacji przebiegło zgodnie z przepisami. W razie kontroli drogowej policja zatrzyma dowód rejestracyjny i nałoży mandat, ponieważ z prawnego punktu widzenia, auto nie będzie spełniało warunków technicznych.

Po wykonaniu powyższych formalności, należy powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o montażu instalacji gazowej i przedstawić skan nowego dowodu rejestracyjnego. Wyposażenie samochodu w instalację LPG to poważna zmiana konstrukcyjna pojazdu, która może wpłynąć na cenę OC. W związku z tym ubezpieczyciel może wykonać rekalkulację składki, czyli ponownie przeliczyć jej wysokość – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Oprócz zalegalizowania instalacji LPG, kierowców poruszających się samochodami na gaz czekają obowiązkowe przeglądy.

Kiedy przeprowadzić badanie techniczne auta z instalacją LPG?

Przegląd samochodu z instalacją LPG musi być dokonywany co 12 miesięcy. Nie ma od tego żadnych wyjątków związanych np. z tym, że auto równo rok temu zjechało z linii produkcyjnej i od razu założono instalację.

Gdzie udać się na badanie techniczne i jakie dokumenty będą potrzebne?

Do przeprowadzania badań technicznych samochodów na gaz uprawnione są tylko Stacje Kontroli Pojazdów oznaczone literką „c” – badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem. Na ogół stacje umieszczają to oznaczenie na swoich szyldach, stronach internetowych, w ogłoszeniach itd. 

Podczas badania trzeba przedstawić dowód rejestracyjny oraz dokumenty otrzymane z warsztatu, który instalację montował (oprócz rachunku/faktury). Jeżeli w dowodzie nie będzie wbite, że instalacja jest zalegalizowana w wydziale komunikacji, diagnosta nie przedłuży ważności badania technicznego.

Jak wygląda przegląd samochodu na gaz?

Przegląd auta na gaz różni się tylko tym od badania samochodu na benzynę, że diagnosta sprawdza instalację. Jej kontrola wynika z zasad bezpieczeństwa. Choć układy gazowe są bardzo dobrej jakości i rzadko ulegają awariom, to należy regularnie kontrolować ich stan techniczny. 
Diagnosta sprawdza szczelność instalacji czujnikiem i weryfikuje okres homologacji butli. 

Butla LPG ważna jest przez 10 lat od momentu jej legalizacji. Po upływie tego okresu trzeba przedłużyć homologację albo wymienić butlę na nową. Badanie techniczne samochodu na gaz nie trwa długo, sprawnie przeprowadzone powinno zamknąć się w około 30 minutach.

Ile kosztuje badanie techniczne samochodu na gaz?

Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu na gaz kosztuje dokładnie 162 zł. Na cenę składają się:

  • 98 zł – okresowe badanie techniczne,
  • 63 zł – badanie specjalistyczne pojazdu przystosowanego do zasilania gazem,
  • 1 zł – opłata za wpis do Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK).

Zwróćmy uwagę, że różnica w cenie badania samochodu na gaz i na benzynę to tylko 63 zł. Biorąc pod uwagę ten dodatkowy, coroczny koszt, wciąż auto na gaz jest tańsze niż na paliwo płynne.

Czy obowiązkowe badanie techniczne samochodu na gaz jest wystarczające?

Z punktu widzenia przepisów trzeba raz do roku przeprowadzać badanie techniczne samochodu z instalacją LPG i to wystarczy, żeby legalnie się nim poruszać po drogach. Jednak wielu kierowców dla własnego komfortu i poczucia bezpieczeństwa, przeprowadza częstszy przegląd samochodu. Choć nie ma żadnych odgórnych wytycznych, przegląd jest szczególnie przydatny po zimie. W czasie przymrozków na drogach jest wysypywana sól, która może uszkodzić powłokę antykorozyjną nadwozia. Koszt przeglądu to około 150 zł.

Czego można się spodziewać podczas okresowego przeglądu samochodu na gaz?

Celem przeglądu jest wykrycie nieszczelności i usterek, które mogłyby zagrozić np. wybuchem. Diagnosta sprawdza m.in., czy elementy instalacji gazowej są prawidłowo rozmieszczone i odpowiednio zamocowane. Ponadto weryfikuje, czy zbiornik gazu nie nosi śladów uszkodzeń i przeróbek, a także czy przewody nie są pęknięte albo nie wykazują oznak starzenia się materiału.

Jak posiadanie instalacji gazowej może wpłynąć na koszt ubezpieczenia pojazdu?

Każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny w Polsce musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie. Polisa OC chroni w tym samym zakresie zarówno auta napędzane paliwem ciekłym, jak i LPG. Jednak ceny zakupu OC w zależności od rodzaju paliwa bardzo się różnią.

W I kwartale 2021 roku najwięcej za ubezpieczenie OC płacili właściciele samochodów z instalacją LPG (średnio 644 zł). Natomiast posiadacze aut benzynowych 596 zł, czyli o 48 zł mniej niż w przypadku pojazdów zasilanych gazem.

Rodzaj paliwa a cena OC
Zakres ubezpieczenia regulują przepisy. Oznacza to, że każde towarzystwo sprzedaje takie samo OC, ale może ustalić za nie własną cenę. W praktyce jest tak, że ceny polis różnią się nawet o kilka tysięcy złotych. Żeby znaleźć najtańsze OC, warto skorzystać z kalkulatora rankomat.pl. Trzeba w nim podać m.in. rodzaj paliwa. Przypominamy, że za brak ważnego OC grożą wysokie kary, których wysokość wzrosła w 2021 i obecnie wynoszą:

Kara za brak OC 2021 r.

Źródła:

  1. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
  2. https://www.autocentrum.pl/paliwa/ceny-paliw/
  3. https://gazeo.pl/lpg/kalkulator-lpg-gazu.html
  4. https://www.autocentrum.pl/publikacje/pozostale/bezpieczenstwo-lpg-8211-mity-a-rzeczywistosc/
  5. https://autofakty.pl/poradniki/badanie-techniczne-samochodu-z-instalacja-gazowa/
  6. https://moto.wp.pl/instalacja-lpg-przepisy-ktore-musisz-znac-6068418196292737a

Co warto wiedzieć?

  1. Samochód na gaz jest bardziej ekologiczny niż benzynę, ponieważ emituje dużo mniej toksycznych gazów.
  2. Auto na gaz jeździ ciszej.
  3. Jakie są wady instalacji LPG?
  4. Butlę z gazem mocuje się w bagażniku, przez co jest tam mniej miejsca.
  5. Samochodem z instalacją LPG nie można parkować w garażach i parkingach podziemnych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o przegląd samochodu na gaz

  1. Ile kosztuje wpis o montażu instalacji LPG w samochodzie?

    Wydział komunikacji nie pobiera żadnych opłat za wpis. Warto jednak wiedzieć, że jeśli właściciel nie może pojawić się osobiście w urzędzie, może ustanowić pełnomocnika. Opłata za pełnomocnictwo wynosi 17 zł.
  2. Czy możliwe jest zamontowanie instalacji LPG do diesla?

    Tak, jest to możliwe, ale mało kierowców się na to decyduje. Wynika to z faktu, że ceny instalacji LPG do diesla zaczynają się od 4 500 zł, więc przestaje to być opłacalne.
  3. Czy samochód zasilany gazem zużywa także benzynę?

    Tak, benzyna jest potrzebna do rozruchu silnika. Samochód przełącza się w pełni na gaz, gdy płyn w układzie chłodzenia osiągnie temperaturę odpowiednią do podgrzania parownika.