OC kabrioletu może kosztować 400 złotych lub nawet kilka tysięcy. Wszystko za sprawą różnorodnej specyfiki pojazdów i rozbieżnej oceny ryzyka stosowanej przez poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe.
Samochód w wersji cabrio wcale nie musi być super szybki i wyłącznie sportowy, choć większość kierowców właśnie tak go postrzega. Ubezpieczyciele nie mogą jednak pozwolić sobie na takie uogólnienia. Muszą oni dokładniej przyjrzeć się modelowi, który zamierzają objąć ochroną. Typ pojazdu, jego przeznaczenie i przede wszystkim możliwe osiągi, mogą być głównym czynnikiem, który zadecyduje o cenie polisy.
Przeanalizowaliśmy ceny OC proponowane właścicielom wybranych modeli samochodów z odkrytym dachem i sprawdziliśmy, jakie cechy pojazdu oraz dane jego właściciela są podstawowym wyznacznikiem wysokości składki. W naszym artykule znajdziecie przykładowe składki OC zarówno dla klasycznego roadstera, komfortowego 4-osobowego kabrioletu jak i aut dla vip-ów.
Ile kosztuje OC kabrioletu?
W okresie od stycznia do lipca 2022 r. obowiązkowe ubezpieczenie samochodu w wersji cabrio, w zależności od wybranego modelu, kosztowało średnio od 479 zł (Honda S 2000) do nawet 1775 zł (Porsche 918 Spyder). Z reguły najdroższe propozycje OC otrzymywali właściciele aut sportowych z dużą pojemnością silnika. Posiadacze niewielkich kabrioletów klasy średniej mogli natomiast liczyć na większą przychylność ubezpieczycieli.
Model samochodu | Średnia cena OC |
Honda S 2000 | 479 zł |
Mercedes SLK | 481 zł |
Mazda MX-5 | 535 zł |
Bentley Continental | 937 zł |
Lamborghini Aventador | 1228 zł |
Porsche 918 Spyder | 1775 zł |
Mediana cen OC na podstawie kalkulacji użytkowników rankomat.pl od 1 stycznia do 31 lipca 2021 r. |
Duże rozbieżności w propozycjach cenowych firm ubezpieczeniowych wydają się być oczywiste, gdy weźmiemy pod uwagę, jak bardzo auta z otwieranym dachem mogą się od siebie różnić.
Przykładowo, Honda S 2000 należy wprawdzie do aut sportowych, ale jest niewielka i może rozwinąć maksymalną prędkość do 240 km/h. Jej osiągi nie są małe, jednak bledną przy możliwościach modeli z o wiele wyższej półki, takich jak np. Lamborghini Aventador LP700-4 czy Porsche 918 Spyder. Ostatni z wymienionych samochodów ma łączną moc 889 KM i rozwija maksymalną prędkość 346 km/h.
Ile kosztuje OC kabrioletu średniej klasy?
Nasza analiza cen OC obejmuje zarówno auta dostępne dla statystycznego Kowalskiego, jak i super nowoczesne modele, które wyprodukowano wyłącznie z myślą o kierowcach z zacięciem sportowym.
W pierwszej kolejności sprawdziliśmy najtańsze oferty obowiązkowego ubezpieczenia dla kabrioletów (lub roadsterów) najbardziej popularnych na krajowych drogach. Łączy je trwałość, relatywnie niskie koszty utrzymania oraz rozsądna cena (od ok. 15 tys. do ok. 50 tys. zł). Ich przykładowym właścicielem jest 52-letni mieszkaniec Kielc, który posiada co najmniej 10-letnią bezszkodową historię ubezpieczenia OC.
Model samochodu | Najtańsza oferta OC |
Mazda MX-5 III z 2008 r., poj. 2,0 l (Roadster) | 446 zł |
BMW serii 3 kat. E36 z 1999 r. Cabrio benzyna, poj. 2,0 l | 391 zł |
Mercedes SLK Cabrio z 1999 r. benzyna, poj. 2,3 l | 367 zł |
Volkswagen New Beetle Cabrio z 2005 r., poj. 1,6 l | 403 zł |
Peugeot 307 CC z 2005 r., benzyna, poj. 2,0 l | 444 zł |
Renault Megane CC z 2005 r. benzyna, poj. 2,0 l | 444 zł |
Honda S2000 z 2005 r., benzyna, poj. 2,0 l (Roadster) | 488 zł |
Citroen C3 Pluriel z 2005 r., benzyna, poj. 1,6 l | 388 zł |
Saab 9-3 Cabriolet z 2005 r., benzyna, poj. 2,0 l | 395 zł |
*wyniki kalkulacji z 04.08.2022 r. |
Ceny OC dla ww. modeli z odkrytym dachem są bardzo zbliżone i zamykają się w kwocie od 367 zł do 488 zł.
Ile kosztuje OC najszybszych kabrioletów?
Prawdopodobnie każdy kierowca chciałby mieć możliwość prowadzenia jednego z najszybszych aut na świecie - sportowego Porsche czy Bentleya w wersji cabrio. Niestety, z racji bardzo wysokiej ceny, małej liczby produkowanych egzemplarzy czy chociażby braku możliwości sprawdzenia osiągów takich aut na polskich drogach, należą one do rzadkości.
Temat ich ubezpieczenia w OC możemy potraktować jako ciekawostkę, bo raczej żaden właściciel tak drogiego auta nie zdecyduje się na zakup wyłącznie obowiązkowej polisy OC (dla takich pojazdów dedykowane są pełne pakiety ubezpieczeń).
Za kierownicą najszybszych na świecie kabrioletów ponownie posadziliśmy 52-letniego mieszkańca Kielc. Okazało się, że własność takiego auta kosztowałaby go w OC nawet trzy razy więcej niż ubezpieczenie kabrioletu klasy średniej.
Model samochodu | Najtańsza oferta OC |
Bentley Continental GTC Supersports z 2016 r., benzyna, poj. 5998 l (710 KM) | 563 zł |
Porsche 918 Spyder z 2013 r., hybryda, poj. 4593 l (608 KM) | 1092 zł |
Lamborghini Aventador Roadster LP750-4 z 2017 r., benzyna, poj. 6498 l (750 KM) | 1017 zł |
Mercedes Benz SLS z 2011 r., benzyna/gaz z 2011 r., poj. 6208 (571 KM) | 1092 zł |
*wyniki kalkulacji z 04.08.2022 r. |
Warto dodać, że poszukiwanie najtańszej polisy OC na najdroższe i najszybsze kabriolety było nieco utrudnione. Niektórych modeli brakuje w słowniku Info-Expert, z którego korzysta część ubezpieczycieli.
Cabrio czy coupe? Czy faktycznie dopłacamy do odkrytego dachu?
Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest jednoznaczna. Aby przekonać się, czy i w jakim stopniu ubezpieczyciele wyceniają składki na podstawie typu nadwozia, porównaliśmy najtańsze oferty obowiązkowego ubezpieczenia na dwa modele BMW, które różni wyłącznie ten element.
Okazuje się, że część towarzystw nie zmieniła swojej oferty OC po zadeklarowaniu, że pojazd został wyprodukowany w wersji cabrio. Dwie firmy podwyższyły składkę (Beesafe i Wiener), natomiast trzy obniżyły cenę polisy.
Ile kosztuje OC BMW w wersji cabrio i coupe? | ||
Towarzystwo / ubezpieczenie | coupe | cabrio |
Uniqa (OC, ASS) | 401 zł | 391 zł |
Trasti (OC) | 454 zł | 451 zł |
Balcia (OC) | 487 zł | 487 zł |
TUZ Ubezpieczenia (OC, ASS, NNW) | 537 zł | 537 zł |
Link4 (OC, ASS) | 712 zł | 600 zł |
Benefia (OC) | 622 zł | 622 zł |
Beesafe (OC) | 463 zł | 669 zł |
Wiener (OC, ASS) | 1176 zł | 1187 zł |
mtu24.pl (OC) | 1238 zł | 1238 zł |
*wyniki kalkulacji z 04.08.2022 r., samochód BMW serii 3 kat. E36 z 1999 r., benzyna, poj. 2,0 l |
Kierowcy, którzy chcą znaleźć najtańsze ubezpieczenie OC kabrioletu, powinni koniecznie porównać propozycje wielu ubezpieczycieli, bo dopłata za wersję cabrio wcale nie jest z góry przesądzona.
Kto zapłaci najmniej za OC kabrioletu?
Cena OC na samochód z odkrytym dachem jest oczywiście ustalana nie tylko na podstawie danych pojazdu. Równie istotne będą informacje o jego właścicielu. Podobnie, jak w przypadku posiadaczy aut z innym niż cabrio nadwoziem, znaczenie będzie mieć przede wszystkim wiek kierowcy. Z reguły najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie płacą najmłodsi kierowcy, a najmniej osoby w średnim wieku.
Młode osoby, które zamierzają kupić kabriolet i chcą zaoszczędzić na OC, powinny wystrzegać się przede wszystkim sportowych modeli z dużą pojemnością silnika. Ich ubezpieczenie może być bowiem bardzo drogie.
Przykład:
- 52-latek z Kielc za najtańsze OC Bentley-a Continental GTC Supersports z 2016 r. (benzyna, poj. 5998 l, 710 KM) zapłaci 563 złote;
- 25-latek z Kielc, który posiada taki sam samochód i maksymalne zniżki w OC, wyda na najtańszą polisę 838 złotych;
- 20-latek, który dopiero od roku ubezpiecza takie samo auto (posiada 10% zniżek), zapłaci za obowiązkowe ubezpieczenie 2829 złotych.
Gdyby 20-latek z Kielc był właścicielem małego i znacznie słabszego kabrioletu: Fiata 500C (z 2011 r., benzyna poj. 875 cm3) najtańsze OC mógłby kupić za 1120 złotych.
Podczas wyceny składki towarzystwa ubezpieczeniowe zwracają również dużą uwagę na miejsce zamieszkania kierowcy (z reguły więcej za OC płacą mieszkańcy dużych metropolii), staż w prowadzeniu pojazdów i oczywiście historię ubezpieczenia. Im dłuższym okresem bezszkodowej jazdy będzie się mógł pochwalić kierowca, tym większe ma on szanse na zakup taniej polisy.
Ile kosztuje AC kabrioletu?
Znalezienie korzystnego ubezpieczenia autocasco na samochód w wersji cabrio czy roadster nie powinno być trudne, o ile jest to model popularny, stosunkowo młody i w średniej cenie. W takim przypadku towarzystwa nie obawiają się wysokich kosztów związanych z likwidacją szkody.
Przykładowo, pakiet ubezpieczeń OC z AC mini (na wypadek kradzieży lub działania żywiołu) plus rozszerzone ASS na Europę i NNW Mazdy MX-5 z 2008 poj. 2,0 (Roadster) kosztuje zaledwie 1015 złotych (oferta TUZ Ubezpieczenia). Na ubezpieczenie w najpełniejszym zakresie ochrony (AC: naprawa w ASO na częściach oryginalnych, bez udziału własnego i amortyzacji) nasz 52-letni kierowca z Kielc musiałby natomiast wydać nieco więcej, bo 1371 zł (oferta Benefia).
Sytuacja zmienia się jednak diametralnie, gdy do ubezpieczenia chcemy zgłosić bardzo wartościowy samochód.
Niektóre firmy ubezpieczeniowe odmawiają objęcia ochroną AC bardzo drogiego samochodu w wersji cabrio. Jeśli decydują się na przedstawienie oferty, to wycena polisy jest indywidualna, poparta dokładną analizą, m.in. wartości konkretnego modelu oraz dostępności części, sposobu użytkowania, czy ryzyka kradzieży
Daniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl
Niektóre firmy ubezpieczeniowe odmawiają objęcia ochroną AC bardzo drogiego samochodu w wersji cabrio. Jeśli decydują się na przedstawienie oferty, to wycena polisy jest indywidualna, poparta dokładną analizą, m.in. wartości konkretnego modelu oraz dostępności części, sposobu użytkowania, czy ryzyka kradzieży
Gdzie kupić ubezpieczenie kabrioletu?
O OC dla aut z odkrytym dachem można pytać w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym. Oczywiście najlepiej będzie porównać oferty różnych firm (sprawdź nasz kalkulator OC AC), mając na uwadze, że każda może w inny sposób podchodzić do kwestii ochrony kabrioletu.
Podczas poszukiwania dobrowolnego ubezpieczenia AC najlepiej zdać się na pomoc profesjonalnego doradcy, który przeprowadzi nas przez cały proces zakupu i pomoże w znalezieniu oferty dopasowanej do naszych indywidualnych potrzeb.
Masz dodatkowe pytania lub wątpliwości związane z ubezpieczeniem swojego auta? Polecamy kontakt z jednym z 200 naszych agentów – wystarczy zadzwonić na infolinię rankomat.pl lub zamówić rozmowę za pośrednictwem naszej strony internetowej.
Co warto wiedzieć
- Z powodu różnorodnej specyfiki pojazdów i odmiennej oceny ryzyka stosowanej przez poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe, ceny OC kabrioletów różnią się nawet o kilkaset złotych.
- W 2022 r. (od stycznia do lipca) OC samochodu w wersji cabrio, w zależności od wybranego modelu, kosztowało średnio od 479 zł (Honda S 2000) do nawet 1775 zł (Porsche 918 Spyder).
- Zazwyczaj najwięcej za OC kabrioletu płacą właściciele szybkich, sportowych modeli.
- Kierowcy, którzy chcą znaleźć najtańsze ubezpieczenie OC kabrioletu, powinni porównać propozycje wielu towarzystw.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co ma wpływ na cenę OC kabrioletu?
Towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają różne cenniki i w odmienny sposób oceniają ryzyko ubezpieczenia zgłaszanego do OC pojazdu. Zazwyczaj jednak, największe znaczenie podczas wyceny składki mają dane właściciela pojazdu/głównego kierowcy (m.in. wiek, historia ubezpieczenia, termin otrzymania prawa jazdy, miejsce zamieszkania), informacje o pojeździe (marka, model, rodzaj, pojemność silnika, data produkcji) oraz jego użytkowaniu (np. deklarowany i aktualny przebieg, czas użytkowania za granicą).
Dlaczego część towarzystw odmawia sprzedaży AC na kabriolety?
Ubezpieczenie autocasco należy do dobrowolnych. W związku z tym, każda firma ubezpieczeniowa może, ale nie musi przedstawić wybranemu kierowcy swojej oferty. Z reguły woli zrezygnować ze sprzedaży polisy, gdy uzna, że ryzyko ubezpieczenia jest zbyt wysokie. W przypadku samochodów ze składanym dachem powodem takiej decyzji może być duże prawdopodobieństwo kradzieży, uszkodzenia wnętrza przez żywioły czy też osoby trzecie oraz wysoka cena niektórych modeli.
Większość kabrioletów jest produkowana w wersji sportowej. Ubezpieczyciele biorą wówczas pod uwagę dużą maksymalną prędkość takiego pojazdu i związane z nią większe prawdopodobieństwo spowodowania kolizji czy wypadku oraz rozmiar szkód. Często wpływa to na ich decyzję o odmowie przyjęcia auta do ubezpieczenia AC.
Czy AC każdego kabrioletu jest droższe niż AC auta z „twardym dachem”?
Nie jest to reguła. Niektóre towarzystwa rzeczywiście proponują AC znacznie droższe niż w przypadku „klasycznego” modelu. Jeśli jednak mowa o kabrioletach tańszych, średniej klasy, to ich właściciele bez problemu znajdują stosunkowo tanie polisy autocasco. Oferty AC można sprawdzić i porównać m.in. w kalkulatorze rankomat.pl