Jesteś właścicielem ponad 10-letniego samochodu? Masz spore szanse na jego sprzedaż nawet 21% drożej niż w roku ubiegłym. Jeśli jednak nie zamierzasz się go pozbyć, to mamy dla Ciebie inną dobrą wiadomość - wciąż możesz kupić OC tańsze niż przed rokiem.

Z raportu otomoto.pl wynika, że w 2021 roku najbardziej podrożały ponad 10-letnie samochody z segmentu F, m.in. BMW serii 7 czy Audi A8. Wzrost cen samochodów używanych dotyczy jednak nie tylko tych modeli. Rekordowy skok wartości pojazdów na rynku wtórnym odnotowano również w przypadku pickupów. Właściciele wspomnianych aut, jeśli planowali wcześniej ich sprzedaż, teraz mogą zmienić zdanie.

Rozsądnym wydaje się bowiem baczne obserwowanie rynku i wstrzymanie się ze zbytem auta do momentu, gdy jego wartość będzie jeszcze większa. Posiadanie samochodu wiąże się jednak także z coraz wyższym kosztem jego utrzymania. Jak na razie, nie dotyczy to tylko ceny obowiązkowego ubezpieczenia, które wbrew galopującej inflacji nadal tanieje.

Sprawdziliśmy, jakie modele samochodów podrożały najbardziej w 2021 roku i dla których nastąpił największy spadek cen obowiązkowego ubezpieczenia.

Samochody kilkunastoletnie wracają do łask

Zakup używanego samochodu przed rokiem i jego sprzedaż po I połowie 2021 r. mógł być szczególnie korzystny dla właścicieli modeli z segmentu F (takich np. jak BMW seria 7 czy Audi A8), wyprodukowanych przed 2011 r. Ceny takich pojazdów wzrosły bowiem aż o 21,4%. Jeszcze większy zysk mogła przynieść sprzedaż pickupa w wieku 4 – 6 lat. W ciągu roku wartość niektórych modeli tych pojazdów podniosła się nawet o 36%.

Pozostałe samochody wyprodukowane do 2010 roku i wystawiane na sprzedaż podrożały (w zależności od rocznika i modelu) od 0,5% do 9,1%. Wyjątkiem jest spadek wartości samochodów 4 - 6 letnich klasy E (o ok. 1,2%).

SamochódSegmentWiek samochoduWzrost lub spadek wartości

Toyota Aygo

Fiat 500

Ado 10 lat+ od 4,9% do 8,9%
Volkswagen PoloBdo 10 lat+ od 2,6% do 6,1%
Toyota YarisB11 lat lub więcej+ od 6,06%

Toyota Corolla

Ford Focus

C

do 10 lat

11 lat lub więcej

+ od 1,2% do 1,8%

+ 9,7%

Volkswagen PassatD

4 - 9 lat

10 lat lub więcej

+ od 0,5% do 0,9%

+ 11%

Mercedes Klasa E

BMW seria 5

Volvo S90

E

4 - 6 lat

11 lat lub więcej

- 1,2%

+ 12,6%

BMW seria 7

Audi A8

F

4 - 10 lat

11 lat lub więcej

+ od 2,4% do 4,7%

+ 21%

PickupyK

4 - 6 lat

7 - 10 lat

11 lat lub więcej

+ 36%

+ 9%

+ 18%

Źródło: otomoto.pl, porównanie cen samochodów w okresie lipiec 2020 vs czerwiec 2021

Właściciele samochodów używanych nie musieli w tym roku martwić się nie tylko spadkiem ich wartości, ale również kosztem obowiązkowego ubezpieczenia.

W czerwcu 2021 roku średnie ceny OC wszystkich wymienionych powyżej modeli zmniejszyły się od 3,1% do nawet 32,1% (w stosunku do średnich stawek z lipca 2020 r.). Co ciekawe, rekordowe obniżki, podobnie jak w przypadku podwyżek wartości samochodów używanych, także dotyczyły pickupów.

Samochód

Segment

Wiek samochodu

Średnia cena OC w 2020 r.

Średnia cena OC w 2021 r.

Obniżka

Fiat 500

Ado 10 lat650 zł514 zł20,9%
Volkswagen PoloBdo 10 lat574 zł553 zł3,7%
Toyota YarisB11 lat lub więcej592 zł544 zł8,1%

Toyota Corolla

Ford Focus

C

do 10 lat

571 zł

624 zł

537 zł

560 zł

6%

10,3%

Toyota Corolla

Ford Focus

C11 lat lub więcej

642 zł

686 zł

554 zł

635 zł

13,7%

7,4%

Volkswagen PassatD

4 - 9 lat

10 lat lub więcej

611 zł

654 zł

592 zł

594 zł

3,1%

9,2%

Mercedes Klasa E

BMW seria 5

E

4 - 6 lat

614 zł

695 zł

555 zł

632 zł

9,6%

9,1%

Mercedes Klasa E

BMW seria 5

E11 lat lub więcej

753 zł

912 zł

651 zł

720 zł

13,5%

21,1%

Audi A8F4 - 6 lat848 zł736 zł13,2%

BMW seria 7

Audi A8

F

7 - 10 lat

698 zł

703 zł

673 zł

657 zł

3,6%

6,5%

BMW seria 7

Audi A8

F11 lat lub więcej

1001 zł

851 zł

861 zł

733 zł

14%

13,9%

Nissan Navara (pickup)K

4 - 6 lat

894 zł629 zł

29,6%

Ford Ranger (pickup)K10 lat lub więcej80854932,1%
Na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki Rankomat.pl. Porównanie mediany cen OC lipiec 2020 vs czerwiec 2021

Wczoraj 10% spadek wartości nowych aut, dziś nawet 3% wzrost

Rewolucja cenowa na rynku motoryzacyjnym to w głównej mierze efekt podwyżek i długiego oczekiwania na nowe samochody. Klienci salonów samochodowych otrzymują czasami informację, że na wybrany model muszą czekać nawet rok. Do tego niejednokrotnie dochodzi wyższa niż jeszcze kilka miesięcy temu cena. Przekłada się to na zwiększenie zainteresowania autami używanymi i w konsekwencji wzrost ich wartości.

W bieżącym roku zaobserwowano pewnego rodzaju precedens, jeśli chodzi o ceny samochodów w wieku do trzech lat. Z danych opublikowanych przez serwis OTOMOTO wynika, że w przypadku niektórych samochodów sportowych czy luksusowych, na przykład BMW seria 7 czy Audi A8, odnotowano podwyżkę ich wartości na rynku wtórnym o 2,8% (czerwiec 2021 vs lipiec 2020). Tymczasem w poprzednich latach można było zauważyć wyraźną obniżkę ceny takich aut, szczególnie w ciągu pierwszych 12 miesięcy od ich sprzedaży.

Oczywiście, są nadal takie samochody, które po wyjeździe z salonu tracą na wartości. Nie jest to już jednak zakładane dawniej 10%. Biorąc pod uwagę ceny aut z roczników 2019 - 2020, najmniej stracili właściciele małych samochodów miejskich (segment B: -3%). W innych segmentach spadek wartości w stosunku do cen pojazdów z roku ubiegłego wynosił od 4% do 7%.

Sprawdziliśmy również, jak kształtowały się na przestrzeni lat ceny OC dla wybranych modeli samochodów.

Samochód wyprodukowany w latach 2019 - 2021SegmentŚrednia cena OC w 2020 r.Średnia cena OC w 2021 r.Obniżka / Podwyżka

Citroen C1

małe, mini, segment A

558 zł

548 zł

-1,8%

Toyota Aygo

małe, mini, segment A

530 zł

490 zł

-7,5%

Toyota Yaris

Miejskie, segment B

602 zł

522 zł

-13,3%

Opel Astra

kompaktowe (klasa niższa-średnia, segment C)

585 zł

502 zł

-14,2%

Volkswagen Passat

klasa średnia (samochody rodzinne, segment D)

624 zł

544 zł

-12,8%

Audi A6

klasa wyższa-średnia (segment E)

804 zł

708 zł

-11,9%

BMW seria 7

luksusowe (segment F)

898 zł

1087 zł

+21%

Audi A8

luksusowe (segment F)

1282 zł

760 zł

-40,7%

Porsche 911

sportowe – (segment S)

1109 zł

753 zł

-32,1%

Audi Q5

terenowe (segment J)

727 zł

644 zł

-11,4%

Na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki Rankomat.pl. Porównanie mediany cen OC I półrocze 2020 vs I półrocze 2021

Z kalkulacji użytkowników porównywarki cen OC Rankomat.pl wynika, że prawie każdy właściciel ww. samochodu mógł kupić OC tańsze niż przed rokiem. Największe spadki cen obowiązkowego ubezpieczenia dotyczyły Audi A8 i sportowego Porsche 911 (odpowiednio 40,7% i 32,1%). Wyjątek stanowi średnia cena OC proponowana posiadaczom BMW seria 7, która wzrosła rok do roku o 21%.

Czy dobra passa właścicieli używanych pojazdów będzie trwała nadal?

Zdaniem specjalistów z rynku motoryzacyjnego, podwyżki cen samochodów nadal będą odczuwalne. Trudno jednak określić jak długo i jaki ostatecznie osiągną poziom, ponieważ składa się na to wiele zmiennych, m.in. inflacja, normy emisji spalin, wymagane wyposażenie czy relacja krajowej waluty w stosunku do euro.

Niestety, równocześnie ze wzrostem cen nowych samochodów, drożeć będą auta używane. W przyszłości więc, osoby zainteresowane zakupem samochodu używanego może rozczarować nie tylko zawyżona cena niektórych modeli, ale również ich mniejszy wybór.

Za przestoje w sprzedaży nowych modeli obwinia się głównie „emisyjną rewolucję” i konieczność stosowania filtra cząstek stałych, który zawiera bardzo drogie materiały. Szef koncernu Renault Luca de Meo sugerował niedawno, że do 2025 roku auta z segmentu B, taki np. jak Peugeot 208, Skoda Fabia czy Renault Clio, będą dwa razy droższe niż obecnie

Daniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.plDaniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl

Co się tyczy obniżki cen OC, to niestety, coraz częściej pojawiają się głosy, że wkrótce może powtórzyć się scenariusz sprzed kilku lat, czyli nawrót wojny cenowej i w jej konsekwencji gwałtowne podwyżki stawek obowiązkowego ubezpieczenia.

Już dziś warto porównywać oferty różnych ubezpieczycieli i szukać wśród nich możliwie najtańszej polisy. Z naszych obserwacji wynika, że taryfy towarzystw zmieniają się coraz częściej i choć w średniej składce wciąż widać spadki, dla niektórych kierowców cena obowiązkowego ubezpieczenia jest coraz mniej korzystna.