Awaria, która przytrafi się kierowcy w podróży, może być na tyle poważna, że będzie wymagała holowania samochodu. Cena takiej usługi zależy od dystansu, miasta, ale też masy pojazdu. Ostatecznie właściciel pojazdu może zapłacić nawet kilkaset złotych za lawetę. 

Uszkodzony samochód można odholować na lince lub na lawecie. Trzeba jednak pamiętać, że pierwsza z opcji w wielu przypadkach po prostu się nie sprawdzi. O tym, jak poprawnie i bezpiecznie holować pojazd mówią przepisy Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Kierowca, który decyduje się wziąć na hol niesprawne auto, powinien znać zasady zapisane w Kodeksie drogowym, ponieważ za ich nieprzestrzeganie grozi mandat. W wielu sytuacjach konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej i powierzenie służbom uszkodzonego auta.

Ile kosztuje holowanie w 2025 W Polsce?

W wielu przypadkach trzeba zapłacić stawkę początkową, aby laweta wyjechała na miejsce zdarzenia – to koszt ok. 200 zł. Następnie stawka liczona jest za przejechane kilometry. I tak średnio kierowca zapłaci:

  • 2,5 zł za 1 km dla samochodów osobowych,
  • 3,5 zł za 1 km dla ciężarówek i aut dostawczych,
  • 5 zł za 1 km dla maszyn budowlanych.

Są to oczywiście stawki uśrednione, co oznacza, że mogą się nieco różnić w poszczególnych firmach i miastach. Trzeba zaznaczyć, że holowanie pojazdu nocą to nawet 50% więcej. Koszty rosną również, gdy holowanie wymaga stosowania niestandardowych rozwiązań.

Ile kosztuje holowanie w Europie?

Za lawetę w Polsce zapłacisz sporo, ale dopiero za granicą holowanie nadszarpnie Twój budżet. 

Dodatkowo trzeba mieć na uwadze wewnętrzne regulacje każdego z państw. Np. w Hiszpanii naprawa pojazdu na miejscu na drodze publicznej jest zakazana, jeśli czas holowania do najbliższego warsztatu wynosi mniej niż godzinę (czyli praktycznie w każdym przypadku). 

Koszt holowania w krajach europejskich to zazwyczaj 5-10 euro za kilometr.

W niektórych krajach europejskich jak Niemcy, Holandia czy Wielka Brytania holowanie do najbliższego warsztatu może kosztować 200-500 euro. W krajach środkowoeuropejskich i bałkańskich średnia stawka za holowanie to 200 euro.

Skorzystanie z lawety może znacznie nadszarpnąć budżet kierowcy, dlatego warto zabezpieczyć się, wykupując ubezpieczenie z odpowiednim zakresem ochrony. Powinny o tym pomyśleć zwłaszcza osoby, które dużo podróżują. Taka przezorność oznacza często spore oszczędności i daje poczucie bezpieczeństwa.

Holowanie samochodu – od czego zależy cena usługi?

Jeśli razem z ubezpieczeniem OC nie wykupiliśmy dodatkowej polisy, za holowanie trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni. Ostateczny koszt holowanie zależy od kilku czynników:

  • lokalizacji (na terenie miasta, poza miastem, na autostradzie itd.),
  • długości trasy, jaką będzie musiała pokonać pomoc drogowa,
  • rodzaju lawety,
  • pory dnia,
  • warunków pogodowych,
  • warunków terenowych,
  • dodatkowych usług na miejscu zdarzenia,
  • rodzaju samochodu (osobowy, ciężarowy, maszyna budowlana).

Koszt holowania na lawecie może zostać przeliczony według różnych zasad:

  • zależny od przebytych kilometrów – cena będzie atrakcyjna, jeśli samochód jest holowany na terenie jednego miasta,
  • zależny od całej usługi – cena może być modyfikowana, jeśli np. zlecenie holowania jest bardziej skomplikowane,
  • stawki godzinowej – koszt za godzinę, kilka godzin, dobę.

Holowanie z OC sprawcy

To oczywiście najbardziej komfortowa sytuacja, bo jako poszkodowany nie musisz płacić za holowanie. 

Naszym okiem

Towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek pokryć koszty holowania uszkodzonego samochodu z polisy OC sprawcy wypadku lub kolizji drogowej. Jednak może zakwestionować zwrot pełnej kwoty, jeśli np. uzna, że cena usługi była znacznie wyższa w porównaniu do rynkowej średniej w tej samej okolicy.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Dodatkowo oprócz holowania do warsztatu możesz otrzymać auto zastępcze z OC sprawcy

Holowanie samochodu w ramach ubezpieczenia dodatkowego

Zakres ochrony w obowiązkowym ubezpieczeniu komunikacyjnym zapewnia odszkodowanie za szkody wyrządzone przez kierowcę pojazdu osobom trzecim. W każdym innym przypadku konieczna będzie dodatkowa polisa, która zapewni wsparcie np. w razie awarii. Jednym z dobrowolnych ubezpieczeń jest assistance – produkt ten dostępny jest w wersji mini, oraz w wersji pełnej.

Ubezpieczenie assistance mini

Mini Assistance to popularny w ostatnim czasie produkt dodawany przez towarzystwa ubezpieczeniowe do podstawowego ubezpieczenia OC. Jego zakres jest bardzo okrojony, a kierowca może liczyć na:

  • naprawę pojazdu na miejscu zdarzenia,
  • holowanie do najbliższego warsztatu,
  • transport kierowcy.  

Najczęściej jest to więc pakiet, który działa tylko w określonych sytuacjach (kolizja, wypadek) i obejmuje ograniczony zakres świadczeń. Ubezpieczony nie otrzyma auta zastępczego, nie ma też opcji zorganizowania dla niego noclegu. Praktyczne żadne mini assistance nie zadziała po awarii, a jedynie po wypadku lub kolizji.

Pełne ubezpieczenie assistance

Mini assisntace sprawdzi się tylko w określonych, nielicznych przypadkach. Dla bardziej wymagających klientów lepszym wyborem będzie pełne assistance. 

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że pełne assistance działa także po awarii samochodu. Co prawda polisa ta kosztuje nieco więcej niż mini assistance, ale ubezpieczony może skorzystać z pomocy zarówno po wypadku, kolizji, jak i w sytuacji, gdy samochód odmówi posłuszeństwa w trasie.

W ramach ASS kierowca uzyska wsparcie w postaci m.in.:

  • naprawy na miejscu,
  • holowania,
  • pojazdu zastępczego,
  • wymiany koła,
  • dostarczenia paliwa itd.

Assistance krótkoterminowe

Rozwiązaniem pośrednim pomiędzy pełnym assistance a mini assistance zorientowanym na tymczasowy charakter podróży jest assistance krótkoterminowe

Krótkoterminowe ubezpieczenie assistance ma z reguły dużo szerszy zakres niż mini assistance, działa za granicą, a jednocześnie kosztuje dużo mniej niż assistance całoroczne. To swego rodzaju kompromis – kierowca nie potrzebuje assistance całorocznego, ale uważa, że pomoc w formie holowania czy auta zastępczego może się przydać (zwłaszcza podczas dalszej podróży).

Sprawdź ceny swojego assistance na wyjazd

Holowanie samochodu w ramach ubezpieczenia szyb

Nawet z pozoru niegroźne uszkodzenia mogą doprowadzić do sytuacji, w której samochód wymaga przetransportowania do warsztatu – jedną z nich jest pęknięcie szyby. Jeśli utrudnia ono widoczność, wpływa na bezpieczeństwo podróżnych. W takim przypadku kierowca nie powinien kontynuować podróży, a raczej wezwać lawetę.

Za jazdę z poważnie uszkodzoną szybą grozi mandat – w skrajnym przypadku nawet 2000 zł, a także punkty karne.

Z usługi holowania mogą skorzystać kierowcy, którzy wykupili ubezpieczenie szyb. Oczywiście, tak jak w przypadku innych ubezpieczeń dobrowolnych, należy zwrócić uwagę na OWU, a w nim takie aspekty, jak: udział własny, terytorialny zakres ochrony (ubezpieczyciele bardzo często zapewniają ochronę tylko na terenie Polski), czy pokrycie kosztów dodatkowych.

Ubezpieczenie szyb można zakupić w Link4, Warcie, Uniqa, PZU czy Proama.

Szkoda podczas holowania. Czy mogę liczyć na zakres ubezpieczenia OC?

Niekiedy, pomimo ostrożności kierowców i znajomości przepisów może dojść do kolizji podczas holowania auta.  Kiedy uszkodzony pojazd jest przytwierdzony do samochodu holującego i dojdzie do uszkodzenia – odpowiada za nie właściciel pojazdu holującego.

Spięcie, czy przytwierdzenie pojazdu holowanego do holującego w sposób nieprawidłowy lub niezgodny z prawem, może zakończyć się również uderzeniem w tył pojazdu holującego. Co wtedy?

Przede wszystkim należy liczyć się z faktem, że sytuacji takiej nie obejmuje odszkodowanie z ubezpieczenia OC, a za szkody przyjdzie zapłacić z własnej kieszeni.

Z tego względu, w wielu przypadkach warto się zastanowić, czy samodzielne holowanie jest najlepszym pomysłem, czy może nie lepiej skorzystać z profesjonalnej usługi. Dzięki porównywarce OC i AC z łatwością znaleźć można obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, wraz z rozszerzeniem, które oferuje usługę holowania samochodu.

Warto wiedzieć:

  1. Holowanie to forma transportowania uszkodzonego pojazdu.
  2. Zasady holowania pojazdów zapisane zostały w Kodeksie drogowym.
  3. Zgodnie z przepisami prędkość samochodu holującego w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h, natomiast poza miastem 60 km/h.
  4. Holowanie samochodu na lawecie jest możliwe w ramach ubezpieczenia dodatkowego – AC, Assistance lub ubezpieczenia szyb. Koszt holowania zależy od dystansu, rodzaju pojazdu holowanego, typu lawety, a także miasta.
  5. Najczęściej stosowany jest cennik opłat za każdy przejechany kilometr. Niekiedy trzeba również zapłacić za samo podstawienie lawety (zazwyczaj nieco ponad 100 zł).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenia komunikacyjne

  1. Czy assistance mini działa za granicą?

    Nie. Assistance mini to mocno okrojony produkt, który najlepiej nadaje się do samochodów użytkowanych głównie na terenie miasta lub niedużego powiatu. Z reguły Assistance mini oferuje holowanie do najbliższego warsztatu lub na krótką odległość 50-100 km. Jednocześnie towarzystwa ubezpieczeniowe ograniczają zakres terytorialny assistance mini tylko do Polski.

    Wyjątkiem w naszej ofercie jest firma Beesafe, która w ramach swojego assistance Mini oferuje holowanie do najbliższego warsztatu w Polsce i w Europie.

  2. Jakie elementy wyposażenia samochodu są niezbędne do udzielenia pomocy w formie holowania?

    Jeśli jesteśmy w stanie podjąć decyzję, czy nasz samochód nadaje się do holowania i jesteśmy pewni, że nie chcemy wzywać lawety, która przetransportuje nasze auto do warsztatu samochodowego, potrzebujemy linki holowniczej, trójkąta ostrzegawczego. Samochód holowany i holujący muszą mieć ważne badania techniczne i polisy OC, natomiast kierowcy uprawnienia do prowadzenie pojazdów mechanicznych.

  3. Czy podczas holowania potrzebna jest jakaś specjalna linka holownicza?

    Zdecydowanie tak, a odpowiedź możemy znaleźć ponownie w kodeksie drogowym, który jasno określa jakiej linki możemy użyć do holowania drugiego samochodu.

    Długość połączenia giętkiego między samochodami, a więc linki, nie powinna być mniejsza niż 4 metry i nie większa niż 6 metrów. Powinna być ona wyposażona w haki, które uniemożliwią odczepienie się pojazdu holowanego podczas jazdy. Linka powinna być oznaczona naprzemiennie pasami białymi i czerwonymi lub chorągiewką o barwie czerwonej albo żółtej.

  4. Jeśli nie mam dodatkowego ubezpieczenia i za holowanie samochodu muszę zapłacić z własnej kieszeni, to we wszystkich państwach Unii Europejskiej cennik wygląda tak samo?

    Nie. Każde państwo Unii Europejskiej ma inne cenniki, w których ujęte jest holowanie samochodu. Na dużo większy wydatek należy przygotować się zwłaszcza w Niemczech oraz Francji. Wysokość ceny holowania uzależniona jest również od rodzaju holowanego pojazdu (usługa jest droższa dla większych samochodów) i od tego, czy samochód może samodzielnie wjechać na lawetę, czy trzeba wykorzystać do tego celu w tym dodatkowy sprzęt. Równie ważny jest fakt, że jeżeli na trasie transportującej lawety znajda się docinki drogi płatnej – koszty te zostaną również doliczone do finalnego rachunku kierowcy.

  5. Ile wynosi mandat za nieprawidłowe holowanie samochodu?

    Holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem 

    250 zł

    Holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe

    250 zł

    Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach

    250 zł

    Holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony 

    250 zł

    Holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego

    250 zł

    Holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) 

    250 zł

    Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania

    100 zł

    Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym

    150 zł

    Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego

    150 zł

    Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym

    100 zł

    Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania 

    50 zł