Osoby planujące zakup samochodu stają często przed dylematem – co będzie lepsze, diesel czy benzyna? Rodzaj silnika spalinowego może istotnie wpłynąć na późniejsze koszty eksploatacji pojazdu, ale także satysfakcję z jego użytkowania. Zatem, na co się zdecydować? Podpowiadamy.
Choć samochody elektryczne szturmem wdzierają się na rynek motoryzacyjny, a w niedalekiej przyszłości produkcja pojazdów spalinowych ma zostać zakazana, auta napędzane benzyną i olejem wciąż cieszą się dużą popularnością wśród polskich kierowców. Dawniej silniki wysokoprężne postrzegane były jako hałaśliwe i zanieczyszczające środowisko w znacznie większym stopniu niż silniki benzynowe. Dzięki rozwojowi technologii nie jest to już problemem, jednak właściciele diesli muszą liczyć się w wysokimi kosztami napraw – skomplikowana budowa skutkuje wysokimi rachunkami w warsztatach mechanicznych.
Zatem, jaki silnik będzie lepszy? Trudno o jedną dobrą odpowiedź – każdy kierowca ma przecież swoje preferencje, a przy wyborze napędu bierze pod uwagę potrzeby, tryb życia, styl jazdy, normy emisji spalin czy domowy budżet. Tych czynników jest znacznie więcej, dlatego warto przyjrzeć się dokładniej obu rodzajom silników.
Jak działa silnik benzynowy?
Samochody z silnikami benzynowymi od kilku lat cieszą się największą popularnością w Polsce - głównie ze względu na swoją uniwersalność i prostotę konstrukcji. Przyjrzyjmy się danym opublikowanym przez Polski Związek Motoryzacyjny za styczeń 2024. Według PZPM udział w polskim rynku aut z silnikiem benzynowym wynosi 41,7 procent. Z kolei diesle osiągnęły poziom niespełna 9,9 procent.
Nic dziwnego - z jednostkami benzynowymi zwykle jest mniej kłopotu, można z nich korzystać kompleksowo bez obaw o awarię i są co do zasady tańsze w utrzymaniu. To oczywiście nie oznacza, że benzyniaki nie mają wad, które mogą zaważyć na decyzji o zakupie samochodu z tym napędem.
Zacznijmy od zasady działania silnika benzynowego. Do zapłonu niezbędne jest wygenerowanie iskry przez elektrody świecy zapłonowej. Podpala ona mieszankę paliwowo-powietrzną w chwili sprężania. Ciśnienie w układzie napędowym gwałtownie wzrasta, wprawiając w ruch wał korbowy, a ten napędza koła pojazdu.
Uwaga!
Poza tym jego budowa jest dosyć prosta, co powoduje, że przy ewentualnej naprawie koszty części zamiennych czy robocizny są zasadniczo niższe niż w przypadku silników wysokoprężnych. Auta z silnikami benzynowymi dobrze radzą sobie w mieście – nie szkodzi im jada na zimnym silniku czy stanie w korkach. Są więc dobrym wyborem dla użytkowników, których główna aktywności koncentruje się w miastach i dla tych, którzy co jakiś czas wybierają się w dłuższe trasy.
Na co uważać przy zakupie auta z silnikiem benzynowym?
Jednostki benzynowe zwykle zużywają więcej paliwa niż diesle, a cena na stacji benzynowej benzyny wyżej jakości (np. 98-oktanowej) przewyższają stawki za litr oleju napędowego. W momencie powstania tego artykułu średnia cena detaliczna Pb 98 wynosiła 6,50 zł/l, a ON 5,69 zł/l.
Warto wiedzieć
Jeśli dojdzie do uszkodzenia jednego z elementów, zatankowana benzyna będzie znikać z baku znacznie szybciej. Może się do tego przyczynić choćby:
- nieprawidłowo działająca sonda lambda,
- zużyte wtryskiwacze,
- zanieczyszczony przepływomierz,
- zużyte świece zapłonowe.
Na częstsze awarie bardziej narażeni są właściciele nowoczesnych silników benzynowych, w których tak jak w dieslach montuje się turbosprężarki czy pompy wysokiego ciśnienia.
Najważniejsze cechy silnika benzynowego
- niższa cena nowych samochodów,
- prostota konstrukcji,
- niska awaryjność,
- cicha praca silnika,
- krótsza żywotność silnika,
- konieczność skrupulatnego wyboru mieszanki paliwa.
Jak działa silnik diesla?
W przeciwieństwie do jednostek benzynowych silniki diesla to układy o zapłonie samoczynnym. Oznacza to, że do uruchomienia nie potrzebują wytworzenia iskry. Paliwo jest dostarczane do komór paliwa za pośrednictwem bezpośrednich wtrysków. Każda z tych komór wypełniona jest gorącym powietrzem powstałym na skutek sprężeniu gazu przez tłok silnika. Dzięki temu może się ono samoistnie zapalić. W samochodzie zasilanym benzyną mieszanka paliwa i powietrza zapalała się natomiast pod wpływem działania świecy zapłonowej.
Wypowiedź eksperta
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Silnik wysokoprężny jest stworzony do długich tras, najlepiej, jeśli jazda jest w miarę jednostajna i na wysokim momencie obrotowym. Na krótkich dystansach, np. w mieście diesel nie zdąży rozgrzać się do optymalnej roboczej temperatury, a to bezpośrednio wpływa na wyższe zużycie paliwa, ale i jakość pracy samego silnika.
Na co uważać przy samochodzie z silnikiem diesla?
Jeśli myślisz o silniku wysokoprężnym, musisz liczyć się z wyższymi kosztami nie tylko zakupu samochodu, ale także jego późniejszej eksploatacji czy konserwacji. Co prawda ropa jest nieco tańsza niż dobrej jakości benzyna, ale oszczędność ta zanika w kontekście serwisu auta i naprawy usterek w jego skomplikowanym układzie.
Do najbardziej awaryjnych elementów silników wysokoprężnych należą:
- turbosprężarki,
- filtry cząstek stałych,
- zawory EGR,
- wtryskiwacze paliwa.
Naprawa może być kosztowna i opiewać nawet na kilka tysięcy złotych, a zdarzy się na pewno, jeśli będziesz wykorzystać silnik diesla w sprzeczności z jego "naturą".
Najważniejsze cechy diesla
- silnik przeznaczony na długie trasy i do płynnej jazdy,
- długi czas rozgrzewania się silnika,
- niższe zużycie paliwa względem benzynowych odpowiedników,
- zdolność do dynamicznej jazdy nawet z dużym obciążeniem,
- wyższa cena samochodu od silnika benzynowego.
Benzyna czy diesel? Porównanie
Wciąż zastanawiasz się, który silnik spełni Twoje oczekiwania i będzie lepszy w Twoim przypadku? Spójrz na nasze podsumowanie najważniejszych aspektów związanych z użytkowaniem auta na benzynę i diesla.
1. Koszty eksploatacji i utrzymania
Silniki wysokoprężne są wymagające już na etapie produkcji. Złożony jest zarówno sam projekt silnika, jak i jego precyzyjne wykonanie. To generuje większe koszty produkcji, a tym samym winduje ceny samochodów wprowadzanych na rynek. Dotyczy to oczywiście nowych modeli, ponieważ rynek wtórny rządzi się nieco innymi prawami.
Rozbudowana konstrukcja silnika diesla wpływa także na koszty naprawy jednostki, np. gdy zajdzie konieczność wymiany pompy paliwa.
Silnik benzynowy na pewno mniej nadszarpie domowy budżet. Wizyta w warsztacie mechanicznym nie będzie bowiem wiązała się koniecznością rozmontowania połowy konstrukcji, aby dostać się do źródła problemu i mu zaradzić.
A co z wizytami na stacjach paliw? Ropa jest nieco tańsza niż benzyna 98-oktanowa, jednak nie jest to kolosalna różnica. Możesz ją odczuć mocniej, jeśli korzystasz z diesla zgodnie ze sztuką i przeznaczeniem, osiągając doskonałe wyniki spalania.
2. Komfort użytkowania i prowadzenia
Co wygodniejsze - diesel czy benzyna? Opinie nie są jednoznaczne, ale spójrzmy na fakty.
- Samochody wysokoprężne są zwykle cięższe niż ich benzynowe odpowiedniki. Różnica w masie jest zauważalna, ponieważ może sięgać nawet 100 kilogramów. Co do zasady im większa masa, tym trudniejsze prowadzenie pojazdu, choć nie jest to regułą. Możesz przecież zdecydować się na mocny silnik, który nawet w dieslu z segmentu minivan zrobi wrażenie pod kątem dynamiki jazdy.
- Silniki benzynowe pracują zdecydowanie ciszej niż diesle, choć w najnowszych konstrukcjach wysokoprężnych stosuje się nowoczesne rozwiązania, których zadaniem jest tłumienie hałasów.
- Silniki diesla pracują na niższych obrotach, ale osiągają wysoki moment obrotowy podczas jazdy. To oznacza, że biegi można zmieniać rzadziej, co dla niektórych oznacza większy komfort prowadzenia pojazdu.
- Silniki wysokoprężne mogą nastręczać kłopotów zimą, gdy temperatura znacznie padnie. Jednostka nie zawsze odpali, a niektóre elementy układu są wyjątkowo wrażliwe na mróz, co zwiększa ich awaryjność. Poza tym po intensywnej jeździe diesel potrzebuje chwili wytchnienia.
Warto wiedzieć
Wciąż zastanawiając się - diesel czy benzyna - zrób bilans i wybierz silnik skrojony pod względem komfortu pod Twoje potrzeby.
3. Wydajność jazdy
W przypadku silników benzynowych spalanie jest zwykle nieco wyższe niż w dieslach. Poza tym powiedzieliśmy już, że jednostki wysokoprężne osiągają wysoki moment obrotowy szybciej. Silnik napędzany benzyną potrzebuje znacznie więcej czasu, aby rozwinąć pełnię swoich możliwości.
W rzeczywistości diesel to najbardziej wydajny silnik spalinowy na świecie. Nie bez powodu montowany jest w statkach, łodziach podwodnych czy pociągach.
Diesel czy benzyna - czym się kierować przy wyborze?
Zanim wybierzesz napęd dla siebie, zastanów się, w jaki sposób i w jakich okolicznościach korzystasz z samochodu. Jeżeli jeździsz przede wszystkim do pracy, odbierasz dzieci ze szkoły czy robisz większe zakupy, a w skali roku nie pokonujesz więcej niż 15-20 tysięcy kilometrów - diesel to kiepski wybór.
Do takich warunków znacznie lepiej przystosowany jest silnik benzynowy. Dzięki prostej konstrukcji jest w mniejszym stopniu narażony na awarię, a krótka, rwana jazda na nierozgrzanym w pełni silniku może się właśnie skończyć w ten sposób.
Diesle to z kolei długostystansowce. Częste wyjazdy w dalekie trasy pozwalają mu pokazać wszystkie swoje możliwości, przynieść przyjemność zjazdy i przekonać Cię o swojej wydajności.
Ograniczenia
W przypadku silników diesla trzeba także brać pod uwagę ich ograniczenia. Niektóre wynikają z warunków klimatycznych panujących w Polsce. Dość trudno znoszą niskie temperatry, a te mocno ujemne mogą doprowadzić do problemów z zapłonem - czasem w najmniej odpowiednim momencie. Diesel nagrzewa się dłużej niż benzyna, więc do prawidłowej, bezawaryjnej pracy potrzebuje większego rozbiegu - i tu wracamy do punktu wyjścia - odpowiednio wysokich wartości na przebiegu.
Technika jazdy
Każdy z tych napędów ma swoje wady i zalety. Analizując je, weź pod uwagę także swój styl i technikę prowadzenia samochodu. Jeśli lubisz jeździć dynamicznie, silnik diesla zapewni Ci czystą przyjemność. Szybciej dostarczasz jednostce wysokich obrotów, dzięki czemu osiąga znakomite parametry jezdne.
Higiena napędu
Pytanie również o to, czy jesteś w stanie zadbać o tzw. higienę silnika wysokoprężnego, ponieważ wymaga on w pewnych momentach specjalnego traktowania. Wspomnieliśmy, że po dłuższej trasie, gdy silnik jest mocno rozgrzany, nie nalezy wyłączać go od razu po zaparkowaniu. Warto odczekać nawet do minuty, aż turbosprężarka spowolni pracę i dopiero zgasić zapłon. Jednostka benzynowa nie wymaga takich procedur ze względu na inną konstrukcję.
Diesel na cenzurowanym, czyli Strefy Czystego Transportu
Jeśli wciąż nie masz pewności, który silnik wybrać, argumentem przetargowym może okazać się również polityka elektromobilności uprawiana obecnie w Europie. Jak wiadomo, już w czerwcu 2024 rusza w Polsce pierwsza Strefa Czystego Transportu. Obejmie centrum Warszawy oraz dzielnice mu przyległe, a obostrzenia dotyczące wjazdu do niej samochodów spalinowych będą zaostrzane co kilka lat. Choć największe ograniczenia dotyczą silników wysokoprężnych, nie ominą również jednostek benzynowych.
Oto jak władze stolicy zamierzają przyzwyczajać kierowców do nowych regulacji.
Na ten moment wiadomo, że dieslem będzie można tam wjechać do 2032 roku, jednak pod pewnym warunkami. Dotyczą one:
- spełnianej przez pojazd norm emisji spalin EURO,
- roku produkcji samochodu.
Zobacz więcej: Co to jest norma EURO 6?
Natomiast już 2035 roku ma zacząć obowiązywać zakaz sprzedaży i rejestracji jakichkolwiek nowych samochodów spalinowych na terenie Europy. To istotn krok w stronę absolutnej dekarbonizacji transportu w Europie do roku 2050. W dalszej perspektywie pytanie "diesel czy benzyna" należałoby więc zastąpić dylematem między silnikiem spalinowym a elektrycznym.
Jak rodzaj napędu wpływa na ubezpieczenie OC samochodu?
Rodzaj napędu to jeden z ważniejszych czynników, od których zależy wysokość składki OC. Okazuje się, że w I kwartale 2025 roku najmilej widziane prze ubezpieczycieli były samochody z silnikiem elektrycznym. Ich właściciele zapłacili za OC średnio 552 zł.
Dla porównania, średnia cena OC diesla wyniosła 723 zł, a benzyny 654 zł.
Planujesz zakup samochodu z silnikiem spalinowym i zastanawiasz się, jak Twój wybór wpłynie na koszty ubezpieczenia? Pamiętaj, że rodzaj napędu to tylko jeden czynnik brany pod uwagę podczas ustalania wysokości składki. Towarzystwa ubezpieczeniowe analizują również pozostałe parametry samochodu, sprawdzają, jakim jesteś kierowcą – ważne jest doświadczenie, uzbierane zniżki za bezszkodową jazdę, a nawet stan cywilny.
Szacując ryzyko ubezpieczeniowe, firmy patrzą na:
- pojemność silnika,
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji,
- wiek kierowcy,
- miejsce zamieszkania,
- historia szkodowości.
Więcej przeczytasz tutaj: Ceny OC w zależności od pojemności silnika - Jaka jest zależność ceny? (tabela 2024)
Właśnie dlatego tak cenna jest możliwość porównania ofert w kalkulatorze OC i AC. Podając podstawowe informacje na temat pojazdu oraz kierowcy, otrzymasz nawet kilkanaście propozycji OC z opcją zakupu online przez całą dobę. Nie musisz wychodzić z domu, odwiedzać agentów – obowiązkową polisę otrzymasz na podane adres e-mail.
Co warto wiedzieć?
- Silniki benzynowe nadają się zarówno do jazdy miejskiej, jak i na dalsze trasy. Natomiast diesle są przystosowane do pokonywania dłuższych dystansów. W typowo miejskiej jeździe mogą częściej ulegać kosztownym awariom
- Diesle to silniki bardziej wymagające w użytkowaniu ze względu na stopień skomplikowania swojej konstrukcji. Elementy takie jak turbosprężarka, zawór ERG, filtry cząstek stałych czy wtryski paliwa są niezbędne do jego pracy, ale przy niewłaściwej jeździe mogą ulegać awariom. Koszt naprawy może być dość wysoki.
- Co do zasady silniki benzynowe pracują ciszej niż wysokoprężne, choć te ostatnie są jeszcze wciąż udoskonalane pod tym względem.
- Cena ubezpieczenia samochodu z napędem benzynowym i diesla różni się w niewielkim stopniu. Na większe odchylenia mogą wpływać pozostałe czynniki brane pod uwagę przez ubezpieczycieli.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy zakup diesla się nie opłaca?
Auto z silnikiem wysokoprężnym nie sprawdza się na dłuższą metę w jeździe miejskiej i korkach. Jeśli jeździsz samochodem okazjonalnie i na krótkich trasach – rozważ raczej zakup auta z silnikiem benzynowym.Czy silniki benzynowe są mniej awaryjne od diesli?
Co do zasady tak, ponieważ ich konstrukcja jest znacznie prostsza niż diesli. W samochodach z silnikami wysokoprężnymi wiele elementów może się popsuć - od turbosprężarki po wtryskiwacze paliwa. Wymagają często kosztownych napraw. Silniki benzynowe są bardziej uniwersalne i odporne na nieregularny tryb jazdy.
Jaka jest żywotność silnika diesla?
Starsze typy silników diesla mogą przetrwać ok. 500 000 km bez szwanku. Niestety nowsze jednostki są konstruowane tak, aby spełniały wymagane normy emisji spalin. To jednocześnie obniża ich żywotność. Obecnie to ok. 350 000 km.
Jak jeździć dieslem po mieście?
Jeśli już wybierzesz się dieslem do miasta, postaraj się prowadzić płynnie- na ile to możliwe. Dieslom szkodzi częste zatrzymywanie się do zera i ponowne ruszanie. Jeśli z daleka widzisz, że sygnalizacja świetlna Ci nie sprzyja, lepiej jedź wolniej, ale miarowo, zamiast ostro hamować tuż przed światłami. To tylko jeden z przykładów dobrych praktyk miejskich dla miłośników diesla.
Jaki napęd lepiej sprawdza się zimą?
Silnik wysokoprężny nie jest odporny na działanie niskich temperatur. Zimą, zwłaszcza przy minusowych temperaturach, mogą wystąpić problemy z odpaleniem silnika. W takich warunkach zazwyczaj lepiej sprawdza się silni benzynowy.