Diesel czy benzyna? To pytanie zadaje sobie każdy, kto planuje zakup samochodu z silnikiem spalinowym. Decyzja może istotnie wpłynąć na późniejsze koszty eksploatacji pojazdu, ale także satysfakcję z jego użytkowania. Każdy z tych napędów jest bowiem stworzony do nieco innych zadań. Jak wybrać właściwy dla siebie? Zanim zdecydujesz, poznaj lepiej każdy z nich!
Choć samochody elektryczne szturmem wdzierają się na rynek motoryzacyjny, a w perspektywie produkcja pojazdów spalinowych ma zostać zakazana, silniki diesla czy jednostki benzynowe wciąż cieszą się dużą popularnością. Dawniej silniki wysokoprężne postrzegane były jako hałaśliwe i zanieczyszczające środowisko - w znacznie większym stopniu niż silniki benzynowe.
Obecnie dzięki rozwijanym technologiom diesel co prawda zrównał się z benzyną pod tym względem, jednak jego skomplikowana budowa doprowadziła do wysokich rachunków w warsztatach mechanicznych - nawet za naprawy wynikające ze standardowej eksploatacji samochodu.
W rzeczywistości każdy kierowca ma swoje preferencje, a przy wyborze napędu bierze pod uwagę m.in. swój tryb życia, styl jazdy, normy emisji spalin czy domowy budżet. Tych czynników jest znacznie więcej. Oto wszystko co warto wiedzieć, jeśli chcesz postawić na silnik spalinowy i nie żałować zakupu.
Jak działa silnik benzynowy?
Samochody z silnikami benzynowymi od kilku lat cieszą się największą popularnością w Polsce - głównie ze względu na swoją uniwersalność i prostotę konstrukcji. Przyjrzyjmy się danym opublikowanym przez Polski Związek Motoryzacyjny za styczeń 2024. Według PZPM udział w polskim rynku aut z silnikiem benzynowym wynosi 41,7 procent. Z kolei diesle osiągnęły poziom niespełna 9,9 procent.
Nic dziwnego - z jednostkami benzynowymi zwykle jest mniej kłopotu, można z nich korzystać kompleksowo bez obaw o awarię i są co do zasady tańsze w utrzymaniu. To oczywiście nie oznacza, że benzyniaki nie mają wad, które mogą zaważyć na decyzji o zakupie samochodu z tym napędem.
Zacznijmy od zasady działania silnika benzynowego. Do zapłonu niezbędne jest wygenerowanie iskry przez elektrody świecy zapłonowej. Podpala ona mieszankę paliwowo-powietrzną w chwili sprężania. Ciśnienie w układzie napędowym gwałtownie wzrasta, wprawiając w ruch wał korbowy, a ten napędza koła pojazdu.
Uwaga!
Poza tym jego budowa jest dosyć prosta, co powoduje, że przy ewentualnej naprawie koszty części zamiennych czy robocizny są zasadniczo niższe niż w przypadku silników wysokoprężnych. Sprzyjające awariom krótka jazda na jeszcze zimnym silniku czy krótkie postoje, np. w korku czy pod sklepem, benzynie niestraszne. Właśnie dlatego silniki benzynowe polecane są użytkownikom, których mobilność w dużym stopniu koncentruje w mieście lub w równym stopniu w mieście i na dalszych dystansach.
Na co uważać przy zakupie auta z silnikiem benzynowym?
Jednostki benzynowe zwykle zużywają więcej paliwa niż diesle, a cena na stacji benzynowej benzyny wyżej jakości (np. 98-oktanowej) przewyższają stawki za litr oleju napędowego. W momencie powstania tego artykułu średnia cena detaliczna Pb 98 wynosiła 7,09 zł/l, a ON - 6,69 zł/l.
Warto wiedzieć
Jeśli dojdzie do uszkodzenia jednego z elementów, zatankowana benzyna będzie znikać z baku znacznie szybciej. Może się do tego przyczynić choćby:
- nieprawidłowo działająca sonda lambda,
- zużyte wtryskiwacze,
- zanieczyszczony przepływomierz,
- zużyte świece zapłonowe.
Na częstsze awarie bardziej narażeni są właściciele nowoczesnych silników benzynowych, w których tak jak w dieslach montuje się turbosprężarki czy pompy wysokiego ciśnienia.
Najważniejsze cechy silnika benzynowego
- niższa cena nowych samochodów,
- prostota konstrukcji,
- niska awaryjność,
- cicha praca silnika,
- krótsza żywotność silnika,
- konieczność skrupulatnego wyboru mieszanki paliwa.
Jak działa silnik diesla?
W przeciwieństwie do jednostek benzynowych silniki diesla to układy o zapłonie samoczynnym. Oznacza to, że do uruchomienia nie potrzebują wytworzenia iskry. Paliwo jest dostarczane do komór paliwa za pośrednictwem bezpośrednich wtrysków. Każda z tych komór wypełniona jest gorącym powietrzem powstałym dzięki sprężeniu gazu przez tłok silnika. Dzięki temu może się ono samoistnie zapalić. W samochodzie zasilanym benzyną mieszanka paliwa i powietrza zapalała się natomiast pod wpływem działania świecy zapłonowej.
Wypowiedź eksperta
Silnik wysokoprężny jest stworzony do długich tras, najlepiej o w miarę jednostajnej jeździe na wysokim momencie obrotowym. Na krótkich dystansach, np. w mieście diesel nie zdąży rozgrzać się do optymalnej roboczej temperatury, a to bezpośrednio wpływa na wyższe zużycie paliwa, ale i jakość pracy samego silnika.
Na co uważać przy samochodzie z silnikiem diesla?
Jeśli myślisz o silniku wysokoprężnym, musisz liczyć się z wyższymi kosztami nie tylko zakupu samochodu, ale także jego późniejszej eksploatacji czy konserwacji. Co prawda ropa jest nieco tańsza niż dobrej jakości benzyna, ale oszczędność ta zanika w kontekście serwisu auta i naprawy usterek w jego skomplikowanym układzie.
Do najbardziej awaryjnych elementów silników wysokoprężnych należą:
- turbosprężarki,
- filtry cząstek stałych,
- zawory EGR,
- wtryskiwacze paliwa.
Naprawa może być kosztowna i opiewać nawet na kilka tysięcy złotych, a zdarzy się na pewno, jeśli będziesz wykorzystać silnik diesla w sprzeczności z jego "naturą".
Najważniejsze cechy diesla
- silnik przeznaczony na długie trasy i do płynnej jazdy,
- długi czas rozgrzewania się silnika,
- niższe zużycie paliwa względem benzynowych odpowiedników,
- zdolność do dynamicznej jazdy nawet z dużym obciążeniem,
- wyższa cena samochodu od silnika benzynowego.
Benzyna czy diesel? Porównanie
Wciąż zastanawiasz się, czy diesel czy benzyna spełnia Twoje oczekiwania i wpisuje się w codzienny tryb? Porównajmy ze sobą te dwa napędy w najważniejszych obszarach użytkowania samochodu.
1. Koszty eksploatacji i utrzymania
Silniki wysokoprężne są wymagające już na etapie produkcji. Złożony jest zarówno sam projekt silnika, jak i jego precyzyjne wykonanie. To generuje większe koszty produkcji, a tym samym samochodów wprowadzanych na rynek. Dotyczy to oczywiście nowych modeli, ponieważ rynek wtórny rządzi się nieco innymi prawami.
Rozbudowana konstrukcja silnika diesla wpływa także na koszty naprawy jednostki, np. gdy zajdzie konieczność wymiany pompy paliwa.
Silnik benzynowy na pewno korzystniej wpłynie na domowy budżet. Wizyta w warsztacie mechanicznym nie będzie bowiem wiązała się koniecznością rozmontowania połowy konstrukcji, aby dostać się do źródła problemu i mu zaradzić.
A co z wizytami na stacjach paliw? Ropa jest nieco tańsza niż benzyna 98-oktanwa, jednak nie jest to kolosalna różnica. Możesz ją odczuć mocniej, jeśli korzystasz z diesla zgodnie ze sztuką i przeznaczeniem, osiągając doskonałe wyniki spalania.
2. Komfort użytkowania i prowadzenia
Co wygodniejsze - diesel czy benzyna? Opinie nie są jednoznaczne, ale spójrzmy na fakty.
- Samochody wysokoprężne są zwykle cięższe niż ich benzynowe odpowiedniki. Różnica w masie jest zauważalna, ponieważ może sięgać nawet 100 kilogramów. Co do zasady im większa masa, tym trudniejsze prowadzenie pojazdu, choć nie jest to regułą. Możesz przecież zdecydować się na mocny silnik, który nawet w dieslu z segmentu minivan zrobi wrażenie pod kątem dynamiki jazdy.
- Silniki benzynowe pracują zdecydowanie ciszej niż diesle, choć nowoczesne konstrukcje wysokoprężne są wyposażone w liczne rozwiązania tłumiące hałasy.
- Silniki diesla pracują na niższych obrotach, ale osiągają wysoki moment obrotowy podczas jazdy. To oznacza, że biegi można zmieniać rzadziej, co dla niektórych podnosi komfort prowadzenia pojazdu.
- Z silnikami wysokoprężnymi bywa kłopotliwie zimą, jeśli temperatury są mocno ujemne. Jednostka nie zawsze odpali i wybrane elementy układu są wyjątkowo wrażliwe na mróz, co może powodować ich awaryjność w najmniej odpowiednim momencie. Poza tym po intensywnej jeździe diesel potrzebuje chwili wytchnienia.
Warto wiedzieć
Wciąż zastanawiając się - diesel czy benzyna - zrób bilans i wybierz silnik skrojony pod względem komfortu pod Twoje potrzeby.
3. Wydajność jazdy
W przypadku silników benzynowych spalanie jest zwykle nieco wyższe niż w dieslach. Poza tym powiedzieliśmy już, że jednostki wysokoprężne osiągają wysoki moment obrotowy szybciej. Benzyna potrzebuje znacznie więcej czasu, aby rozwinąć pełnię swoich możliwości.
W rzeczywistości diesel to najbardziej wydajny silnik spalinowy na świecie. Nie bez powodu montowany jest w statkach, łodziach podwodnych czy pociągach.
Diesel czy benzyna - czym się kierować przy wyborze?
Zanim wybierzesz napęd dla siebie, zastanów się, w jaki sposób iw jakich okolicznościach korzystasz z samochodu. Jeżeli jeździsz przede wszystkim do pracy, odbierasz dzieci ze szkoły czy robisz większe zakupy, a w skali roku nie pokonujesz więcej niż 15-20 tysięcy kilometrów - diesel to kiepski wybór.
Do takich warunków znacznie lepiej przystosowany jest silnik benzynowy. Dzięki prostej konstrukcji jest w mniejszym stopniu narażony na awarię, a krótka, rwana jazda na nierozgrzanym w pełni silniku może się właśnie skończyć w ten sposób.
Diesle to z kolei długostystansowce. Częste wyjazdy w dalekie trasy pozwalają mu pokazać wszystkie swoje możliwości, przynieść przyjemność zjazdy i przekonać Cię o swojej wydajności.
Ograniczenia
W przypadku silników diesla trzeba także brać pod uwagę ich ograniczenia. Niektóre wynikają z warunków klimatycznych panujących w Polsce. Dość trudno znoszą niskie temperatry, a te mocno ujemne mogą doprowadzić do problemów z zapłonem - czasem w najmniej odpowiednim momencie. Diesel nagrzewa się dłużej niż benzyna, więc do prawidłowej, bezawaryjnej pracy potrzebuje większego rozbiegu - i tu wracamy do punktu wyjścia - odpowiednio wysokich wartości na przebiegu.
Technika jazdy
Każdy z tych napędów ma swoje wady i zalety. Analizując je, weź pod uwagę także swój styl i technikę prowadzenia samochodu. Jeśli lubisz jeździć dynamicznie, silnik diesla to czysta przyjemność. Szybciej dostarczasz jednostce wysokich obrotów, dzięki czemu osiąga znakomite parametry jezdne.
Higiena napędu
Pytanie również o to, czy jesteś w stanie zadbać o tzw. higienę silnika wysokoprężnego, ponieważ wymaga on w pewnych momentach specjalnego traktowania. Wspomnieliśmy, że po dłuższej trasie, gdy silnik jest mocno rozgrzany, nie nalezy wyłączać go od razu po zaparkowaniu. Warto odczekać nawet do minuty, aż turbosprężarka spowolni pracę i dopiero zgasić zapłon. Jednostka benzynowa nie wymaga takich procedur ze względu na inną konstrukcję.
Diesel na cenzurowanym, czyli Strefy Czystego Transportu
Jeśli wciąż nie masz pewności, który silnik wybrać, argumentem przetargowym może okazać się również polityka elektromobilności uprawiana obecnie w Europie. Jak wiadomo, już w czerwcu 2024 rusza w Polsce pierwsza Strefa Czystego Transportu. Obejmie centrum Warszawy oraz dzielnice mu przyległe, a obostrzenia dotyczące wjazdu do niej samochodów spalinowych będą zaostrzane co kilka lat. Choć największe ograniczenia dotyczą silników wysokoprężnych, nie ominą również jednostek benzynowych.
Oto jak władze stolicy zamierzają przyzwyczajać kierowców do nowych regulacji.
Na ten moment wiadomo, że dieslem będzie można tam wjechać do 2032 roku, jednak pod pewnym warunkami. Dotyczą one:
- spełnianej przez pojazd norm emisji spalin EURO,
- roku produkcji samochodu.
Zobacz więcej: Co to jest norma EURO 6?
Natomiast już 2035 roku ma zacząć obowiązywać zakaz sprzedaży i rejestracji jakichkolwiek nowych samochodów spalinowych na terenie Europy. To istotn krok w stronę absolutnej dekarbonizacji transportu w Europie do roku 2050. W dalszej perspektywie pytanie "diesel czy benzyna" należałoby więc zastąpić dylematem między silnikiem spalinowym a elektrycznym.
Jak rodzaj napędu wpływa na ubezpieczenie OC samochodu?
Rodzaj napędu to jeden z ważniejszych czynników, od których zależy wysokość składki OC. Okazuje się, że w 2023 roku najmilej widziane prze ubezpieczycieli były samochody z silnikiem elektrycznym. Ich właściciele zapłacili za OC średnio 425 zł.
Dla porównania, średnia cena OC diesla wyniosła 534 zł, a benzyny 505 zł.
Jeśli mimo wszystko planujesz zakup samochodu z silnikiem spalinowym i zastanawiasz się, jak Twój wybór wpłynie na koszty ubezpieczenia - między dieslem a benzyną znajdziesz różnicę, jednak z reguły niewielką. Oczywiście ostateczna wysokość składki to wypadkowa szeregu innych czynników badanych przez towarzystwa.
Poza napędem jest to:
- pojemność silnika,
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji,
- wiek kierowcy,
- miejsce zamieszkania,
- historia szkodowości.
Więcej przeczytasz tutaj: Ceny OC w zależności od pojemności silnika - Jaka jest zależność ceny? (tabela 2024)
Właśnie dlatego tak cenna jest możliwość porównania ofert w kalkulatorze OC i AC. Niezależnie od zakresu ochrony, rodzaju napędu czy innych zmiennych - podając podstawowe dane swoje i pojazdu zyskasz nawet kilkanaście propozycji z opcją zakupy online przez całą dobę.
Co warto wiedzieć?
- Silniki benzynowe nadają się zarówno do jazdy miejskiej, jak i na dalsze trasy. Natomiast diesle są przystosowane do tych ostatnich. W typowo miejskiej jeździe mogą często ulegać kosztownym awariom.
- Diesle to silniki bardziej wymagające w użytkowaniu ze względu na stopień skomplikowania swojej konstrukcji. Elementy takie jak turbosprężarka, zawór ERG, filtry cząstek stałych czy wtryski paliwa są niezbędne do jego pracy, ale przy niewłaściwej jeździe mogą ulegać kosztownym awariom.
- Co do zasady silniki benzynowe pracują ciszej niż wysokoprężne, choć te ostatnie są jeszcze wciąż udoskonalane pod tym względem.
- Cena ubezpieczenia samochodu z napędem benzynowym i diesla różni się w niewielkim stopniu. Na większe odchylenia mogą wpływać pozostałe czynniki brane pod uwagę przez ubezpieczycieli.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy zakup diesla się nie opłaca?
Auto z silnikiem wysokoprężnym nie sprawdza się na dłuższą metę w jeździe miejskiej i korkach. Jeśli jeździsz samochodem okazjonalnie i na krótkich trasach - rozważ raczej silnik benzynowy.
Czy silniki benzynowe są mniej awaryjne od diesli?
Co do zasady tak, ponieważ ich konstrukcja jest znacznie prostsza niż diesli. W samochodach z silnikami wysokoprężnymi wiele elementów może się popsuć - od turbosprężarki po wtryskiwacze paliwa. Wymagają często kosztownych napraw. Silniki benzynowe są bardziej uniwersalne i odporne na nieregularny tryb jazdy.
Jaka jest żywotność silnika diesla?
Starsze typy silników diesla mogą przetrwać ok. 500 000 km bez szwanku. Niestety nowsze jednostki są konstruowane tak, aby spełniały wymagane normy emisji spalin. To jednocześnie obniża ich żywotność. Obecnie to ok. 350 000 km.
Jak jeździć dieslem po mieście?
Jeśli już wybierzesz się dieslem do miasta, postaraj się prowadzić płynnie- na ile to możliwe. Dieslom szkodzi częste zatrzymywanie się do zera i ponowne ruszanie. Jeśli z daleka widzisz, że sygnalizacja świetlna Ci nie sprzyja, lepiej jedź wolniej, ale miarowo, zamiast ostro hamować tuż przed światłami. To tylko jeden z przykładów dobrych praktyk miejskich dla miłośników diesla.
Jaki napęd lepiej sprawdza się zimą?
Silnik wysokoprężny nie jest zbyt odporny na działanie niskich temperatur. Zimą, zwłaszcza na minusie, trudno czasem o bezproblemowy zapłon. Wówczas o wiele lepiej reaguje silnik benzynowy.