Szukasz nowego samochodu? Dziś już nie musisz wybierać między przekładnią automatyczną, półautomatyczną i manualną – możesz zdecydować się na hybrydowe rozwiązanie, czyli skrzynię dwusprzęgłową. Dowiedz się, co to jest i jak działa skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy też zalety i wady tego rozwiązania.

Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem samochodu, to prawdopodobnie zwracasz uwagę na szereg parametrów, np. moc silnika, wyposażenie czy pojemność bagażnika. W przypadku auta używanego katalog ten rozszerza się o przebieg i stan techniczny. Rodzaj skrzyni biegów może być dla Ciebie kwestią drugorzędną. Nie powinno tak jednak być, bo producenci nie proponują już dziś ograniczonego wyboru między skrzynią manualną i automatyczną.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co to jest skrzynia dwusprzęgłowa?

Skrzynia dwusprzęgłowa to rodzaj przekładni montowanej we współczesnych samochodach. Taka przekładnia łączy właściwości i zalety manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Jak zbudowana jest skrzynia dwusprzęgłowa? Charakterystyczne dla niej jest to, że w jednej obudowie umieszczone jest podwójne sprzęgło.

Skrzynia dwusprzęgłowa jest dostępna na rynku pod różnymi nazwami handlowymi. W zależności od marki samochodu, jakim jesteś zainteresowany, możesz spotkać się z następującymi określeniami:

  • Volkswagen, Skoda, Seat – DSG (Direct Shift Gearbox),
  • Kia i Hyundai – DCT (Dual Clutch Transmission),
  • Fiat i Alfa Romeo – TCT (Twin Clutch Transmission),
  • Audi – S tronic,
  • Mercedes – 7G-DCT (liczba wskazuje na liczbę biegów).

Mimo że skrzynia dwusprzęgłowa przez koncerny samochodowe jest stosowana w autach seryjnych od niedawna, to sam wynalazek nie jest nowością. Prace nad stworzeniem takiej skrzyni były prowadzone już w przededniu II wojny światowej. W latach 80. ubiegłego wieku Porsche zastosowało taką skrzynię w samochodzie przygotowanym do wyścigu, jednak stosowane wówczas rozwiązania technologiczne odbiegały jeszcze daleko od pożądanych.

Volkswagen zastosował przekładnię DSG w pojazdach skierowanych do klientów indywidualnych po raz pierwszy w 2003 r. Wówczas samochodem oferowanym ze skrzynią dwusprzęgłową był Volkswagen Golf R32.

Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa?

Zasada działania skrzyni dwusprzęgłowej opiera się na wykorzystaniu dwóch sprzęgieł – mokrych (pracujących w oleju) lub suchych, z których:

  • Pierwsze jest przypisane do biegów parzystych.
  • Drugie jest dedykowane biegom nieparzystym.

Sprzęgła te współpracują ze sobą w następujący sposób: gdy pierwsze sprzęgło jest aktywne (np. kierowca używa drugiego biegu), to drugie pozostaje w gotowości. W praktyce oznacza to, że jest ono ustawione na kolejnym przełożeniu (w podanym przykładzie będzie to trzeci bieg). Dzięki temu zmiana biegów odbywa się w krótszym czasie w porównaniu do sytuacji, w której dokonałby jej kierowca – czas potrzeby na wykonanie tej operacji wynosi od 300 do 500 milisekund.

W zależności od sposobu budowy, skrzynia dwusprzęgłowa może pracować w jednym z dwóch trybów – są to:

  • Tryb automatyczny. Biegi są zmieniane zgodnie z kryteriami ustalonymi przez producenta. Dzięki temu zmiana odbywa się płynnie.
  • Tryb sekwencyjny. To półautomatyczna skrzynia biegów, dla której charakterystyczne jest to, że kierowca ma możliwość jazdy zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Wybór tego drugiego trybu oznacza, że kierowca zmienia biegi sekwencyjnie, czyli bez możliwości pominięcia któregoś z przełożeń.

Niezależnie od sposobu budowy nad poprawnością działania skrzyni dwusprzęgłowej czuwa komputer. Gwarantuje to precyzyjną i szybką zmianę biegu.

Czy warto zdecydować się na skrzynię dwusprzęgłową? Opinie wśród kierowców są podzielone. Jeżeli spojrzeć na statystyki udostępniane przez producentów, to preferencje kierowców z Europy zmieniają się – coraz więcej z nich wybiera auta z automatyczną skrzynią biegów.

Jakie zalety ma skrzynia dwusprzęgłowa?

Nie jest kwestią przypadku, że popularność skrzyni dwusprzęgłowej wśród kierowców rośnie. Powodem są liczne zalety tego rozwiązania. Aby opracować przekładnię, która zniweluje dotychczas zaobserwowane problemy, koncerny samochodowe nawiązały współpracę z producentami komponentów motoryzacyjnych. Najważniejsze plusy skrzyni dwusprzęgłowej to:

Krótki czas zmiany biegów

To najczęściej podkreślany atut skrzyni dwusprzęgłowej. Ponieważ zmiana biegów ma miejsce w sposób automatyczny, a kolejny bieg jest już przygotowany przez drugie sprzęgło, to czas reakcji jest niezwykle krótki (mierzony w ułamkach sekundy) i tym samym nieosiągalny dla człowieka. W rezultacie często można spotkać się ze stwierdzeniem, że w przypadku skrzyni dwusprzęgłowej nie odczuwa się momentu zmiany biegów.

Szybka zmiana biegów pociąga za sobą inne korzyści – mowa tu o zmniejszonym zapotrzebowaniu na paliwo i podwyższonym komforcie jazdy.

Redukcja zużycia paliwa

Jeżeli będziesz korzystać z samochodu wyposażonego w skrzynię dwusprzęgłową, oszczędzisz na paliwie. O jakiej skali oszczędności mowa? Z badań przeprowadzonych przez firmę Volkswagen wynika, że największą różnicę zauważają właściciele aut z mokrą skrzynią dwusprzęgłową. W samochodzie z taką przekładnią oszczędności w zużyciu paliwa sięgają nawet 11 proc. w porównaniu do pojazdu, w którym zamontowano manualną skrzynię biegów.

Niższe zużycie paliwa jest też dobrą wiadomością dla kierowców, którzy podczas podejmowania decyzji zakupowych zwracają uwagę na kwestie ochrony środowiska – ograniczenie spalania oznacza niższą emisję CO2.

Komfort podczas jazdy

Co daje skrzynia dwusprzęgłowa? Kierowcy zauważają poprawę komfortu jazdy. Ma to bezpośredni związek z faktem, że samochód szybciej rozwija prędkość i przyspiesza płynnie. To z kolei pozwala choćby na sprawne wykonanie manewru włączania się do ruchu. Z tego względu samochody ze skrzynią dwusprzęgłową są szczególnie polecane kierowcom, dla których istotne są dobre osiągi pojazdu.

Płynna jazda i możliwość wykonania manewrów bez opóźnień przekłada się też na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Jakie wady ma skrzynia dwusprzęgłowa?

Skrzynia dwusprzęgłowa powstała, aby usunąć mankamenty skrzyń manualnych i automatycznych. Jednak producentom tych skrzyń nie udało się wyeliminować wszystkich niedogodności. Przed zakupem samochodu ze skrzynią dwusprzęgłową powinieneś być świadomy minusów tego rozwiązania. Główne wady skrzyni dwusprzęgłowej to:

Wyższa awaryjność i skomplikowanie

Skrzynia dwusprzęgłowa jest wrażliwym komponentem. Zaniedbanie regularnej wymiany oleju czy przeglądów może spowodować, że pojawią się objawy wskazujące na problemy z przekładnią. Co więcej, nawet dbałość o skrzynię nie gwarantuje wyeliminowania kłopotów – usterki mogą pojawić się po przejechaniu samochodem dystansu ok. 150 tys. km.

Relatywnie częste i co za tym idzie uciążliwe awarie to jedna z głównych bolączek, z jakimi spotykają się właściciele samochodów ze skrzynią dwusprzęgłową.

Wysokie koszty naprawy

Fakt, że w jednej obudowie w praktyce znajdują się dwie przekładnie, nie pozostaje bez wpływu na koszty napraw tego elementu w warsztatach samochodowych. Za zdiagnozowanie i usunięcie usterek w autach wyposażonych w skrzynie dwusprzęgłowe właściciele muszą zapłacić więcej niż kierowcy korzystający z samochodów ze skrzynią manualną czy automatyczną ze sprzęgłem hydrokinetycznym.

Jeżeli kupujesz auto używane, weź pod uwagę, że problem ze skrzynią może skutkować nieopłacalnością naprawy – jej koszt będzie przewyższać wartość pojazdu.

Wyższy koszt zakupu samochodu

Jeżeli zdecydujesz się na samochód ze skrzynią dwusprzęgłową, to musisz liczyć się z większym wydatkiem – będziesz musiał dopłacić do modelu wyposażonego w taką przekładnię. O ile wzrośnie cena samochodu? O co najmniej kilka tysięcy złotych.

Samochód ze skrzynią dwusprzęgłową nie jest rozwiązaniem dla kierowców, którzy nie chcą przepłacać i szukają rozwiązań ekonomicznych.

Czy dla ubezpieczycieli rodzaj skrzyni biegów ma znaczenie?

Kupując samochód, można mieć na uwadze nie tylko swój komfort, ale również koszty utrzymania pojazdu. Jako kierowca z pewnością wiesz, że ubezpieczenie OC czy OC i AC np. dla sportowego Audi będzie znacznie droższe niż dla kompaktowego samochodu przeznaczonego do jazdy po mieście. Czy wybór skrzyni dwusprzęgłowej oznacza, że zapłacisz więcej za obowiązkową polisę OC lub polisę AC?

– Właściciel, który chce ubezpieczyć samochód za pośrednictwem porównywarki Rankomat nie musi określać rodzaju skrzyni biegów – wystarczy, że poda parametry pojazdu, czyli markę, model i pojemność silnika. W przypadku polisy OC rodzaj skrzyni biegów ma najczęściej minimalny wpływ na wysokość składki ubezpieczenia. Dla firm ubezpieczeniowych istotniejsze są inne parametry

– mówi Stefania Stuglik, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Jak wygląda sytuacja w przypadku ubezpieczenia AC? Czynnik w postaci rodzaju skrzyni biegów może mieć większy wpływ na cenę polisy – powodem są wspomniane już wyższe koszty naprawy skrzyni dwusprzęgłowej. Sposobem na to, aby nie przepłacić, jest wykorzystanie kalkulatora OC/AC, który pozwala użytkownikowi zapoznać się z ofertami wielu ubezpieczycieli i wybrać propozycję najkorzystniejszą zarówno pod względem ceny, jak i zakresu ochrony ubezpieczeniowej.

Co warto wiedzieć

  • Skrzynia dwusprzęgłowa to skrzynia wyposażona w dwa sprzęgła i dwa zestawy przełożeń. Jest ona alternatywą dla skrzyni manualnej i automatycznej.
  • Budowa skrzyni dwusprzęgłowej ma wpływ na sposób jej działania. Dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł zmiana biegów odbywa się w ułamku sekundy.
  • Do głównych zalet skrzyń dwusprzęgłowych zalicza się: natychmiastową zmianę biegów, oszczędności na paliwie i osiągi.
  • Aspekty finansowe to główna wada skrzyni dwusprzęgłowej. Zakup i naprawa samochodu wyposażonego w taką skrzynię kosztują więcej.
  • Rodzaj skrzyni biegów najczęściej nie ma wpływu na cenę ubezpieczenia OC. Ten czynnik może być jednak uwzględniany przy kalkulacji składki AC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy wszystkie nowe modele samochodów osobowych są oferowane ze skrzyniami dwusprzęgłowymi?

    Nie. Mimo zauważalnych zmian w preferencjach kierowców producenci dbają o zróżnicowanie oferty. W rezultacie nie wszystkie modele aut są dostępne w opcji ze skrzynią dwusprzęgłową. Wciąż sprzedawane są pojazdy, w przypadku których klient ma wybór między skrzynią manualną a automatyczną.

  2. Co było przyczyną prac nad skrzynią dwusprzęgłową?

    Skrzynia dwusprzęgłowa miała rozwiązać problemy trapiące zarówno manualne, jak i automatyczne skrzynie biegów. Mowa głównie o utracie mocy w momencie, gdy następuje zmiana biegu.

  3. Jak używać skrzyni dwusprzęgłowej?

    Samochodem z dwusprzęgłową skrzynią biegów jeździ się podobnie jak autem wyposażonym w tradycyjną skrzynię automatyczną – w takim aucie np. brak jest pedału sprzęgła. Ze względu na zastosowane sprzęgła (mokre lub suche) taki pojazd przy niskich prędkościach może zachowywać się podobnie jak samochód ze skrzynią manualną.

  4. Jakie samochody są wyposażone w skrzynię dwusprzęgłową?

    Z uwagi na rosnącą popularność rozwiązania w postaci skrzyni dwusprzęgłowej jest ono dostępne w samochodach różnych marek. Przykładowe auta osobowe, które można kupić z taką skrzynią, to: Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Skoda Fabia, Skoda Octavia, Seat Leon czy Audi A1.