Zastanawiasz się nad zakupem terenówki? Wybraliśmy dla Ciebie 10 samochodów terenowych, którym nie straszne wyboiste i nieutwardzone drogi. Wśród nich znajdziesz m.in. popularnego Jeepa Wranglera, Land Rovera i tajemniczego SsangYong Rextona. Być może, Twój wybór padnie właśnie na jednego z nich.
Czy elegancki SUV z napędem na cztery koła może być równocześnie „pełnokrwistą” terenówką? I tak… i nie. W rzeczywistości nie każdy pojazd 4x4 zda sprawdzian wytrzymałości i niezawodności na dzikim bezdrożu i w trudno dostępnym terenie. Problematyczne mogą być przede wszystkim pojazdy na nadwoziu samonośnym, gdzie korpus i rama tworzą jeden element. W naszym TOP 10 najlepszych aut terenowych znalazło się jednak kilka SUV-ów, na które warto zwrócić uwagę.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Współczesne terenówki - co je charakteryzuje?
Mówiąc najprościej - samochód terenowy jest pojazdem samochodowym przystosowanym do pokonywania przeszkód w terenie. Do tej grupy zalicza się zarówno auta osobowe, jak i ciężarowe. Te pierwsze wyróżnia m.in. osobne podwozie, na którym montowana jest karoseria oraz odpowiednio dopasowane parametry geometrii terenowej, czyli:
- prześwit poprzeczny i podłużny - jest to odległość mierzona pomiędzy podłożem a najniżej położonym punktem samochodu pomiędzy kołami (prześwit poprzeczny) lub osiami pojazdu (prześwit podłużny). Ułatwiają one pokonanie przeszkody podłużnej i poprzecznej;
- kąt natarcia/najazdowy oraz zejścia - to kąty pomiędzy płaszczyzną jezdni a styczną do kół oraz obrysu dolnej części nadwozia. Określają one zdolność pojazdu do najazdu na pochyłość lub wjazdu do poprzecznego rowu przednimi kołami (i odpowiednio - zjazdu);
- wysokość progu, czyli odległość od podłoża do najniższego punktu pojazdu przed kołami (patrząc z boku) – ten parametr uzupełnia kąty natarcia i zejścia;
- kąt rampowy - określa on zdolność auta do pokonania teoretycznej rampy o ostrym wierzchołku i decyduje on o tym, czy i jak pojazd poradzi sobie podczas pokonywania wierzchołka wzniesienia;
- wykrzyżowanie osi (kąt pomiędzy osią przednią i tylną w czasie, gdy koła pojazdu po przeciwnych narożach są w pozycji maksymalnego ugięcia zawieszenia) - od tego parametru zależy, na jak dużych nierównościach koła samochodu będą miały styk z podłożem.
Najlepsze samochody terenowe posiadają także m.in. blokady mechanizmu różnicowego (aby możliwe było jednoczesne obracanie się kół tej samej osi), odpowiedni współczynnik redukcji (gdy potrzebna jest duża siła ciągnąca podczas ruszania do przodu) oraz dużą moc dostępną już od najniższych obrotów.
Ranking najlepszych aut terenowych - TOP 10
W przypadku samochodu terenowego ciężko jest wskazać pojazd najlepszy. Wiele zależy bowiem od preferencji i potrzeb użytkownika. Jeden kierowca stawia np. na udogodnienia techniczne, inny natomiast ceni sobie najstarsze terenówki, ze względu na ich prostotę. Nasze TOP 10 najlepszych aut terenowych 4x4 możesz więc potraktować jako subiektywną ocenę.
Numer 1 - Jeep Wrangler
Na pierwszym miejscu postawiliśmy prawdziwą ikonę aut terenowych, czyli Jeepa Wranglera. Jak na amerykański samochód terenowy przystało, należy on jednocześnie do SUV-ów. Samochód posiada m.in. napęd na obie osie obejmujący współczynnik oporu i świetnie radzi sobie na trudnym terenie, np. na luźnej nawierzchni.
Od ponad 30 lat Jeep Wrangler tylko nieznacznie zmienił swój wygląd zewnętrzny. Producent zadbał jednak o zaopatrzenie kolejnych generacji w udogodnienia techniczne. Najnowsze modele Jeepa Wranglera posiadają już m.in. 8,4-calowy ekran dotykowy kompatybilny z systemem informacyjno- rozrywkowym Uconnect (w tym Apple CarPlay i Android Auto), system przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu ERM czy komputer z wyświetlaczem, kompasem i wskaźnikiem temperatury.
Jeep Wrangler - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
1987 r. - teraz | I – 1987 - 1995 II – 1997 - 2006 III – 2006 - 2018 IV – 2018 - teraz |
|
|
| Rubicon 4D
|
Przy okazji omawiania terenówek Jeepa, warto też wspomnieć o Grand Cherokee ZJ (poszukiwanego szczególnie przez kolekcjonerów), którego cechują m.in. spektakularne osiągi, bogate wyposażenie wnętrza i personalizowany wygląd.
Numer 2 - Land Rover Defender
Defendera również można zaliczyć do SUV-ów. Wciąż jednak jest to idealny pojazd 4x4 do jazdy off-road. Samochód posiada wszystkie cechy terenówki (np. nadwozie z maksymalnymi prześwitami i krótkie zwisy z przodu i z tyłu) oraz liczne udogodnienia dla podróżnych. Najbogatsze wersje posiadają między innymi dwuekranowy system informacyjno-rozrywkowy oraz punkt dostępu Wi-Fi, który obsługuje do ośmiu urządzeń, odchylane tylne siedzenia czy komorę na schłodzone napoje. Na żądanie klienta producent może także wyposażyć pojazd w dodatkowe akcesoria, np. snorkel, chlapacze czy bagażnik dachowy.
Land Rover Defender - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
1983 r. - teraz | I – 1983 - 1990 II – 1990 - 2007 III – 2007 - 2016 IV – 2019 - teraz |
|
|
| Defender 130
|
Numer 3 – Mercedes klasa G
Mercedesem G można podróżować po trudnym terenie bezproblemowo i komfortowo. Samochód nowej generacji zasłużył na miano najlepszej terenówki m.in. dzięki precyzyjnemu sterowaniu, zawieszeniu pneumatycznemu, 9-biegowej automatycznej przekładni i trzem blokadom mechanizmów różnicowych. Napęd na cztery koła i silnik o mocy nawet 500 KM zapewnia łatwy wjazd nawet na najtrudniejsze zbocza. Z kolei regulowana twardość amortyzacji uprzyjemnia jazdę po asfalcie.
Producent Mercedesa klasy G zadbał także o wygodę kierowcy i pasażerów. W samochodzie znajdziesz m.in. takie udogodnienia jak nastrojowe oświetlenie, system multimedialno-nawigacyjny czy podgrzewane i regulowane siedzenia.
Mercedes klasa G - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
1979 r. - teraz | W460: 1979 - 1993 W461: 1990 - 2001 W463: 1989 - 2017 W464: 2018 - teraz |
|
|
| W464 AMG
|
Numer 4 - Ineos Grenadier
Ineos Grenadier to jedna z najnowszych propozycji na rynku samochodów terenowych. Jego producent inspirował się głównie modelem starszego Defendera, jednak wnętrze wyposażył w nieco więcej ulepszeń. Kierowca może korzystać np. z nowoczesnego systemu multimedialnego i nawigacji stworzonej z myślą o jeździe off-road oraz połączyć się ze smartfonami. Auto można także doposażyć np. w wyciągarkę czy dodatkowe oświetlenie.
Ineos Grenadier - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
Od 2022 r. | I |
|
| 8-biegowa automatyczna |
|
Numer 5 - SsangYong Rexton
Mało znana koreańska marka SsangYong wypuściła na rynek „perełkę” w postaci dużego SUV-a zbudowanego na ramie. W podstawowej wersji Rexton nie ma wprawdzie napędu na obie osie, ale można taki zamówić za dopłatą. W zestawie z terenówką 4x4 klient otrzyma skrzynię z reduktorem. Może także wybrać model wyposażony w blokadę tylnego mostu, światła doświetlające zakręty czy zawieszenie tylne multilink.
Doposażony terenowy Rexton jest naprawdę świetnym autem na wypady off-road. Warto jednak wspomnieć o jego cenie - o ile w wersji podstawowej nie jest ona wygórowana, to już dopłaty do dodatkowych akcesoriów mogą nadwyrężyć Twój budżet.
SsangYong Rexton - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
2002 r. - teraz | I – 2002 - 2007 II – 2007 - 2012 III – 2012 - 2016 IV – 2017 - teraz |
| 5-drzwiowy SUV |
| Rexton II
|
Numer 6 - Suzuki Jimny
Na naszej liście nie mogło zabraknąć Suzuki Jimny, który cieszy się w Polsce niesłabnącym zainteresowaniem. Kierowcy chwalą Jimny głównie za niewielkie gabaryty i małą masę własną - cechy szczególnie cenne podczas jazdy w terenie po grząskim gruncie. Istotne jest to, że samochód w standardzie występuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na tył. Dostępna jest jednak również wersja 4×4.
Czwarta generacja Suzuki Jimny posiada m.in. homologacją ciężarową N1. Wnętrze pojazdu wyposażono w monochromatyczny wyświetlacz wielofunkcyjny, wielofunkcyjną kierownicę oraz Hill Hold Control i Hill Descent Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu i zjazdu ze wzniesienia).
Suzuki Jimny - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
1970 r. - teraz | I – 1970 - 1981 II – 1981 - 1998 III – 1998 - 2018 IV – 2018 - teraz |
|
|
| Jimny 5MT
|
Jimny nie jest oczywiście jedyną popularną terenówką, która wyszła spod "ręki" Suzuki. Na wyróżnienie zasługuje także model Vitara czy Samurai.
Numer - 7 Nissan Patrol
Nasza kolejna propozycja również nikogo nie zaskoczy. Nissan Patrol, podobnie jak Suzuki Jimny, jest dobrze znany w Polsce. Rodowód tego auta sięga aż 1951 roku, kiedy to powstał przodek Patrola - Datsun 4W60. Później pojawiła się jego obecna nazwa (w Australii Patrol w zmodyfikowanej wersji sprzedawany jest jako Ford Maverick, natomiast w Europie funkcjonowała także nazwa Ebro Patrol).
Nissan Patrol w wersji luksusowego SUV-a cieszy się obecnie największym powodzeniem na Bliskim Wschodzie (najnowsza sportowa wersja Nismo z 5,6-litrowym V8 pod maską). W Polsce seryjnych egzemplarzy Patrola jest już niestety niewiele i łatwiej natrafić na pojazd po modyfikacjach. Najbardziej pożądanym i poszukiwanym modelem do jazdy w terenie jest trzydrzwiowa wersja GR (Grand Raid).
Nissan Patrol - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
1970 r. - 2003 r. | I – 1979 - 1988 II – 1986 - 1995 III – 1988 - 1997 IV – 1997 - 2003 |
|
|
| Patrol Y61 3.0 DIT
|
Numer 8 - Toyota 4Runner
W Polsce Toyota 4Runner nie jest zbyt popularna - ten model oferowany jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Warto jednak zwrócić na nią uwagę - szczególnie na ostatnią generację. Z zewnątrz, auto w najnowszej wersji posiada m.in. duży grill, wlot powietrza na masce, aluminiowe akcenty w zderzaku i światła z elementami w technologii LED. We wnętrzu pojawił się natomiast panel o nazwie Optitron i dodatkowy wyświetlacz multifunkcyjny.
Toyota 4Runner - najważniejsze informacje
Produkcja | Generacja - produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
1984 r. - teraz | I – 1984 - 1989 II – 1990 - 1995 III – 1996 - 2002 IV – 2003 - 2009 V – 2010 - obecnie |
|
|
| 4Runner IV 2002
|
Na polskich drogach częściej widuje się Toyotę Land Cruiser, która posiada już ponad 65-letnią historię. Ta żywa legenda charakteryzuje się m.in. wyjątkową niezawodnością w trudnym terenie, wysoką technologią w zakresie bezpieczeństwa oraz niepowtarzalnym stylem.
Numer 9 - Hummer H2
Na przedostatnim miejscu umieściliśmy samochód budzący sporo kontrowersji, czyli następcę Hummera H1 - amerykańskiej cywilnej wersji wojskowego Humvee. Hummer H2 posiada obecnie chyba tyle samo zwolenników co przeciwników. Malkontenci krytykują go m.in. za paliwożerność, wysoką cenę i słabsze niż w H1 właściwości terenowe. Miłośnicy nowszego modelu H2 zachwalają za to wyższy niż w H1 komfort jazdy oraz bogate wyposażenie, takie na przykład jak: system audio, pokładowy komputer, telewizor, podgrzewane skórzane fotele, klimatyzacja czy elektrycznie otwierany dach.
Hummer H2 - najważniejsze informacje
Produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
2002 r. - 2010 r. | Benzyna |
|
| SUV-5d Benzyna 6.24
|
Numer 10 - Tarpan Honker i Daewoo Honker
Na naszej liście nie mogło zabraknąć polskiego osobowego samochodu terenowego, choć zdajemy sobie sprawę, że część osób zarzuci nam niesłuszne umieszczenie go w TOP 10 najlepszych samochodów terenowych. Auto zbiera bowiem sporo słów krytyki, m.in. za dużą awaryjność, słaby seryjny silnik i niski komfort jazdy (szczególnie Tarpan Honker).
Jednak warto podkreślić, że polski Honker to po prostu typowe auto na wieś. Choć mało wygodne, osobom, które nie szukają luksusów, może zapewnić sporo frajdy z jazdy po bezdrożach. W Honkerze nie ma elektroniki, co wbrew pozorom może być zaletą. Istnieje też możliwość dokonania wielu przeróbek, więc za pomocą małego liftingu auto można przystosować do własnych potrzeb.
Honker - najważniejsze informacje
Produkcja | Silnik | Typ nadwozia | Skrzynia biegów | Wybrany model i jego właściwości terenowe |
|
|
| 5-biegowa manualna | Honker 2000
|
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu terenowego?
W I kwartale 2023 r. obowiązkowe ubezpieczenie samochodów terenowych, w zależności od modelu, kosztowało średnio od 353 zł (Suzuki Jimny) do nawet 653 zł (Mercedes klasy G).
Model samochodu terenowego | Średnia cena OC |
Jeep Wrangler | 530 zł |
Land Rover Defender | 525 zł |
Mercedes klasa G | 653 zł |
SsangYong Rexton | 570 zł |
Suzuki Jimny | 353 zł |
Nissan Patrol | 361 zł |
Toyota 4Runner | 647 zł |
Hummer H2 | 592 zł |
Tarpan | 417 zł |
Na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki OC i AC rankomat.pl w I kwartale 2023 roku |
Duże rozbieżności w cenach OC aut z napędem na cztery koła wynikają głównie ze specyfiki marki i modelu. Z reguły małe samochody terenowe z niewielką pojemnością silnika są tańsze w OC. Istnieje w ich przypadku mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub wypadku, czy też spowodowania szkody o dużych rozmiarach. Natomiast za obowiązkowe ubezpieczenie większych aut, które osiągają duże prędkości na drodze i mają większą siłę zderzenia, trzeba zapłacić więcej.
Więcej na temat OC i AC terenówki przeczytasz w artykule Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu terenowego
Co warto wiedzieć
- Samochód terenowy 4x4 jest pojazdem przystosowanym do pokonywania przeszkód na nieutwardzonych drogach i nierównej lub grząskiej nawierzchni.
- Terenówki osobowe wyróżnia m.in. osobne podwozie i odpowiednio dopasowane parametry geometrii terenowej.
- Do najpopularniejszych w Polsce aut terenowych można zaliczyć m.in. Jeepa Wranglera, Nissana Patrola i Suzuki Jimny.
- Cena obowiązkowego ubezpieczenia samochodu terenowego zależy nie tylko od danych kierowcy, ale również pojazdu. Z reguły więcej trzeba zapłacić za OC dużej i szybkiej terenówki, mniej natomiast za niewielkiego SUV-a z napędem na 4 koła.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czym jest samochód terenowy?
Samochód terenowy jest pojazdem przystosowanym do pokonywania przeszkód w terenie. Do tej grupy zalicza się zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe. Zazwyczaj są one zbudowane na ramie, posiadają napęd na wszystkie koła, specjalne wzmocnione opony, skrzynię rozdzielczo-redukcyjną oraz zwiększoną zdolność pokonywania wzniesień.
Na czym polega jazda OFF ROAD 4x4?
OFF ROAD jest sportem motorowym, który polega na jeździe pojazdem po trudnym terenie i nieutwardzonych drogach. Jazdę OFF ROAD 4x4 uprawia się praktycznie na każdym obszarze – w górach, lesie, na bagiennym terenie, na poligonie i na specjalnie przygotowanych torach.
Jak jeździć samochodem terenowym?
Przede wszystkim, najpierw sprawdź cechy terenowe i specyfikację Twojego auta, m.in. bieżnik opon, kąt najazdu, kąt zjazdowy i głębokość brodzenia. Dzięki temu będziesz mógł odpowiednio dobrać rodzaj terenu do jazdy off-road. Jeśli chodzi o technikę jazdy samochodem, to np. pokonując głębokie bruzdy i rowy nie siłuj się z kierownicą, a zamiast tego pozwól kołom wybrać własny tor (oczywiście przejmij ster, jeśli zajdzie taka potrzeba). Gdy zamierzasz przejechać przez wodę, sprawdź dno (czy jest grząskie i czy mogą znajdować się na nim przeszkody lub zagłębienia). Do wody wjeżdżaj powoli, nie zatrzymuj się, nie przyspieszaj gwałtownie i nie hamuj.
Czy można kupić samochód terenowy do 10 tys. złotych?
Tak. Jednak musisz liczyć się z tym, że w tej cenie uda Ci się znaleźć jedynie terenówkę co najmniej kilkunastoletnią. Zazwyczaj za kwotę do 10 tys. zł kupisz auto wyprodukowane w latach 90. Bardzo możliwe, że będzie ono wymagało naprawy i doinwestowania. Modele, na które warto zwrócić uwagę to m.in. Suzuki Grand Vitara, Jeep Cherokee, Toyota RAV-4 i Opel Frontera B.
Jaki kupię samochód terenowy do 30 tysięcy?
30 tys. zł powinno Ci wystarczyć na zakup auta do off roadu w dobrym stanie. Na rynku wtórnym możesz poszukać np. Toyoty Land Cruiser z lat 1996 - 2002, Jeepa Grand Cherokee wyprodukowanego po 2000 r. czy też mniejszego Suzuki Jimny. Oczywiście, w tej cenie dostępne są także modele wyprodukowane w ostatniej dekadzie. Jednak w takim przypadku trzeba dokładnie sprawdzić czy wybrany model nie jest powypadkowy.