Fiat Seicento w swoim czasie zdominował polski rynek motoryzacyjny, ale zaznaczył swoją obecność nie tylko w Kraju nad Wisłą. Ten małolitrażowy pojazd polskiej produkcji był eksportowany do 46 krajów. W czym tkwił jego fenomen?
Polacy kochają (kochali) Fiaty
Fiat Seicento to dziwaczny wehikuł. Niby otrzymał tylko 1,5 gwiazdki Euro NCAP (no, dostał 2 na 5, ale za "karę" ocena została pomniejszona), a i tak wygrywa uliczne pojedynki z pancernymi Audicami A8 w cenie bardzo ładnego domu jednorodzinnego. Dziwne. Ale nie to przekonało Polaków do tego zadziornego minihatchbacka.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Była to przede wszystkim cena i przywiązanie do marki, na licencji której Polacy przez dziesięciolecia tłukli kolejne modele spod szyldu FSO i FSM. “Polski Fiat” to w końcu kiedyś było coś na wzór dzisiejszego “Passeratti”. Produkcja Seicento miała miejsce w Tychach, podobnie jak w przypadku jego poprzedników - Cinquecento i Fiata 126p. Ten ostatni montowany był też - ciekawostka - w Bielsku-Białej, ale na tutejszej taśmie montażowej notorycznie zapominano o ochronie przeciwkorozyjnej…
Seicento produktem eksportowym
Nowy (no, nie tak do końca, bo większość rozwiązań technicznych przejął po “Cinkusiu”) małolitrażowy samochód był wręcz skazany na wielki sukces w Polsce! Łącznie wyprodukowano ponad 1,3 mln egzemplarzy Fiata Seicento, z czego milion poszło na eksport. Tylko 300 tysięcy Seików w Polsce? Przecież nawet po 2 dekadach są to wciąż wszędobylskie samochody! Fiat Seicento trafił na eksport do 46 krajów, najwięcej sztuk powędrowało oczywiście do Włoch.
Najwięksi odbiorcy Fiata Seicento/600:
- Włochy - 724748 egzemplarzy
- Polska - 289302 egzemplarze
- Niemcy - 82287 egzemplarzy
- Wielka Brytania - 46419 egzemplarzy
- Hiszpania - 33474 egzemplarzy
- Grecja - 33411 egzemplarzy
- Holandia - 33223 egzemplarzy
- Francja - 28150 egzemplarzy
- Irlandia - 10513 egzemplarzy
Czasy, w których Seicento pojawił się na rynku, były bardzo dobre dla Fiata, przynajmniej w naszym kraju. Gama oferowanych modeli była nadzwyczaj szeroka (nie to co teraz), a w top 10 sprzedawanych samochodów dominowały Fiaty i… Daewoo. Tak! Jeszcze ponad 20 lat temu Fiat toczył zażarte boje z Daewoo! Pamiętacie tę markę? Potrafiła produkować niskobudżetowe Lanosy, które do dzisiaj jeżdżą bez grama rdzy, a także równie tanie Nexie (no, co prawda na licencji Opla Kadetta), które… poddały się już naturalnemu recyklingowi. Z nielicznych modeli konkurencji chętnie wówczas kupowanych przez Polaków warto wymienić Skodę Felicię i Opla Astrę.
Sprzedaż Fiata Seicento/600 w Polsce:
- 1998 - 25300 egzemplarzy, 6. miejsce (4,9% rynku)
- 1999 - 83391 egzemplarzy, 1. miejsce (13,0% rynku)
- 2000 - 58674 egzemplarzy, 1. miejsce (12,3% rynku)
- 2001 - 40515 egzemplarzy, 1. miejsce (12,4% rynku)
- 2002 - 29267 egzemplarzy, 1. miejsce (9,4% rynku)
- 2003 - 28158 egzemplarzy, 2. miejsce (7,7% rynku)
- 2004 - 11354 egzemplarzy, 7. miejsce (3,4% rynku)
- 2005 - 5000 egzemplarzy, 10. miejsce (2,0% rynku)
- 2006 do 2010 - poza top 10
Dziadek miał “Malucha”, ojciec Fiata Cinquecento, więc syn - o ile miał dość pieniędzy - musiał kupić Seicento, nawet jeżeli nie podobał mu się ten pomysł. Przywiązanie do marki Fiat (czasem na siłę - czyżby bojaźń przed nieznanym?) przez Polaków było bardzo silne. Jednak coraz bardziej przestarzała konstrukcja, napór nowszych i znacznie lepiej wyposażonych modeli Toyoty, Opla, Skody czy Forda spowodowały mocny spadek sprzedaży Seicento już w 2004 roku. Ale nie tylko konkurencja zrzuciła króla z tronu - od 2004 po raz pierwszy zostało wyprodukowanych mniej (i to sporo mniej) niż 100 tysięcy sztuk rocznie:
- 1997 - 633 egzemplarzy
- 1998 - 152755 egzemplarzy
- 1999 - 253345 egzemplarzy
- 2000 - 236283 egzemplarzy
- 2001 - 175092 egzemplarzy
- 2002 - 143923 egzemplarzy
- 2003 - 115504 egzemplarzy
- 2004 - 69317 egzemplarzy
- 2005 - 54918 egzemplarzy
- 2006 - 46115 egzemplarzy
- 2007 - 35976 egzemplarzy
- 2008 - 25166 egzemplarzy
- 2009 - 10794 egzemplarzy
- 2010 - 9152 egzemplarzy
Modele z lata 2005-2010 zmieniły nazwę na 600 - taka liczba widniała odtąd na klapie bagażnika. Tak naprawdę to nazwa zmieniła się dla wszystkich nie licząc Włochów - w języku włoskim 600 to właśnie Seicento! Nieco wcześniej, bo początkiem 2004 roku, przeprowadzono drobny face lifting, zmieniając m.in. nieco zderzaki, wprowadzono przednie kierunkowskazy w przezroczystym kolorze, a także zmieniono logo Fiat na nowe.
Seicento vs Matiz - walka tytanów w wadze koguciej
Istnieją pytania, na które ludzkość od lat nie ma odpowiedzi. Coca-Cola czy Pepsi? Małysz czy Stoch? PlayStation czy Xbox? Seicento czy Matiz? Przez kilka lat (przynajmniej w Polsce) walka między nimi była naprawdę pasjonująca! Co ciekawe, karoseria koreańskiego modelu została zaprojektowana przez… Włocha. I to samego Giorgetto Giugiaro! Włodarze Fiata w turyńskiej siedzibie chyba dostali zawału na wieść o tej informacji. Kierownictwo z Tych z pewnością nic nie zauważyło.
Fiat Seicento | Daewoo Matiz | |
Produkcja | 1997-2010 | 1998-2008 |
Silniki | R4 0,9 l 39 KM, R4 1,1 l 54 KM, R4 1,1 l 55 KM | R3 0,8 l 51 KM, R4 1,0 l 64 KM |
Liczba drzwi | 3 | 5 |
Wymiary | 3,3x1,5x1,4 m | 3,5x1,5x1,5 m |
Daewoo Matiz wygrywał z pewnością jednym: dodatkową parą drzwi! Fiat oferowany był tylko w wersji 3-drzwiowej, a jego największy konkurent miał ich aż 5. Często to właśnie ten czynnik decydował o wyborze między Fiatem a Daewoo. Tym bardziej, że oba modele były produkowane w polskich zakładach, a do obu części zamienne były równie tanie i łatwo dostępne. Inwestycja na lata! W międzyczasie jednak Fiat tracił przewagę nad coraz mocniejszymi rywalami, a Daewoo miało na tyle poważne problemy finansowe, że zwinęło się z Polski zatapiając przy okazji zakłady FSO. A trzeba było je kilka lat temu sprzedać Volkswagenowi...
Mimo przewagi Matiza, to małolitrażowy Daewoo nie mógł pochwalić się znacznie większą przestrzenią wewnątrz. Jego karoseria była dłuższa na okrągło jedynie o 20 cm, a różnica między rozstawem osi jeszcze bardziej topniała (2,20 vs 2,34 m). Fiat prezentował za to znacznie ciekawsze wersje - oprócz podstawowych wariantów były to:
- Sporting - silnik 1,1 l, ciekawiej wykończone wnętrze, inne zderzaki i spojlery
- Brush - dwukolorowa charakterystyczna karoseria
- Schumacher - limitowana wersja sygnowana przez nieodżałowanego Michaela Schumachera
- Van - Seicento… z kratką i ze zwiększoną przestrzenią ładunkową
- Elettra - elektryczne Seicento(!)
Jak się tak dobrze przyjrzeć, to Matiz był bardzo mocnym rywalem Fiata Seicento jedynie w latach 1999-2000, kiedy to łącznie sprzedano ok. 113 tysięcy koreańskiego modelu. W sumie produkcja Daewoo Matiza na polski rynek wyniosła łącznie nieco ponad 150 tysięcy, z czego wg danych Samar jeszcze w 2019 roku było zarejestrowanych prawie 102 tysięcy sztuk! To całkiem niezły wynik biorąc pod uwagę wiek auta i podatność na korozję, jeszcze większą niż u naszego "Seica". Ten tylko w latach 1998-2005 (kiedy to widniał w top 10 sprzedawanych modeli) znalazł ponad 289 tysięcy polskich nabywców, stając się zdecydowanie najpopularniejszym modelem przełomu wieków w kraju nad Wisłą.
Czasy Seicento dla Fiata już nie wrócą
Obecnie Fiat ma od dłuższego czasu pewne problemy w Polsce (i nie tylko), a jego zadyszkę skutecznie wykorzystała konkurencja. Od początku XXI wieku Fiat tracił na znaczeniu w naszym kraju - już w latach 90. rosła sprzedaż “zachodnich” koncernów, zwłaszcza marek niemieckich, ale także japońskich, co w czasach PRL było czymś nie do pomyślenia. Dziś na polskim rynku liczą się jedynie modele Tipo i 500, a z czasów Seicento był to… Seicento (masło maślane), Punto II, Uno, Siena, Bravo/Brava, Panda II, a nawet poczciwy “Maluch” we własnej osobie! Fiat Seicento był dla Polaków kolejnym niedrogim samochodem sprawdzonego (choć przez wielu zapewne niezbyt wielbionego) Fiata, z tanimi częściami zamiennymi, a jego produkcja dawała pracę tysiącom rodaków.
Co prawda taka Panda II czy 500-tka (we w języku włoskim Cinquecento, wciąż produkowane) osiągnęły niemal dwukrotnie większą produkcję w Polsce od Seicento, to jednak to on pamięta dominację koncernu Fiat na polskim rynku motoryzacyjnym. To czasy, które pewnie już nie wrócą.
Źródła:
- https://www.samar.pl/__/3/3.a/105184/Daewoo-a-sprawa-polska--Cz%C4%99%C5%9B%C4%87-4--wszystko-si%C4%99-wali.html?locale=pl_PL
- https://moto.pl/MotoPL/56,88389,13950249,polskie-bestsellery-od-1997-roku-do-dzis.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Seicento#Sprzeda%C5%BC_wed%C5%82ug_kraju