Na polskich drogach można spotkać niemal każdą markę samochodu. Nasz rodzimy rynek wypełniony jest zarówno modelami klasy premium, jak i samochodami bardziej przystępnymi cenowo. Jak nasze narodowe trendy zmieniały się na przestrzeni ostatnich 15 lat? Niektóre marki czy modele popularne w 2008 roku nie zeszły z rankingów do dziś! Zobacz, czy wśród „legend” polskich dróg znajdziesz także swój samochód.
- Jak wybraliśmy najpopularniejsze marki samochodów w Polsce?
- Rok 2008: Toyota już święci triumfy
- Rok 2009: Bezkonkurencyjna Škoda Octavia i Fabia
- Rok 2010: Škoda wciąż na prowadzeniu!
- Rok 2011: Duży spadek sprzedaży Toyoty i niezmienny czeski lider
- Rok 2012: Toyota wraca na podium ze Škodą i Volkswagenem
- Rok 2013: 5-lecie Škody na szczytach rankingów
- Rok 2014: Volkswagen przekracza magiczną barierę, a Toyota znów rośnie w siłę
- Rok 2015: Polacy coraz mocniej cenią nowe egzemplarze - na podium bez zmian
- Rok 2016: po cichu rośnie popyt na marki premium, a Volkswagen wyprzedza Toyotę
- Rok 2017: Polacy wiedzą, że wysoka jakość i przystępna cena mogą iść w parze
- Rok 2018: Toyota chce wrócić na szczyt
- Rok 2019: Fiat zaskakuje wynikami sprzedaży
- Rok 2020: pandemiczne zawirowania w tabelach
- Rok 2021: Toyota z dala od rywali dzięki dobrej strategii
- Rok 2022: Polacy doceniają koreańskie rozwiązania, a Toyocie zapewniają rekord
- Rok 2023: Stawiamy na jakość, testujemy nowe trendy
Postęp technologiczny, udogodnienia pozwalające zaoszczędzić czas i pieniądze czy po prostu moda to obszary, które zmieniają się bardzo dynamicznie – to zresztą zawsze było ich domeną. Dobrym polem do obserwacji tych procesów jest rynek samochodowy i pomysły inżynierów oraz projektantów, które proponują zmotoryzowanym.
Ze względu na boom związany z paliwami alternatywnymi mówi się o poważnych zmianach, jakie zajdą w motoryzacji na przestrzeni następnych kilkunastu lat na świecie – również w Polsce. A co zobaczymy, jeśli spojrzymy w drugą stronę? Przenieśmy się 15 lat wstecz i sprawdźmy najpopularniejsze marki samochodów w Polsce w tamtym czasie. Co ciekawe, wielu z nich pozostaliśmy wierni do dzisiaj. Wybierz się z nami w podróż po 15 latach wyborów zakupowych Polaków.
Jak wybraliśmy najpopularniejsze marki samochodów w Polsce?
Każdy rok cechuje się inną proporcją sprzedaży samochodów na rynku wtórnym i tych prosto z salonów. Za kryteria stworzenia zestawienia najpopularniejszych marek aut można uznać zarówno to, jakie modele najczęściej ubezpieczali nasi rodacy, jak i liczniki sprzedażowe. My zdecydowaliśmy się uśrednić dane dotyczące właśnie sprzedaży używanych i nowych aut.
Za źródło posłużyła nam Centralna Ewidencja Pojazdów, ale także raporty roczne Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz Polskiego Związku Motoryzacji. Pamiętajmy, że najchętniej kupowany model samochodu w konkretnym roku nie zawsze przekłada się na popularność marki w całości.
Wybraliśmy 8 marek samochodowych, które pojawiały się w polskich zestawieniach przez 15 lat, aby pokazać, które z nich na stałe podbiły serca Polaków. Sprawdź, co pokazał licznik!
Rok 2008: Toyota już święci triumfy
W 2008 roku odnotowano w Polsce rosnącą tendencję w handlu nowymi samochodami względem poprzednich lat. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podał wówczas, że w kraju zarejestrowano wówczas 320 tysięcy takich modeli. Z wyników cieszyły się zwłaszcza takie marki, jak Škoda czy Peugeot, ale tytuł lidera uzyskała Toyota. W ciągu całego 2008 roku samochody tego japońskiego producenta kupiło 34 855 osób. Było to o 1007 sztuk więcej niż rok wcześniej (średnio 3% wzrostu).
Oto cząstkowy ranking marek widzianych na polskich drogach w 2008 roku.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Toyota | 34 855 |
Škoda | 32 877 |
Fiat | 29 232 |
Opel | 27 940 |
Volkswagen | 23 704 |
Ford | 23 207 |
Renault | 19 466 |
Kia | 11 730 |
Jak widać, na drugim miejscu znalazła się Škoda, która zanotowała co prawda spadek względem roku 2007, ale sprzedaż aut na poziomie 32 877 sztuk i tak pozwoliła utrzymać się czeskiej marce na podium. Tuż po nich chętnie wybierano Fiata i Opla.
Rok 2009: Bezkonkurencyjna Škoda Octavia i Fabia
Dziś na polskich drogach widzimy ich mnóstwo. Zarówno Octavia, jak i Fabia to dwa modele spod znaku Skody, które dawały Polakom to, czego oczekiwali – funkcjonalność, ale także ponadczasowy design. Poza tym czeski producent oferuje samochody, które doskonale sprawdzają się zarówno w jeździe miejskiej, jak i na dłuższych dystansach.
W 2009 roku właśnie te modele zapewniły marce wyjście na czoło w rankingu najchętniej kupowanych w Polsce. W tamtym czasie sprzedano u nas 37 944 egzemplarzy, czyli o 15% więcej niż w 2008. Tym samym marka zwiększyła swój udział w polskim rynku samochodów do 11.9%.
Co ciekawe, lider sprzed roku (Toyota) został wyprzedzony przez coraz bardziej docenianego Fiata. Warto przy okazji przypomnieć, że w 1991 roku ten producent stał się częścią koncernu Volkswagena, dołączając do rodziny razem z Audi i Seatem.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 37 944 |
Fiat | 31 740 |
Toyota | 27 821 |
Ford | 26 879 |
Volkswagen | 26 640 |
Opel | 22 101 |
Renault | 17 292 |
Rok 2010: Škoda wciąż na prowadzeniu!
Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR sprzedaż samochodów osobowych w 2010 roku znów została zdominowana przez czeską markę. Największą popularnością wciąż cieszyły się Škoda Octavia i Škoda Fabia. Sprzedano wówczas 37 785 egzemplarzy, a więc zaledwie o 159 mniej niż w 2009 – różnica w zasadzie niewidoczna w rankingach.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 37 785 |
Volkswagen | 27 868 |
Ford | 26 880 |
Fiat | 25 863 |
Toyota | 25 100 |
Opel | 22 101 |
Renault | 18 824 |
Kia | 15 615 |
Z kolei Toyota na długo spadła ze szczytu listy, poza Škodą ustępując miejsca markom Volkswagen czy Ford, które Polacy chętnie kupowali również na rynku wtórnym. Warto zaznaczyć, że Škoda już w 2010 roku była producentem, który dostarczał do przedsiębiorstw egzemplarze flotowe, co z pewnością przyczyniło się do ogólnej popularności tych aut.
Rok 2011: Duży spadek sprzedaży Toyoty i niezmienny czeski lider
Rok 2011 na polskim rynku samochodów podsumował m.in. Polski Związek Motoryzacyjny. Škoda wciąż cieszyła się największą popularnością, zwłaszcza jeśli chodzi o sprzedaż nowych aut. Choć liczba rejestracji czeskich samochodów w Polsce wyniosła wówczas 32 406 sztuk, i tak należy mówić o spadku o ponad 5 tysięcy egzemplarzy.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 32 406 |
Ford | 27 100 |
Opel | 21 930 |
Volkswagen | 20 068 |
Toyota | 18 866 |
Fiat | 17 673 |
Renault | 16 944 |
Kia | 12 735 |
Największy spadek odnotowała jednak Toyota. Uważa się, że na ten niechlubny wynik wpływ miały problemy z dostawami z Japonii, a te były z kolei efektem kataklizmów w tej części świata. 11 marca 2011 roku w Japonii miało miejsce trzęsienie ziemi o silne 9 stopni w skali Richtera. Doprowadziło to do potężnego wypadku nuklearnego (w elektrowni atomowej Fukushima I), co w znacznym stopniu wpłynęło na japońską gospodarkę.
Rok 2012: Toyota wraca na podium ze Škodą i Volkswagenem
Według Instytutu SAMAR najpopularniejsze modele w 2012 pochodziły spod znaku marek czeskiej, japońskiej i niemieckiej. W całym roku zarejestrowano 33 500 pojazdów Škody. Na drugiej pozycji z wynikiem 26 447 sprzedanych aut znalazł się solidny Volkswagen zza naszej zachodniej granicy, zaś Toyota nieznacznie poprawiła swój wynik sprzed roku - z 18 866 na 20 679 egzemplarzy i uplasowała się na trzecim miejscu.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 33 500 |
Volkswagen | 26 447 |
Toyota | 20 679 |
Opel | 20 568 |
Ford | 19 800 |
Kia | 14 915 |
Fiat | 12 880 |
Renault | 12 750 |
Z zestawienia wynika, że wśród popularnych w Polsce samochodów wybija się także rodzimy Opel (zwłaszcza Astra) produkowany w gliwickiej fabryce. W 2012 roku jego sprzedaż przekroczyła pułap 20 568 sztuk, sytuując go tuż za podium.
Rok 2013: 5-lecie Škody na szczytach rankingów
W 2013 roku Škoda nie zwalnia tempa, a Volkswagen umacnia swoją pozycję na polskim rynku. Czeska marka odnotowała ponowny wzrost sprzedaży o ok. 13% (37 694 sztuk). Na podobnym poziomie wzrosła sprzedaż niemieckich aut – z 26 447 do 29 589 sztuk. Pierwszą trójkę wciąż zamykała Toyota z wynikami rzędu 24 847 sprzedanych egzemplarzy.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 37 694 |
Volkswagen | 29 589 |
Toyota | 24 847 |
Ford | 22 665 |
Renault | 20 074 |
Opel | 18 827 |
Kia | 17 144 |
Fiat | 9 219 |
Mówiąc o japońskim koncernie, warto wymienić zwłaszcza takie modele, jak Toyota Corolla czy Toyota Yaris, które najbardziej odpowiadały Polakom. Z zestawienia wynika natomiast, że marki takie jak Fiat, Ford, Renault czy Kia na chwilę zniknęły z pola zainteresowania nad Wisłą, chociaż w 2013 roku Ford Focus czy Opel Astra wciąż dość często pojawiał się w formularzach rejestracyjnych CEPiK.
Rok 2014: Volkswagen przekracza magiczną barierę, a Toyota znów rośnie w siłę
Jak odnotowano w Instytucie SAMAR, liczba rejestracji samochodów w Polsce w 2014 roku osiągnęła rekordowy poziom na przestrzeni 4 wcześniejszych lat. W bazie pojawiło się bowiem aż 327 219 nowych wpisów. Choć czeski koncern wciąż nie ustąpił pierwszego miejsca, Toyota i Volkswagen znacznie zmniejszyły swój dystans względem Škody. Volkswagen został zarejestrowany w 2014 roku 31 090 razy (po raz pierwszy powyżej 30 000 sztuk od 2008 roku), zaś Toyota - 30 709 razy.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 43 150 |
Toyota | 30 709 |
Volkswagen | 31 090 |
Opel | 28 038 |
Renault | 23 006 |
Kia | 17 618 |
Fiat | 7 983 |
Natomiast najchętniej kupowane przez Polaków auta w podziale na modele, to:
- Škoda Octavia,
- Škoda Fabia,
- Opel Corsa,
- Volkswagen Golf,
- Toyota Auris.
Rok 2015: Polacy coraz mocniej cenią nowe egzemplarze - na podium bez zmian
Rok 2015 był symboliczny pod względem całościowej sprzedaży samochodów w Polsce. Wyniki pokazały, że po raz pierwszy od wejścia Polski do Unii Europejskiej ta liczba przekroczyła 400 tysięcy. Polacy kupili łącznie 408 260 egzemplarzy samochodów osobowych oraz dostawczych. A co z rankingiem marek?
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 44 441 |
Toyota | 35 649 |
Volkswagen | 35 550 |
Opel | 29 300 |
Ford | 25 549 |
Renault | 17 946 |
Kia | 17 619 |
Fiat | 7 512 |
W pierwszej trójce nic się nie zmieniło, ale zaczęliśmy jeszcze chętniej spoglądać w stronę Fordów i Oplów. W naszych wynikach sprzedażowych niezły poziom osiągnęła także Kia - w 2015 zdecydowało się na nią 17 619 osób - oraz Renault (17 946 sztuk). Daleko im było oczywiście do Škody (44 441 sztuk), Toyoty (35 649 sztuk) i Volkswagena (35 550 sztuk).
Rok 2016: po cichu rośnie popyt na marki premium, a Volkswagen wyprzedza Toyotę
Choć nie było widać tego jeszcze w rankingach, modele premium coraz bardziej kusiły Polaków w 2016 roku. SAMAR podał, że w samym grudniu 2016 roku zarejestrowano 5 554 auta tej klasy (o ponad 25% więcej niż w grudniu 2015). Ten trend dopiero objawi się w pełnej krasie, ale w tamtym momencie w zestawieniach wciąż królowały Škoda, Toyota i Volkswagen.
Co ważne, niemiecki producent zyskał więcej zwolenników, wysuwając się na drugie miejsce z wynikiem 45 798 sprzedanych aut. Toyota, wciąż pozostając na podium, odnotowała sprzedaż 40 300 egzemplarzy.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 52 393 |
Volkswagen | 45 798 |
Toyota | 40 300 |
Opel | 35 818 |
Ford | 33 566 |
Renault | 30 223 |
Fiat | 19 658 |
Kia | 19 094 |
Nie sposób nie zauważyć, że do granicy 20 000 sztuk zbliżyła się Kia i Fiat, a ogromny skok odnotował Renault - 30 223 sprzedanych aut względem 17 946 sztuk rok wcześniej. Volkswagen Golf, Škoda Octavia czy Toyota Yaris to modele, które w 2016 roku wciąż uchodziły za pewniki.
Rok 2017: Polacy wiedzą, że wysoka jakość i przystępna cena mogą iść w parze
Portfele Polaków stawały się coraz pokaźniejsze, co miało przełożenie na trendy zakupowe. Jeszcze mocniej zaczęliśmy doceniać wygodę związaną z posiadaniem własnego auta. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podał, że w 2017 roku zarejestrowano ponad 483 tysiące sprzedanych samochodów osobowych. Najczęściej były to samochody kompaktowe w klasie C stanowiące swoisty kompromis między komfortem a ceną.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 61 707 |
Toyota | 50 714 |
Volkswagen | 48 615 |
Opel | 35 715 |
Ford | 29 291 |
Renault | 27 885 |
Kia | 22 842 |
Fiat | 13 978 |
W rankingu najpopularniejszych w Polsce marek wciąż króluje wówczas Škoda (61 707 sprzedanych aut), a Toyota i Volkswagen znów zamieniają się miejscami na podium. Wielu zwolenników mają także samochody marki Ford i Renault, ale warto śledzić wyniki koncernu Kia - 2017 rok był zapowiedzią przyszłej popularności koreańskiej marki w Polsce. Doskonale wpisała się ona w oczekiwania naszych rodaków i narastającym boomem na samochody typu SUV, ale o tym za chwilę.
Rok 2018: Toyota chce wrócić na szczyt
W 2018 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych sięgnęła 532 tysięcy egzemplarzy. Co ważne, w TOP 20 najchętniej kupowanych przez Polaków aut pojawiło się kilka SUV-ów, które do dziś cieszą się dużą popularnością. To choćby Hyundai Tucson, Nissan Qashqai czy Dacia Duster. Natomiast w pierwszej trójce niezmiennie znalazły się Škoda Octavia i Fabia, razem z Oplem Astrą.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 69 565 |
Toyota | 68 637 |
Volkswagen | 55 130 |
Opel | 33 789 |
Ford | 31 033 |
Renault | 25 520 |
Kia | 24 371 |
Fiat | 12 912 |
W zestawieniu marek przyklasnąć trzeba zwłaszcza Toyocie, która znacznie zbliżyła się do poziomu sprzedaży Škody, a jednocześnie wyraźnie odsadziła niemieckiego producenta, aż o 13 507 sprzedanych sztuk.
Rok 2019: Fiat zaskakuje wynikami sprzedaży
Pod koniec 2019 roku mówiło się o sukcesie Fiata, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów w Polsce. Warto jednak doprecyzować tę informację, bowiem mowa tu o całej spółce FCA Poland, w skład której wchodzi nie tylko marka Fiat, ale i np.:
- Jeep,
- Alfa Romeo,
- Abarth.
Najczęściej wybieranymi modelami Fiatów były Tipo czy designerski i niezwykle kompaktowy Fiat 500. Nie zapominajmy także o tym, że wśród dostawczaków dużą popularność, którą cieszy się do dziś, zyskał Fiat Ducato. Łącznie w Polsce zarejestrowano wówczas 32 367 egzemplarzy spod znaku FCA, co istotne podbiło słupki rankingowe.
Co w tym czasie dzieje się natomiast na ich szczycie? Toyota depcze Škodzie po piętach, zaś Volkswagen notuje spadek sprzedaży o przeszło 1200 sztuk pojazdów.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Škoda | 68 646 |
Toyota | 68 486 |
Volkswagen | 53 844 |
Opel | 33 807 |
Fiat | 32 367 |
Ford | 30 127 |
Kia | 29 391 |
Renault | 27 579 |
Warto dodać, że popularny rodzinny Volkswagen Passat zaczął wówczas ustępować miejsca małemu i zgrabnemu SUV-owi marki - Tiguanowi.
Rok 2020: pandemiczne zawirowania w tabelach
Pandemia koronawirusa, która wybuchła w 2020 roku, wywróciła do góry nogami wiele obszarów gospodarki – również rynek motoryzacyjny. Niektórzy przetrwali go bez szwanku, inni wykorzystali okazję. Jeszcze inne marki odnotowały spadek rocznej sprzedaży nawet o 50%!
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Toyota | 64 364 |
Skoda | 56 332 |
Volkswagen | 37 203 |
Fiat | 24 867 |
Kia | 24 112 |
Renault | 21 024 |
Ford | 19 064 |
Opel | 14 908 |
W tym trudnym czasie najlepiej poradził sobie japoński koncern Toyoty. SAMAR podał wówczas, że w Polsce zarejestrowano łącznie 428 377 aut, a aż 61 330 egzemplarzy stanowiły właśnie modele Toyoty. Szczególnie popularne wśród Polaków były:
- Corolla,
- Yaris,
- CH-R,
- RAV4.
Warto także podkreślić dobry wynik Kii, która w rankingu z 2020 roku wreszcie wyprzedziła sprzedażowo Forda, Opla czy Renault. Kupiono i zarejestrowano wówczas 24 112 koreańskich modeli i był to sygnał nadchodzącego sukcesu marki.
Rok 2021: Toyota z dala od rywali dzięki dobrej strategii
Rok 2021 ponownie był polem dominacji Toyoty, choć po apogeum pandemii producenci wciąż borykali się z kłopotami w zakresie dostaw części czy surowców. Na rynku zmniejszyła się także ogólna dostępność samochodów, pomimo że zarejestrowano ich nieznacznie więcej względem roku poprzedniego.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Toyota | 79 665 |
Skoda | 45 469 |
Volkswagen | 39 662 |
Kia | 32 411 |
Renault | 30 959 |
Ford | 29 063 |
Opel | 19 284 |
Fiat | 18 069 |
W 2021 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 446 680 nowych samochodów osobowych, czyli o nieco ponad 4 proc. więcej niż w roku 2020. Polacy najczęściej wybierali Toyotę Corollę (21 542 szt.) i Toyotę Yaris (14 165 szt.). W pierwszej piątce najczęściej kupowanych modeli aut znalazła się też Škoda Octavia (12 778 szt.) czy Dacia Duster (12 168 szt.). Tuż za nimi uplasowała się jeszcze Toyota RAV4, której sprzedano 10 714 szt.
Swoje wyniki sprzedażowe w 2021 roku poprawiła oczywiście także Kia (z 24 112 na 32 411 egzemplarzy) czy Volkswagen (z 37 203 na 39 662 egzemplarzy).
Rok 2022: Polacy doceniają koreańskie rozwiązania, a Toyocie zapewniają rekord
O tym, że samochody produkcji japońskiej dorównują tym zza naszej zachodniej czy południowej granicy, wiadomo już od lat. Świadczą o tym coroczne wybory polskich kierowców i rankingi marek, które nie zmieniały się rewolucyjnie przez 15 lat. Z czasem zaczęliśmy doceniać jednak także produkcję koreańską.
Świadczą o tym m.in. znakomite wyniki marki Kia, która sukcesywnie, począwszy od 11 730 sprzedanych samochodów w 2008 roku, doszła do poziomu 33 844 w 2022. Do tego sukcesu przyczyniła się niewątpliwie produkcja modelu Kia Sportage – eleganckiego i przestronnego SUV-a, który dziś łączy w sobie atrakcyjny, nowoczesny design z najnowszą technologią pod maską.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Toyota | 78 514 |
Skoda | 42 228 |
Volkswagen | 35 140 |
Kia | 33 844 |
Renault | 27 492 |
Ford | 27 339 |
Opel | 19 323 |
Fiat | 13 169 |
Co natomiast w 2022 roku działo się na szczycie rankingu? Miano królowej utrzymała Toyota i jej nieśmiertelne modele – Corolla i Yaris. W całym roku sprzedano aż 78 514 egzemplarzy tej marki!
Rok 2023: Stawiamy na jakość, testujemy nowe trendy
Jakie marki najchętniej wybierają Polacy w tym roku? Na kompletne dane przyjdzie nam jeszcze zaczekać, ale już teraz można wskazać na stały repertuar wyborów zakupowych nad Wisłą.
Biorąc pod uwagę pierwszych sześć miesięcy 2023, najlepszy wynik osiągnęła rzecz jasna Toyota (43 824 szt.). Na drugim miejscu udało utrzymać się Škodzie (25 910 szt.). Podium zamyka wspomniana już Kia, która wyprzedziła w tym rankingu Volkswagena o ok. 1000 sztuk. W pierwszym półroczu koreańską markę wybrano aż 18 649 razy.
MARKA | SPRZEDAŻ (egz.) |
Toyota | 43 824 |
Skoda | 25 910 |
Kia | 18 649 |
Volkswagen | 17 673 |
Renault | 8 894 |
Ford | 6 906 |
Opel | 5 360 |
Fiat | 2 835 |
Pamiętajmy, że rok 2023 przebiega nam pod hasłem swoistej rewolucji samochodowej – i to na całym świecie. Niewątpliwie zatem na wybory zakupowe Polaków wpływa elastyczność oferty producentów i to, czy odpowiadają na trendy i potrzeby współczesnego rynku. Choć do całkowitego odejścia od silników spalinowych jeszcze nam daleko, to elektryki czy hybrydy pojawiają się coraz śmielej w ofertach najpopularniejszych marek i nie ma co kryć – jest w czym wybierać.
Przez ostatnich 15 lat towarzyszyliśmy Polakom w wyborach związanych z ochroną pojazdów i zakupem ubezpieczeń, śledząc przy tym zmieniające się trendy rynku. Wiemy, że dziś nie tylko doceniają oni dobre i solidne samochody, ale także bezpieczeństwo na drodze.
Czy solidne, sprawdzone marki utrzymają się na szczycie, czy ustąpią miejsca tym, którzy depczą im po piętach? Nie zwalniając tempa, czekamy na to, jakie pozycje rankingowe przyniosą kolejne lata!