Sprzedaż nowych aut od chińskich producentów rośnie w Polsce w tak szybkim tempie, że w ciągu jednego miesiąca 2025 r. prawie sześciokrotnie przebiła wynik całego 2023 r. Poznałeś już chińskie samochody marki MG, BAIC czy Omoda? Jeśli jeszcze nie, to z pewnością warto poświęcić choćby chwilkę, aby przyjrzeć się im bliżej.

Jeszcze do niedawna chińskie marki samochodów były tylko niszową ciekawostką w Polsce. Dziś stają się realną alternatywą dla popularnych marek z Europy, Japonii czy Korei. Choć stanowią obecnie tylko 5% polskiego rynku nowych pojazdów, to biorąc pod uwagę ich silną ekspansję, można założyć, że za kilka lat przejmą znaczną jego część.

Jakie marki samochodowe z Chin wybierają najczęściej Polacy w 2025 r. i co sprawia, że zdobyły one ich zaufanie? Sprawdzamy!

Chińskie marki samochodów w Polsce biją rekordy sprzedaży!

W lutym 2025 roku w Polsce zarejestrowano 2130 nowych aut z Chin – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dla porównania, w całym 2023 roku na polskich drogach pojawiło się 370 nowych chińskich samochodów (osobowych i dostawczych do 3,5 t), czyli prawie 6 razy mniej niż w zaledwie jednym miesiącu br.

To, z jak dużym impetem chińskie marki samochodów wchodzą na polski rynek, widać również po podsumowaniu sprzedaży w Polsce w 2024 r. i 2023 r. W okresie od stycznia do grudnia 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych od chińskich producentów wyniosła 10 696 sztuk, a w całym roku 2023 tylko 168 sztuk. To oznacza, że liczba aut osobowych z Chin na polskich drogach zwiększyła się blisko 64-krotnie względem 2023 roku.

TOP 10 najpopularniejszych w Polsce chińskich marek – rejestracje nowych samochodów osobowych w latach 2023  i 2024

MarkaLiczba rejestracji w 2024 r.Liczba rejestracji w 2023 r.
MG676364
BAIC17336
Omoda11060
Jaecoo5050
BYD4111
Forthing780
MAXUS3440
Seres2215
DFSK154
Skywell724
źródło: Samar, Raport Polski rynek motoryzacyjny - Samochody nowe

Najpopularniejsze chińskie modele samochodów w Polsce

Z danych Samar wynika, że w 2024 r. w sprzedaży chińskich marek dominowały SUV-y. Na liście najliczniej rejestrowanych w Polsce znalazły się:

  1. MG HS – 4586 rejestracji (wzrost z 39 szt. w 2023 r.)
  2. MG ZS – 1789 rejestracji
  3. Omoda 5 – 1101 rejestracji
  4. BAIC Beijing 5 – 694 rejestracje
  5. Jaecoo 7 – 504 rejestracje

Warto zwrócić uwagę, że w 2024 r. chińska marka MG wyprzedziła pod względem rejestracji takie uznane firmy jak Honda (4030 aut osobowych zarejestrowanych w 2024 r.), Seat (4796 szt.) czy Citroën (6628 szt).

Chińskie marki samochodów w Polsce w 2025 r. Dostępne modele

Model / nadwozie o ponadprzeciętnej prezencji oraz komfortowe rozwiązania we wnętrzu - to główne, ale nie jedyne zalety chińskich aut. Wśród liderów sprzedaży na polskim rynku dominują przede wszystkim marki, które postawiły na przystępne ceny, nowoczesne technologie i napędy elektryczne. Istotną rolę odgrywa również ich silna strategia marketingowa. Przykładowo, marka BYD sponsorowała m.in. Euro 2024.

Ciekawostka

Zdaniem Marka Carpentera, dyrektora zarządzającego Escalent UK, inwestycje chińskich producentów w strategie budowania rozpoznawalności mogą znacznie przyspieszyć ich ekspansję w Europie.

MG – lider wśród chińskich marek

Marka MG (Morris Garages), choć wywodzi się z Wielkiej Brytanii, to od lat należy do chińskiego koncernu SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation). To właśnie MG odpowiada obecnie za największą liczbę rejestracji chińskich samochodów osobowych w Polsce.

Wypowiedź eksperta

Firma MG od dnia, gdy została stworzona w Morris Garages w 1924 roku, zawsze wyprzedza swoje czasy. Teraz kolejne nowe pokolenie kierowców może wybierać samochody tej kultowej marki. Nowoczesne, zelektryfikowane, zrewitalizowane i gotowe na przyszłość.
Informacja z oficjalnej strony mgmotor.pl

Najpopularniejsze modele MG dostępne od ręki w Polsce to:

  • MG HS – imponujący SUV w nowoczesnej stylistyce, z dużą przestrzenią dla kierowcy i pasażerów. Auto zostało wyposażone m.in. w Intuicyjny pulpit z 12,3-calowym ekranem dotykowym, kamerę 360° i Inteligentny system sieciowy wspomagający komunikację samochodową, internetową oraz użytkownika.

Model premierowy dostępny jest w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia – Excite oraz Exclusive, z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 7-biegową skrzynią DCT.  Za auto z 2025 r. trzeba zapłacić od 109 900 zł (cena promocyjna) do 137 900 zł.

  • MG ZS – kompaktowy SUV, idealny do jazdy po mieście, dostępny z silnikiem w wersji spalinowej oraz elektrycznej. Pierwszy z modeli MG ZS Classic został wyposażony m.in. w system wspomagania kierowcy MG PILOT-Lite w standardzie, cyfrowy wirtualny kokpit, kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1", światła w technologii Full LED i układ klimatyzacji (A/C) z  filtrem cząstek stałych PM 2,5. Model ZS Hybrid+ bazuje natomiast na sukcesie ZS Classic, ale oferuje zupełnie nowy napęd. Hybrydowy układ łączy 1,5-litrowy silnik benzynowy (102 KM) z elektrycznym (136 KM/250 Nm) i oferuje łączną moc 197 KM.

Producent zachęca kierowców do zakupu MG ZS m.in. bardzo atrakcyjną ceną - poniżej 80 tys. zł za wersję benzynową EXCITE i od 98 900 zł za hybrydową.

  • MG 4 Electric – w pełni elektryczny hatchback szturmem zdobywa europejskie rynki. Producent zapewnia, że auto przejedzie na jednym ładowaniu aż do 520 km (zasięg WLTP), a na ładowanie do 80% wystarczy zaledwie 26 minut. MG 4 Electric ma ponadto nowoczesny design i systemy wspomagania jazdy już w standardzie (m.in. adaptacyjny tempomat i asystent jazdy w korku).

Ceny tego chińskiego samochodu w Polsce zaczynają się od 130 900 zł, co czyni go jedną z najtańszych opcji w klasie kompaktowych BEV.

Warto wiedzieć

Każdy z ww. samochodów marki MG objęty jest długą gwarancją – 7 lat lub 150 tys. km. W zależności od wybranego modelu, gwarancja obejmuje elektryczny układ napędowy, zestaw zasilający, perforację nadwozia na skutek korozji czy też 7 lat bezpłatnych przeglądów.

Na ten model MG od polskich dealerów trzeba jeszcze poczekać:

MG6 - kompaktowy sedan lub liftback niższej klasy średniej (segment C lub pomiędzy C i D) jest produkowany od 2011 roku. Miał on za zadanie przywrócić blask marce MG i wygląda na to, że świetnie spełnił swoją rolę. Niestety, w Polsce ten model nie jest dostępny w żadnym salonie. W dodatku najnowsze egzemplarze w ogóle nie trafiają na europejski rynek. Poza rynkiem chińskim, MG 6 drugiej generacji można kupić m.in. na Filipinach, w Chile i w krajach Bliskiego Wschodu.

Chiński samochód MG6

BAIC – druga najważniejsza marka z Chin

BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) to jeden z najstarszych producentów samochodów w Chinach. Pierwsze auto własnej konstrukcji tej firmy zostało wyprodukowane w 1958 r.

Z fabryk BAIC wyjechało już ponad 31 milionów samochodów. Trafiły one na drogi 110 krajów świata. W Polsce jednak BAIC zadebiutował dopiero w 2023 r. Na polskim rynku dostępne są obecnie SUV-y Beijing 3, 5 i 7 oraz auta terenowe BJ30 i BJ60 (wkrótce również model BJ40).

Co wyróżnia samochody BAIC na tle europejskiej konkurencji? Przede wszystkim niska cena, bogate wyposażenie w standardzie oraz 5-letnia gwarancja. 

Najczęściej rejestrowany w Polsce samochód tej firmy to BAIC Beijing 5 (694 rejestracje w 2024 r.). Zwrotny miejski SUV, posiada m.in. precyzyjny układ kierowniczy, ekran dotykowy o przekątnej 10,1-cala, skrzynię dwusprzęgłową, 1,5-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 177 KM (auto uzyskuje przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 s.) oraz świetnie działające systemy wsparcia kierowcy (np. 5 kamer monitorujących otoczenie, 12 czujników ultradźwiękowych, radar Bosch 5-tej generacji monitorujący odległość od innych pojazdów i obiektów na drodze).

BAIC oferuje jedną, kompletnie wyposażoną wersję pojazdu w konkurencyjnej cenie 132 800 zł. Dodatkowa opłata dotyczy co najwyżej niestandardowego lakieru i instalacji LPG.

OMODA

Omoda opiera swoje działania na 20-letnim doświadczeniu w branży motoryzacyjnej grupy Chery. Marka stawia na technologię przyszłości i rozwija się m.in. w sektorze energii odnawialnej. Siedziba firmy znajduje się w Wuhu, w Chinach, ale OMODA aktywnie działa na całym świecie. W ostatnich latach firma przyspieszyła swoją globalną ekspansję – jej samochody są już dostępne nie tylko w Ameryce Środkowej i Południowej czy Azji Południowo-Wschodniej, ale również w Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii i oczywiście w Polsce.

Na naszym rynku uznanie zdobył przede wszystkim model Omoda 5 (w ofercie tego producenta znajduje się również inny model – elektryczny Omoda E5). W wiosennej ofercie można go kupić od 115 500 zł. Samochód został wyposażony w silnik benzynowy T-GDI o pojemności 1,6 litra (147KM, moment obrotowy 275 Nm) oraz automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów.

Warto wiedzieć

Omoda 5 zdobył 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Ochronę kierowcy zapewniają zaawansowane systemy bezpieczeństwa, m.in. wielofunkcyjny inteligentny system ADS z adaptacyjnym tempomatem, asystentem jazdy w korku, systemem ostrzegania przed kolizją czy też elektronicznym rozdziałem siły hamowania.

BYD

BYD (Build Your Dreams) została założona w lutym 1995 roku. Chiński koncern w stosunkowo krótkim okresie swojej działalności zdążył utworzyć ponad 30 parków przemysłowych na 6 kontynentach i wyróżnić się nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale również dziedzinie związanej z elektroniką, energią odnawialną i transportem kolejowym.

W 2021 roku BYD sprzedało prawie 600 000 nowych elektrycznych aut osobowych na całym świecie. W naszym kraju firma zadebiutowała niedawno, bo dopiero w 2024 r. Polscy klienci mogą kupić m.in.:

  • BYD Atto 3 – kompaktowy SUV elektryczny z autorskim akumulatorem Blade Battery, uważanym za jeden z najbezpieczniejszych na rynku. Auto ma zasięg do 312 km (WLTP) i rozpędza się do 100 km/h w 7,9 s. Jego prędkość maksymalna nie jest jednak imponująca (160 km/h).
  • BYD Dolphin – miejski hatchback EV, który przyciąga klientów funkcjonalnością i zwinnością. Auto przejeżdża na jednym ładowaniu do 427 km i przyspiesza w 7 s do 100 km/h. W standardzie zostało ono wyposażone w pełnowymiarowy panoramiczny dach, siedzenia ze skóry wegańskiej, inteligentny system łączności i sterowaną zdalnie klimatyzację.

  • BYD Seal – sportowa limuzyna elektryczna, która konkurować ma z Teslą Model 3. Akumulator w tym chińskim samochodzie gwarantuje zasięg nawet do 570 km. Auto posiada m.in. reflektory wyposażone w unikalne podwójne wiązki świateł w kształcie litery U, obrotowy ekran dotykowy, system HIFI Dynaudio Premium Sound z 12 nowoczesnymi głośnikami, zintegrowane sportowe siedzenia czy system iTAC minimalizujący poślizg.

Na te modele BYD od polskich dealerów trzeba jeszcze poczekać:

BYD Qin Plus - czterodrzwiowy oszczędny sedan z napędem hybrydowym, zasięgiem do 755 km i możliwością przełączenia z trybu hybrydowego (długie podróże) na tryb EV (jazda po mieście).

Samochód BYD Qin

BYD M6 - minivan elektryczny, od 2024 roku sprzedawany na rynkach eksportowych pod nazwą BYD Song Max. 

Samochód BYD M6

Ciekawostka

BYD nie tylko produkuje samochody, ale jest też światowym liderem w produkcji baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które stosuje również w pojazdach innych marek.

Seres, Aiways, Maxus, Nio – chińskie marki z potencjałem

Choć ich udział w rynku na razie jest niewielki, niektóre chińskie marki stają się coraz bardziej rozpoznawalne i mogą wkrótce dołączyć do liderów:

  • Seres – marka specjalizująca się w elektrycznych SUV-ach. Model Seres 5 to auto klasy premium z mocą 585 KM w wersji AWD i przyspieszeniem 0–100 km/h w 3,7 s. Seres łączy futurystyczny design z mocnym napędem i dużym zasięgiem.
  • Aiways – oferuje model U5, przestronnego elektrycznego SUV-a z zasięgiem ok. 410 km i atrakcyjnym stosunkiem ceny do jakości. Marka obecna jest w Polsce od kilku lat, choć wciąż z ograniczoną siecią sprzedaży.
  • Maxus – marka należąca do koncernu SAIC Motor koncentruje się głównie na elektrycznych dostawczakach (np. Maxus eDeliver 3, eDeliver 9) oraz dużych SUV-ach, takich jak Maxus Euniq 6. To propozycja dla klientów flotowych i firm.
  • Nio – chiński producent premium, który jeszcze nie wszedł do Polski, ale działa w Niemczech i Norwegii. Nio słynie z innowacyjnej technologii wymiennych baterii (battery swap) oraz nowoczesnych kokpitów z asystentem głosowym NOMI.

W kolejnych latach można spodziewać się dalszego wzrostu udziału tych marek na rynku europejskim, zwłaszcza w miarę rozwoju sieci dealerskich i infrastruktury do ładowania aut elektrycznych.

Nie tylko chińskie samochody elektryczne!

Choć chińscy producenci są kojarzeni głównie z elektromobilnością, to coraz większą popularnością w Polsce cieszą się modele samochodów z klasycznymi napędami spalinowymi. Moją one za zadanie zaspokoić potrzeby bardziej konserwatywnych kierowców.

Jakie chińskie samochody z silnikami benzynowymi lub hybrydowymi można kupić w Polsce? Szczególnie wyróżnia się tu wymieniony wcześniej MG ZS, dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym (106 KM), który stanowi świetną propozycję dla osób szukających prostego, oszczędnego i taniego w eksploatacji auta miejskiego lub rodzinnego SUV-a.

Kolejnym wartym uwagi autem jest MG EHS Plug-in Hybrid – połączenie silnika benzynowego 1.5 turbo z napędem elektrycznym, oferujące łączną moc 258 KM i możliwość jazdy bezemisyjnej na krótkich dystansach (do 52 km wg WLTP).

W segmencie użytkowym z kolei dobrze radzą sobie pojazdy marki Maxus, oferujące zarówno auta dostawcze z klasycznym napędem, jak i SUV-y, np. Maxus D60 z silnikiem 1.5 turbo (169 KM).

Dlaczego Polacy wybierają oferty chińskich producentów aut?

Chińskie samochody zdobywają uznanie na polskim rynku dzięki nowoczesnemu designowi i zaawansowanej technologii oraz za sprawą konkurencyjnych cen połączonych z bogatym wyposażeniem już w wersji standardowej.

Chińskie samochody są tanie

Chińskie modele, takie jak MG ZS Classic czy BYD Dolphin są oferowane w konkurencyjnej cenie w porównaniu do europejskich odpowiedników, w dodatku często przy lepszym wyposażeniu standardowym.​

Ciekawostka

Z badania firmy Escalent „Chinese Automotive Brand Impact Study”, zajmującej się analizą danych i doradztwem wynika, że rośnie akceptacja chińskich samochodów wśród europejskich kierowców. Dotyczy to zwłaszcza najmłodszych grup wiekowych. Jej zdaniem, już 10 proc. obniżki mogłoby przekonać sceptyków do zakupu takiego auta. Średnia wartość oczekiwanej zniżki wynosi natomiast 27 proc.

Nowoczesna technologia i nacisk na elektromobilność w samochodach z Chin

Chińscy producenci od początku mocno inwestowali w rozwój technologii elektrycznych i bateryjnych. Przykładem może być BYD, który opracował własny system akumulatorów Blade Battery, uznawany za jeden z najbezpieczniejszych na świecie. Z kolei MG 4 Electric ma bardzo dobry zasięg i szybkie ładowanie, dorównujące znacznie droższym konkurentom z Europy.

Auta od chińskich producentów często są wyposażone (bez dopłat) w nowoczesne systemy wspomagania kierowcy, takie jak: aktywny tempomat, system utrzymania pasa ruchu, asystent martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne.

Auta z Chin mają długą gwarancję i niskie koszty eksploatacji

Producenci tacy jak MG oferują aż 7 lat gwarancji, co może konkurować z liderami rynku (np. KIA czy Toyota). W przypadku aut elektrycznych często można liczyć również na atrakcyjne warunki gwarancji na baterię.

Koszty serwisowe również wypadają korzystnie – szczególnie w przypadku elektryków, które mają mniej części eksploatacyjnych (np. brak oleju silnikowego, filtrów paliwa, układu wydechowego).

Rośnie dostępność sieci sprzedaży i ekspansja chińskich aut

Jeszcze niedawno zakup chińskiego samochodu wiązał się z koniecznością sprowadzania pojazdu na zamówienie. Obecnie coraz więcej dealerów w Polsce wprowadza do oferty marki takie jak MG, BYD, Maxus czy Aiways, a także oferuje ich testy i leasing.

W Polsce wciąż powstają nowe salony i punkty serwisowe dedykowane chińskim markom, co znacząco poprawia komfort obsługi posprzedażowej. Obecnie autoryzacje ich sprzedaży ma już kilkanaście grup z TOP50 największych firm dealerskich w Polsce.

Największe firmy dealerskie, które oferują chińskie samochody w Polsce

FIRMA /GRUPA DEALERSKAPosiadane MARKIPunkty sprzedaży / MIASTA
GRUPA CICHY-ZASADA | SOBIESŁAW ZASADA AUTOMOTIVEAudi, Alfa Romeo, BYD, Cupra, Jeep, Mercedes-Benz, Porsche, SEAT, Skoda, Subaru, VolkswagenBielsko-Biała, Bolesławice, Koszalin, Kraków, Łódź, Nowy Sącz, Piaseczno, Piła, Poznań, Przeźmierowo, Rzeszów, Słupsk, Szczecin, Warszawa, Wieliczka, Wrocław
GRUPA PGDAbarth, Alfa Romeo, Cupra, Dacia, DS, Fiat, Ford, Hyundai, Isuzu, Jaecoo, Jeep, Kia, MG, Mitsubishi, Nissan, Omoda, Opel, Renault, SEAT, Suzuki, VolvoBielsko-Biała, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Kraków, Poznań, Sosnowiec, Warszawa, Wrocław
GRUPA PLICHTAAudi, BYD, Cupra, Ford, Jaguar, Kia, Land Rover, MG, Omoda, Seat, Skoda, Volkswagen, VolvoBydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Olsztyn, Toruń, Wejherowo
GRUPA BEMOAlfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Ford, Hyundai, Jaecoo, Jeep, LEVC, Mazda, Mercedes-Benz, MG, Omoda, Opel, Peugeot, VolvoKoszalin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa
GRUPA KROTOSKIAudi, BYD, Cupra, Maxus, MG, Porsche, Skoda, VolkswagenCzęstochowa, Katowice, Łódź, Poznań, Warszawa, Wolica, Wrocław
GRUPA PTHAbarth, Alfa Romeo, BAIC, Citroen, Fiat, Ford, Forthing, Honda, Jaecoo, Jeep, Mazda, MG, Omoda, Opel, Peugeot, SsangYong, SuzukiBydgoszcz, Chorzów, Gdańsk, Grudziądz, Kielce, Konin, Kraków, Lublin, Łódź, Motycz, Poznań, Radom, Rumia, Rzeszów, Toruń, Warszawa, Włocławek
CARSEDCupra, Jaecoo, Omoda, SEAT, Skoda, VolkswagenBiała Podlaska, Mińsk Mazowiecki, Siedlce, Warszawa
GRUPA GEZETAbarth, Alfa Romeo, BAIC, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Jaecoo, Jeep, Kia, MG, Mitsubishi, Omoda, Opel, Peugeot, Renault, SuzukiGdańsk, Gorzów Wlkp., Szczecin, Zielona Góra
MM CARSAlfa Romeo, Citroen, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jaecoo, Land Rover, Maxus, Mitsubishi, Omoda, Opel, Peugeot, Subaru, SuzukiKatowice, Warszawa, Wrocław, Zabrze
NAWROTDacia, Hyundai, Jaecoo, Omoda, RenaultWrocław
AUTO FORUMHyundai, Jaecoo, Mercedes-Benz, Omoda, Skoda, VolkswagenPłock, Warszawa
AUTO CENTRUM LISDacia, Ford, Hyundai, Jaecoo, Maxus, Mitsubishi, Omoda, Renault, VolvoKalisz, Konin
AUTORUD STALOWA WOLAAudi, Cupra, Jaecoo, Omoda, SEAT, Skoda, VolkswagenKielce, Radom, Stalowa Wola
Źródło: Samar.pl, TOP 50 dealerów w 2024 roku

Warto zauważyć, że sieć dealerska chińskich marek w Polsce dynamicznie się rozwija i nowe salony są regularnie otwierane w kolejnych miastach. Warto więc na bieżąco sprawdzać informacje o lokalizacjach salonów sprzedaży oraz ich danych kontaktowych na oficjalnych stronach internetowych poszczególnych marek.

Czy warto kupić samochód z Chin?

Decyzja o zakupie chińskiego samochodu jeszcze kilka lat temu mogła budzić spore wątpliwości – głównie z powodu obaw o jakość, dostępność serwisu czy utratę wartości. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wraz z rosnącą liczbą chińskich aut na polskich drogach, coraz więcej kierowców dzieli się pozytywnymi opiniami na temat użytkowania tych pojazdów.

Zalety chińskich samochodów
Atrakcyjna cenaChińskie modele są wyraźnie tańsze od europejskich konkurentów o porównywalnych parametrach. Przykładowo, elektryczny MG 4 kosztuje od ok. 131 tys. zł, podczas gdy konkurencyjna Tesla Model 3 to wydatek ponad 180 tys. zł
Bogate wyposażenie w standardowych wersjachJuż w podstawowych wersjach często dostępne są systemy ADAS, duże ekrany dotykowe, kamera cofania czy podgrzewane fotele
Nowoczesna technologiaInnowacyjne baterie (np. BYD Blade), dobre osiągi elektryków, wysoki poziom cyfryzacji i automatyzacji wnętrza
Długa gwarancja5–7 lat gwarancji producenta to już niemal standard, np. MG oferuje 7 lat lub 150 000 km
Dynamiczny rozwój sieci sprzedaży i serwisówCoraz więcej autoryzowanych dealerów i punktów obsługi w dużych miastach
Ciekawy designNowoczesna stylistyka, szczególnie w przypadku modeli elektrycznych (np. MG Cyberster, BYD Seal)
Wady chińskich samochodów
Stosunkowo niska rozpoznawalność marekMimo rosnącej obecności na rynku, wiele osób wciąż podchodzi do chińskich marek z rezerwą
Niepewność co do wartości rezydualnejNie wiadomo jeszcze jak auta z Chin będą tracić na wartości po kilku latach – to istotne przy leasingu lub planowanej odsprzedaży
Ograniczona dostępność niektórych modeliMimo szybkiego rozwoju, nie wszystkie wersje i konfiguracje są dostępne od ręki
Sieć serwisowa w budowieChoć szybko się rozwija, w mniejszych miastach nadal może brakować punktów serwisowych lub części zamiennych
Problemy z tłumaczeniami i lokalizacją systemów multimedialnychPrzy części modeli użytkownicy skarżą się na niedopracowane polskie tłumaczenia lub małą intuicyjność interfejsów

Co z przyszłością chińskich marek w Polsce?

Wszystko wskazuje na to, że chińska motoryzacja dopiero się rozkręca, a 2025 rok może być przełomowy pod względem obecności marek z Chin na polskim rynku. Zmiany są napędzane przez kilka istotnych czynników: rozwój elektromobilności, atrakcyjność cenową chińskich modeli oraz rosnącą otwartość konsumentów na nowe marki.

Nowe chińskie marki na horyzoncie

Obok już obecnych na rynku firm, takich jak MG, BYD, Aiways, Maxus czy Seres, coraz częściej mówi się o debiucie kolejnych graczy:

  • Leapmotor – producent niedrogich, kompaktowych aut elektrycznych, który rozpoczął ekspansję w Europie przy współpracy ze Stellantis.
  • Xpeng – nowoczesna marka EV z rozbudowanym systemem autonomicznej jazdy (Xpilot). Działa już w Niemczech i Norwegii.
  • Nio – produkuje głównie chińskie samochody elektryczne klasy premium - znany jest z najnowszych dostępnych technologii. Znajdują one zastosowanie np. podczas szybkiej wymiany baterii. Choć jeszcze nieobecny w Polsce, ekspansja w Europie trwa.
  • Zeekr (Geely Group) – marka stawiająca na wysoki standard wykończenia, design i technologię. Debiut w UE przewidziany jest na 2025 rok.

Elektromobilność - motor napędowy dla chińskich marek

Chińskie marki bardzo mocno stawiają na auta elektryczne i hybrydowe typu plug-in (PHEV), co idealnie wpisuje się w politykę klimatyczną Unii Europejskiej. Dzięki dużemu doświadczeniu w produkcji baterii (np. BYD, CATL) i efektywnemu kosztowo łańcuchowi dostaw, są w stanie oferować konkurencyjne produkty w niższych cenach niż europejscy producenci.

Warto wiedzieć

Specjaliści na rynku motoryzacyjnym szacują, że jeśli obecne tempo wzrostu się utrzyma, chińskie marki mogą w ciągu 2–3 lat osiągnąć w Polsce udział rynkowy na poziomie 8–10%, co oznaczałoby ich wejście do czołówki najczęściej wybieranych marek. Decydujący będzie rozwój sprzedaży samochodów dostępnych od ręki, utrzymanie wysokiej jakości i wsparcia posprzedażowego oraz umiejętność dotarcia do masowego odbiorcy.

Serwis i zaufanie do chińskich marek samochodów w Polsce – wyzwania

Największe wyzwania to wciąż:

  • rozbudowa sieci serwisowej w mniejszych miastach,
  • budowanie zaufania do jakości i niezawodności marek,
  • edukacja rynku – wiele osób wciąż niewiele wie o chińskich producentach.

Mimo to obserwujemy wyraźną zmianę postrzegania. Jeszcze niedawno chińskie auto budziło skojarzenia z niską jakością – dziś oznacza konkurencyjnego gracza.

Ile kosztuje ubezpieczenie chińskiego samochodu i gdzie kupić polisę?

Naszym okiem

Ubezpieczenie chińskiego samochodu – zarówno OC, jak i AC – nie różni się znacząco od polis dla aut europejskich czy japońskich. Towarzystwa ubezpieczeniowe traktują te pojazdy jak każde inne, analizując głównie parametry techniczne, wiek kierowcy, miejsce zamieszkania i historię ubezpieczenia. W przypadku mniej popularnych marek może się jednak zdarzyć, że oferta autocasco będzie ograniczona, dlatego warto dokładnie porównać propozycje różnych firm.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKatarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Najlepszym sposobem na znalezienie najkorzystniejszej i dobrze dopasowanej polisy jest skorzystanie z internetowej porównywarki ubezpieczeń, takiej jak rankomat.pl. W naszym kalkulatorze w kilka minut możesz sprawdzić ceny OC i AC dla swojego samochodu, porównać oferty kilkunastu ubezpieczycieli i wybrać tę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom – również w przypadku nowego MG, BYD czy Aiwaysa. 

Co warto wiedzieć

  • Chińskie marki motoryzacyjne notują rekordowe wzrosty sprzedaży – w zaledwie dwa lata liczba rejestracji wzrosła wielokrotnie.
  • Wśród liderów polskiego rynku dominują MG, BAIC i Omoda – marki z Chin oferujące nowoczesne technologie, bogate wyposażenie i atrakcyjne ceny samochodów.
  • Polacy coraz częściej sięgają po samochody elektryczne, ale dużym zainteresowaniem cieszą się także chińskie modele spalinowe i hybrydowe.
  • Główne atuty chińskich samochodów to: konkurencyjne ceny, długie gwarancje, dobra jakość wykonania i szybka rozbudowa sieci dealerskiej.
  • Mimo pewnych wyzwań, jak niska rozpoznawalność czy rozwijająca się dopiero sieć serwisowa, chińskie marki mają realną szansę wejść do czołówki najpopularniejszych producentów w Polsce.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie auta chińskich marek można kupić w Polsce?

    W Polsce dostępne są m.in. chińskie samochody marki MG, BAIC, Omoda, BYD, Seres, Aiways, Maxus i Jaecoo. Ich oferta obejmuje zarówno samochody elektryczne, hybrydowe, jak i spalinowe – od miejskich hatchbacków po SUV-y i auta użytkowe.
  2. Czy chińskie samochody są tanie w utrzymaniu?

    Tak, zwłaszcza modele elektryczne lub z prostym napędem spalinowym. Wyróżniają się one niższymi kosztami eksploatacji i często oferują długie gwarancje. Warto jednak upewnić się, że w okolicy działa autoryzowany serwis danej marki.
  3. Gdzie można kupić chiński samochód w Polsce?

    Chińskie marki samochodów oferują dla klientów indywidualnych oraz firm największe grupy dealerskie w Polsce, m.in. Cichy-Zasada, PGD, Plichta, Bemo czy Krotoski. Salony zlokalizowane są w większości dużych miast. Szczegóły dotyczące sprzedaży znajdziesz na stronach internetowych poszczególnych marek.
  4. Czy ubezpieczenie chińskiego auta jest droższe?

    Nie – ubezpieczenia OC i AC dla chińskich aut mają podobne ceny jak dla europejskich modeli. Warto skorzystać z porównywarki internetowej, np. rankomat.pl, by dobrać najlepszą ofertę i sprawdzić zakres ochrony w przypadku mniej znanych marek.
  5. Czy chińskie samochody są awaryjne?

    Nowoczesne chińskie auta - osobowe, dostawcze, ciężarowe (marka oczywiście może mieć znaczenie) - nie odbiegają jakością od wielu europejskich modeli. Większość z nich skonstruowano z solidnych podzespołów, a ich producenci oferują długie gwarancje. Awaryjność jest niska, ale warto podkreślić, że ze względu na nowość takich marek na europejskim rynku, dane są jeszcze ograniczone.
  6. Ile kosztuje w Polsce najtańszy chiński samochód?

    W 2025 roku najtańszy chiński samochód dostępny w Polsce to np. MG ZS z silnikiem benzynowym – ceny zaczynają się od ok. 79 800 zł. W tej kwocie otrzymujesz przestronne wnętrze i oczywiście dobrze wyposażone auto miejskie z nowoczesnymi rozwiązaniami, m.in. w zaawansowane systemy wspomagania jazdy, systemy multimedialne, klimatyzację czy ekran dotykowy.
  7. Czy można kupić auto z Chin na kredyt?

    Tak, zakup samochodu z tzw. Państwa Środka można sfinansować za pośrednictwem polskich instytucji finansowych, które oferują różnorodne opcje finansowania i wygodne rozłożenie kosztów zakupu, w tym klasyczny kredyt samochodowy, dogodne raty czy nawet wynajem długoterminowy. Coraz więcej dealerów współpracuje z bankami, oferując atrakcyjne warunki dla osób prywatnych i firm.