Nieco ponad 2,5 mln samochodów w całym kraju ma instalację na gaz. Aut z LPG jest najmniej, bo stanowią one 12,5 procent wszystkich zarejestrowanych, za to są najstarsze. Ich średni wiek wynosi 19 lat. Są zarazem najtańsze w eksploatacji na co dzień. Czy rodzaj paliwa świadczy o zamożności kierowców i jak taki podział wygląda na mapie Polski? Sprawdź.
Auta na LPG (Liquefied Petroleum Gas, czyli skroplony gaz płynny) mają swoich zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi podkreślają walory ekonomiczne takiego rozwiązania przez znacznie nisze ceny na stacjach. We wrześniu 2024 r. litr LPG kosztował niecałe 3 zł – podaje bankier.pl. Argumentami przeciwników LPG są wyższe ceny przeglądu, spory koszt samej instalacji, mniej miejsca w bagażniku czy brak możliwości parkowania w garażach podziemnych.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Samochód na gaz LPG może oznaczać też wyższe ceny ubezpieczenia - choćby w porównaniu do samego napędu benzynowego. O cenie takiej polisy można łatwo przekonać się samemu w kilka chwil wypełniając krótki formularz z danymi swojego samochodu.
LPG jeździmy z oszczędności?
Nie da się ukryć, że kierowcy, którzy decydują się na zakup lub montaż w swoim pojeździe instalacji gazowej, kierują się głównie kosztami. A dokładnie zredukowaniem późniejszych kosztów. O popularności samochodów na LPG decyduje głównie ekonomia, ale za wyborem takiego rodzaju paliwa przemawiają też faktyczne liczby.
Samochody z LPG są tańsze. Podczas gdy – jak podaje interia.pl na podstawie danych serwisu Otomoto - przeciętne używane auto kosztuje dziś około 44 tys. zł, to samochód z instalacją gazową kosztował w sierpniu 2024 r. średnio 22 tys. zł.
Przejechanie 100 km na LPG kosztuje 22 zł. LPG nie ma konkurencji na trasie pod kątem kosztów spalania. Ministerstwo Przemysłu obliczyło, że taki dystans kosztuje średnio 22 zł. Według tego samego źródła samochód kompaktowy z silnikiem Diesla zużyje oleju napędowego za 30 zł, a SUV i crossover nieco więcej, bo za 37 zł. Auto benzynowe pokona 100 km w cenie 36 zł (SUV – 47 zł), samochód na gaz ziemny CNG i elektryk przejadą taką samą odległość za 42 zł, a dla auta napędzanego wodorem to koszt ok. 69 zł.
Auta z LPG są najstarsze. Na koniec lipca 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 2 559 226 samochodów z instalacją gazową. Średni wiek samochodu na autogaz wynosi równe 19 lat. Dla porównania, auta benzynowe liczą średnio 15,5 roku, a samochody z silnikami Diesla 16 lat – wynika z analizy portalu interia.pl.
Gdzie jest najwięcej aut na LPG?
Liczbowo najwięcej aut na LPG jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim. To nie dziwi, bo to województwo liczy najwięcej mieszkańców. Bardziej precyzyjne będzie podanie procentowego udziału aut z instalacją gazową w stosunku do wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w danym województwie. Przy takim założeniu, najwięcej samochodów LPG występuje województwie lubelskim (17,71 proc. samochodów). Na nieformalnym podium znalazły się też województwa łódzkie (17,66 proc.) i podkarpackie (16,3 proc.).
Dalsze miejsca zajmują kujawsko-pomorskie (15 proc. ogółu zarejestrowanych aut), podlaskie (14,36 proc.) i świętokrzyskie (14,34 proc. ogółu). LPG w województwie warmińsko-mazurskim stanowi 12,7 proc. wszystkich samochodów, 12,49 proc. w mazowieckim i 12,25 proc. w śląskim.
Z kolei najmniej procentowo LPG można spotkać w zachodniej części Polski. To przedział 8-9 procent. Najmniej w zachodniopomorskim (8,9 proc.), wielkopolskim (9,19 proc.) i dolnośląskim (9,21 proc.) Podobny stosunek aut LPG do wszystkich zarejestrowanych występuje w pomorskim (9,3 proc.), opolskim (9,47 proc.) i lubuskim (9,52 proc.) – przytacza interia.pl na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Samochody na LPG a zarobki
Mapa popularności instalacji LPG w samochodach pokrywa się też z zarobkami w danym województwie. Jest kilka wyjątków, jak łódzkie, ale generalnie im niższe zarobki w danym województwie, tym większa popularność samochodów na autogaz.
Według danych portalu interia.pl z lipca 2024 r. w pięciu na sześć najbiedniejszych województw (zarobki poniżej 7200 zł brutto miesięcznie) udział aut LPG był na poziomie ponad 14 procent. W województwach z pensjami w sektorze przedsiębiorstw na poziomie co najmniej 8200 zł brutto, odsetek samochodów z instalacją LPG nie przekraczał 12,5 procent.
Stosunek zarobków do udziału aut LPG w województwach | ||
województwo | średnie wynagrodzenie brutto | % udział aut na LPG w ogóle pojazdów |
mazowieckie | 9 297 zł | 12,49 |
dolnośląskie | 9 050 zł | 9,21 |
małopolskie | 8 437 zł | 11,96 |
pomorskie | 8 226 zł | 9,3 |
śląskie | 8 221 zł | 12,25 |
łódzkie | 7 632 zł | 17,67 |
zachodniopomorskie | 7 582 zł | 8,93 |
opolskie | 7 357 zł | 9,47 |
wielkopolskie | 7 302 zł | 9,19 |
lubuskie | 7 206 zł | 9,52 |
kujawsko-pomorskie | 7 195 zł | 15,03 |
podlaskie | 6 926 zł | 14,36 |
lubelskie | 6 869 zł | 17,78 |
świętokrzyskie | 6 838 zł | 14,34 |
podkarpackie | 6 826 zł | 16,35 |
warmińsko-mazurskie | 6 707 zł | 12,7 |
Źródło: interia.pl, stan na lipiec 2024 r.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla aut LPG?
Średnia cena OC w III kw. 2024 r. na rankomat.pl wyniosła od 589 do 709 zł rocznie, biorąc pod uwagę tylko rodzaj paliwa. Najmniej za ubezpieczenie płacili kierocy aut elektrycznych (średnio 589 zł), a najwięcej właściciele samochodów hybrydowych (709 zł). Ubezpieczenie auta na LPG (benzyna+gaz) kosztowało średnio 703 zł. To prawie tyle samo, co diesel (704 zł), ale więcej od benzynowych (651 zł).
Dlaczego za OC 651 zł dla pojazdów benzynowych, a 703 zł dla pojazdów benzynowych z instalacją gazową? Firmy ubezpieczeniowe uznają instalację LPG za bardziej ryzykowną przez intensywniejszą eksploatację auta i ingerencję w jego konstrukcję. Mimo wyższej składki OC oraz kosztów montażu (od 1800 do 7900 zł w zależności od rodzaju instalacji i liczby cylindrów), napęd na gaz jest opłacalny ze względu na niższe ceny paliwa (2,85 zł/l), co pozwala na duże oszczędności przy długiej eksploatacji.
Jednak rodzaj paliwa to tylko jeden z kilku czynników wpływających na wysokość składki OC. Oprócz instalacji LPG w aucie o wysokości polisy może decydować wiek kierowcy, jego miejsce zamieszkania oraz historia ubezpieczeniowa.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 555,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 850,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 859,00 zł | |||
555,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
850,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
859,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja z 28.02.2023 r., Opel Astra 1,6 l, benzyna + gaz