Pakiet dealerski to zestaw ubezpieczeń, które można kupić w salonie samochodowym przy zakupie nowego auta. W pierwszym kwartale 2024 r. w Polsce zarejestrowano 138 691 nowych samochodów. Właściciele aut prosto z salonu zapewne otrzymali oferty zakupu pakietu dealerskiego. Takie ubezpieczenie samochodu zawiera zwykle OC, AC, assistance i NNW. Kiedy ochrona za pośrednictwem dealera się opłaca?

Pakiet dealerski może być szczególnie atrakcyjny dla młodych kierowców, którzy nie mają jeszcze wypracowanych zniżek. Jednocześnie należy pamiętać, że zwykle jeżdżą oni wiekowymi autami. Natomiast samochody prosto z salonu najczęściej kupują nieco starsze osoby w lepszej sytuacji finansowej. 

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Pakiety dealerskie często brzmią atrakcyjnie i wiążą się z szeregiem korzyści - zestaw ubezpieczeń oferowanych w salonie samochodowych to np. oszczędność czasu na szukaniu atrakcyjnego pakietu OC i AC na własną rękę. Tak samo, jak przy porównaniu ofert w kalkulatorze OC i AC online, tak i w przypadku pakietu dealerskiego dokładnie przeczytaj Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Upewnisz się, że ubezpieczenie dealerskie odpowiada Twoim potrzebom. 

Sprawdzamy, na co możesz liczyć, kupując ochronę ubezpieczeniową jeszcze przed wyjazdem z salonu!

Jaką ochronę samochodu oferują ubezpieczyciele?

Szczęśliwy nabywca modelu prosto z salonu ma do wypełnienia kilka obowiązków. Nie musi co prawda wnosić specjalnego podatku od zakupu (jest on wliczony w cenę pojazdu), ale wciąż musi zarejestrować pojazd  wydziale komunikacji oraz wykupić obowiązkowe OC.

W gąszczu ofert można się pogubić, dlatego ich porównanie online może się okazać kluczowe. W jednym miejscu zgromadzisz bowiem wszystkie niezbędne dane i z łatwością zestawisz je ze sobą. 

Towarzystwa ubezpieczeniowe w swojej ofercie proponują cztery rodzaje podstawowych ubezpieczeń komunikacyjnych. Są to:

  • OC – chroni przed finansowymi konsekwencjami zdarzeń, które ubezpieczony wyrządził na mieniu lub zdrowiu osób trzecich. Inaczej mówiąc – kiedy kierowca spowoduje wypadek, w którym uszkodzi inny samochód (lub będą ranni ludzie), ubezpieczyciel pokryje koszt zniszczonego auta poszkodowanego z polisy OC sprawcy.
  • AC (autocasco) – to gwarancja otrzymania rekompensaty w razie kradzieży lub uszkodzenia własnego auta przez ubezpieczonego. Chodzi o sytuację, kiedy kierowca doprowadzi do kraksy i rozbije dwa samochody – swój i innego użytkownika drogi. Pokrzywdzonemu pieniądze odda zakład ubezpieczeń, w którym OC ma wykupione sprawca. A co ze winowajcą, który też został poszkodowany w zdarzeniu? Jeśli ma ważne AC, dostanie wypłatę z tej polisy. Jeśli nie – będzie musiał naprawić pojazd z własnej kieszeni.
  • NNW, czyli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków to ochrona życia i zdrowia kierowcy i pasażerów. Zakres NNW obejmuje zarówno drobne uszkodzenia ciała, trwałe urazy, jak i śmierć ubezpieczonego.
  • Assistance – to polisa chroniąca od niespodziewanych sytuacji, które mogą wydarzyć się na drodze. Każdy ubezpieczyciel określa swoją listę zdarzeń obejmujących assistance, ale najczęściej powtarza się holowanie samochodu, dowóz paliwa, wymiana koła, czy zorganizowanie auta zastępczego.

Wymienione polisy to podstawowe ubezpieczenia komunikacyjne dostępne w ofercie każdej firmy. Niektóre towarzystwa mają produkty dodatkowe, skierowane do kierowców, którym szczególnie zależy na ochronie konkretnego elementu w pojeździe – chodzi np. o ubezpieczenie szyb czy ubezpieczenie i opon.

Uwaga!

AC, NNW i assistance to polisy dobrowolne, ale OC jest obowiązkowe. Każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce i poruszający się po drogach musi mieć ważne OC. Nie ma od tej zasady wyjątków. Jeśli kierowca chce wyjechać z salonu nowym samochodem, musi go wcześniej ubezpieczyć.

Pamiętajmy, że kwestię ę reguluje Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, a konsekwencje wobec zapominalskich wyciąga Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. W 2024 roku choćby jeden dzień przerwy może kosztować 1720 zł dla kierowcy samochodu osobowego!


Czym jest pakiet dealerski?

Ubezpieczenie dealerskie to zestaw kilku ubezpieczeń, które dealer proponuje klientom kupującym samochód w jego salonie. Pakiet obejmuje najczęściej OC, Autocasco, NNW i assistance. Dealerzy zdają sobie sprawę, że kierowca, który wydaje kilkadziesiąt tysięcy złotych na nowe auto, nie ogranicza się tylko do obowiązkowego OC.

Pakiety mają w ofercie niemal wszystkie firmy ubezpieczeniowe i są one dostępne dla wielu popularnych marek samochodów. Przykładowo Allianz pakietem dealerskim może objąć następujące:

  • Audi,
  • BMW/mini,
  • Fiat,
  • Ford,
  • Honda,
  • Hyundai,
  • Jeep,
  • Kia,
  • Mercedes-Benz,
  • Mitsubishi,
  • Nissan,
  • Opel,
  • Peugeot,
  • Citroen,
  • Renault,
  • Dacia,
  • Skoda,
  • Seat,
  • Suzuki,
  • Subaru,
  • Toyota,
  • Lexus,
  • Volvo,
  • Volkswagen.

Wypowiedź eksperta

Od 4 czerwca 2021 r. właściciele nowych samochodów mogą zarejestrować samochód w salonie dealerskim. Procedura wygląda tak, że właściciel pojazdu upoważnia dealera, a ten rejestruje samochód w wydziale komunikacji za pomocą specjalnego programu, do którego dostęp mają tylko salony. Warto wiedzieć, że dealer nie może odmówić rejestracji auta, jeśli kierowca nie zgodzi się na zakup pakietu dealerskiego.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Jaką ochronę samochodu zapewnia pakiet dealerski?

Oferty pakietów opierają się na indywidualnych umowach przygotowanych we współpracy ubezpieczyciela z dealerem. Zazwyczaj jeden dealer ma w ofercie kilkanaście pakietów – każdy od innej firmy ubezpieczeniowej. Oczywiście zakres ochrony w ramach OC jest taki sam w każdym zakładzie, ale już w obrębie AC, NNW i assistance mogą zachodzić znaczące różnice.

Przyjrzyjmy się, jak wygląda zakres ochrony w ramach pakietu dealerskiego dla samochodu marki Opel w jednym z salonów samochodowych.

Zakres ochrony przykładowego pakietu dealerskiego

Warta

PZU

Allianz

brak konsumpcji sumy ubezpieczenia po szkodzie  jeśli miałeś kilka szkód w niedługim odstępie czasu, firma za każdą szkodę wypłaci odszkodowanie, wyliczone od wartości samochodu w dniu podpisania polisy

brak konsumpcji sumy ubezpieczenia po szkodzie  jeśli miałeś kilka szkód w niedługim odstępie czasu, firma za każdą szkodę wypłaci odszkodowanie, wyliczone od wartości samochodu w dniu podpisania polisy

brak konsumpcji sumy ubezpieczenia po szkodzie  jeśli miałeś kilka szkód w niedługim odstępie czasu, firma za każdą szkodę wypłaci odszkodowanie, wyliczone od wartości samochodu w dniu podpisania polisy (dotyczy samochodów do 3 roku eksploatacji)

pakiet promocyjny dla samochodów nowych dla klientów nie posiadających zniżek

pakiet promocyjny dla samochodów nowych i do 3 roku eksploatacji dla klientów nie posiadających zniżek

pakiet promocyjny dla samochodów nowych i do 3 roku eksploatacji dla klientów nie posiadających zniżek

zniesiony udział własny, czyli bez dopłacania  na serwisie przy naprawie z AC

zniesiony udział własny, czyli bez dopłacania  na serwisie przy naprawie z AC

zniesiony udział własny, czyli bez dopłacania  na serwisie przy naprawie z AC

brak potrąceń amortyzacji części

brak potrąceń amortyzacji części

brak potrąceń amortyzacji części

likwidacja szkody w salonie OPEL CHEVROLET w częściach nowych oryginalnych

likwidacja szkody w salonie OPEL CHEVROLET w częściach nowych oryginalnych

likwidacja szkody w salonie OPEL CHEVROLET w częściach nowych oryginalnych

szkodę zgłaszasz do pracowników salonu, którzy pomagają z załatwieniem formalności

szkodę zgłaszasz do pracowników salonu, którzy pomagają z załatwieniem formalności

szkodę zgłaszasz do pracowników salonu, którzy pomagają z załatwieniem formalności

stała wartość samochodu przez cały rok w przypadku kradzieży i szkody całkowitej firma wypłaci wartość z polisy w dniu jej zawarcia, a nie wartość rynkową na dzień zdarzenia

stała wartość samochodu przez cały rok w przypadku kradzieży i szkody całkowitej firma wypłaci wartość z polisy w dniu jej zawarcia, a nie wartość rynkową na dzień zdarzenia

stała wartość samochodu przez cały rok w przypadku kradzieży i szkody całkowitej firma wypłaci wartość z polisy w dniu jej zawarcia, a nie wartość rynkową na dzień zdarzenia

samochód zastępczy 10 dni lub na cały okres naprawy w przypadku rozszerzonego Assistance (dopłata 180 zł)

samochód zastępczy na 3-10 dni (w zależności od wieku pojazdu) lub Auto Non Stop za 99 zł (na cały okres naprawy, ale nie dłużej niż 21 dni)

 

samochód zastępczy 9 dni

 

Brak limitu km na pomoc Assistance (w niektórych firmach auto musi mieć awarię np. minimum 50 km od miejsca zamieszkania)

jeśli będziesz poszkodowany, a sprawca ma ubezpieczenie w innej firmie niż PZU, to możesz zgłosić szkodę przez PZU

możliwość ubezpieczenia opon, felg (suma ubezpieczenia 5 000-8 000 zł) za dopłatą 90 zł

możliwość oddzielnego ubezpieczenia szyb za 69 zł

możliwość oddzielnego ubezpieczenia szyb za 80 zł

 

(Stan na 8.07.2024 r.)

Na wyjaśnienie zasługuje pozycja “brak konsumpcji ubezpieczenia po szkodzie” znajdująca się ofercie wszystkich firm, a być może nie dla każdego zrozumiała. Konsumpcja to redukcja sumy ubezpieczenia po szkodzie. Wiele zakładów stosuje w OWU Autocasco zapis, że każda szkoda pomniejsza wartość ubezpieczenia.

Przykład

Janek ubezpieczył samochód w ramach AC na 40 000 zł. Po miesiącu doszło do szkody, za którą otrzymał od ubezpieczyciela 5 000 zł. Po kolejnym miesiącu Jankowi skradziono pojazd, więc zakład orzekł szkodę całkowitą. Jeśli Janek miał włączoną konsumpcję ubezpieczenia, otrzyma polisę pomniejszoną o 5 000 zł poprzedniej wypłaty. Jeśli miał zapis o braku konsumpcji (jak w tabelce wyżej) dostanie całość, czyli 40 000 zł.

Jak wybrać ubezpieczenie nowego samochodu?

Zakup nowego samochodu salonu to sytuacja, w której szczególnie warto rozważyć rozszerzenie podstawowej ochrony OC o dodatkowe polisy. Zwróć uwagę na autocasco -  o ile drobne zarysowanie karoserii, uszkodzenie zderzaka nie boli w przypadku kilkuletnich pojazdów i można odpuścić sobie ich naprawę, to przy nowym aucie potrafi wytrącić z równowagi. 

Brak ubezpieczenia autocasco oznacza, że  kierowca będzie musiał zlikwidować szkodę z własnych środków. W przypadku nowego samochodu może Cię to sporo kosztować, a cena pakietu ubezpieczeń, również u dealera, w tej perspektywie jest zwykle bardzo korzystna. Jeśli lubisz mieć szerszy wybór, alternatywą będzie wspomniana już porównywarka ubezpieczeń, w której znajdziesz zarówno samo OC, jak i pełen pakiet ochronny z autocasco, assistance czy ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Zdecydował się na to np. 55-letni pan Stanisław z Prudnika, który niedawno kupił Toyotę Corollę z rocznika 2024. Świeżo upieczony właściciel najczęściej rejestrowanego nowego modelu w Polsce w czerwcu 2024 r. w kalkulatorze rankomat.pl znalazł pakiet OC +AC + assistance + NNW za  1397 zł.

Ile kosztuje OC + AC + assistance + NNW dla nowego samochodu?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1397,00 zł rata od 512,25 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1697,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
2553,00 zł rata od 678 zł
mtu24.pl
OC
AC Mini
Assistance
NNW
3749,00 zł rata od 2097 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
4292,57 zł rata od 1506,78 zł
Dodatkowo: AC - all risk
Ile kosztuje OC + AC + assistance + NNW dla nowego samochodu?
Uniqa
1397,00 złrata od 512.25 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
1697,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
2553,00 złrata od 678.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
3749,00 złrata od 2097.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
4292,57 złrata od 1506.78 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: AC - all risk

Kalkulacja z 19.07.2024 r., Toyota Corolla z 2024 r., poj. silnika 1197 cm3

Warto wiedzieć

Według Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Toyota Corolla była najpopularniejszym nowym modelem w całym pierwszym półroczy 2024 (13 tys. 955 egzemplarzy). Na drugim miejscu uplasowała się Skoda Octavia (11 tys. 313), a podium zamyka Toyota Yaris Cross: 8038 sztuk).

Jakie są wady pakietu dealerskiego?

Pakiet dealerski to rozwiązanie szybkie i może się wydawać atrakcyjne, zwłaszcza dla niedoświadczonych kierowców, którzy wcześniej nie kupowali polis. Tutaj otrzymują cały pakiet ubezpieczeń podany jak na tacy i nie muszą się zbytnio zastanawiać. 

Zobacz też: Najtańsze OC dla młodego kierowcy w 2024 - sprawdź gdzie

Z drugiej strony warto przeprowadzić analizę swoich potrzeb i szacowanego ryzyka - czy każdy z produktów rzeczywiście jest niezbędny w Twoim przypadku? Jeśli z któregoś dodatku zechcesz zrezygnować, u dealera nie ma niestety takiej możliwości.

Poza brakiem możliwości regulacji zakresu ochrony w ramach pakietu dealerskiego, do jego zakupu może zniechęcać nieco wyższa cena niż przy samodzielnym wyborze oferty. Wynika to z faktu, że dealer otrzymuje prowizję od sprzedanego pakietu i czasem nie opłaca mu się negocjować niższej ceny - im taniej sprzeda pakiet, tym sam mniej zarobi.

Jakie są zalety pakietu dealerskiego?

Pakiet dealerski może być opłacalny dla młodego lub niedoświadczonego kierowcy bez wypracowanych zniżek. Wynika to z faktu, że cena składki w pakiecie liczona jest od wartości samochodu (np. 3%). Nie bierze się pod uwagę wieku kierowcy i jego stażu za kierownicą. W przypadku kalkulacji składki bezpośrednio przez ubezpieczycieli, te wszystkie czynniki mają znaczenie.

Z kolei dla osób jeżdżących bezszkodowo pakiet dealerski wcale nie musi być korzystny, ponieważ ubezpieczając pojazd samodzielnie mogą liczyć na wyższe zniżki ze strony firm ubezpieczeniowych.

Czy warto zdecydować się na pakiet dealerski?

Pakiet dealerski to rozwiązanie szybkie, ale nie zawsze odpowiednie. Po pierwsze - zakres ochrony nie zawsze odpowiada potrzebom kierowcy, po drugie - ceny pakietów czasem są wyższe niż bezpośrednio w firmie ubezpieczeniowej. 

Dlatego zawsze warto porównać ofertę od dealera z propozycjami firm. I nie tylko z tymi, z którymi współpracuje salon, ale z jak największą liczbą ubezpieczycieli. Taką możliwość daje kalkulator OC i AC i to bez większego nakładu pracy.

Dzięki krótkiej ścieżce klienci rankomat.pl mogą uzyskać zestawienie ofert po odpowiedzi na zaledwie kilka pytań w formularzu. 

Zobacz, jak to działa!

Ulepszony kalkulator rankomat.pl - teraz porównanie polisy OC i AC jest jeszcze łatwiejsze

Co warto wiedzieć?

  1. Pakiet dealerski to zestaw ubezpieczeń, który można kupić w salonie samochodowym przy zakupie nowego auta. Pakiet obejmuje najczęściej OC, AC, assistance i NNW.
  2. Zakres ochrony wynikający z pakietu reguluje umowa pomiędzy salonem a dealerem. Dlatego szukając informacji o ochronie nie można kierować się informacjami na stronie internetowej ubezpieczyciela, ponieważ dla salonu dealerskiego może mieć one zupełnie inne warunki.
  3. Główną wadą pakietu jest brak możliwości modyfikacji zakresu ochrony.
  4. Główną zaletą pakietu jest składka liczona ryczałtem od wartości auta. Może ona być korzystna dla młodych kierowców, którzy nie wypracowali jeszcze zniżek.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o pakiet dealerski

  1. Czy można wybrać pojedyncze ubezpieczenia z pakietu dealerskiego?

    Zasadą sprzedaży ubezpieczeń w pakiecie jest podpisywanie umowy o cały zestaw ubezpieczeń. Oczywiście można próbować negocjować z dealerem, choć nie zawsze będzie on do tego skłonny.

  2. Czy można ubezpieczyć samochód, który nie jest jeszcze zarejestrowany?

    Tak. Auto ubezpiecza się wtedy na podstawie numeru VIN, a kierowca jest zobowiązany podać numer rejestracyjny, kiedy dopełni formalności w wydziale komunikacji.

  3. Jak można odebrać auto z salonu, jeśli nie jest ono ubezpieczone?

    Można dostarczyć je na parking na lawecie lub umówić się z salonem na późniejszy odbiór i w międzyczasie kupić OC.

  4. Kiedy należy ubezpieczyć samochód kupiony w salonie?

    Polskie prawo mówi, że nowy właściciel samochodu musi go ubezpieczyć najpóźniej w dniu rejestracji w wydziale komunikacji. Warto wcześniej oszacować koszty i zapoznać się z ofertami zakładów ubezpieczeń ,aby przygotować się na ten wydatek.