W 2020 roku w całej Unii Europejskiej odnotowano rekordowy spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych. Liczba rejestracji takich pojazdów skurczyła się aż o 3 mln w porównaniu do 2019 r. Straty ponieśli nawet najwięksi gracze na rynku motoryzacyjnym. Polska uplasowała się w samym środku tabeli, zajmując 14. miejsce

Zdaniem ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów), Covid-19 miał bezprecedensowy wpływ na popyt samochodów w całej Unii Europejskiej. W wyniku pandemii wiele przedsiębiorstw wstrzymało na pewien czas produkcję i zmniejszyło zatrudnienie. Największy wpływ na sprzedaż nowych aut w 2020 r. miała pierwsza fala zakażeń.

ACEA oszacowała, że w marcu 2020 r. z powodu wybuchu pandemii i zamknięcia wielu zakładów produkcyjnych i montażowych produkcja nowych pojazdów zmniejszyła się o 2,3 mln sztuk.

Które państwa UE odnotowały największe spadki sprzedaży?

Z analizy ACEA wynika, że największe spadki sprzedaży nowych samochodów osobowych odnotowała Chorwacja (-42,8% w porównaniu do 2019 roku), Bułgaria (-36,8%) i Portugalia (-35%). Nie są to jednak najwięksi gracze na rynku. Notowane przez nich spadki w liczbie sprzedanych egzemplarzy wynoszą kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy sztuk (odpowiednio: - 27 tys., -13 tys. i -78 tys.).

Spadek sprzedaży nowych aut w Unii Europejskiej

Na największych rynkach samochodowych w Europie mówi się już o spadkach popytu na nowe samochody liczonych w setkach tysięcy sztuk. W czołówce znalazły się m.in. takie państwa jak Hiszpania (- 32,3% w porównaniu do 2019 r., mniej o 407 tys. sztuk), Włochy (-27,9% i - 535 tys. szt.) i Francja (-25,5% i - 564 tys. szt.). Nieco mniej wyraźny procentowy spadek odnotowano w Niemczech (-19,1%), jednak po analizie liczby sprzedanych nowych samochodów w tym kraju okazuje się, że redukcja ich popytu była największa i sięgnęła aż 690 tys. sztuk.

Polska odnotowała w 2020 roku obniżkę w sprzedaży nowych samochodów na poziomie 22,9%. W ubiegłym roku samochód z salonu kupiło ponad 400 tysięcy Polaków (428 347 nowych rejestracji), o 127 251 mniej niż w 2019 roku.

Na tle całej Unii Europejskiej Polska nie wypada najgorzej - zajmujemy 14 miejsce na 27 państw, licząc od najwyższego procentowego spadku sprzedaży.

W którym miesiącu 2020 r. spadek sprzedaży nowych aut był największy?

Analizując liczbę rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej 2020 vs 2019 r. w rozbiciu na poszczególne miesiące łatwo zauważyć, jak duży wpływ na sprzedaż pojazdów miała pandemia koronawirusa, a szczególnie jej wiosenna pierwsza fala.

W marcu ubiegłego roku popyt na nowe samochody zmniejszył się aż o 55%, w kwietniu pogłębił o kolejne 21%, a w maju wrócił do poziomu powyżej 52%.

Spadek sprzedaży nowych aut w UE w 2020 r.

Tylko w jednym miesiącu ubiegłego roku (wrzesień) odnotowano wyższy poziom sprzedaży nowych samochodów osobowych niż w 2019. We wrześniu liczba rejestracji takich pojazdów zwiększyła się o 3,1% w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.

Którzy producenci odnotowali największy spadek sprzedaży?

ACEA w swoim najnowszym raporcie podaje również liczbę rejestracji nowych pojazdów w Unii Europejskiej (UNIA EUROPEJSKA + EFTA + UK), według producenta. Okazuje się, że wszyscy najwięksi gracze na rynku motoryzacyjnym odnotowali duże spadki w sprzedaży.

Dla których marek samochodów odnotowano największe spadki sprzedaży w 2020 r.?

Marka samochoduRejestracje nowych samochodów osobowych w UE (+EFTA+UK) w 2020 r.Rejestracje nowych samochodów osobowych w UE (+EFTA+UK) 2019 r.% zmiana 2020/2019
Opel485 778815 707‐40,4
Fiat492 101659 666‐25,4
Volkswagen1 346 9991 783 924-24,5
Peugeot741 498964 993‐23,2
Renault819 0091 062 808‐22,9
Audi600 470742 716‐19,2
BMW674 654831 066‐18,8
Mercedes738 236892 511‐17,3
Skoda643 019762 491‐15,7
Toyota648 275742 497‐12,7

Czy za spadek sprzedaży nowych aut należy winić wyłącznie koronawirusa?

Choć winą za spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych obarcza się głównie COVID-19, przyczyn zmniejszenia zainteresowania zakupem takich pojazdów jest znacznie więcej. Jedną z nich może być wzrost cen nowych aut nieproporcjonalnie do zarobków. Wystarczy spojrzeć na nasz rodzimy rynek.

We wrześniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego w Polsce była wyższa niż w styczniu br. o 8 tysięcy złotych. Średnia pensja netto w naszym kraju wzrosła w tym okresie (styczeń 2020 vs wrzesień 2020) zaledwie o 63 zł - więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

Ceny sprzedaży nowych samochodów osobowych

Pierwsza fala pandemii rzeczywiście pozostawiła spory ślad w motoryzacji. Jednak ceny nowych samochodów wzrosły nie tylko z tego powodu. Jedną z przyczyn może być np. zwiększenie restrykcji dotyczących emisji CO2 i powiększenie przez największe koncerny produkcji pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych.