W 2020 roku w całej Unii Europejskiej odnotowano rekordowy spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych. Liczba rejestracji takich pojazdów skurczyła się aż o 3 mln w porównaniu do 2019 r. Straty ponieśli nawet najwięksi gracze na rynku motoryzacyjnym. Polska uplasowała się w samym środku tabeli, zajmując 14. miejsce
Zdaniem ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów), Covid-19 miał bezprecedensowy wpływ na popyt samochodów w całej Unii Europejskiej. W wyniku pandemii wiele przedsiębiorstw wstrzymało na pewien czas produkcję i zmniejszyło zatrudnienie. Największy wpływ na sprzedaż nowych aut w 2020 r. miała pierwsza fala zakażeń.
Które państwa UE odnotowały największe spadki sprzedaży?
Z analizy ACEA wynika, że największe spadki sprzedaży nowych samochodów osobowych odnotowała Chorwacja (-42,8% w porównaniu do 2019 roku), Bułgaria (-36,8%) i Portugalia (-35%). Nie są to jednak najwięksi gracze na rynku. Notowane przez nich spadki w liczbie sprzedanych egzemplarzy wynoszą kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy sztuk (odpowiednio: - 27 tys., -13 tys. i -78 tys.).
Na największych rynkach samochodowych w Europie mówi się już o spadkach popytu na nowe samochody liczonych w setkach tysięcy sztuk. W czołówce znalazły się m.in. takie państwa jak Hiszpania (- 32,3% w porównaniu do 2019 r., mniej o 407 tys. sztuk), Włochy (-27,9% i - 535 tys. szt.) i Francja (-25,5% i - 564 tys. szt.). Nieco mniej wyraźny procentowy spadek odnotowano w Niemczech (-19,1%), jednak po analizie liczby sprzedanych nowych samochodów w tym kraju okazuje się, że redukcja ich popytu była największa i sięgnęła aż 690 tys. sztuk.
Na tle całej Unii Europejskiej Polska nie wypada najgorzej - zajmujemy 14 miejsce na 27 państw, licząc od najwyższego procentowego spadku sprzedaży.
W którym miesiącu 2020 r. spadek sprzedaży nowych aut był największy?
Analizując liczbę rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej 2020 vs 2019 r. w rozbiciu na poszczególne miesiące łatwo zauważyć, jak duży wpływ na sprzedaż pojazdów miała pandemia koronawirusa, a szczególnie jej wiosenna pierwsza fala.
W marcu ubiegłego roku popyt na nowe samochody zmniejszył się aż o 55%, w kwietniu pogłębił o kolejne 21%, a w maju wrócił do poziomu powyżej 52%.
Tylko w jednym miesiącu ubiegłego roku (wrzesień) odnotowano wyższy poziom sprzedaży nowych samochodów osobowych niż w 2019. We wrześniu liczba rejestracji takich pojazdów zwiększyła się o 3,1% w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.
Którzy producenci odnotowali największy spadek sprzedaży?
ACEA w swoim najnowszym raporcie podaje również liczbę rejestracji nowych pojazdów w Unii Europejskiej (UNIA EUROPEJSKA + EFTA + UK), według producenta. Okazuje się, że wszyscy najwięksi gracze na rynku motoryzacyjnym odnotowali duże spadki w sprzedaży.
Dla których marek samochodów odnotowano największe spadki sprzedaży w 2020 r.?
Marka samochodu | Rejestracje nowych samochodów osobowych w UE (+EFTA+UK) w 2020 r. | Rejestracje nowych samochodów osobowych w UE (+EFTA+UK) 2019 r. | % zmiana 2020/2019 |
Opel | 485 778 | 815 707 | ‐40,4 |
Fiat | 492 101 | 659 666 | ‐25,4 |
Volkswagen | 1 346 999 | 1 783 924 | -24,5 |
Peugeot | 741 498 | 964 993 | ‐23,2 |
Renault | 819 009 | 1 062 808 | ‐22,9 |
Audi | 600 470 | 742 716 | ‐19,2 |
BMW | 674 654 | 831 066 | ‐18,8 |
Mercedes | 738 236 | 892 511 | ‐17,3 |
Skoda | 643 019 | 762 491 | ‐15,7 |
Toyota | 648 275 | 742 497 | ‐12,7 |
Czy za spadek sprzedaży nowych aut należy winić wyłącznie koronawirusa?
Choć winą za spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych obarcza się głównie COVID-19, przyczyn zmniejszenia zainteresowania zakupem takich pojazdów jest znacznie więcej. Jedną z nich może być wzrost cen nowych aut nieproporcjonalnie do zarobków. Wystarczy spojrzeć na nasz rodzimy rynek.
We wrześniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego w Polsce była wyższa niż w styczniu br. o 8 tysięcy złotych. Średnia pensja netto w naszym kraju wzrosła w tym okresie (styczeń 2020 vs wrzesień 2020) zaledwie o 63 zł - więcej na ten temat przeczytacie tutaj.
Pierwsza fala pandemii rzeczywiście pozostawiła spory ślad w motoryzacji. Jednak ceny nowych samochodów wzrosły nie tylko z tego powodu. Jedną z przyczyn może być np. zwiększenie restrykcji dotyczących emisji CO2 i powiększenie przez największe koncerny produkcji pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych.