W I półroczu 2020 r. średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia samochodu wynosiła 681 zł i była niższa niż przed rokiem o 0,9%. Choć w tym czasie rynek motoryzacyjny mocno ucierpiał z powodu koronawirusa, to na rynku OC udało się zachować równowagę.
Pierwsza połowa br. to kolejny okres ze stabilnymi cenami polis OC. Większość właścicieli pojazdów otrzymywała w tym czasie propozycje ubezpieczenia zbliżone cenowo do składek OC sprzed roku.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
W raporcie RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych prezentujemy, jak kształtowały się średnie składki OC. Przeanalizowaliśmy ceny ubezpieczeń komunikacyjnych m.in. ze względu na wiek kierowcy, jego miejsce zamieszkania czy rodzaj posiadanego samochodu. Sprawdziliśmy również, jaki wpływ na rynek motoryzacyjny miał COVID-19.
Jak zmieniały się średnie ceny polis od 2015 roku?
Od 2015 r. ceny obowiązkowego ubezpieczenia samochodu rosły bardzo dynamicznie. Największą podwyżkę odnotowaliśmy między I półroczem 2016 r. i 2017 r. Składki OC zaczęły spadać dopiero pod koniec 2017 r. Ten trend utrzymał się również w pierwszej połowie br., choć już w mniejszym niż w poprzednich okresach stopniu.
- W związku z pandemią koronawirusa oraz rekordowo wysoką inflacją wielu klientów szuka oszczędności w domowych budżetach. Dzięki porównaniu cen ubezpieczeń mają oni możliwość znacznego obniżenia ceny polisy, zwłaszcza jeśli od wielu lat pozostają z tym samym ubezpieczycielem. Różnica pomiędzy najtańszą a najdroższą polisą wynosi często nawet kilkadziesiąt procent. Średnie ceny polis OC pozostają stałe, w pierwszej połowie 2020 roku zanotowaliśmy ich niewielką zmianę o niespełna jeden procent - mówi Tomasz Masajło, Prezes Zarządu Rankomat.pl
Gdzie kierowcy płacili za OC najmniej w I połowie 2020 r.?
W I półroczu br. na najtańsze oferty ubezpieczenia OC mogli liczyć kierowcy z województwa podkarpackiego, opolskiego i świętokrzyskiego. Najdroższe OC, towarzystwa proponowały właścicielom aut zarejestrowanych w województwie pomorskim, dolnośląskim i mazowieckim.
W większości regionów średnie ceny obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu były niższe niż przed rokiem. Niewielkie podwyżki dotyczyły tylko trzech województw: podlaskiego, podkarpackiego oraz wielkopolskiego (od 0,5% do 0,9%). W jednym regionie (kujawsko-pomorskie) średnie składki utrzymały się na takim samym poziomie.
Biorąc pod uwagę miasta wojewódzkie, najtaniej było w Opolu, Rzeszowie i Kielcach. Najdroższe oferty obowiązkowego ubezpieczenia otrzymywali natomiast mieszkańcy Wrocławia, Gdańska i Warszawy. W tych miastach odchylenia od średniej składki ubezpieczenia wynosiły odpowiednio 36,7%, 27,6% oraz 22,2%.
Kto w I półroczu 2020 r. mógł kupić najtańsze OC?
Podczas pierwszych 6 miesięcy tego roku najtańsze oferty OC trafiały głównie do osób w wieku 63 lat (562 zł). Najdroższe polisy kupowali natomiast 18-letni właściciele pojazdów. Średnia składka proponowana młodemu kierowcy (1934 zł) była w tym czasie ponad trzykrotnie wyższa niż cena OC dla 63-letniego doświadczonego posiadacza pojazdu.
Przeanalizowaliśmy również ceny obowiązkowych polis ze względu na stan cywilny kierowcy oraz liczbę posiadanych dzieci. W I półroczu 2020 r najtańsze oferty OC trafiały do osób będących w związkach małżeńskich (średnio 604 zł), najdroższe natomiast, do kierowców stanu wolnego.
- Najwięcej za OC w I półroczu 2020 r. płacili kawalerowie i panny. Koszt ubezpieczenia pojazdu był w ich przypadku wyższy o ponad 40% niż średnia w kraju. Warto jednak podkreślić, że stan cywilny nie jest jedynym wyznacznikiem ceny. Przykładowo, osoby stanu wolnego to w większości młodzi kierowcy, którzy mają niewielkie doświadczenie w prowadzeniu pojazdów. Te cechy również mogą decydować o wyższej składce - komentuje Urszula Pazio – Hrapkowicz, Dyrektor Operacyjny Rankomat.pl
Takiej samej zależności możemy dopatrywać się, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę posiadanych przez właściciela pojazdu dzieci. W pierwszej połowie br. najwięcej za OC płaciły osoby bezdzietne (średnio 763 zł), a najmniej rodzice dwójki lub więcej dzieci (608 zł). Jednak to właśnie w grupie kierowców nieposiadających potomstwa możemy znaleźć najwięcej młodych osób, które płacą wysokie składki OC z racji wieku i małego doświadczenia za kierownicą.
Za OC jakich pojazdów płaciliśmy najmniej?
Spośród 11 najczęściej ubezpieczanych w porównywarce rankomat.pl marek pojazdów, najtańszą pod względem średniej ceny OC okazała się być w I półroczu 2020 r. Skoda (618 zł). Polisa dla kierowcy najdroższego w rankingu BMW kosztowała 42% więcej.
Ceny OC dla 25 najczęściej ubezpieczanych marek samochodów znajdziecie na stronie https://rankomat.pl/samochod/ceny-oc-top-25-najczesciej-ubezpieczanych-aut
Wpływ na cenę OC może mieć także przebieg pojazdu. Z reguły, im więcej samochód ma przejechanych kilometrów, tym droższe jest jego obowiązkowe ubezpieczenie. W I połowie br. najmniej na OC przeznaczali posiadacze aut z aktualnym przebiegiem poniżej 50 tys.km. (średnio 589 zł), a najwięcej kierowcy pojazdów z przebiegiem powyżej 351 tys. km (739 zł).
Z kalkulacji użytkowników naszej porównywarki wynika, że najwięcej samochodów z dużym przebiegiem jeździ po ulicach woj. warmińsko-mazurskiego i lubelskiego.
Szczegółowe informacje, gdzie w Polsce ubezpiecza się najwięcej aut z dużym przebiegiem (w tym lista 84 największych miast) oraz jak aktualny stan licznika wpływa na składkę OC znajdziecie w artykule „Na polskich drogach królują auta z dużym przebiegiem”.
Sprawdziliśmy również ceny obowiązkowego ubezpieczenia po uwzględnieniu pojemności silnika. W I połowie 2020 r. najmniej na OC przeznaczali kierowcy aut z niewielkim silnikiem. W przypadku samochodów z silnikiem o pojemności do 1 l koszt polisy OC był niższy o 42% niż dla samochodów z silnikiem powyżej 3 l.
Jak COVID-19 wpłynął na rynek motoryzacyjny?
Choć w I połowie 2020 r. większość właścicieli pojazdów nie musiała obawiać się wpływu koronawirusa na cenę OC, to pandemia pozostawiła spory ślad w motoryzacji.
W porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego (marzec-maj 2019 vs marzec-maj 2020) odnotowano m.in. znaczny spadek w sprzedaży nowych pojazdów oraz w liczbie aut sprowadzonych z zagranicy. Spore różnice widać także w statystykach policyjnych.
Przeczytaj również: Jak koronawirus wpłynął na sytuację na polskich drogach?
Raport został przygotowany w oparciu o dane porównywarki rankomat.pl, pochodzące z kalkulacji użytkowników wykonanych w okresie 01.01.2015 r. do 30.06.2020 r. i przedstawia mediany najniższych cen OC.