Mimo że caravaning nie należy do najtańszych form podróżowania, to szczególnie w ostatnim roku przybywa jego zwolenników. Planujesz wakacje w domu na kółkach? Jeżeli dopiero rozpoczynasz przygodę z caravaningiem, poniżej znajdziesz wskazówki, jak przygotować się do jazdy z przyczepą kempingową.

Rosnąca popularność caravaningu ma bezpośredni związek z pandemią COVID-19 i zamknięciem obiektów noclegowych. Ten sposób wypoczynku – z dala od skupisk ludzi – jest postrzegany jako bezpieczny. Dodatkowo, by zwiedzać w ten sposób Polskę, wcale nie trzeba kupować przyczepy kempingowej, bo na terenie całego kraju działa wiele wypożyczalni. Niektóre z nich są nawet całodobowe.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co to jest caravaning?

Na stronie internetowej Polskiego Związku Motorowego można znaleźć taką definicję caravaningu: „jedna z form turystyki motorowej, w której za bazę żywieniowo-noclegową służy przyczepa campingowa lub samochód campingowy”. Mówiąc prościej, caravaning to po prostu podróżowanie w celach wypoczynkowych i krajoznawczych kamperem lub samochodem z przyczepą kempingową.

Caravaning nie ma długiej historii. Dla przykładu pierwszy klub caravaningowy powstał dopiero na początku XX wieku w Anglii. Z kolei w Polsce ten sposób podróżowania zaczął się popularyzować w latach 50. XX wieku. Dziś turystyka caravaningowa jest już bardziej rozwinięta – miłośnicy podróżowania z tzw. domem na kółkach mogą skorzystać z oferty wielu wypożyczalni kamperów i przyczep kempingowych.

Jakie warunki powinna spełniać przyczepa kempingowa?

Aby jazda z przyczepą kempingową była bezpieczna, powinieneś upewnić się, że jest ona sprawna. Każda przyczepa kempingowa, tak jak każda przyczepa specjalna, musi być co roku poddawana badaniu technicznemu. Polega ono m.in. na sprawdzeniu ogumienia, układu hamulcowego czy oświetlenia.

Większość przyczep kempingowych jest używana sezonowo. W związku z tym przed wyruszeniem w trasę powinieneś:

  • samodzielnie raz jeszcze skontrolować ciśnienie w oponach, działanie świateł i sprawność hamulca najazdowego,
  • sprawdzić, czy wymiary zestawu pojazdów mieszczą się w przepisowych limitach – wynoszą one: 2,55 m szerokości, 4 m wysokości i 18,75 m długości,
  • przyjrzeć się sprzętom znajdującym się w części mieszkalnej – sprawdzić, czy np. lodówka lub kuchenka są sprawne.

Zestaw pojazdów, którym będziesz się poruszał, przekracza wagę 3,5 tony? W Polsce funkcjonuje system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi viaTOLL. Musisz zatem zaopatrzyć się w urządzenie viaBox – umożliwia ono pobór opłat za przejazd autostradami, drogami ekspresowymi i krajowymi.

– Na przyczepę kempingową można wykupić najtańsze OC, ponieważ każda polisa OC – niezależnie od ceny – zapewnia ten sam zakres ochrony. Dla miłośników caravaningu to pewien sposób zrekompensowania wydatków ponoszonych na zakup paliwa. W zależności od wielkości przyczepy zużycie paliwa może być nawet do 50 proc. większe

– mówi Stefania Stuglik specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Co jest wymagane do jazdy z przyczepą kempingową?

Nieprzypadkowo w każdym poradniku dla osób stawiających pierwsze kroki w caravaningu poleca się sięgnięcie po kalkulator. Powodem jest masa całkowita przyczepy – auto może poruszać się z tzw. przyczepą lekką (do 750 kg) lub przyczepą cięższą (powyżej 750 kg).

Przyczepa do 750 kg – wystarczy prawo jazdy kat. B

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy podróżowanie z przyczepą kempingową jest dla Ciebie, to na początek mamy dobrą wiadomość – wystarczy Ci prawo jazdy kategorii B.

Korzystając z już posiadanych uprawnień, możesz jeździć z tzw. przyczepą lekką. To każda przyczepa, która spełnia następujące warunki:

  • jej dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg,
  • jest lub nie jest wyposażona w hamulec najazdowy.

Zestaw auta z przyczepą w tej konfiguracji nie może przekroczyć wagi 4250 kg – samochód wraz z pasażerami i ładunkiem nie może być cięższy niż 3500 kg, a przyczepa nie może mieć więcej niż 750 kg.

Przyczepa powyżej 750 kg – może być potrzebne prawo jazdy kat. B z kodem 96

Sprawa komplikuje się w przypadku cięższych przyczep. Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, w przypadku auta i przyczepy powyżej 750 kg wprowadzono dodatkowe obostrzenia:

  • maksymalna waga takiego zestawu nie może przekraczać 3500 kg,
  • masa całkowita samochodu musi być większa o 1/3 niż masa całkowita przyczepy.

To, czy masa całkowita samochodu jest większa o wspomnianą 1/3 od masy przyczepy, możesz wyliczyć samodzielnie lub skorzystać ze wskazówek zawartych w dowodzie rejestracyjnym. W polach Q1 i Q2 znajdziesz informację o maksymalnej masie całkowitej przyczepy odpowiednio z hamulcem i bez hamulca.

Przykład: Pan Antoni posiada samochód o dopuszczalnej masie całkowitej 1915 kg. Przed wypożyczeniem przyczepy kempingowej zajrzał do dowodu rejestracyjnego, aby sprawdzić, jaką masę całkowitą może mieć przyczepa z hamulcem i bez niego – odpowiednio jest to 1185 i 650 kg.

Jeżeli zrobisz prawo jazdy kat. B z kodem 96, będziesz mógł kierować zestawem pojazdów o masie do 4250 kg. Aby uzyskać kod 96, wystarczy, że zdasz egzamin praktyczny.

Limit tonażowy samochodów, które można prowadzić, posiadając kat. jazdy B, został ustalony ponad 50 lat temu. Coraz częściej słychać głosy o konieczności jego podniesienia, a to ze względu na rozwój motoryzacji i wagę aktualnie produkowanych pojazdów.

Jak załadować przyczepę kempingową?

Bezpieczeństwo na drodze zależy nie tylko od Twoich umiejętności i sprawności technicznej pojazdu, ale również od prawidłowego załadowania przyczepy kempingowej. Podstawowa zasada dotyczy równomiernego rozłożenia obciążenia – to wpływa na prawidłowe obciążenie haka holowniczego. Powinieneś:

  • ciężkie ładunki umieścić na środku i dodatkowo zabezpieczyć je pasami – dzięki temu nie będą one przemieszczać się podczas jazdy,
  • umieścić cięższy bagaż w schowkach podłogowych – jeżeli masz taką możliwość,
  • na półkach pod sufitem umieścić jedynie lekkie rzeczy – je również zabezpiecz,
  • oznaczyć za pomocą flagi każdy ładunek wystający poza przyczepę,
  • zamknąć okna, daszek i drzwi.

Za przekroczenie maksymalnej ładowności przyczepy grozi mandat. Szczególnie restrykcyjne pod tym względem są Austria i Niemcy. W sezonie miłośnicy caravaningu podróżujący po tych krajach często spotykają się z kontrolami i ważeniem przyczep. Przykładowo w Austrii za podróżowanie z przeładowaną przyczepą można otrzymać mandat w wysokości nawet 5000 euro.

Nieprawidłowe załadowanie czy przeładowanie przyczepy kempingowej negatywnie wpływa na komfort podróży (może pojawić się tzw. wężykowanie), a w skrajnych przypadkach może mieć tragiczne skutki – możesz stracić panowanie nad pojazdem.

Na co trzeba uważać podczas jazdy z przyczepą kempingową?

Poruszanie się z przyczepą kempingową wymaga wprawy. Jeżeli po raz pierwszy będziesz prowadził taki zestaw pojazdów, zachowaj ostrożność, ponieważ:

  • będziesz miał ograniczoną widoczność, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo,
  • droga hamowania będzie wydłużona (nawet o 70 proc.) i dlatego nie powinieneś poruszać się z maksymalną dopuszczalną prędkością,
  • przyczepa może nie jechać w linii prostej – wówczas konieczny będzie postój, aby dotrzeć do źródła problemu i go wyeliminować,
  • każdy zakręt będziesz musiał pokonać znacznie szerzej – inaczej przyczepa może go ściąć lub nawet się przewrócić,
  • wyprzedzanie będzie odbywać się wolniej niż bez przyczepy, co ma związek z masą zestawu – wyprzedzaj tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.

Przed wyruszeniem w trasę warto poćwiczyć. Możesz to zrobić np. na placu manewrowym, pustym parkingu czy podwórku, jeżeli masz taką możliwość. W ten sposób przyzwyczaisz się do dodatkowego elementu w postaci przyczepy – auto np. będzie wymagało więcej gazu, by ruszyć.

Nie tylko ograniczona widoczność jest wyzwaniem dla kierowcy prowadzącego auto z przyczepą kempingową – dodatkowym utrudnieniem mogą być warunki pogodowe. Silne podmuchy wiatru mogą spowodować, że przyczepa zacznie się kołysać.

Jakie aplikacje warto zainstalować podczas jazdy z przyczepą?

Posiadanie auta z przyczepą kempingową daje poczucie wolności. Jeżeli chcesz z niego w pełni korzystać, to z naturalnych względów nie ma sensu planować podróży dzień po dniu. Z myślą o miłośnikach tego stylu podróżowania powstało wiele aplikacji na smartfona, które ułatwiają np. znalezienie bezpłatnego miejsca na kemping.

Przygotowaliśmy zestawienie 4 aplikacji zbierających dobre recenzje wśród fanów caravaningu.

ACSI Kempingi Europa

W bazie tej aplikacji znajduje się 7950 europejskich kempingów oraz ponad 9000 miejsc dla kamperów i samochodów z przyczepami. Dostęp do niej jest płatny – roczna opłata wynosi 17,99 euro. Korzystanie z aplikacji nie wymaga połączenia z internetem.

Camping.Info by POIbase

W przeciwieństwie do wyżej opisanej aplikacji ta jest bezpłatna. W bazie znajdują się informacje o niemal 25 tys. kempingów w 44 krajach europejskich, w tym recenzje i zdjęcia wykonane przez użytkowników. Korzystanie z aplikacji jest możliwe również offline.

Asystent Podróży PZ

W razie problemów na drodze pomoże aplikacja stworzona przez Polski Związek Motorowy. Jest ona bezpłatna i umożliwia m.in. wysłanie aktualnej lokalizacji za pomocą wiadomości SMS, wezwanie służb ratunkowych czy sprawdzenie przepisów drogowych za granicą.

Kamper – poziomica

To prosta w użyciu aplikacja, która pomoże Ci wypoziomować przyczepę kempingową. Przyda Ci się ona szczególnie wówczas, gdy często zatrzymujesz się poza kempingami czy podczas załadunku przyczepy zaparkowanej na nierównej powierzchni.

Gdzie można się zatrzymać z przyczepą kempingową na nocleg?

Podróżowanie autem z przyczepą kempingową może wydawać się proste, ale w praktyce będziesz musiał wykazać się umiejętnościami logistycznymi. Dotyczy to szczególnie zagranicznych wyjazdów – w wielu europejskich krajach nocowanie kamperem poza kempingiem (tzw. nocowanie na dziko) jest niedozwolone. Tak surowe przepisy obowiązują m.in. w Austrii, Belgii, Chorwacji czy Portugalii. Bardziej przyjazne dla osób podróżujących autem z przyczepą kempingową przepisy obowiązują w Norwegii i Finlandii, gdzie nie ma zakazu nocowania na dziko.

Jak jest w Polsce? Obowiązujące regulacje prawne nie zabraniają nocowania poza wyznaczonymi do tego miejscami. Wyjazd w Polskę może być zatem spontaniczny – bez wyznaczania tras od kempingu do kempingu. Pamiętać powinieneś jednak o kilku zasadach:

  • jeżeli planujesz zatrzymać się na terenie prywatnym, uzyskaj pozwolenie właściciela – w ten sposób nie narazisz się na nieprzyjemności,
  • nie wjeżdżaj do lasu, jeżeli jest to zabronione – Lasy Państwowe wyznaczyły specjalne miejsca, w których można biwakować,
  • czyszczenie toalety chemicznej czy opróżnianie kasety z szarą wodą należy przeprowadzać jedynie w wyznaczonych do tego punktach.

Jeżeli planujesz podróż po krajach Europy Zachodniej, spotkasz się z kamper parkami, czyli placami z punktem serwisowym. Są one znacznie tańsze niż kempingi, ale też służą wyłącznie do pozbycia się szarej wody, podłączenia prądu czy zatankowania świeżej wody.

Co warto wiedzieć

  • Do prowadzenia auta z przyczepą, gdy łączna masa całkowita zestawu nie przekracza 4250 kg (z przyczepą lekką) lub 3500 kg (z przyczepą cięższą), wystarczy prawo jazdy kat. B.
  • Aby nie obciążać haka holowniczego, konieczne jest równomierne rozłożenie załadunku przyczepy – najcięższe rzeczy powinny znaleźć się na jej środku.
  • Jazda autem z przyczepą bardzo różni się od prowadzenia samochodu bez niej – kierowca musi wykazać się ostrożnością.
  • W Polsce można nocować w kamperze i przyczepie poza kempingiem. W wielu krajach Europy Zachodniej jest to niedopuszczalne i grożą za to kary finansowe.
  • Przed wyruszeniem w drogę należy sprawdzić, czy przyczepa ma aktualne badanie techniczne i ubezpieczenie OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak szybko można jechać z przyczepą kempingową?

    Prędkości, z jakimi może poruszać się samochód z przyczepą kempingową, są następujące: w strefach zamieszkania 20 km/h, na drogach ekspresowych i autostradach 80 km/h, na zwykłych drogach 70 km/h, a w obszarze zabudowanym 50 lub 60 km/h w zależności od pory doby – odpowiednio w godzinach od 5 do 23 i od 23 do 5.
  2. Czym różni się parkowanie od kempingowania?

    W przepisach istnieje rozgraniczenie między parkowaniem a kempingowaniem. Autem z przyczepą można zatrzymać się na postój w dozwolonym miejscu, ale jednocześnie nie uprawnia to do biwakowania, czyli np. rozłożenia stołu czy markizy. Na parkingach nie można też nocować czy przygotowywać posiłków na kuchence.
  3. Czy można przewozić pasażerów w przyczepie kempingowej?

    Nie. Ze względów bezpieczeństwa podczas jazdy w przyczepie nie może znajdować się żadna osoba. Gdyby okazało się, że przyczepa jest przeciążona lub nieprawidłowo przypięta, doszłoby do poważnego zagrożenia. Wszyscy pasażerowie w czasie jazdy muszą przebywać w samochodzie.
  4. Jaką kategorię prawa jazdy trzeba mieć, by kierować autem i przyczepą powyżej 4250 kg?

    Będziesz potrzebował prawa jazdy B+E. Posiadanie tego prawa jazdy uprawnia do kierowania zestawem pojazdów o masie całkowitej 7000 kg, jeżeli hamulec uruchamiany jest z miejsca kierowcy. Ponieważ jest to rzadko spotykane rozwiązanie, to w praktyce kierowcy korzystają z uprawnień do kierowania zestawem pojazdów o masie całkowitej do 6125 kg (z hamulcem najazdowym).