Już niedługo całą trasę ze Słowacji lub Czech nad polskie morze będzie można przejechać pod nadzorem (lub raczej z pomocą) Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR). Pod zdalną kontrolą znajdzie się także droga łącząca Śląsk z Wrocławiem. Inwestycja pochłonie ponad 144 mln euro, głównie ze środków europejskich. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, skrócić czas podróży i poprawić jej komfort.

Z pewnością wiesz, że każdy Twój przejazd autostradą czy drogą szybkiego ruchu nie jest anonimowy. Na poszczególnych odcinkach dróg kontrolują Cię chociażby fotoradary, urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości czy kamery monitorujące. W ramach prac nad projektem KSZRD (Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym) stopniowo dołączy do nich 3500 nowych urządzeń. Te jednak mają być wyłącznie „mocno pomocne” i dodatkowo uprzyjemniać Twoją podróż.

Znajdź OC już od 333zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty 19 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie „niespodzianki” czekają Cię w 2023 roku na kluczowej arterii łączącej największe miasta Polski, takie jak Wrocław, Katowice, Częstochowa, Warszawa czy Gdańsk?

Z wdrożeniem zintegrowanego systemu zarządzania ruchem nie jest tak jak z budową nowych dróg…

To znaczy, prac nie widać tak wyraźnie jak podczas inwestycji budowlanej. Dowiesz się o nich (a może widziałeś już pierwsze urządzenia w fazie testów?) najprawdopodobniej dopiero po uruchomieniu tablic zmiennej treści w pasie drogowym (wraz z nimi zainstalowane zostaną m.in. znaki pryzmowe, urządzenia pomiaru parametrów ruchu, kamery i stacje meteorologiczne).

Zanim do tego dojdzie, potrzebne będzie utworzenie oprogramowania centralnego i wdrożenie inteligentnego systemu transportowego, utworzenie sieci komunikacyjnej oraz utworzenie miejsc obsługi systemu (centra zarządzania ruchem). Obecny harmonogram prac zakłada zakończenie I etapu w 2023 roku.

GDDiK przygotowała krótki filmik, na którym przedstawia, jak będzie działać Krajowy System Zarządzania Ruchem w praktyce.

Największa praca KSZR odbywać się będzie poza zasięgiem wzroku kierowcy, czyli w sercu systemu. Polega ona na monitorowaniu informacji o ruchu i warunkach drogowych na autostradach i drogach krajowych w czasie rzeczywistym.

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Jako użytkownik autostrad czy dróg ekspresowych zobaczysz efekty działania zintegrowanego systemu zarządzania ruchem drogowym, czyli przetworzone przydatne informacje dla kierowców, wyświetlone na urządzeniach w pasie drogowym. Poinformują Cię one m.in. o czasie podróży, pogodzie, sieci dróg krajowych, bezpiecznych parkingach, zdarzeniu drogowym na trasie czy wyznaczonym objeździe.

Docelowo, Krajowy System Zarządzania Ruchem będzie monitorować w czasie rzeczywistym informacje o ruchu i warunkach drogowych na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych w Polsce. Dzięki niemu możliwe będzie płynne zarządzanie ruchem, informowanie kierowców o utrudnieniach lub wypadkach drogowych oraz dynamiczne wyznaczanie objazdów.

KSZR nie powstaje oczywiście tylko z myślą o uprzyjemnieniu jazdy kierowcom. Skorzystają na tym wszystkie służby drogowe oraz zarządcy dróg. GDDKiA uzyska między innymi możliwość sprawnego monitorowania i zarządzania ruchem drogowym. Z kolei szybkie rozpoznanie sytuacji na autostradzie czy ekspresówce pozwoli np. na natychmiastowe powiadomienie służb o kolizji czy wypadku drogowym i skróci czas oczekiwania na pomoc.

W 2023 roku pod zdalną kontrolą znajdzie się 1,1 tys. km dróg

Centralny projekt wdrożeniowy przewiduje, że Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym (KSZRD) obejmie w tym roku około 28 procent długości sieci bazowej TEN-T w Polsce (projekt sieci TEN-T etap 1.), czyli ok. 1100 km dróg (TEN-T jest transeuropejską siecią transportową Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie). Aktualny harmonogram projektu zakłada m.in., że w III i IV kwartale 2023 r. zostanie wdrożony i zintegrowany system centralny.

Zdalną kontrolą objęte będą m.in. drogi łączące Trójmiasto z Warszawą, Łodzią i Katowicami, prowadzące aż do granic ze Słowacją i Czechami. Krajowy System Zarządzania Ruchem zostanie także uruchomiony na A4 pomiędzy Śląskiem a Wrocławiem.

Zakres terytorialny projektu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem na 2023 rok

Drogi objęte systemem zarządzania ruchem

Jakie dokładnie drogi zostaną objęte centralnym projektem wdrożeniowym?

  • Wybrane odcinki dróg w woj. mazowieckim, na A2, S7 i S8
  • Cztery pozostałe odcinki powyższego szlaku transportowego: S6 i S7 (woj. pomorskie i warmińsko-mazurskie) oraz A1 i A2 (woj. łódzkie)
  • Odcinki na A1, A4, S1 w woj. śląskim
  • Autostradowa obwodnica Wrocławia A8 i A4 w woj. dolnośląskim i opolskim.

A ile to będzie kosztowało?

Projekt pochłonie prawie 145 milionów euro, jednak zdecydowana większość pieniędzy (85% kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 123 mln euro) pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

Inwestycja wydaje się bardzo kosztowna, jednak warto zwrócić uwagę na długofalowe pozytywne jej efekty. GDDKiA zwraca uwagę m.in. na korzyści z jednolitego i zintegrowanego systemu zarządzania ruchem drogowym, podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, skrócenia czasów podróży, zwiększenia płynności transportu drogowego, a także na zwiększenie efektywności współpracy pomiędzy zarządcami dróg i zmniejszenie kosztów gromadzenia informacji.

Nie licz tylko na KSZR i zabierz ze sobą ubezpieczenie ASS!

System zarządzania ruchem drogowym powstał w celu poprawy bezpieczeństwa na obszarze Polski i jest z pewnością świetnym „pomocnikiem” kierowcy. Nie uchroni Cię on jednak od wszystkich nieprzewidzianych zdarzeń na drodze, np. awarii samochodu. Jeśli Twoje auto będzie wymagało holowania, odpowiednie służby udzielą Ci pomocy. Może być ona jednak kosztowna. Przed takim scenariuszem możesz się ochronić wykupując wcześniej polisę assistance – ubezpieczyciel pokryje wtedy poniesione przez Ciebie koszty.

Dzięki ubezpieczeniu assistance będziesz mógł także liczyć (w zależności od wybranego wariantu) na bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, samochód zastępczy czy transport medyczny. Nieoceniane może być również wsparcie osobistego doradcy, który niezależnie od KSZR poinformuje Cię na przykład o najbliższym parkingu, stacji paliw i dodatkowo o hotelu czy serwisach wulkanizacyjnych.

Oferty ubezpieczenia ASS wraz z OC od kilkunastu ubezpieczycieli sprawdzisz w naszym kalkulatorze cen OC i AC. Za pośrednictwem rankomat.pl możesz również wykupić polisę ASS krótkoterminową na czas wyjazdu.