Na trasie S7 spotkasz obecnie dwa fragmenty objęte odcinkowym pomiarem prędkości. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym zapowiada jednak, że wkrótce na drodze tej pojawi się kolejne osiem odcinków monitorowanych przez urządzenia OPP. Zobacz, gdzie zbyt szybka jazda może zostać uchwycona przez żółte kamery CANARD.

Sieć odcinkowych pomiarów prędkości obejmuje już ponad 50 fragmentów dróg w całej Polsce. W najbliższej przyszłości planowane jest rozszerzenie tego systemu o ponad 40 nowych odcinków. Kiedy plany te wejdą w życie, trasa S7 będzie jedną z dwóch dróg (obok autostrady A4), gdzie OPP będzie można spotkać najczęściej.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Mapa fragmentów jezdni objętych odcinkowym pomiarem prędkości rozbudowywana jest regularnie, dlatego kierowcy podróżujący trasą S7 mogą spodziewać się, że już niedługo na drodze tej pojawią się kolejne, charakterystyczne żółte kamery CANARAD.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości S7?

Odcinkowe pomiary prędkości (OPP) to nowoczesna metoda monitorowania prędkości pojazdów na wybranym odcinku drogi. W przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów, które mierzą prędkość pojazdu w jednym, konkretnym punkcie, system OPP analizuje czas przejazdu pojazdu pomiędzy dwiema kamerami zamontowanymi na początku i na końcu kontrolowanego odcinka. System rejestruje moment, w którym pojazd mija pierwszą kamerę, a następnie chwilę, kiedy przejeżdża obok drugiej.

Na podstawie różnicy czasowej obliczana jest średnia prędkość pojazdu na całym odcinku. Jeśli przekracza ona dozwolony limit, kierowca może spodziewać się mandatu.

Odcinkowy pomiar prędkości ma poniekąd zmusić kierowców do przestrzegania ograniczeń prędkości na dłuższym odcinku trasy, a nie tylko w punkcie pomiaru. System ten jest szczególnie przydatny na trasach, gdzie kierowcy często przyspieszają po minięciu pojedynczych fotoradarów, ignorując ograniczenia prędkości na dalszej części drogi. OPP jest więc narzędziem, które nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale też zmniejsza ryzyko gwałtownego hamowania przy fotoradarze, co może prowadzić do kolizji.

Gdzie działa odcinkowy pomiar prędkości na S7?

Na drodze ekspresowej S7 odcinkowy pomiar prędkości działa obecnie w dwóch lokalizacjach:

  1. Między Warszawą a Radomiem

    Ten odcinek, uruchomiony w czerwcu 2023 roku, rozpoczyna się za węzłem Białobrzegi Północ na wysokości miejscowości Falęcice i kończy za węzłem Gózd w miejscowości Nowy Gózd. Jest to najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce, mierzący aż 14 km. 

  2. w tunelu na Zakopiance

    Drugi odcinkowy pomiar prędkości na S7 zlokalizowany jest w tunelu na trasie Kraków–Zakopane, oddanym do użytku w 2022 roku. Odcinkowy pomiar obejmuje tutaj całą długość tunelu (2,06 km), rozpoczynając się w miejscowości Naprawa (powiat suski) i kończąc przed węzłem Skomielna Biała (powiat myślenicki).

Oba powyższe odcinki zostały wyposażone w systemy odcinkowego pomiaru prędkości w celu zwiększenia bezpieczeństwa i skłonienia kierowców do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Nowe Odcinkowe pomiary prędkości na S7. Co jest w planach?

W przyszłości Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje zainstalować urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości w 43 kolejnych miejscach w każdym województwie. Na trasie S7 znajdzie się aż siedem nowych OPP. Fragmenty tej drogi, na których ma działać pomiar odcinkowy, przedstawiamy w poniższej tabeli:

WOJEWÓDZTWO

ODCINEK

mazowieckie

węzeł Tarczyn Południe - węzeł Mszczonowska

pomorskie

węzeł Gdynia Chwarzno - w. Gdynia Wielki Kack

warmińsko-mazurskie

Rychnowo - Olsztynek

świętokrzyskie

Kajetanów - węzeł Kielce Północ

mazowieckie

węzeł Radom Północ - węzeł Wolanów

pomorskie

Węzeł Dworek - węzeł Nowy Dwór Gdański

warmińsko-mazurskie

węzeł Pasłęk Północ - węzeł Marzewo

warmińsko-mazurskie

węzeł Rączki - węzeł Nidzica Południe

Odcinkowy pomiar prędkości S7. Jak rozpoznać jego koniec i początek?

Początek i koniec odcinkowego pomiaru prędkości są oznaczone specjalnymi znakami drogowymi, które mają informować kierowców o wjeździe oraz wyjeździe z kontrolowanego odcinka. Na początku pomiaru można zauważyć znak D-51 „Automatyczna kontrola średniej prędkości” z piktogramem kamer.

Na końcu odcinka umieszczony jest z kolei znak D-51b "Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości, informujący o zakończeniu kontroli.

Oznakowanie to ma uświadomić kierowcom, że ich prędkość będzie monitorowana nie tylko w jednym punkcie, lecz na całej długości odcinka, co pomaga zwiększyć skuteczność systemu i poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Warto wiedzieć

Jeżeli początek mierzonego odcinka znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności, pod znakiem D-51 zwykle umieszcza się znak T-1a, który informuje o odległości znaku informacyjnego do początku drogi objętej pomiarem prędkości.
 

Warto zwrócić uwagę na żółte kamery zamontowane na specjalnych konstrukcjach lub słupach przy wjeździe i wyjeździe z odcinka, które rejestrują czas przejazdu. Te charakterystyczne elementy infrastruktury są wyraźnie widoczne, co ułatwia kierowcom orientację i przypomina o obowiązujących ograniczeniach prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości na S7. Jaka jest dopuszczalna prędkość?

Na fragmentach drogi ekspresowej S7 objętych odcinkowym pomiarem prędkości, obowiązują różne limity prędkości w zależności od lokalizacji. Na większości trasy S7, poza obszarem zabudowanym, dopuszczalna prędkość wynosi 120 km/h dla samochodów osobowych i motocykli oraz dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 t.

Jednak na odcinku S7 w tunelu na Zakopiance, który również objęty jest odcinkowym pomiarem prędkości, limit ten jest niższy i wynosi 100 km/h. Obniżenie tego limitu w tunelu ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ jest to miejsce, gdzie wypadki mogą mieć poważniejsze skutki ze względu na ograniczoną przestrzeń i trudniejsze warunki do ewakuacji.

Podróżując drogą S7 warto bacznie śledzić znaki ograniczenia prędkości, gdyż urządzenia OPP mierzą średnią prędkość na całym odcinku trasy, a przekroczenie limitu skutkuje automatycznym mandatem dla kierowcy.

Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości na s7?

Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości na drodze ekspresowej S7 zależy od stopnia przekroczenia dopuszczalnej prędkości. Zgodnie z aktualnym taryfikatorem mandatów, obowiązującym od 2023 roku, stawki prezentują się następująco:

  • Przekroczenie do 10 km/h: mandat 50 zł i 1 punkt karny.

  • Przekroczenie o 11–15 km/h: mandat 100 zł i 2 punkty karne.

  • Przekroczenie o 16–20 km/h: mandat 200 zł i 3 punkty karne.

  • Przekroczenie o 21–25 km/h: mandat 300 zł i 5 punktów karnych.

  • Przekroczenie o 26–30 km/h: mandat 400 zł i 7 punktów karnych.

  • Przekroczenie o 31–40 km/h: mandat 800 zł i 9 punktów karnych.

  • Przekroczenie o 41–50 km/h: mandat 1000 zł i 11 punktów karnych.

  • Przekroczenie o 51–60 km/h: mandat 1500 zł i 13 punktów karnych.

  • Przekroczenie o 61–70 km/h: mandat 2000 zł i 14 punktów karnych.

  • Przekroczenie o ponad 70 km/h: mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Warto pamiętać, że w przypadku recydywy, czyli ponownego popełnienia tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat, wysokość mandatu ulega podwojeniu. Na przykład, za przekroczenie prędkości o 31–40 km/h mandat wynosi 800 zł, ale w przypadku recydywy wzrasta do 1600 zł.

Jak wystawiane są mandaty w ramach Odcinkowych Pomiarów Prędkości?

W ramach odcinkowego pomiaru prędkości mandaty wystawiane są na podstawie precyzyjnego systemu rejestracji i analizy danych. Procedura przebiega następująco:

1. Rejestracja przejazdu

Na początku i końcu kontrolowanego odcinka drogi zainstalowane są kamery, które rejestrują pojazdy wjeżdżające i wyjeżdżające z tego fragmentu. Kamery zapisują obraz pojazdu, numer rejestracyjny, datę oraz dokładny czas przejazdu.

2. Obliczenie średniej prędkości

Na podstawie zarejestrowanych czasów wjazdu i wyjazdu system oblicza średnią prędkość pojazdu na całym odcinku. Jeśli średnia prędkość przekracza dopuszczalny limit, system identyfikuje naruszenie przepisów. Następnie materiał ten trafia to pracowników Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD)

3. Identyfikacja właściciela pojazdu

Dzięki dostępowi do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), pracownicy CANARAD na podstawie numeru rejestracyjnego ustalają właściciela pojazdu.

4. Wysłanie wezwania

Do właściciela pojazdu wysyłane jest wezwanie do wskazania osoby kierującej samochodem w momencie popełnienia wykroczenia. Właściciel ma z kolei kilka opcji:

  • przyznać się do popełnienia wykroczenia i przyjąć mandat,
  • wskazać inną osobę, która kierowała pojazdem w danym czasie.
  • odmówić wskazania kierującego, co może skutkować nałożeniem grzywny za niewskazanie sprawcy.

5. Nałożenie mandatu

Po ustaleniu sprawcy wykroczenia, Główny Inspektorat Transportu Drogowego wystawia mandat karny i wysyła go pocztą. Mandat zawiera informacje o wysokości grzywny, liczbie punktów karnych oraz terminie płatności.

Warto pamiętać, że ignorowanie wezwań lub odmowa przyjęcia mandatu może skutkować skierowaniem sprawy do sądu, co może wiązać się z wyższymi kosztami i dodatkowymi konsekwencjami prawnymi.

Gdzie jeszcze działają Odcinkowe pomiary prędkości?

O odcinkowych pomiarach prędkości kierowcy muszą pamiętać nie tylko na trasie S7. Aktualnie znajdują się one w ponad 50 innych lokalizacjach. Dokładne miejsca działania OPP w Polsce przedstawia poniższa mapka:


Przekroczenie prędkości na OPP a wypadek. Co z ubezpieczeniem?

Jeśli przekroczysz dopuszczalne na danym odcinku trasy limity prędkości i spowodujesz tym samym wypadek lub kolizję, możesz mieć problem z uzyskaniem odszkodowania z polisy AC.

Wypowiedź eksperta

W ogólnych warunkach ubezpieczenia AC danego towarzystwa nie musi pojawiać się zapis mówiący wprost o przekroczeniu prędkości. Złamanie przepisów drogowych można jednak uznać za rażące niedbalstwo, a takie wyłączenie od odpowiedzialności posiada każda firma. Pamiętaj, jednak że to towarzystwo musi udowodnić, że Twoje działanie odbiegało od ustalonych norm bezpieczeństwa i gdybyś jechał z dozwoloną prędkością, do wypadku lub kolizji na pewno by nie doszło.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Przekroczenie prędkości a wysokość odszkodowania OC i AC 

Uwaga!

Jeśli spowodowałeś wypadek lub kolizję drogową przekraczając dozwoloną prędkość, ubezpieczyciel nie może odmówić poszkodowanym przez Ciebie osobom wypłaty z Twojego OC. Niezależnie od tego, ile zapłaciłeś za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu, poszkodowanym przysługują takie same świadczenia.
 

Kupując polisę OC, możesz więc śmiało wybrać najtańszy produkt. Tanie OC znajdziesz m.in. z pomocą naszego kalkulatora.

Warto wiedzieć:

  1. Na drodze ekspresowej S7 odcinkowe pomiary prędkości działają w dwóch miejscach: między Warszawą a Radomiem oraz w tunelu na Zakopiance.

  2. System OPP monitoruje średnią prędkość pojazdów na wyznaczonym odcinku drogi. Przekroczenie limitu skutkuje nałożeniem mandatu. Kamery na początku i końcu fragmentu trasy objętej OPP zapisują obraz, numery rejestracyjne i czas przejazdu pojazdów, co pozwala na dokładne ustalenie, czy kierowca przekroczył dopuszczalną prędkość.

  3. Pracownicy CANARAD identyfikują właściciela pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), a następnie wysyłają mu wezwanie do wskazania kierującego.

  4. Właściciel pojazdu ma możliwość przyjęcia mandatu, wskazania innej osoby jako kierującej lub odmowy podania kierowcy. Odmowa skutkuje nałożeniem grzywny za niewskazanie sprawcy.

  5. Proces wystawiania mandatów jest zautomatyzowany, a odmowa przyjęcia mandatu może skutkować skierowaniem sprawy do sądu, co często wiąże się z dodatkowymi kosztami i wyższymi karami.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Gdzie na drodze S7 jest odcinkowy pomiar prędkości?

    Odcinkowy pomiar prędkości na drodze S7 znajduje się w dwóch lokalizacjach. Jeden z nich działa między Warszawą a Radomiem, ma długość 14 km i rozpoczyna się za węzłem Białobrzegi Północ (Falęcice), a kończy za węzłem Gózd (Nowy Gózd). Drugi z nich został wyznaczony w tunelu na Zakopiance. Odcinek ten obejmuje całą długość tunelu (2,06 km), rozpoczynając się w miejscowości Naprawa i kończąc przed węzłem Skomielna Biała.

  2. Jaki jest limit prędkości na S7?

    Na drodze ekspresowej S7 obowiązują następujące limity prędkości:

    • Dla samochodów osobowych, motocykli oraz pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony:

      • 120 km/h na odcinkach dwujezdniowych.

      • 100 km/h na odcinkach jednojezdniowych.

    • Dla pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony:

      • 80 km/h na wszystkich odcinkach drogi ekspresowej.

    Warto jednak zwrócić uwagę na lokalne ograniczenia prędkości, które mogą być wprowadzone na niektórych fragmentach trasy. Przykładowo, w tunelu na Zakopiance (część S7) obowiązuje ograniczenie do 100 km/h.

  3. Czy na trasie Radom-Warszawą jest odcinkowy pomiar prędkości?

    Tak, na trasie Radom–Warszawa, na drodze ekspresowej S7, funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości. System ten został uruchomiony w czerwcu 2023 roku i obejmuje 14-kilometrowy odcinek między miejscowościami Falęcice (za węzłem Białobrzegi Północ) a Nowy Gózd (za węzłem Gózd). Na tym fragmencie obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h dla samochodów osobowych i motocykli