Na motoryzacyjnej mapie Polski pojawiają kolejne fragmenty dróg, objęte odcinkowym pomiarem prędkości. Do końca 2024 r. ma powstać kilkadziesiąt nowych OPP. Sprawdź, gdzie możesz spodziewać się ich już teraz!
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
- Czy odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane?
- Odcinkowy pomiar prędkości 2024 – mapa wszystkich lokalizacji
- Jakie ograniczenia prędkości obowiązują na polskich drogach?
- Ile wynoszą mandaty za prędkość na OPP?
- Przekroczenie prędkości a wypadek – czy dostanę odszkodowanie z OC i AC?
System odcinkowych pomiarów prędkości obejmuje już ponad 50 miejsc w Polsce. Wraz z rozwojem odcinkowych pomiarów prędkości w naszym kraju rośnie też liczba przekroczeń prędkości zarejestrowanych przez te systemy. W 2022 r. urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały prawie 160 tys. przekroczeń prędkości. W 2023 r. takich przypadków było już ponad 320 tys.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Działanie urządzeń OPP na odcinku drogi objętym nadzorem jest bardzo proste. Kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy. Druga kamera - zamontowana na bramce wyjazdowej – odczytuje czas wyjazdu z wyznaczonego odcinka. Bazując na tych danych system wylicza średnią prędkość pojazdu na monitorowanej trasie i zestawia ją z prędkością dopuszczalną. Jeśli system wykryje, że pojazd jechał z nadmierną prędkością, uruchamiana zostaje procedura w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego.
Przewaga OPP nad stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi prędkość chwilową (fotoradarami) polega na nakłonieniu kierowcy do ograniczenia prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka drogi, jednak system nie jest doskonały. Urządzenie opiera się bowiem na akceptowalnym czasie przejazdu danego odcinka. Nie może ono natomiast sprawdzić, z jaką prędkością poruszał się pojazd na każdym z etapów pokonywanej trasy.
Przykład
Czy odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane?
Na Twojej trasie podróży zostały zamontowane urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości? Jeśli uważnie obserwujesz znaki drogowe, nie będziesz tym zaskoczony. Zgodnie z prawem, takie miejsca muszą być oznaczone. W tym celu stosuje się znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.
Uwaga!
Odcinkowy pomiar prędkości 2024 – mapa wszystkich lokalizacji
Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości są obecnie zainstalowane w ponad 50 lokalizacjach na terenie Polski. Jeśli mieszkasz w województwie mazowieckim lub wybierasz się tam swoim samochodem, najprawdopodobniej nie unikniesz pomiaru prędkości na OPP. W pobliżu Warszawy i na terenie miasta zamontowano aż 6 takich systemów. Trzy kolejne zlokalizowane są w pobliżu Strachówki i Sochaczewa (droga nr 50) oraz Kaniewa (droga nr 60).
Oprócz woj. mazowieckiego, odcinkowy pomiar prędkości działa jeszcze na terenie 14 województw. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie obecne lokalizacje.
Dokładna lokalizacja działających w 2024 r. OPP - tabela
Województwo | Miejscowość | Odcinek pomiarowy | Długość odcinka | Nr drogi | |
1 | warmińsko-mazurskie | Gietrzwałd | w stronę Olsztyna, w stronę Ostródy | 5026 m | 16 |
2 | Gwiazdowo | w stronę Rozóg, w stronę Mrągowa | 5619 m | 59 | |
3 | pomorskie | Reda | w stronę Redy, w stronę Pucka | 1648 m | 216 |
4 | Borowo | w stronę Żukowa, w stronę Kartuz | 1374 m | 211 | |
5 | lubuskie | Sulechów | w stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa | 2995 m | 32 |
6 | Szlichtyngowa | w stronę Wschowy, w stronę Głogowa | 2529 m | 12 | |
7 | Białcz | w stronę Gorzowa Wielkopolskiego, w stronę Witnicy | 3089 m | 132 | |
8 | opolskie | Łosiów | od strony Wrocławia, od strony Opola | 2161 m | 94 |
9 | Klisino | w stronę Głubczyc, w stronę Głogówka | 2409 m | 416 | |
10 | Bierzów | w stronę Bierzowa, w stronę Autostrady A4 | 2648 m | 403 | |
11 | podlaskie | Zwierki | od strony Białegostoku, od strony Zabłudów | 3835 m | 19 |
12 | Baciuty | w stronę Wysokiego Mazowieckiego, w stronę Białegostoku | 8521 m | 678 | |
13 | mazowieckie | Karniewo | od strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego | 1800 m | 60 |
14 | Drwalew | w stronę Góry Kalwarii, w stronę Grójca | 7482 m | 50 | |
15 | Strachówka | od strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej | 2650 m | 50 | |
16 | Sochaczew | w stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa | 2847 m | 50 | |
17 | Blizne Łaszczyńskiego | w kierunku Poznania, Mory-Bemowo | 2955 m | S8 | |
18 | Macierzysz | w stronę Marek, w stronę Bemowo-Mory | 3082 | S8 | |
19 | Sulejówek | w stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy | 1505 m | 92 | |
20 | Warszawa | Tunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów | 2520 m | S2 | |
21 | Warszawa | Tunel S2, w stronę Poznania, Wilanów | 2533 m | S2 | |
22 | Warszawa | w stronę ul. Łabiszyńskiej- Marki i ul. Szpitalnej, w kierunku Marki-Łabiszyńska | 4041 m | S8 | |
23 | Falęcice | w stronę Radomia, w stronę Warszawy | 14053 | S7 | |
24 | Regut | od strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli | 2760 m | 50 | |
25 | Wyszków | w stronę Warszawy, w stronę Ostrowi | 6809 m | S8 | |
26 | Kanie | w stronę Brwinowa, w stronę Pruszkowa | 1348 m | 719 | |
27 | Mszczonów | w stronę Grójca, w stronę Żyrardowa | 2930 m | 50 | |
28 | łódzkie | Złota | w stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi | 3279 m | 72 |
29 | Tomaszów | w stronę Białobrzegów, w stronę S8 | 2169 m | 48 | |
30 | Kluki | w stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia | 1394 m | 74 | |
31 | Biała Pierwsza | w stronę Wielunia, w stronę Walichnowy | 3850 m | 74 | |
32 | Bychlew | w stronę Bełchatowa, w stronę Pabianic | 2133 m | 485 | |
33 | świętokrzyskie | Radlin | w stronę Opatowa, w stronę Kielc | 3996 m | 74 |
34 | lubelskie | Łuszczów Pierwszy | w stronę Łęcznej, w stronę Lublina | 2881 m | 82 |
35 | Łęczna | w stronę Włodawy, w stronę Łęcznej | 3891 m | 82 | |
36 | Moniatycze | w stronę Hrubieszowa - Centrum, w stronę Chełma | 4088 m | 844 | |
37 | podkarpackie | Jamnica | w stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega | 6520 m | 871 |
38 | Kolbuszowa Górna | w stronę Rzeszowa, w stronę Radomia | 2525 m | 9 | |
39 | Iskrzynia | w stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa | 1392 m | 19 | |
40 | Podgrodzie | w stronę Rzeszowa, w stronę Tarnowa | 1078 m | 94 | |
41 | Gniewczyna Tryniecka | w stronę Przeworska, w stronę Biłgoraja | 2958 m | 835 | |
42 | Rzeszów | w stronę centrum, w stronę Nosówki | 3892 m | 1391 | |
43 | Dukla | w stronę Barwinka, w stronę Miejsca Piastowego | 1565 m | 19 | |
44 | małopolskie | Tarnów | w stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa | 4393 m | 94 |
45 | Skomielna Biała | w kierunku Tunel S7 (wyjazd Naprawa, kier. Kraków), w kierunku Tunel S7 (wyjazd Skomielna B., kier. Zakopane) | 2042 m | S7 | |
46 | śląskie | Tarnowskie Góry | w stronę Bytomia, w stronę Poznania | 993 m | 11 |
47 | Wilcza | w stronę Gliwic, w stronę Rybnika | 2201 m | 78 | |
48 | Jankowice | w kierunku ul. Żorskiej, w kierunku Rybnika | 1715 m | 929 | |
49 | Mikołów | w stronę Gliwic, w stronę Tych | 1307 m | 44 | |
50 | Katowice | w stronę Centrum, w stronę Gliwic | 1275 m | 902 | |
51 | Zabrze | w stronę Bytomia, w stronę Gliwic | 7165 m | 88 | |
52 | Gliwice | w stronę Bytomia, w stronę Strzelec Opolskich | 2941 m | 88 | |
53 | Suszec | w stronę Pszczyny, w stronę Żor | 4720 m | 935 | |
54 | zachodniopomorskie | Świnoujście | Tunel pod Świnną, w stronę wyspy Wolin, w stronę wyspy Uznam | 2485 m | 93 |
55 | Łubianka | w stronę Barlinka, w stronę Gorzowa Wielkopolskiego | 7849 m | 151 | |
56 | wielkopolskie | Luboń | w kierunku Świecka, w kierunku Warszawy | 7482 m | A2 |
57 | Dąbrowa | w kierunku Obornik, w kierunku Autostrady A2 | 2327 m | S11 | |
58 | dolnośląskie | Kostomłoty | w stronę Kątów Wrocławskich, w stronę Kostomłotów | 8095 m | A4 |
59 | Sady Górne | w stronę Kamiennej Góry, Tunel S3 | 2447m | S3 | |
60 | Nowe Bogaczowice | w stronę Bolkowa, w stronę Kamiennej Góry | 2592 m | S3 | |
Lokalizacje aktualne na 12.12.2024 |
Na jakiej podstawie zostały wybrane nowe miejsca do odcinkowego pomiaru prędkości? Jak zapewnia CANARD, procedura kwalifikacji miejsc objętych nadzorem opiera się na opinii różnych podmiotów odpowiadających zarówno za bezpieczeństwo ruchu, jak i za jakość dróg. Należą do nich m.in.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, policja, samorządy lokalne oraz zarządcy dróg, którzy na podstawie własnych analiz i obserwacji mogą zgłaszać, gdzie najczęściej dochodzi do niebezpiecznego zachowania kierowców.
O ostatecznym wyborze decydują m.in. statystyki wypadkowe, infrastruktura, znajdujące się w pobliżu centra handlowe, placówki oświatowe czy też najczęściej notowane przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości na określonym odcinku drogi.
Jakie ograniczenia prędkości obowiązują na polskich drogach?
Dopuszczalne prędkości pojazdów na polskich drogach zostały zapisane w art. 20. i 21. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, a dokładnie w artykule 20. i 21.
Oczywiście, na danym odcinku drogi organ zarządzający ruchem drogowym może zwiększyć lub zmniejszyć maksymalną dopuszczalną prędkość jazdy za pomocą znaków drogowych. Ograniczenie prędkości jest z reguły podyktowane względami bezpieczeństwa.
Ile wynoszą mandaty za prędkość na OPP?
Taryfikator punktów karnych za przekroczenie prędkości ustalony 17 września 2022 roku przewiduje następujące kary:
Przekroczenie prędkości | Punkty karne | Wysokość mandatu |
do 10 km/h | 1 | 50 zł |
od 11 km/h do 15 km/h | 2 | 100 zł |
od 16 km/h do 20 km/h | 3 | 200 zł |
od 21 km/h do 25 km/h | 5 | 300 zł |
od 26 km/h do 30 km/h | 7 | 400 zł |
od 31 km/h do 40 km/h | 9 | 800 zł |
od 41 km/h do 50 km/h | 11 | 1000 zł |
od 51 km/h do 60 km/h | 13 | 1500 zł |
od 61 km/h do 70 km/h | 14 | 2000 zł |
więcej niż 70 km/h | 15 | 2500 zł |
Uwaga!
OPP a procedura wystawienia mandatu
Zarejestrowanie danych samochodu przez system odcinkowego pomiaru prędkości to dopiero pierwszy etap w procedurze przewidzianej dla spraw o naruszenie przepisów ruchu drogowego. Jak wygląda ona krok po kroku?
- Zautomatyzowany system teleinformatyczny (Centralny System Przetwarzania i bezprzewodowa komunikacja) weryfikuje, czy dane zarejestrowane przez urządzenie odcinkowego pomiaru prędkości są wystarczające do dalszego procedowania i mogą być wykorzystane jako materiały dowodowe w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego;
- Dane pojazdu trafiają do CANARD (m.in. czas i miejsce popełnienia wykroczenia, zdjęcia z kamer, numer rejestracyjny, średnia prędkość zarejestrowana przez urządzenie, informacje o prędkości dopuszczalnej na kontrolowanym odcinku drogi);
- Pracownicy CANARD weryfikują materiał dowodowy i prowadzą czynności wyjaśniające. Właściciel pojazdu zostaje ustalony po automatycznej wymianie informacji z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców;
- Do właściciela pojazdu zostaje skierowane wezwanie do wskazania kierującego pojazdem. Właściciel wypełnia jedno z trzech oświadczeń:
- przyznaje się do popełnienia wykroczenia i przyjmuje mandat lub odmawia przyjęcia mandatu,
- wskazuje kierowcę, któremu powierzył pojazd w oznaczonym czasie,
- nie wskazuje osoby, której powierzył pojazd i przyjmuje mandat za niewskazanie lub odmawia przyjęcia mandatu;
5. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), na podstawie otrzymanego od posiadacza pojazdu oświadczenia:wysyła mandat, kieruje sprawę do sądu (jeżeli właściciel odmówił przyjęcia mandatu lub minął termin na jego nałożenie) lub wysyła oświadczenie do osoby wskazanej przez właściciela.
Przekroczenie prędkości a wypadek – czy dostanę odszkodowanie z OC i AC?
Lubisz szybką jazdę i zdarza Ci się czasami przekroczyć dozwoloną prędkość na drodze? Pamiętaj, że mandat to tylko jedna z kar finansowych, na jakie się narażasz. Jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek drogowy i policja stwierdzi, że poruszałeś się w tym momencie samochodem z nadmierną prędkością:
- Twój ubezpieczyciel może obniżyć przysługujące Ci odszkodowanie lub nawet odmówić wypłaty z polisy autocasco (AC). W ogólnych warunkach ubezpieczenia AC Twojego towarzystwa nie musi nawet znaleźć się zapis mówiący wprost o przekroczeniu prędkości. Wystarczy, że ubezpieczyciel powoła się na Twoje rażące niedbalstwo (takie wyłączenie od odpowiedzialności posiada każda firma). Ale uwaga! Towarzystwo musi udowodnić, że Twoje zachowanie bardzo odbiegało od norm bezpieczeństwa i – co szczególnie ważne – gdyby pojazd poruszał się z dozwoloną prędkością, do zdarzenia z całą pewnością by nie doszło.
- Jeżeli podczas jazdy z nadmierną prędkością zostałeś poszkodowany w wypadku (nie z Twojej winy), ubezpieczyciel sprawcy może obniżyć wysokość należnego odszkodowania za tzw. przyczynienie. Tutaj również podstawową rolę będą odgrywać okoliczności wypadku, a dokładnie, czy istniał wyraźny związek przyczynowy pomiędzy Twoim zachowaniem, a powstaniem i rozmiarem szkody. Tylko w takim przypadku może przysługiwać Ci odszkodowanie w pomniejszonej kwocie.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Przekroczenie prędkości a wysokość odszkodowania OC i AC
Czy sprawca kolizji, który jechał z nadmierną prędkością płaci za szkody?
Nie, jeżeli posiada polisę OC. Jeśli spowodowałeś wypadek lub kolizję drogową jadąc z nadmierną prędkością, ubezpieczyciel nie ma prawa odmówić poszkodowanym przez Ciebie osobom finansowego wsparcia z Twojego OC. Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne regulowane jest ustawą, a w niej nie znalazło się wyłączenie odpowiedzialności towarzystwa z tego tytułu.
Pamiętaj, że nie ma znaczenia za jaką kwotę kupisz obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Bez względu na cenę, pokrzywdzonym przysługują takie same świadczenia. Możesz zatem wybrać najtańszy produkt. Tanie OC znajdziesz m.in. z pomocą naszej porównywarki
Co warto wiedzieć
- Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na wyliczeniu średniej prędkości pojazdu poruszającego się na wyznaczonym odcinku drogi i sprawdzeniu, czy kierowca nie przekroczył dopuszczalnej prędkości na tej trasie.
- Urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości działają obecnie w ponad 50 lokalizacjach w Polsce.
- Za przekroczenie dozwolonej prędkości na drodze grozi mandat w wysokości nawet 2500 złotych.
- Twój ubezpieczyciel nie może odmówić osobom poszkodowanym wypłaty należnego odszkodowania z OC sprawcy, jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek podczas jazdy z niedozwoloną prędkością.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Kiedy przychodzi mandat z odcinkowego pomiaru prędkości?
Teoretycznie, czas na wystawienie mandatu z OPP wynosi 180 dni. Jednak nie jest on liczony od momentu popełnienia wykroczenia, lecz od jego ujawnienia, czyli np. od sprawdzenia informacji pochodzącej z systemu przez pracownika CANARD. Przesłanie do właściciela pojazdu wezwania do wskazania kierującego trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu tygodni. Gdyby nawet procedura przeciągnęła się i mandat nie został wystawiony w ciągu 180 dni, inspektorzy mogą skierować wniosek o ukaranie do sądu, a na to przewidziano 2 lata. Kierowca nie uniknie więc odpowiedzialności za wykroczenie zarejestrowane przez odcinkowy pomiar prędkości.
Czy jest tolerancja na odcinkowym pomiarze prędkości?
Zarówno fotoradary, jak i urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości rejestrują wykroczenie przy prędkości 10 km/h powyżej wartości dopuszczalnej.
Czy odcinkowy pomiar prędkości działa w nocy?
Tak, choć na początku funkcjonowania systemu odcinkowego pomiaru prędkości stanowiło to poważny problem. Po kontroli NIK w 2019 roku okazało się, że ponad 67 tysięcy (12%) spraw zostało odrzucanych z procedowania z powodu nieczytelności zdjęć. Przyczyna leżała w braku wyposażenia urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w dodatkowe oświetlenie nocą. Jednak w późniejszych latach urządzenia zostały zmodernizowane i wyposażone w lampy doświetlające.
Czy odcinkowy pomiar prędkości jest skuteczny?
Tak, często bardziej niż tradycyjne fotoradary. Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wynika, że w 2022 roku fotoradary rejestrujące przekroczenie prędkości lub wjazd na czerwonym świetle ujawniły wprawdzie więcej wykroczeń, bo 969 tysięcy w porównaniu do 160 tys. z OPP, ale działa ich w Polsce znacznie więcej niż urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (ok. 520). W rezultacie na fotoradary przypadało niecałe 2 tys. wykrytych naruszeń przepisów, a na OPP ponad 5 tysięcy.
Jak rozpoznać odcinkowy pomiar prędkości?
Przed odcinkowym pomiarem prędkości umieszcza się znak D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości”, a na końcu monitorowanego odcinka znak D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Miejsce, w którym rozpoczyna się kontrolowany odcinek można także rozpoznać po zamontowanym nad drogą maszcie ze specyficznymi żółtymi kamerkami.
Gdzie szukać przepisów dotyczących odcinkowych pomiarów prędkości?
Odcinkowe pomiary prędkości zostały przewidziane m.in. w projekcie „Budowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” realizowanym z latach 2011-2015. Obecnie jest on kontynuowany w projekcie „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.