Na motoryzacyjnej mapie Polski pojawiają kolejne fragmenty dróg, objęte odcinkowym pomiarem prędkości. W 2024 r. ma powstać kilkadziesiąt nowych OPP. Sprawdź, gdzie możesz spodziewać się ich już teraz!

W 2024 r. system odcinkowych pomiarów prędkości obejmuje ponad 30 miejsc w Polsce. Wraz z rozwojem odcinkowych pomiarów prędkości w naszym kraju rośnie też liczba przekroczeń prędkości zarejestrowanych przez te systemy. W 2022 r. urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały prawie 160 tys. przekroczeń prędkości. W 2023 r. takich przypadków było już ponad 320 tys. 

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Działanie urządzeń OPP na odcinku drogi objętym nadzorem jest bardzo proste. Kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy. Druga kamera - zamontowana na bramce wyjazdowej – odczytuje czas wyjazdu z wyznaczonego odcinka. Bazując na tych danych system wylicza średnią prędkość pojazdu na monitorowanej trasie i zestawia ją z prędkością dopuszczalną. Jeśli system wykryje, że pojazd jechał z nadmierną prędkością, uruchamiana zostaje procedura w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości

Przewaga OPP nad stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi prędkość chwilową (fotoradarami) polega na nakłonieniu kierowcy do ograniczenia prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka drogi, jednak system nie jest doskonały. Urządzenie opiera się bowiem na akceptowalnym czasie przejazdu danego odcinka. Nie może ono natomiast sprawdzić, z jaką prędkością poruszał się pojazd na każdym z etapów pokonywanej trasy.

Przykład

Odcinkowy pomiar prędkości obejmuje 5 km drogi, na której dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h. Jeśli kierowca chce mieć pewność, że nie otrzyma mandatu za zbyt szybką jazdę, powinien przebyć ten odcinek w czasie nie krótszym niż 6 minut. Załóżmy, że początek kontrolowanego odcinka pokona on z dozwoloną prędkością, potem znacznie przyspieszy, a pod koniec jazdy wyznaczonym odcinkiem zatrzyma się na poboczu - ostatecznie jego czas przejazdu przez OPP wyniesie 8 minut. W takim przypadku nie otrzyma on mandatu, pomimo, że w pewnym momencie złamał przepisy drogowe.
 

Czy odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane?

Na Twojej trasie podróży zostały zamontowane urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości? Jeśli uważnie obserwujesz znaki drogowe, nie będziesz tym zaskoczony. Zgodnie z prawem, takie miejsca muszą być oznaczone. W tym celu stosuje się znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.

Znaki drogowe odcinkowy pomiar prędkości

Pod znakiem D-51a umieszcza się dodatkową tabliczkę T-1a, jeśli np. początek odcinka jest w miejscu o ograniczonej widoczności, ze wskazywaniem odległości znaku informacyjnego do początku drogi objętej pomiarem prędkości. Jeśli chodzi o miejsce, w którym zaczyna się odcinek drogi objęty kontrolą, to poznasz je m.in. po maszcie nad jezdnią z zamontowanymi żółtymi kamerami.

Odcinkowy pomiar prędkości 2024 – mapa wszystkich lokalizacji

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości są obecnie zainstalowane w ponad 30 lokalizacjach na terenie Polski. Jeśli mieszkasz w województwie mazowieckim lub wybierasz się tam swoim samochodem, najprawdopodobniej nie unikniesz pomiaru prędkości na OPP. W pobliżu Warszawy i na terenie miasta zamontowano aż 6 takich systemów. Trzy kolejne zlokalizowane są w pobliżu Strachówki i Sochaczewa (droga nr 50) oraz Kaniewa (droga nr 60).

Aktualna mapa odcinkowych pomiarów prędkości

Oprócz woj. mazowieckiego, odcinkowy pomiar prędkości działa jeszcze na terenie 14 województw. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie obecne lokalizacje.

Dokładna lokalizacja działających w 2024 r. OPP - tabela

WojewództwoMiejscowośćOdcinek pomiarowyDługość odcinkaNr drogi
1warmińsko-mazurskieGietrzwałdw stronę Olsztyna, w stronę Ostródy5026 m16
2Gwiazdowow stronę Rozóg, w stronę Mrągowa5619 m59
3pomorskieRedaw stronę Redy, w stronę Pucka1648 m216
4lubuskieSulechóww stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa2995 m32
5Szlichtyngowaw stronę Wschowy, w stronę Głogowa2529 m12
6Białczw stronę Gorzowa Wielkopolskiego, w stronę Witnicy3089 m132
7opolskieŁosiówod strony Wrocławia, od strony Opola2161 m94
8Klisinow stronę Głubczyc, w stronę Głogówka2409 m416
9podlaskieZwierkiod strony Białegostoku, od strony Zabłudów3835m19
10mazowieckieKarniewood strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego1800 m60
11Strachówkaod strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej2650 m50
12Sochaczeww stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa2847 m50
13Blizne Łaszczyńskiegow kierunku Poznania, Mory-Bemowo2955 mS8
14Macierzyszw stronę Marek, w stronę Bemowo-Mory3082S8
15Sulejówekw stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy1505 m92
16WarszawaTunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów2520 mS2
17WarszawaTunel S2, w stronę Poznania, Wilanów2533 mS2
18Falęcicew stronę Radomia, w stronę Warszawy14053S7
19Regutod strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli2760 m50
20łódzkieZłotaw stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi3279 m72
21Tomaszóww stronę Białobrzegów, w stronę S82169 m48
22Klukiw stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia1394 m74
23świętokrzyskieRadlinw stronę Opatowa, w stronę Kielc3996 m74
24lubelskieŁuszczów Pierwszyw stronę Łęcznej, w stronę Lublina2881 m82
25Łęcznaw stronę Włodawy, w stronę Łęcznej3891 m82
26podkarpackieJamnicaw stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega6520 m871
27Kolbuszowa Górnaw stronę Rzeszowa, w stronę Radomia2525 m9
28Iskrzyniaw stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa1392 m19
29małopolskieTarnóww stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa4393 m94
30Skomielna Biaław kierunku Tunel S7 (wyjazd Naprawa, kier. Kraków), w kierunku Tunel S7 (wyjazd Skomielna B., kier. Zakopane)2042 mS7
31śląskieTarnowskie Góryw stronę Bytomia, w stronę Poznania993 m11
32Wilczaw stronę Gliwic, w stronę Rybnika2201 m78
33Gorzycew stronę Gliwic, w stronę Ostrawy850 m78
34Mikołóww stronę Gliwic, w stronę Tych1307 m44
35zachodniopomorskieŚwinoujścieTunel pod Świnną, w stronę wyspy Wolin, w stronę wyspy Uznam2485 m93
36Łubiankaw stronę Barlinka, w stronę Gorzowa Wielkopolskiego7849 m151
37wielkopolskieLubońw kierunku Świecka, w kierunku Warszawy7482A2
38dolnośląskieKostomłotyw stronę Kątów Wrocławskich, w stronę Kostomłotów8095A4
Lokalizacje aktualne na 10.05.2024

Na jakiej podstawie zostały wybrane nowe miejsca do odcinkowego pomiaru prędkości? Jak zapewnia CANARD, procedura kwalifikacji miejsc objętych nadzorem opiera się na opinii różnych podmiotów odpowiadających zarówno za bezpieczeństwo ruchu, jaki i za jakość dróg. Należą do nich m.in.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, policja, samorządy lokalne oraz zarządcy dróg, którzy na podstawie własnych analiz i obserwacji mogą zgłaszać, gdzie najczęściej dochodzi do niebezpiecznego zachowania kierowców.

O ostatecznym wyborze decydują m.in. statystyki wypadkowe, infrastruktura, znajdujące się w pobliżu centra handlowe, placówki oświatowe czy też najczęściej notowane przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości na określonym odcinku drogi.

Jakie ograniczenia prędkości obowiązują na polskich drogach?

Dopuszczalne prędkości pojazdów na polskich drogach zostały zapisane w art. 20. i 21. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, a dokładnie w artykule 20. i 21.

Limity prędkości w Polsce

Oczywiście, na danym odcinku drogi organ zarządzający ruchem drogowym może zwiększyć lub zmniejszyć maksymalną dopuszczalną prędkość jazdy za pomocą znaków drogowych. Ograniczenie prędkości jest z reguły podyktowane względami bezpieczeństwa.

Ile wynoszą mandaty za prędkość na OPP?

Taryfikator punktów karnych za przekroczenie prędkości ustalony 17 września 2022 roku przewiduje następujące kary:

Przekroczenie prędkościPunkty karneWysokość mandatu
do 10 km/h150 zł
od 11 km/h do 15 km/h2100 zł
od 16 km/h do 20 km/h3200 zł
od 21 km/h do 25 km/h5300 zł
od 26 km/h do 30 km/h7400 zł
od 31 km/h do 40 km/h9800 zł
od 41 km/h do 50 km/h111000 zł
od 51 km/h do 60 km/h131500 zł
od 61 km/h do 70 km/h142000 zł
więcej niż 70 km/h152500 zł

Uwaga!

W przypadku recydywy i przekroczenia dopuszczalnej prędkości od 31 km/h, wysokość mandatu zostaje podwojona. Dotyczy to sytuacji złamania przepisów drogowych z tej samej grupy w ciągu 2 lat od ostatniego wykroczenia.
 

OPP a procedura wystawienia mandatu

Zarejestrowanie danych samochodu przez system odcinkowego pomiaru prędkości to dopiero pierwszy etap w procedurze przewidzianej dla spraw o naruszenie przepisów ruchu drogowego. Jak wygląda ona krok po kroku?

  1. Zautomatyzowany system teleinformatyczny (Centralny System Przetwarzania i bezprzewodowa komunikacja) weryfikuje, czy dane zarejestrowane przez urządzenie odcinkowego pomiaru prędkości są wystarczające do dalszego procedowania i mogą być wykorzystane jako materiały dowodowe w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego;
  2. Dane pojazdu trafiają do CANARD (m.in. czas i miejsce popełnienia wykroczenia, zdjęcia z kamer, numer rejestracyjny, średnia prędkość zarejestrowana przez urządzenie, informacje o prędkości dopuszczalnej na kontrolowanym odcinku drogi);
  3. Pracownicy CANARD weryfikują materiał dowodowy i prowadzą czynności wyjaśniające. Właściciel pojazdu zostaje ustalony po automatycznej wymianie informacji z Centralną Ewidencją Pojazdów;
  4. Do właściciela pojazdu zostaje skierowane wezwanie do wskazania kierującego pojazdem. Właściciel wypełnia jedno z trzech oświadczeń:
  • przyznaje się do popełnienia wykroczenia i przyjmuje mandat lub odmawia przyjęcia mandatu,
  • wskazuje kierowcę, któremu powierzył pojazd w oznaczonym czasie,
  • nie wskazuje osoby, której powierzył pojazd i przyjmuje mandat za niewskazanie lub odmawia przyjęcia mandatu;

       5. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), na podstawie otrzymanego od posiadacza pojazdu oświadczenia:wysyła mandat, kieruje sprawę do sądu (jeżeli właściciel odmówił przyjęcia mandatu lub minął termin na jego nałożenie) lub wysyła oświadczenie do osoby wskazanej przez właściciela.

Przekroczenie prędkości a wypadek – czy dostanę odszkodowanie z OC i AC?

Lubisz szybką jazdę i zdarza Ci się czasami przekroczyć dozwoloną prędkość na drodze? Pamiętaj, że mandat to tylko jedna z kar finansowych, na jakie się narażasz. Jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek drogowy i policja stwierdzi, że poruszałeś się w tym momencie samochodem z nadmierną prędkością:

  • Twój ubezpieczyciel może obniżyć przysługujące Ci odszkodowanie lub nawet odmówić wypłaty z polisy autocasco (AC). W ogólnych warunkach ubezpieczenia AC Twojego towarzystwa nie musi nawet znaleźć się zapis mówiący wprost o przekroczeniu prędkości. Wystarczy, że ubezpieczyciel powoła się na Twoje rażące niedbalstwo (takie wyłączenie od odpowiedzialności posiada każda firma). Ale uwaga! Towarzystwo musi udowodnić, że Twoje zachowanie bardzo odbiegało od norm bezpieczeństwa i – co szczególnie ważne – gdyby pojazd poruszał się z dozwoloną prędkością, do zdarzenia z całą pewnością by nie doszło.
  • Jeżeli podczas jazdy z nadmierną prędkością zostałeś poszkodowany w wypadku (nie z Twojej winy), ubezpieczyciel sprawcy może obniżyć wysokość należnego odszkodowania za tzw. przyczynienie. Tutaj również podstawową rolę będą odgrywać okoliczności wypadku, a dokładnie, czy istniał wyraźny związek przyczynowy pomiędzy Twoim zachowaniem, a powstaniem i rozmiarem szkody. Tylko w takim przypadku może przysługiwać Ci odszkodowanie w pomniejszonej kwocie.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Przekroczenie prędkości a wysokość odszkodowania OC i AC 

Czy sprawca kolizji, który jechał z nadmierną prędkością płaci za szkody?

Nie, jeżeli posiada polisę OC. Jeśli spowodowałeś wypadek lub kolizję drogową jadąc z nadmierną prędkością, ubezpieczyciel nie ma prawa odmówić poszkodowanym przez Ciebie osobom finansowego wsparcia z Twojego OC. Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne regulowane jest ustawą, a w niej nie znalazło się wyłączenie odpowiedzialności towarzystwa z tego tytułu.

Pamiętaj, że nie ma znaczenia za jaką kwotę kupisz obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Bez względu na cenę, pokrzywdzonym przysługują takie same świadczenia. Możesz zatem wybrać najtańszy produkt. Tanie OC znajdziesz m.in. z pomocą naszej porównywarki

Porównaj ceny OC i AC

Co warto wiedzieć

  • Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na wyliczeniu średniej prędkości pojazdu poruszającego się na wyznaczonym odcinku drogi i sprawdzeniu, czy kierowca nie przekroczył dopuszczalnej prędkości na tej trasie.
  • Urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości działają obecnie w ponad 30 lokalizacjach w Polsce.
  • Za przekroczenie dozwolonej prędkości na drodze grozi mandat w wysokości nawet 2500 złotych.
  • Twój ubezpieczyciel nie może odmówić osobom poszkodowanym wypłaty należnego odszkodowania z OC sprawcy, jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek podczas jazdy z niedozwoloną prędkością.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Kiedy przychodzi mandat z odcinkowego pomiaru prędkości?

    Teoretycznie, czas na wystawienie mandatu z OPP wynosi 180 dni. Jednak nie jest on liczony od momentu popełnienia wykroczenia, lecz od jego ujawnienia, czyli np. od sprawdzenia informacji pochodzącej z systemu przez pracownika CANARD. Przesłanie do właściciela pojazdu wezwania do wskazania kierującego trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu tygodni. Gdyby nawet procedura przeciągnęła się i mandat nie został wystawiony w ciągu 180 dni, inspektorzy mogą skierować wniosek o ukaranie do sądu, a na to przewidziano 2 lata. Kierowca nie uniknie więc odpowiedzialności za wykroczenie zarejestrowane przez odcinkowy pomiar prędkości.

  2. Czy jest tolerancja na odcinkowym pomiarze prędkości?

    Zarówno fotoradary jak i urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości rejestrują wykroczenie przy prędkości 10 km/h powyżej wartości dopuszczalnej, na podstawie art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawo o ruchu drogowym: „Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia: (…) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.”

  3. Czy odcinkowy pomiar prędkości działa w nocy?

    Tak, choć na początku funkcjonowania systemu odcinkowego pomiaru prędkości stanowiło to poważny problem. Po kontroli NIK w 2019 roku okazało się, że ponad 67 tysięcy (12%) spraw zostało odrzucanych z procedowania z powodu nieczytelności zdjęć. Przyczyna leżała w braku wyposażenia urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w dodatkowe oświetlenie nocą. Jednak w późniejszych latach urządzenia zostały zmodernizowane i wyposażone w lampy doświetlające.

  4. Czy odcinkowy pomiar prędkości jest skuteczny?

    Tak, i to bardziej niż tradycyjne fotoradary. Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wynika, że w 2022 roku fotoradary rejestrujące przekroczenie prędkości lub wjazd na czerwonym świetle ujawniły wprawdzie więcej wykroczeń, bo 969 tysięcy w porównaniu do 160 tys. z OPP, ale działa ich w Polsce znacznie więcej niż urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (ok. 520). W rezultacie na fotoradary przypadało niecałe 2 tys. wykrytych naruszeń przepisów, a na OPP ponad 5 tysięcy.

  5. Jak rozpoznać odcinkowy pomiar prędkości?

    Przed odcinkowym pomiarem prędkości umieszcza się znak D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości”, a na końcu monitorowanego odcinka znak D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Miejsce, w którym rozpoczyna się kontrolowany odcinek można także rozpoznać po zamontowanym nad drogą maszcie ze specyficznymi żółtymi kamerkami.

  6. Gdzie szukać przepisów dotyczących odcinkowych pomiarów prędkości?

    Odcinkowe pomiary prędkości zostały przewidziane m.in. w projekcie „Budowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” realizowanym z latach 2011-2015. Obecnie jest on kontynuowany w projekcie „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.